Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Gitaren
berichtHelp! Mijn Bovenste E-snaar blijft vals!
Gepost door: Samara Drop
Datum: 09/03/2017 17:14

Hallo lieve mensen!

Ik heb een probleempje...
Ik heb ongeveer 10 maanden geleden een 3/4 Yamaha western gitaar gekocht. Ik was onwijs tevreden met dit gitaartje. Ligt lekker in de hand, is de perfecte grootte (aangezien ik erg klein ben) en klinkt onwijs mooi.

Een paar maandjes terug begon mijn gitaar een beetje vals te klinken, bij het stemmen zei mijn stemapparaat steeds dat hij gewoon goed gestemd was. Ik heb steeds andere stemapparaat gebruikt om te kijken of het daar aanleg. Maar nee.

Sindsdien heb ik bijna elke maand nieuwe snaren op mijn gitaar gezet maar nog steeds klinkt hij vals. Ik ben er achter gekomen dat dit mijn dikke E-snaar is en mijn A-snaar heeft er ook een beetje last van.

In de gewone "stand" van mijn snaar is hij dus perfect in toon. Maar zodra ik mijn vinger of capo op een fret zet is hij onwijs vals..

Ik ben helemaal hopeloos en weet niet of hier iets aan te doen is..

Weet iemand hoe dit komt en of er iets aan te doen valt?

Alvast bedankt!

Samara

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/03/2017 17:16 door Samara Drop.
berichtRe: Help! Mijn Bovenste E-snaar blijft vals!
Gepost door: Siem Hendriks
Datum: 09/03/2017 21:29

dat betekent dat de intonatie heel slecht is op de E en de A snaar, afstellen of laten afstellen bij een winkel en je bent klaargitaar spelend
berichtRe: Help! Mijn Bovenste E-snaar blijft vals!
Gepost door: chris89
Datum: 10/03/2017 11:09

Wat Siem zegt: Intonatie (laten) afstellen.

Als je de snaar indrukt op de 12e fret ( dat vakje met die 2 bolletjes knipoog ) zou je stemapparaat hetzelfde moeten weergeven, als wanneer je de snaar los aanslaat (in de 'gewone' stand, zoals jij het noemt). Vanaf de 12 fret speel je namelijk een octaaf hoger. Vanaf daar begint de noten telling weer opnieuw als het ware. In jouw geval zal dit nu dus niet zijn. Ofwel je intonatie is te hoog, of te laag. (je oren en je stemapparaat geven dit aan)

[Edit] Wat is er de afgelopen maanden veranderd aan de gitaar/de omgeving, waardoor dit verschijnsel nu voorkomt? ( temperatuurverschil?)
Zoals je ,hopelijk, weet zet je je gitaar beter NIET bij een verwarming blij

"That's the only way your hands will ever get strong."The rock guys, they try to get their tone with a les paul and a marshall"."That's the pussy way. You gotta get it in with your fingers.Skinny strings won't stay in tune.They won't get a tone. there's nothing there to express yourself"

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/03/2017 11:11 door chris89.
Wim swingt als een trein... berichtRe: Help! Mijn Bovenste E-snaar blijft vals!
Gepost door: Wim Bremer
Datum: 13/03/2017 19:55

Probeer eens een A snaar. Short scale is misschien net iets te veel voor een dikkere E snaar... Proberen kan nooit kwaad.

"Gitaren zijn net vrouwen: ze hebben vaak verschillende stemmingen."

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen