Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Gitaren
cort g250 berichtTremelo arm stratocaster vervangen
Gepost door: mark
Datum: 04/01/2018 10:51

Goedemorgen,

Om stemmingsproblemen met mijn fender stratocaster op te lossen, heb ik ervoor gekozen de veren van de Tremelo wat vaster te schroeven. Het is nu geen zwevende Tremelo meer, maar hij kan nog wel 1 kant op en dat is voor mij voldoende. Het is probleem is echter dat de Tremelo arm nu in een oncomfortabele hoek van de gitaar af staat.

Ik denk dat het wel mogelijk is om de arm wat bij te buigen in de bankschroef, maar ik houd de originele onderdelen liever heel. Weet iemand of er voor deze situatie specifieke Tremelo armen zijn? Of is het handiger om een nieuwe arm te kopen en zelf wat te beunen?

berichtRe: Tremelo arm stratocaster vervangen
Gepost door: scrib
Datum: 05/01/2018 21:46

ik zou ergens een goedkoop armpje op de kop tikken en gaan beunen inderdaad

--
Keep strumming Phil
steampunk custom made berichtRe: Tremelo arm stratocaster vervangen
Gepost door: frans
Datum: 07/02/2018 09:21

hoi ,

Even bij het begin beginnen , stemmings problemen en dan de schroeven maar wat aandraaien is niet de oplossing .

Zoals je al gemerkt hebt is de hoek van het tremolo veranderd , dit kun je niet zo maar doen ; kijk even op de site's van Baxshop betreffende afstellen van een trem , dan wordt er veel duidelijk .

Je zou je trem . kunnen vastzetten met een blokje hout maar dan nog zal de hij dan goed afgesteld moeten worden

Advies ; laat je trem ergens goed afstellen , misschien dikkere veren plaatsen of indien mogelijk er een paar bijzetten , maar dan ook weer goed afstellen.

Als je de arm wilt buigen zul je deze moeten verwarmen anders is kans groot dat hij breekt .
Ik heb bij de bouw van verschillende E.V.H ' Frankenstein' de arm ook wel eens afgezaagd op lengte .
ik hoop dat je hier wat aan hebt en succes .
grt; guitart
cort g250 berichtRe: Tremelo arm stratocaster vervangen
Datum: 05/04/2018 10:36

Quote:
oNNo

pas wel op dat je er een hebt met dezelfde schroefdraad!
De usa strat die ik ooit had had geen metrische schroefdraad...

Ahh goeie tip, bedankt!
cort g250 berichtRe: Tremelo arm stratocaster vervangen
Datum: 05/04/2018 10:43

Quote:
frans

hoi ,

Even bij het begin beginnen , stemmings problemen en dan de schroeven maar wat aandraaien is niet de oplossing .

Zoals je al gemerkt hebt is de hoek van het tremolo veranderd , dit kun je niet zo maar doen ; kijk even op de site's van Baxshop betreffende afstellen van een trem , dan wordt er veel duidelijk .

Je zou je trem . kunnen vastzetten met een blokje hout maar dan nog zal de hij dan goed afgesteld moeten worden

Advies ; laat je trem ergens goed afstellen , misschien dikkere veren plaatsen of indien mogelijk er een paar bijzetten , maar dan ook weer goed afstellen.

Als je de arm wilt buigen zul je deze moeten verwarmen anders is kans groot dat hij breekt .
Ik heb bij de bouw van verschillende E.V.H ' Frankenstein' de arm ook wel eens afgezaagd op lengte .
ik hoop dat je hier wat aan hebt en succes .
grt; guitart

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Het afstellen van de brug was geen impulsieve actie, mocht dat zo zijn over gekomen. Ik sleutel al weer best wat jaartjes aan mijn gitaren en heb verschillende bouwpakketten in elkaar gezet. Dus ben niet geheel onbekend met de materie blij.

Ik ga eens bedenken wat ik ga proberen. Het opvullen van de ruimte is misschien nog een beter idee dan het buigen van de arm inderdaad. Bedankt voor de tips!
berichtRe: Tremelo arm stratocaster vervangen
Gepost door: Richard
Datum: 13/04/2018 22:39

Hoi Mark,

Buigen van een strat tremolo arm is inderdaad een moeilijk klusje. Het is een (gehard) stalen arm die je niet even makkelijk buigt. Het is inderdaad zo hard dat hij kan breken. Verwarmen kan, maar dat gaat ten koste van de chroom laag. Hij wordt er niet mooier op. Eddie van Halen wist het al lang, een locking tremolo is de beste manier, maar stemmingsproblemen kun je al behoorlijk verminderen door de volgend acties: (vintage) tremolo aanpassingen zijn het beperken van Wrijvingspunten zoals de schroeven van de tremolo (een moderne heeft twee schroeven, dus minder wrijving), de zadels (geen sleufjes, gleufjes etc), de topkam (heel belangrijk, gebruik een tusq topkam en je bent al redelijk op weg naar een perfectie) en het aantal windingen om de tuner (hoe minder hoe beter, of eventueel locking tuners).

Succes.
Richard

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen