Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Gitaren
berichtNieuw hier
Gepost door: Matthew weberink
Datum: 30/01/2017 19:09

Hallo

Mijn naam is Matthew en ben begonnen met het leren van gitaar spelen.

Ik heb mijzelf aangemeld op dit forum omdat ik een probleem met mijn gitaar heb. Ik heb een Fender Squier SA-105CE BK. Nu was het zo dat als ik een a snaar speel met mijn vinger op de derde fret dat ik een toon kreeg die klinkt alsof je je vinger er niet goed op heb zitten. Toen kreeg ik als tip om nieuwe snaren te monteren. Gedaan maar het blijft. Nu heb ik er zelf naar gekeken en nu lijkt het alsof mijn 5e Fred er niet goed in zit. Kan ik dit zelf aanpassen of moet ik dit door een winkel laten doen.

Mvg
Matthew
berichtRe: Nieuw hier
Gepost door: scrib
Datum: 30/01/2017 20:39

Hoi Matthew, welkom!

Begrijp ik het goed dat de 5e fret wat omhoog is gekomen? Als je dan bijvoorbeeld een snaar op de derde fret indrukt en aanslaat dan zou ie er tegenaan moeten rammelen.

Je zou, als je het aandurft, kunnen proberen de fret met een hamertje met kunstof kop wat aan te tikken. Maar het kan best dat als je aan de ene kant van de fret tikt hij aan de andere kant weer opwipt. Het mooi bijvijlen/afvlakken van de frets zodat ze allemaal weer netjes in het gelid staan is nog best wel een klusje. Dat zal je de eerste keer waarschijnlijk ook niet helemaal naar tevredenheid lukken. Met als risico natuurlijk dat je de hals helemaal verprutst. Tenzij je erg handig bent en een beetje avontuurlijk (of een beetje handig en heel erg avontuurlijk) is het misschien slimmer naar een gitaarreparateur te gaan.

Vraag aan ervaren gitaristen in de buurt wat een goeie tent is. Soms is de beste gitaarreparateur niet in de winkel maar in een schuurtje ergens achterin een tuin bezig. En je kan altijd even vragen wat het zou kosten en dan bedenken of je het dat waard vind.

--
Keep strumming Phil
Datum: 30/01/2017 22:21

Ja inderdaad. Precies dat is het inderdaad. Ik ben er achter gekomen dat het om meer freds gaat. Ik ga wel is even rond vragen waar het kan en wat het kost.

Dank voor de reactie
Gepost door: Henkie (PC)
Datum: 31/01/2017 12:15

Even bij een gitaarzaak vragen om je frets te laten 'afvlakken'

Kost hooguit een paar tientjes, maar vaak krijg je wel een hele nette afstelbeurt, nieuwe snaren etc. Je gaat er in ieder geval op vooruit duim omhoog

En daar is dan ook alles mee gezegd.
Gepost door: Da Vinci
Datum: 31/01/2017 15:06

Hoi Matthew,

Helaas komen de wat goedkopere gitaren soms wel eens met dit soort slordigheidjes. Als je 'm zelf nieuw hebt gekocht zou je er in dat geval mee terug kunnen gaan naar de winkel. Vooral de speciaalzaken, soms en een paar procent duurder dan de bekende dozenschuivers, vinden het meestal geen probleem om de gitaar even na te lopen. Wanneer je 'm ver weg (via internet) hebt gekocht is het misschien wat lastiger, maar ook dan kunnen ze je zoals gezegd bij een fatsoonlijke zaak in de buurt voor een paar tientjes wel helpen. En dan heb je aan een squier een prima gitaar.

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Datum: 31/01/2017 15:16

Bedankt voor de info.

Ik heb hem inderdaad vis internet aangeschaft bij Thomann uit Duitsland.

Heb net contact gehad met een winkelcen die zei dat eerst inspectie nodig is om diagnose te stellen. Hij zei dat de afstelling van de hals en/of brug ook nog wel eens de oorzaak kan zijn en dat dat eert nagekeken moet worden voordat hok de fijl erin zet. Hij kon me wel vertellen dat frets vijlen rond de 100 euro zal liggen
Gepost door: Da Vinci
Datum: 31/01/2017 19:16

Hopen dat dat niet nodig is dan. Maargoed, een standaard afstelbeurt is ook zo maar 45 euro overigens. Het is nu te laat, maar ik adviseer daarom ook altijd bij een lokale zaak je eerste gitaar te kopen, juist om dit soort zaken te voorkomen.
Maargoed, hoe lang heb je de gitaar? Kans dat Thomann hier nog wat aan kan/wil doen?

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Datum: 31/01/2017 20:09

Ja klopt inderdaad. Ik heb de gitaar nu sinds afgelopen zomer. Kan is een mail sturen.
Gepost door: Richard
Datum: 31/01/2017 23:21

Welkom!
Zit standaard twee jaar garantie op. ik zou ze inderdaad even mailen. Succes
Wim swingt als een trein... berichtRe: Nieuw hier
Gepost door: Wim Bremer
Datum: 13/02/2017 10:35

Lineaal in de lengterichting over de frets leggen en kijken of de fret afwijkt. Dan kijken of de hoogte van de snaar juist is. Dit kun je bij de brug op de klankkast verstellen. Ietsje hoger is vaak al genoeg. Dan (idd) even kijken of je met een kunsstof hamertje de fret (Als ie té hoog staat, iets er in kan tikken. Meestal is dat al voldoende. Zeer zeker NIET gaan vijlen of slijpen!!! Dat is de laatste oplossing. Wat je er af haalt krijg je er namelijk nooit meer op...

Tip 1: Kijk ook even of de hals lichterlijk hol staat. Dat moet namelijk.
Tip 2: Vraag aan Thomann of de gitaar kosteloos (Garantie, product voldoet niet) kunt
terugsturen en ruilen voor een goede.

"Gitaren zijn net vrouwen: ze hebben vaak verschillende stemmingen."

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/02/2017 13:26 door Wim Bremer.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen