Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Gitaren
berichtRaadsel bij afstellen 1/2 scale elektrische gitaar.
Gepost door: Jan van der Velde
Datum: 13/02/2019 11:24

Beste mensen,

Ik kom even bij jullie om raad vragen. blij
Ik ben bezig met een 1/2 scale scratocaster model van mijn kleinzoon.

Het viel mij op dat de snaren erg hoog stonden en de intonatie belabberd was. Zelfs op de derde fret was de toon hoorbaar #sharp.

Ik ben dus aan een setup begonnen. Neck relief, zadelhoogte en intonatie.
De Neck relief staat zover ik kan zien/meten goed, de action is ook verlaagd naar een acceptabel niveau zonder fret buzz, daarna begon ik aan de intonatie.
Toen begonnen de problemen, op geen enkele manier krijg ik de snaren goed ge´ntoneerd. Ik kan blijven draaien maar ze lijken iedere keer weer terug te gaan naar hun oorspronkelijke te hoge intonatie.

Gisteravond een helder idee gehad. Capo op eerste fret..
Gitaar speelt dan prima, intonatie op oog gezet en staat verrassend goed en blijft goed.
Bingo dacht ik, het is de kam, die staat vast te hoog..
Vanmorgen met mijn voelermaatje en een capo op de derde fret gekeken naar de speling tussen de eerste fret en de snaren. Ik verwachtte daar een flink gat aan te treffen maar ik krijg eerder het idee dat een aantal snaren daar te laag staat (tussen 0.15 en 0.20mm). Ik snap nu dus helemaal niet meer waarom zonder capo de gitaar vreselijk ge´ntoneerd is, zelfs op derde fret hoorbaar en met capo op fret 1 bijna perfect..

Wie heeft het verlossende antwoord?? knipoog
Waar kan ik nog eens naar kijken?

-- Korte introductie als nieuw lid --
Ben een matig gitaar speler maar knutsel graag aan oude versleten gitaren om ze weer een beetje speelbaar te maken. Momenteel ben ik bezig mijn zesjarige kleinzoon te leren gitaar spelen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/02/2019 11:36 door Jan van der Velde.
berichtRe: Raadsel bij afstellen 1/2 scale elektrische gitaar.
Gepost door: Back
Datum: 13/02/2019 12:14

Welkom Jan op dit (redelijk terminale) forum.
De eerste vraag die bij me opkwam is of de gitaar werkelijk wordt geacht bespeelbaar te zijn; met andere woorden: is het geen stukje speelgoed, vermomd als gitaar?

Verder kan ik je zin "ze lijken ieder keer weer terug te gaan naar hun oorspronkelijke te hoge intonatie" niet goed plaatsen. Als dat werkelijk 'oorspronkelijk' is, denk ik niet dat je het goed kunt oplossen.
Kun je misschien wat pica's plaatsen?

Effe off topic: waarom laat je je kleinzoon beginnen op een 1/2 scale in plaats van een full scale? Dat wordt bij een overstap 'opnieuw beginnen'....
Datum: 13/02/2019 15:33

Hoi Back,

Dank voor jouw reactie.

Ik heb geen foto's gemaakt van mijn gepruts.. blij
Wat ik bedoelde is dat ik de zadels naar achteren haalde om de intonatie aan te passen. Dat leek beperkt succes te hebben, maar na wat tijd, stemmen en spelen was de intonatie weer zo goed als bij af. zonder dat het zadel veranderd was, dat zat natuurlijk vastgeschroefd.. blij

Natuurlijk had ik ondertussen ook bij andere snaren de intonatie aangepast bij een enkeling nog wat aan de hoogte van de zadels gedaan. De spanning op de nek is dus wel voortdurend aan verandering onderhevig geweest. Maar het is frustrerend dat je uiteindelijk geen stap verder lijkt te komen.

Het is zeer zeker geen speelgoed, het is weliswaar een korte versie maar wel dezelfde bouw en kwaliteit van wat je van een goedkope gitaar (Harley Benton Fazley e.d.)kunt verwachten.

Terugkijkend vraag ik me ook af of een (lichtgewicht) full scale met capo geen betere optie was maar hij is nog maar 6 en heeft in mijn ogen erg kleine handjes..
Daarnaast ook het advies van veel gitaarleraren dat je kinderen niet een te grote gitaar moet geven, die zijn voor hen motorisch te lastig om te hanteren.

Wat me nog steeds intrigeert is waarom een capo op de 1e fret alle problemen verhelpt terwijl de kam, na meten, niet te hoog blijkt te zijn..
Gepost door: scrib
Datum: 13/02/2019 15:49

Eerlijk gezegd volg ik hem ook niet helemaal. Je hebt het eerst over intonatie, maar noemt vervolgens telkens de afstand tussen de snaren en de frets, en een kam die te hoog zou zijn... dat betreft dus de actie, niet de intonatie, lijkt mij?

Wat die actie betreft, is de nek wel recht en zijn de frets wel vlak?

En heeft ie een tremolo brug en is die wel goed gemonteerd, met veren passend bij de snaardikte?

Overigens zijn zaken als een kromme hals, slechte topkam, matige tremolo-brug... precies de zaken die je bij de goedkopere gitaren tegenkomt, waardoor het moeilijk is hem lekker af te stellen. De oplossing voor een slechte intonatie is natuurlijk de distortion flink omhoog te draaien en je kleinzoon uitleggen wat rock & roll is knipoog

--
Keep strumming Phil

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/02/2019 15:49 door scrib.
Datum: 14/02/2019 16:33

Dank Scrib en Back voor het meedenken.

Ik heb gisteren nog eens alles opnieuw nagelopen en i.p.v. een slechte setup proberen te verbeteren nu alles als het ware op nul gezet..
Alle snaren plat op het fretboard, nek nog ietsjes rechter gezet, zadels naar voren gezet en beetje bij beetje de snaren nu omhoog gebracht.

Over 4 van de 6 snaren ben ik nu tevreden, staan netjes laag op de hals en zijn acceptabel ge´ntoneerd. 2 snaren blijven vervelend doen o.a. de lage E die valt eigenlijk niet goed te intoneren en kan ook niet lager vanwege toenemende fret buzz. De relief is eigenlijk te weinig maar meer relief geeft weer intonatie problemen met de rest van de snaren..

Geen perfecte klus geworden maar ik ben er nu even klaar mee.
Hij is stukken beter te bespelen, een veel lagere actie en de meeste snaren blijven redelijk in toon over het grootste deel van het fretboard.

Als de knul de komende maanden nog steeds zo enthousiast blijft dan gaan komende zomer voor zijn verjaardag wel eens kijken voor een "echte" gitaar. blij

Nogmaals, dank voor het meedenken!
Gepost door: forcbart
Datum: 21/02/2019 16:24

Quote:
"Jan van der Velde"
de lage E die valt eigenlijk niet goed te intoneren en kan ook niet lager vanwege toenemende fret buzz. De relief
zoals Scrib al schreef; intonatie(snaarlengte) heeft geen relatie met fretbuzz(snaarhoogte). Wat is relief, alsjeblieft?

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen