Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Gitaren
Alle bestanden voor deze discussie
Bestandsnaam Bestandsgrootte   Gepost door Datum  
8BB96B53-CD5E-46F5-99BF-B95FCE022D2B.jpeg 1.64 MB open | download Roland 14/01/2018 Bericht lezen
5D2A7E07-F8F4-41C5-A42D-A9B21B91D5F0.jpeg 1.18 MB open | download Roland 14/01/2018 Bericht lezen
IMG_4809.JPG 1.52 MB open | download Richard 21/01/2018 Bericht lezen
berichtProbleem met Gibson Maestro Vibrolabijlage
Gepost door: Roland
Datum: 14/01/2018 12:27

Hoi!

Gisteren heb ik een Gibson SG 67 RI gekocht.
Tijdens het bezichtigen bespeeld en alles leek in orde.
Totdat ik thuis kwam en even akoestisch wat aan het spelen was viel mij op dat er een vervelende buzz in de brug zat. Bij nader onderzoek lijkt het alsof mijn tailpiece vibreerde op de Maestro veer.
Ben het een en ander gaan vergelijken op internet en het lijkt dat de veer (zie foto rode SG) een beetje verbogen is waardoor de tailpiece de veer aan de achterkant raakt. Als ik een snaar aanraak vibreert / buzzen deze metalen oppervlaktes op elkaar, dit is natuurlijk best storend.

Als ik op internet plaatjes opzoek lijkt het erop alsof er speling hoort te zijn tussen de tailpiece en de veer. (Zie foto blauwe SG)

Heeft iemand ervaring met een soortgelijk probleem of heeft suggesties dit op te lossen. Ik wil niet zomaar gaan buigen aan de wammy om de veer weer op zijn plek te krijgen. Mocht dit nodig zijn, laat ik dat sowieso door een reparateur doen. Maar zou wel enorm balen als ik na zon dure aanschaf direct onkosten zou moeten maken.
Ik heb de vorige eigenaar bericht en hij geeft aan graag mee te willen denken maar zegt ook dat hem dit niet eerder was opgevallen...

Zie jullie antwoorden graag tegemoet.

berichtRe: Probleem met Gibson Maestro Vibrola
Gepost door: scrib
Datum: 14/01/2018 12:39

Het lijkt wel alsof bij die rode de zadels (het zijn volgens mij officieel geen zadels, maar je snapt wat ik bedoel) groter zijn en verder naar achteren steken dan bij die blauwe. Is die Vibrola er later opgezet?

--
Keep strumming Phil
Datum: 14/01/2018 13:59

De gitaar is een Custom Shop 67 RI, de Vibrola is standaard op dit type uitgerust.
Ik krijg de zadels niet verder over de veer & weet dus ook vrijwel zeker dat dit wel origineel bij elkaar hoort.
Datum: 14/01/2018 17:21

Zou het deze moeten zijn?
[www.soundaffectspremier.com]

Ik heb toch het idee dat dat blok waar de snaren aan hangen wat groter is bij jou. De snaarspanning zou dat blok ook juist van de veer af moeten trekken. Of is het misschien dat je relatief lichte snaren er op hebt zitten?

--
Keep strumming Phil
Datum: 14/01/2018 19:16

Mijn gitaar is niet specifiek de Robby Krieger Signature, maar wel bijna dezelfde specs ('67 SG).

Lijkt me raar dat mijn tailpiece (of zoals jij zegt 'blok') groter is, is volgens vorige eigenaar nooit vervangen en dus origineel. Snaarspanning is interessant, ligt naar mijn idee een lichtere set op (wellicht .09 of 0.10). Zelf speel ik altijd 0.11 dus de snaren gaan er toch nog vanaf, wie weet dat dat iets veranderd..?
Hoe dan ook vind ik het een rare kwestie, ik krijg de indruk dat om een of andere reden mijn veer verbogen is naar achteren waardoor de tailpiece de veer aan de onderkant raakt.
Gepost door: bram
Datum: 15/01/2018 08:53

De tailpiece is iets naar beneden geduwd zo te zien. Gewoon de veer wat terug buigen.
Je moet met de snaarspanning erop iets onder de tailpiece schuiven (door de hendel naar beneden te duwen ), een plankje denk aan een verf-roer stokje of zo, daarna de tailpiece iets naar boven manoeuvreren. Kost wat kracht
Dus mooi evenwijdig terug maar boven buigen
En gewoon op het gemakje rustig aan doen. Anders even naar een gitaar tech.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/01/2018 08:55 door bram.
Gepost door: Richard
Datum: 19/01/2018 21:14

Die veer buig je niet zomaar even terug. Dat is gemaakt van verenstaal. Ga je daar teveel kracht op zetten, dan breekt hij af.
Een zwaardere set snaren zal ongetwijfeld de ruimte tussen het blok en de veer vergroten.
Datum: 19/01/2018 23:46

ik vraag me ook af hoe die veer verbogen zou moeten zijn geraakt... verenstaal tegen de snaarspanning in zo verbuigen dat die zadels er tegen aan komen, dat zou toch een bijzonder kunstje zijn...

--
Keep strumming Phil
Datum: 20/01/2018 03:15

Quote:
Richard

Die veer buig je niet zomaar even terug. Dat is gemaakt van verenstaal. Ga je daar teveel kracht op zetten, dan breekt hij af.
Een zwaardere set snaren zal ongetwijfeld de ruimte tussen het blok en de veer vergroten.

Verenstaal is juist zeer taai en zal niet zomaar afbreken. Het is juist die eigenschap waardoor je hem keer op keer kan verbuigen als je de tremolo gebruikt.
Datum: 20/01/2018 03:17

Quote:
scrib

ik vraag me ook af hoe die veer verbogen zou moeten zijn geraakt... verenstaal tegen de snaarspanning in zo verbuigen dat die zadels er tegen aan komen, dat zou toch een bijzonder kunstje zijn...

En omdat jij niets kan verzinnen waardoor de veer verbogen zou kunnen zijn kan het dus ook niet ? En wie zegt dat het met de snaren erop gebeurt is
Datum: 20/01/2018 09:05

Zonder verder enige ervaring met deze bruggen durf ik wel te zeggen dat met de snaren eraf en in een bankschroef zo ongeveer de enige manier is waarop die veer zo verbogen zou kunnen zijn geraakt. Als je die foto rechts neemt van die blauwe SG en je stelt je voor dat je op het uiteinde van die zadels gaat drukken totdat ze strak tegen de veer aan staan zoals in het linker plaatje van die rode SG. Hoe lang zou je dan moeten drukken totdat ze niet meer terugveren als je loslaat en er toch weer een kier ontstaat? Lijkt me een mooie gitaar.net uitdaging, Bram blij

--
Keep strumming Phil
Datum: 21/01/2018 10:38

[www.everythingsg.com]
[www.lespaulforum.com]

Need i say more?
@Scrib, bankschroef is ook een no-go.
berichtRe: Probleem met Gibson Maestro Vibrolabijlage
Datum: 21/01/2018 10:44

Mijn vibrola heeft het probleem dat de snaren tegen het blok aan rusten dat ook buzz genereert.

Datum: 21/01/2018 20:39

Quote:
Richard

@Scrib, bankschroef is ook een no-go.

O, ik stelde ook niet voor dat Roland hem in een bankschroef zou moeten zetten. Ik zie alleen niet in hoe die veer uberhaupt zo verbogen zou kunnen zijn geraakt, strak met het blok er tegenaan. Maargoed, zoals Bram zegt: wie weet?

Ik gok zo dat dat blok of de kam of hoe dat heet, waar de snaren in haken, niet de juiste maat heeft. Als ik zo op internet kijk zijn ze er ook met een veel diepere gleuf, zodat ie verder naar voren zit.

Overigens, die dudes op de fora die je linkt lijken problemen te hebben met dat de veer tegen de body van de gitaar aankomt, en ze daardoor geen bends naar beneden kunnen doen. Als ik die foto van Roland zo zie, vooral met die slagplaat die er zo dicht bij zit, zou dat nog wel eens probleem #2 kunnen worden. Al met al nogal een kieskeurig systeem, die Vibrola. Ik zou die hele zooi eraf trekken en er gewoon een Bigsby op zetten Wijntje

--
Keep strumming Phil

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen