Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Gitaren
berichtStemmechanieken aan vervanging toe?
Gepost door: Jos Janssen
Datum: 03/09/2018 13:38

Ik heb een Fender Telecaster Deluxe uit 1977 met (volgens mij) nog de originele stemmechanieken.
Kunnen deze na verloop van tijd aan vervanging toe zijn omdat ze minder goed werken?
Mijn gitaar heeft altijd al wat last gehad van stemproblemen (moet zo’n beetje na elk nummer stemmen live), maar de laatste tijd lijkt het nog wel erger.
Een wormwiel is bij mijn weten zelfremmend en strakker zal een snaar niet snel gaan staan, maar na een nummer gaat het bij mij beide kanten op (ene snaar is ineens een halve toon lager, de andere een halve toon hoger). Dit gebeurt vooral bij de omwonden snaren.

Ik heb dit probleem eigenlijk bij al mijn gitaren gehad (oude 2e hands strat, maar ook een splinternieuwe strat).
De enige gitaar die er geen last van heeft is mijn Jazzmaster (re-issue, dus een nieuw model).

Ik gebruik op alle gitaren d’Addario snaren (ook op de Jazzmaster, dus dat lijkt me het probleem niet).
De jazzmaster heeft als enige een ander stemmechaniek (zo eentje waar je de snaar afknipt en dan vertcaal insteekt).

Is het raadzaam om de mechanieken op mijn Tele Deluxe te vervangen? Lost dit het probleem op?
berichtRe: Stemmechanieken aan vervanging toe?
Gepost door: Back
Datum: 03/09/2018 14:17

Misschien eerst minder windingen bij de snaren toepassen?
Gepost door: scrib
Datum: 03/09/2018 14:46

Naar mijn weten zijn het zelden de stemmechanieken. Vaker de topkam, waar de snaren bijvoorbeeld in blijven hangen, de brug, afstelling, de manier waarop je snaren erop zet inderdaad, etc, etc. Even bij een goede reparateur langs voor een afstelling en het probleem voorleggen, zou ik zeggen.

--
Keep strumming Phil
Gepost door: tom rotmans
Datum: 09/11/2018 16:42

Als je er op meerdere gitaren last van hebt ( gehad) dan zou je inderdaad eens kunnen kijken of je de snaren er op een juiste manier ( niet veel te veel windingen bijv ) opzet.
Ik heb zelf mijn mechanieken van 1 gitaar vervangen door Sperzels. Topdingen die nu al zo'n 15 jaar mee gaan. Maar ja dat is een Squier ( niet echt beroemd om goede stemmechanieken :P )

Voordeel van die Sperzels: je steekt je snaar door het gaatje, draait de achterkant van het mechaniekje aan en je snaar zit vast, stemmen, spelen.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen