Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Gitaren
berichtEerste elek. gitaar - Strat vs LP
Gepost door: Tony Schreurs
Datum: 22/05/2017 11:31

Peiling
Eerste elektrische gitaar, geen specifieke muziekstijl.
Alleen geregistreerde gebruikers mogen deelnemen aan deze peiling.
Er zijn 7 stemmen ontvangen.
Stratocaster 4

57%
Telecaster 1

14%
Les Paul 2

29%

Beste forumleden,

Mijn naam is Tony en ben nieuw op de forum.
Ik ben bijna 35 jaar oud en 2 weken geleden mijn eerste (akoestische western) gitaar gekocht, een Yamaha F310. Ook ben ik begonnen met lessen. Morgen heb ik mijn tweede les. Dus ben een absolute beginner.

Ik ben met de yamaha begonnen omdat ik dacht dat je altijd op een akoestische gitaar moet beginnen... wat niet zo blijkt te zijn.

Ik weet in ieder geval dat ik uiteindelijk elektrische gitaar wil spelen. Dus daar zal wel een portie van mijn vakantiegeld naartoe gaan.

Nu zit ik vol in dubio over de keuze tussen strat/tele of een Les Paul model. Ik heb honderdduizende videos gezien en heel veel gelezen. Maar ik kan niet kiezen.

Ik weet dat ik niet direct voor metal zal gaan, maar voor de rest zijn alle genres open voor mij. Ik geniet enorm van de cleane strat geluiden van bijvoorbeeld Pink Floyd. Maar ik hou ook enorm van de klanken van bv Depeche Mode's Martin Gore op zijn Gretch White Falcon.

Wat is aan te raden voor een (serieuze) beginner? Hebben jullie nog tips of aandachtspunten voor me?

Als ik straks een E. Gitaar ga kopen + versterker, dan gok ik dat ik in totaal (echt max.) zo'n 650 a 700 euro wil uitgeven. Maar minder is natuurlijk ook prima.

Ik weet dat LP modellen doorgaans iets duurder zijn dan strats ivm bouwwijze/constructie. Wellicht om deze reden beter om voor een strat te gaan?

Bedankt alvast voor jullie reacties.
berichtRe: Eerste elek. gitaar - Strat vs LP
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 22/05/2017 16:13

Welkom Tony op dit lichtelijk terminale forum. Bij dergelijke keuzes zijn - naast prijs en kwaliteit - twee zaken van evident belang: het geluid en de 'feel' van de gitaar.
Beide zijn persoons-/smaak gebonden. Een LP heeft van zichzelf een wat dikker/ronder geluid en de Strat wat helderder, waar de Tele wat bijtender is (of kan zijn).
Verder is belangrijk hoe de hals voor je voelt. Ik kan nog steeds niet goed op een Fender overweg, maar er zijn ongetwijfeld gitaristen die dat euvel bij LP's hebben.
Ga naar muziekwinkels, ga uitproberen, neem iemand met kennis van zaken mee, en luister goed.
Met jouw beschikbare begroting kom je een heel eind.
Tot slot: ik persoonlijk vind een Tele absoluut geen beginnersgitaar. Daar waar je met een LP of Strat nog wel eens een foutje kunt camoufleren, daar doet de Tele niet aan mee; die straft je direct af.
Ben benieuwd....
Gepost door: scrib
Datum: 22/05/2017 20:12

Wat Foob zegt. Ik heb een redelijk goedkope LP kloon gehad en een USA Fender Tele. De Tele was in alle opzichten een mooiere gitaar, maar ik bleef toch naar de LP grijpen. Maar ik denk dat dat persoonlijk is en een ander weer liever een Tele of Strat vast heeft. Wat dat betreft is het op zich zo slecht nog niet dat je nu al wat op een akoestische gitaar aan het lessen bent. Ik kan me voorstellen dat als je nog nooit een gitaar hebt vastgehouden dat iedere gitaar onwennig voelt, maar als je straks met wat weekjes al lekker wat akkoordjes kunt rammen wordt het inderdaad een kwestie van veel muziekwinkels af gaan en lekker uitproberen en verliefd worden. En dan natuurlijk ook in een winkel kopen en niet hetzelfde model online scoren want dat is flauw.

--
Keep strumming Phil
Datum: 23/05/2017 13:56

Quote:
Foob

Welkom Tony op dit lichtelijk terminale forum. .

Inderdaad, je kunt beter naar gitaarnet.nl gaan lijkt me.....
Gepost door: Da Vinci
Datum: 23/05/2017 14:26

Tja.... het is een vrij persoonlijke keuze. Ik kan zowel op een LP als een Strat een optreden in een standaard coverbandje prima uitzingen. Een tele is weer een iets ander verhaal, maar zelfs dat zou wel lukken. Of je dan het geluid van het origineel exact benaderd is een tweede, maar ik maak me daar nooit zo druk om.

Qua ergonomie neig ik wat meer naar strat achtige gitaren omdat ze wat lichter zijn, de hogere posities wat makkelijker bereikbaar zijn en de halzen over het algemeen wat dunner. Dat is puur persoonlijke voorkeur.

Met scheuren heb je mi. wel snel een humbucker nodig. Die vind je altijd in een LP maar kan ook in een strat. Of later in te bouwen in singel coil formaat.

Wat misschien nog wel het belangrijkste aan een gitaar is dat je zin krijgt om 'm op te pakken wanneer je om ziet.

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Datum: 23/05/2017 16:57

Beste allen, dank voor jullie reacties.

Ik ben bekend met de verschillende soorten gitaren. Dank aan youtube voor tientallen uren aan video die ik bekeken heb.

Mijn 'probleem' is dat ik zowel van het betere ragwerk houd, als van de heldere cleane sounds. Zoals ik al zei, van metal tot blues en van symfonische rock tot pop.

Welke gitaarsoort is breder in te zetten?
M.a.v. stel ik speel metal/scheurwerk op een Strat, of ik speel mooie cleane noten op een Les Paul. Welke van de twee types houdt zich dan beter?

Overigens lees ik op veel plekken dat een LP ietwat lastiger is, want mindere ergonomie en hoger gewicht. Kan me voorstellen dat dit een doorslaggevende factor is voor een beginnende gitarist.

Ik heb vanavond mijn tweede les blij
eerst nog maar eens flink oefenen.
Datum: 23/05/2017 17:26

Quote:
AF.
je kunt beter naar gitaarnet.nl gaan
nee, dat vind ik niet.
Datum: 23/05/2017 17:34

Quote:
"Tony Schreurs"
'probleem' is dat ik zowel van het betere ragwerk houd, als van de heldere cleane sounds.
je kunt ook wat verder kijken dan de 3 genoemde types (PRS, diverse powerstrats enz.)

Of aanpassingen doen aan de pu configuratie; op een tele, strat, lp-junior of eigenlijk wat dan ook waar je een splitbare humbucker in zet kun je prima raggen en heb je ook heldere single coil geluiden.

Maar eigenlijk kan alles op alles: jazz op een tele, blues op een flyingV, metal op een strat... je kunt het niet bedenken of iemand heeft het gedaan. Gweoon omdat het bij die speler paste. Dus begin gewoon ergens en de kans is groot dat je na verloop van tijd weer een andere gitaar(versterker/effect/...) wilt tandpastagrijns
Datum: 24/05/2017 10:09

Quote:
"Tony Schreurs"

Mijn 'probleem' is dat ik zowel van het betere ragwerk houd, als van de heldere cleane sounds. Zoals ik al zei, van metal tot blues en van symfonische rock tot pop.

Het is een misvatting te denken dat je met een LP geen heldere cleansound kan krijgen of met een strat niet kan raggen.
Zoals gezegd; in een poprock bandje kan ik prima af met een LP. Of een Strat. Een LP is inderdaad ergonomisch wat minder. Momenteel speel ik voornamelijk op een Music Man Luke; een strat achtige gitaar met humbucker in de brug. Wij spelen van cleane Nederpop dingen tot AC/DC, Volbeat, Guns 'n Roses. Ik heb dat ook een tijd gedaan op mijn Les Paul en misschien ga ik dat binnenkort wel weer doen. Volbeat gaat wellicht net te ver, maar een AC/DC achtig geluid kan je ook benaderen met een strat.

Datum: 24/05/2017 14:46

Quote:
"Da Vinci"
Qua ergonomie neig ik wat meer naar strat achtige gitaren omdat ze wat lichter zijn, de hogere posities wat makkelijker bereikbaar zijn en de halzen over het algemeen wat dunner. Dat is puur persoonlijke voorkeur.

Huh..? Ik zou het woord ergonomie hier toch vermijden. Telecasters, de oudere Strats en Gibsons van voor 1960 hebben overwegend lompe dikke halzen. Het dunne-halzen-verhaal begint pas na die periode, en dan hebben we het nog niet over de shape, en de radius, allemaal zaken die hebben te maken met persoonlijke voorkeur. Jouw stelling dat de hogere posities beter bereikbaar zijn op een Strat, deel ik absoluut niet....
Datum: 24/05/2017 15:14

Ik ga volgende week eens diverse muziekwinkels langs. Eens kijken wat het aanbod is, hoe ze in de hand liggen, hoe ze klinken etc.

Ik heb nu wel een gitaar op het oog. Denk dat deze echt niet verkeerd is om als eerste gitaar te gebruiken. Ik heb het hier over een Squier Vintage modified 70s Strat.

[www.bax-shop.nl]

Niet de goedkoopste beginnersgitaar. Maar zeker ook geen extreme prijs. Kost rond de 400 euro.

Qua amp wil ik max. rond de 300 uitgeven. Ook hier geldt dat ik deze eens wil uitproberen/testen in de winkels. Maar afgaande op wat ik heb gelezen en diverse reviews: Yamaha THR10: [www.bax-shop.nl]
Datum: 24/05/2017 16:08

Goede keuzes allebei, met het advies om ook een Squier te proberen met een palissander toets - geeft een significant warmer geluid -, en om een versterker uit de Roland-cube series in je overwegingen mee te nemen.
Gepost door: ron smit
Datum: 25/05/2017 18:10

Een goede gitaar en amp kun je niet schrijven. Het zit 'm echt in persoonlijke afweging. Er is zoveel te koop. Daarbij speelt prijs natuurlijk een rol, maar tegenwoordig krijg je al heel wat voor niet te veel geld.

Probeer wat en maak een keuze. Vroeg of laat kom je er dan wellicht achter dan een andere amp of gitaar fijner is. Dan begin je weer opnieuw met kiezen; een leuke hobby.
Datum: 26/05/2017 17:54

Quote:
Foob

Da Vinci

Huh..? Ik zou het woord ergonomie hier toch vermijden. Telecasters, de oudere Strats en Gibsons van voor 1960 hebben overwegend lompe dikke halzen. Het dunne-halzen-verhaal begint pas na die periode, en dan hebben we het nog niet over de shape, en de radius, allemaal zaken die hebben te maken met persoonlijke voorkeur. Jouw stelling dat de hogere posities beter bereikbaar zijn op een Strat, deel ik absoluut niet....

De bellycut, afgeschuinde body (fijn voor rechter arm, die was redelijk blauw na mijn eerste aanvaringen met een LP) en gewicht vind ik toch wel een kwestie van ergonomie. Zal zo eens kijken maar voor zover ik weer is de hiel van een LP ook wel wat forsen en komt de hals wat eerder bij de body waardoor het bij een LP wat lastiger is bij de 20e fret te komen. Ik doe dan vaak mijn duim onder de hals langs maar dan heb je wat minder grip voor een bend.

Maar eerlijk is eerlijk; uiteindelijk went het ook wel en dan stoort het niet meer zo.

Datum: 26/05/2017 18:39

Wat de body betreft heb je inderdaad gelijk, maar wat betreft het gewicht: niet alle Gibsons zijn LP's, en ook daarvan is inmiddels een groot aantal door uitholling een stuk lichter geworden.
De Tele blijf ik qua bespeelbaarheid een ramp vinden...
Gepost door: FUnkadelic
Datum: 28/05/2017 18:24

Niet lullen jongens, maar spelen.

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Datum: 29/05/2017 10:55

Heren,

Toevallig vorige week een gitaar te leen gekregen van een vriend. Een oude ibanez pf100 LP kloon) uit 1978. Op het eerste oog lijkt hij in goede staat. Maar zal hem volgende week met les eens laten checken. als de gitaar verder prima is, dan kan ik hier wel even mee uit de voeten als beginner.

Natuurlijk had ik nog geen amp. Daarom afgelopen week naar LL Music Center gereden.
Wilde in eerste instantie voor een Yamaha THR of een ID:Core Beam gaan.

Uiteindelijk is het de Fender Mustang GT40 geworden. Een leuke 40 watts oefenversterker met tal van modeling amps ingebouwd. Kan ik prima mee vooruit blij
Datum: 29/05/2017 20:43

gefeliciteerd! en nu scheuren maar

--
Keep strumming Phil
Datum: 30/05/2017 09:42

Dat gaan we zeker doen ja!

Ik ben zelfs aan het denken om even nog geen nieuwe elek. gitaar te kopen. Die oude Ibanez voldoet voor mijn gevoel prima. Tenzij er iets mis mee is dat ik niet in de gaten heb. Maar goed, dat mag de gitaarleraar voor me checken.

Dus nu een tijdje op een LP spelen... en hopelijk kan ik over een tijdje ook eens een strat van iemand lenen. Dan weet ik direct welke richting ik op wil als ik een nieuwe gitaar koop.
Gepost door: Eric
Datum: 05/06/2017 16:34

het gewicht van een LP speelt tegenwoordig wat minder. Vroeger waren LP's massieve backbeesten, maar ook die zijn tegenwoordig 'chambered' of iig deels lichter gemaakt. Dat doen ze door holle ruimtes in de massieve delen te maken.

je schrijft dat je eerst nog geen metal wil doen, dat komt dan later wel? Als metal je doel is, dan is een strat niet je eerste keus lijkt me. Kijk dan eens naar gitaren in de jackson of ibanez lijnen. Een goede LP is een mooie allround keus. Ook clean kun je daar mooi geluid uit krijgen, maar ja... geen strat geluid. Het ligt gewoon aan welke tonen je eruit wilt halen.

Tot slot... als beginner moet je je niet blind staren op de grote merken (Gibson voor LP, Fender voor Strat). Kijk eens naar bijv. Epiphone voor de LP of naar de yamaha Pacifica lijn. Zelfs de topmodellen van die lijn (611 serie) liggen nog binnen jouw budget als je een beetje rondkijkt, en dat zijn enorm fijne gitaren.

Edit: wanneer leer ik nou eens om álle berichten eerst te lezen voor ik een reactie schrijf knipoog Enniewee, de ibanez suggestie was dus zo gek nog niet. Feli en speel ze.

Suc6

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/06/2017 16:38 door Eric.
Datum: 13/06/2017 10:51

Als reactie op bovenstaande. Nee metal heeft niet mijn aandacht qua richting die ik op zou willen. Daarom keuze gevallen op een strat.

Afgelopen zaterdag even naar Keulen gereden, Music Store.

Ik ging primair voor de Squier Deluxe, of eventueel een Classic Vibe...
Nou, het liep iets anders... de Deluxe hadden ze niet meer staan (en wordt volgens hun niet meer gemaakt??). En de Classic vibe heeft een zwaargelakte nek. Gevoelsmatig leek het alsof mijn hand daar meer aan 'vastplakt'.

Echter, toen stond vrouwlief de hele tijd naast me te vragen waarom ik niet voor een echte Fender ging. (te duur, ben nog maar een absolute beginner, etc etc). Maar anderhalf uur later dan toch met een Fender de deur uit gelopen. Als kadootje voor mijn verjaardag gekregen van vrouwlief

Het is een Fender American Special geworden in Two tone sunburst en witte slagplaat en rosewood toets.

Ik ben er ontzettend blij mee.

Ik had een paar weken geleden trouwens nog de Fender Mustang GT40 amp gekocht. Nou die heb ik na een week met veel plezier teruggebracht naar de winkel. Beviel totaal niet. Althans, op alle fronten is het een geweldige amp (features). Maar qua sound klinkt het gewoon nergens naar.

Heb nu een Boss Katana 100 in de woonkamer staan, en daar ben ik heel tevreden over!
Datum: 13/06/2017 10:52

En hierbij de foto's:

En eentje gebroederlijk samen met mijn nieuwe Katana 100 amp:

Datum: 13/06/2017 13:44

Gefeliciteerd met je mooie cadeau; veel plezier ermee!!! knipoog
Datum: 13/06/2017 19:38

nice! die vrouw is wel een blijvertje denk ik zo? blij

--
Keep strumming Phil
Datum: 15/06/2017 08:51

Thanks mannen. Komt helemaal goed. Ben er enorm blij mee!

En ja, mijn vriendin is een blijvertje, dat moge duidelijk zijn knipoog

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen