Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Gitaren
berichtToonladders
Gepost door: Roel Hermelink
Datum: 31/07/2016 16:57

Hallo allemaal. Sinds kort ben ik bezig om toonladders te leren en heb daarbij de volgende vraag:

Mag je volgens de regels van de muziekleer ook noten herhalen? Dus bijvoorbeeld bij de G-majeur toonladder, dan je de A als Secunde 3x aanslaat en dan weer vrolijk verder gaat naar de terts?

Misschien een kortzichtige vraag, maar ik lees nergens dat het mag en tegelijkertijd ken ik genoeg nummers die noten herhalen tijdens het spelen van een toonladder.
berichtRe: Toonladders
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 31/07/2016 23:57

De muziekleer is enkel een beschrijving van wat al gedaan is. Wat je verder doet met die toonladders behalve ze op en neer spelen is aan jezelf. Regels zijn er niet.
Gepost door: Da Vinci
Datum: 01/08/2016 10:26

Quote:
"Roel Hermelink"

ik lees nergens dat het mag en tegelijkertijd ken ik genoeg nummers die noten herhalen tijdens het spelen van een toonladder.

Dan is dat je antwoord knipoog
Er staat denk ik ook nergens dat het niet mag.

Een toonladder is een ladder die de noten van een toonsoort aangeeft. Wat je er alsvolgt mee doet mag je zelf weten.

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Gepost door: Tommie49
Datum: 27/09/2016 21:49

Natuurlijk mag dat. Je kunt toonladder oefeningen op allerlei manieren doen. Dat neemt niet weg dat het goed is wanneer je de toonladder goed op en neer kunt spelen terwijl je een enkele noot per keer aanslaat.
Datum: 15/11/2016 00:58

Ik denk dat ik nu het record van late reacties heb verbroken! Beter laat dan nooit, bedankt voor de reacties!

Ik had een ander e-mail adres gebruikt toen ik dit had gepost en (dus dacht maar geen reply te krijgen), en ben toen schouderophalend verder gegaan met het beoefenen van toonladders.

Nu ik de natuurlijke D-mineur toonladder op verschillende posities op mijn gitaar kan en ik de bepaalde noten herhaal vind ik mijn nieuwe speelstijl alsnog tamelijk saai, ligt niet aan mijn elektrische gitaar skills, speel al 5 jaar.

Ik mix de natural D-minor scale nu met de pentatonische mineur, maar het blijft eenzijdig en de melodie voelt niet af, maar eerde als een verkorte versie van de D natural minor scale.

Dat je een ladder moet afmaken vind ik vooral frustrerend omdat ik een melodie van 3 noten al lekker vind klinken, maar toch hoor je overal altijd maar dat goede gitaristen verstand van toonladders moeten hebben en elke muzikant maakt gebruikt van toonladders. Waarom dan? Een melodie klinkt voor mij ook al "af" als ik op de maat met dezelfde noot eindig als waar ik begin. Ik vind het veel fijner om alleen om te mixen met intervallen.

Mijn vraag:

Zijn er veel muzikanten die hun toonladders afwisselen met een mix van bv. 3 noten En na die mix weer verder gaan met hun toonladder?

Klinkt het beter als je verschillende soorten toonladders combineert van 1 root (C-majeur, C-mineur etc. of gaat mixen met een A scale, dan de B scale etc.

Ook; Youtube kan mij geen enkel nummer voorschotelen waarin de natuurlijke mineur scale wordt gebruikt, waarom is dit?

Ben benieuwd naar reacties!
Datum: 15/11/2016 01:05

Nog even een klein voorbeeld om mijn warrige verhaal te verduidelijken.

When september ends begint ook niet met een toonladder

Intro
E|--------------||
B|-----3------3-||
G|---0------0---||
D|-5------5-----||
A|--------------||
E|--------------|| x4
Maar toch klinkt het lekker. Waarom dan de toonladder noodzaak?
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 15/11/2016 10:28

Even off-topic: waarom wil je alles zo precies in het kader van toonladders plaatsen, en nog wel als uitgangspunt voor solo's?
Het benoemen van de scales is m.i. alleen interessant om iets niet te vergeten, of het te kunnen overdragen aan derden. Ga nou toch gewoon spelen!

Quote:
"Roel Hermelink"
Ik denk dat ik nu het record van late reacties heb verbroken!
Ik dacht het niet
Datum: 15/11/2016 19:21

Ik speel al vaak zat op de automatische piloot en wil mijn gitaar melodie met een aandachtsspanne van 5 seconden uitbreiden door een coherent geheel van te maken en dan zijn toonladders (denk ik) wel belangrijk.

Ik wil gewoon schijt hebben aan die toonladders, maar hoe dan ook kom ik er tijdens het maken van een nummer of solo halverwege toch wel achter dat het essentieel is.

Die toonladders gaan alleen heel erg tegen mijn eigen speelstijl in omdat ze zo lang zijn en ik tijdens een toonladder niet van A noot naar B noot naar A noot kan gaan en moet ik het heel geforceerd afmaken.

Daarom vraag ik: hoe kan je toonladders gebruiken zonder je hele nummer te ladderen? Experimenten en op gevoel spelen doe ik heus wel, maar wel liever met rationele richtlijnen zodat ik het wiel niet opnieuw uit hoef te vinden.

Tips uit eigen ervaring zijn ook welkom! Ik wil een beetje de rock/blues kant op soleren. En een beetje K3 natuurlijk headbangend

Welke toonladders zijn daarvoor handig?

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen