Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Gitaren
berichtWat is een goede gitaar voor een beginner?
Gepost door: Zegher
Datum: 25/12/2018 16:27

Beste lezers,

Ik ben nieuw op dit forum dus ik zal me even heel snel in het kort voorstellen. Mijn naam is Zegher, in oktober ben ik 15 geworden en ik hou enorm van rock muziek. Mijn lievelings groepen zijn Oasis, The Neighborhood, Basement, AC/DC, etc...

Omdat ik enorm van dat soort muziek hou wou ik zelf ook beginnen met gitaar te spelen maar heb geen idee welk gitaar er goed is voor een beginner zoals ik. Mijn budget is 110-120-130 euro.

Alvast bedankt!
Groetjes blij
berichtRe: Wat is een goede gitaar voor een beginner?
Gepost door: scrib
Datum: 25/12/2018 16:57

Hoi Zegher, welkom!

Weet je al of je akoestisch of elektrisch wilt spelen? Sommigen zeggen dat je het best akoestisch kunt beginnen maar zelf geloof ik daar niet zo in. Ik denk dat je het beste kunt beginnen met wat je het tofst lijkt / het beste vind klinken, want dan ben je vanzelf meer gemotiveerd om te spelen.

--
Keep strumming Phil
Gepost door: Zegher
Datum: 25/12/2018 18:12

Ik zou graag beginnen met akoestisch, mijn ouders willen niet dat ik te veel lawaai maak wat ik wel kan begrijpen.
Datum: 25/12/2018 18:20

Je hebt tegenwoordig oefenversterkertjes en zelfs speciale gitaarpluggen zodat je met koptelefoon kunt spelen. Maakt voor omstanders zelfs minder lawaai dan een akoestische gitaar blij

Maargoed, als je akoestisch gaat dan is de volgende vraag: staalsnarig, of nylonsnarig? Nylonsnarig wordt vaak gebruikt voor klassieke of flamenco-gitaar. Staalsnarig voor pop, singer/songwriter of folk. Het voordeel van nylon snaren is dat ze iets lichter zijn voor de vingertjes (vooral van de linkerhand, als je rechts bent). Het voordeel van een staalsnarige gitaar is dat de hals meestal iets smaller is, dus dat kan voor sommige akkoorden net weer wat makkelijker zijn. En het geluid verschilt natuurlijk: staalsnalig is wat luider, feller, helderder.

Nylonsnarige gitaren zijn in de regel vaak net wat goedkoper. Overigens zul je voor 100 tot 130 euro niet echt een bijster goede gitaar kunnen kopen. Maar wellicht iets om de nieuwe hobby op uit te proberen. Als het bevalt, kun je altijd nog gaan sparen voor een betere.

--
Keep strumming Phil
Gepost door: Tommie48
Datum: 26/12/2018 01:30

Je bent 15 dus je kan vakken vullen. Dat raad ik je zeker aan als je budget 130 euro is voor een gitaar. Met 2-3 maanden kan je een stuk betere gitaar kopen, die een heel stuk langer meegaat.
Gepost door: Da Vinci
Datum: 26/12/2018 10:15

Gezien je muziekkeuze en om wat scrib zegt zou ik ook met elektrisch beginnen. Er zijn voldoende middelen om zacht te kunnen spelen via koptelefoon als je ouders het graag zachtjes houden (bedenk wel dat naar je ouders luisteren niet echt goede eerste stappen zijn in je rock & roll carrière knipoog ), en kan je nog muziek mee laten lopen zodat je in stilte kan oefenen.

‘nadeel’ van elektrisch is wel dat je naast een gitaar ook nog iets nodig hebt om je gitaargeluid mee vormen, zoals een versterker of een variant zonder speaker daarvan.

Je budget is zelfs voor alleen een gitaar wel laag. Zijn er mogelijkheden om daar wat ruimte te krijgen?
Ik raad ook aan eens bij een lokale muziekzaak binnen te stappen. Vaak zijn de grote internetboys een paar procent goedkoper en dat lijkt fijn, maar bij een speciaalzaak krijg je vaak ook wat tips mbt stemmen, snaren wisselen etc. Daarnaast zullen ze de gitaar voor je afstellen, zo uit de doos is de afstelling vaak niet goed en dat heeft gevolgen op bespreekbaarheid en geluid. Door een goede afstelling kan een beginnersgitaar nog vrij aardig bespeelbaar zijn, maar de dozenschuivers kijken hier niet naar!

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Datum: 26/12/2018 19:04

+1 voor naar een echte winkel gaan ipv een dozenschuiver. En wat betreft het budget... Tsja... 130 euro is niet veel maar het is op zich wel mogelijk een gitaar te vinden om in ieder geval te kijken of de hobby wat voor je is. Wil je echt een trapje beter dan zit je volgens mij al snel richting de 350 - 500 euro en dat is misschien voor nu wat te hoog gegrepen voor Zegher? En als je een paar akkoordjes kan op een goedkope gitaar en je wilt inderdaad verder, heb je vaak ook een beter idee wat je precies zoekt qua geluid en ergonomie dus kan je gerichter op zoek naar een betere gitaar. Maargoed, ik ben ook niet zo'n kritische gitarist. Heb laatst op een rommelmarkt een of ander parlor gitaartje gekocht voor 35 euro waar ik ook vrolijk op zit te plukken.

Wat is ookalweer dat Yamaha model akoestische gitaar die ze in muziekscholen veel gebruiken? Is dat de CS40?

--
Keep strumming Phil

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen