Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Gitaren
berichtNogmaals: stemmingsproblemen
Gepost door: Tommie49
Datum: 25/11/2018 02:00

Ook hier zal het al vele malen ter sprake gekomen zijn, maar ik gooi het er toch weer in.

Wat is de oorzaak van het snel ontstemmen van je gitaar? En dan gaan we er vanuit dat je de schroeven van je hardware reeds goed hebt aangedraaid. We gaan ervan uit dat de schroeven van het metalen plaatje achterop de hals goed zijn aangedraaid. We gaan er vanuit dat je de topkam en van spul hebt voorzien en we gaan ervan uit dat je je snaren al goed hebt opgerekt. De eventuele snaargeleiders zijn goed afgesteld.

Kortom, alle tips die in de bladen staan, daar heb je gehoor aan gegeven. Wat zorgt er dan toch voor dat de gitaar snel ontstemt. Wie o wie?
berichtRe: Nogmaals: stemmingsproblemen
Gepost door: scrib
Datum: 25/11/2018 08:34

Duikbommetjes met m'n bigsby?

--
Keep strumming Phil
Gepost door: scrib
Datum: 25/11/2018 08:42

Ik heb een nog specifiekere vraag: waarom is het juist vaak de G-snaar die ontstemt?

--
Keep strumming Phil
Datum: 25/11/2018 09:17

Quote:
scrib

Duikbommetjes met m'n bigsby?
Laten we er ook vanuit gaan dat de gitaar een vaste brug heeft en de stemmingsproblemen niet door het tremolo systeem veroorzaakt kunnen worden.
Gepost door: Back
Datum: 25/11/2018 09:36

Temperatuurwisseling, te veel windingen, slechte kwaliteit snaren
Gepost door: forcbart
Datum: 25/11/2018 10:15

nooit last van.

Wat wel speelt is dat stemapparaten altijd "vals" zijn. Dwz. die stemmen op een uitgerekende toon afgeleid van de A440. Dat werkt niet voor alle snaren lekker in alle toonsoorten.

Ik stem zelf de oktaven van de toonsoort van het te spelen stuk zuiver, dan kom je meestal wel redelijk weg...
Datum: 25/11/2018 12:34

Wat die windingen betreft heb ik beiden geprobeerd, veel en weinig. Heeft bij mij weinig opgelost.
Bij de mensen die geen problemen hebben vraag ik me dan af of ze misschien dikke snaren gebruiken en in welke prijsklasse hun gitaren zitten.
Gepost door: Tommie48
Datum: 25/11/2018 14:54

Quote:
Tommie49

Ook hier zal het al vele malen ter sprake gekomen zijn, maar ik gooi het er toch weer in.

Wat is de oorzaak van het snel ontstemmen van je gitaar? En dan gaan we er vanuit dat je de schroeven van je hardware reeds goed hebt aangedraaid. We gaan ervan uit dat de schroeven van het metalen plaatje achterop de hals goed zijn aangedraaid. We gaan er vanuit dat je de topkam en van spul hebt voorzien en we gaan ervan uit dat je je snaren al goed hebt opgerekt. De eventuele snaargeleiders zijn goed afgesteld.

Kortom, alle tips die in de bladen staan, daar heb je gehoor aan gegeven. Wat zorgt er dan toch voor dat de gitaar snel ontstemt. Wie o wie?

Wat ik persoonlijk merk met mijn epiphone les paul; Is dat de snaren ontstemmen als ik hem naar beneden stem (dus de snaar was te hoog, dan stem ik hem naar beneden). Als ik hem omhoog stem heb ik dat niet, dus als ik hem naar beneden moet stemmen stem ik hem eerst te ver naar beneden en dan omhoog.

Misschien is het alleen mijn gitaar, maar je kan t proberen.
Gepost door: FUnkadelic
Datum: 25/11/2018 17:19

Ontstemd raak ik meestal van Brad zijn topics.

Ha. Ha. Ha.

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Datum: 25/11/2018 17:22

Quote:
Anuslikker

Tommie49

Wat ik persoonlijk merk met mijn epiphone les paul; Is dat de snaren ontstemmen als ik hem naar beneden stem (dus de snaar was te hoog, dan stem ik hem naar beneden). Als ik hem omhoog stem heb ik dat niet, dus als ik hem naar beneden moet stemmen stem ik hem eerst te ver naar beneden en dan omhoog.

Die bacteriën die je hebt binnengekregen met je voornaamste hobby hebben duidelijk je hersens aangetast. Ik zei toch al, dat moet moet je aan honden overlaten.
Datum: 25/11/2018 17:53

Welgeteld de laatste keer dat ik serieus tot jou spreek Tommie!!!!!!!!!!! Heel ferfelend!!!! Mijn hersenens zijn helemaal niet aangetast!!!!!!!!!!

Datum: 25/11/2018 18:05

Quote:
Anuslikker

Epi's staan niet écht bekend om de stemvastheid van de mechanieken. Jouw methode is overigens prima.
Datum: 25/11/2018 18:19

Quote:
Tommie49
je hersens aangetast.
en weer.
Gepost door: Da Vinci
Datum: 25/11/2018 18:35

Hij is wel complimenteus hè. En sympathiek.

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Datum: 25/11/2018 21:49

Je zal gemerkt hebben Da Vinci dat ik tegenover mensen die ok zijn en een beetje normaal doen best sympathiek en complimenteus kan zijn. Ik ga hun namen niet noemen maar zoals ene T, ene D en nog ene T en hier ene K bijvoorbeeld. De laatste heb ik hier al een tijdje niet meer gezien overigens.
Gepost door: Purple John
Datum: 25/11/2018 21:51

Ik heb hetzelfde met mijn Epiphone LP. Heb er vandaag locking tuners opgezet, eens kijken of dat helpt.

"I have no tolerance for fools"- Ritchie Blackmore
www.fab5.2trouble.nl
Datum: 25/11/2018 22:34

Quote:
Tommie49

Je zal gemerkt hebben Da Vinci dat ik tegenover mensen die ok zijn en een beetje normaal doen best sympathiek en complimenteus kan zijn. Ik ga hun namen niet noemen maar zoals ene T, ene D en nog ene T en hier ene K bijvoorbeeld. De laatste heb ik hier al een tijdje niet meer gezien overigens.
Waar is de A?
Datum: 26/11/2018 13:12

Quote:
"Purple John"

Ik heb hetzelfde met mijn Epiphone LP. Heb er vandaag locking tuners opgezet, eens kijken of dat helpt.
En maakt het wat uit die lockingtuners?
Datum: 27/11/2018 09:04

Quote:
Tommie49

Je zal gemerkt hebben Da Vinci dat ik tegenover mensen die ok zijn en een beetje normaal doen best sympathiek en complimenteus kan zijn.
nee, heb ik niet zo gemerkt. Ik heb wel gemerkt dat zowat elk draadje waar jij je plasje over doet ontspoort in een moddergevecht.
Datum: 27/11/2018 09:14

Forcbart +1
Datum: 27/11/2018 10:58

Quote:
forcbart

Tommie49
Je zal gemerkt hebben Da Vinci dat ik tegenover mensen die ok zijn en een beetje normaal doen best sympathiek en complimenteus kan zijn.
nee, heb ik niet zo gemerkt. Ik heb wel gemerkt dat zowat elk draadje waar jij je plasje over doet ontspoort in een moddergevecht.
Dan zie jij ook alleen wat je wilt zien net als dat stelletje lijntrekkers.

Maar kick jij ook nog op moddergevechten? Kontketsen, moddergevechten, een echte little pervert.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/11/2018 11:01 door Tommie49.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen