Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Gitaren
berichtGitaar die tegen een stootje kan
Gepost door: Edwin
Datum: 23/09/2019 16:00

Hallo,

Ik ben op zoek naar een goede "hufter-proof" gitaar, die ik makkelijk kan meenemen om onderweg te spelen.
Wie kan mij helpen met zinvolle suggesties.

Ik ben zojuist lid geworden van dit forum, omdat ik op zoek ben naar een nieuwe gitaar maar er niet goed uit kom.
Inmiddels denk ik goed te weten wat een gitaar van waarde maakt; solid top, rose wood, etc.
Echter wil ik een gitaar in de auto leggen, zodat ik altijd en overal kan spelen als ik wil. Een dure gitaar lijkt mij dan niet zo zinvol.
Thuis heb ik een Seagull S6 Spruce, welke perfect bevalt.
(Ook heb ik eenzelfde met een Cedar top, maar vind ik dat een stukje minder)

Mijn interesse wordt steeds gewekt door Ovation-modellen en Yamaha's. Maar vraag met niet waarom; ze komen op mijn degelijk en betaalbaar over. Met een koffer natuurlijk.

Dank vast voor jullie respons; ik zie er naar uit.

Groet, Edwin
berichtRe: Gitaar die tegen een stootje kan
Gepost door: Da Vinci
Datum: 30/09/2019 17:07

Hoi Edwin,

ik ken geen gitaar die beter tegen een stootje kan dan andere gitaren. En het in de auto laten liggen lijkt me überhaupt funest voor iedere houten gitaar. In de winter is het steenkoud in de auto, 's zomers warm, en zodra ja gaat rijden zorgt verwarming/airco in kort tijd voor een groot temperatuurverschil.

Hout werkt al bij kleine en veel langzamer optredende verschillen in temperatuur en luchtvochtigheid. Zo merk ik nu dat ik mijn gitaren behoorlijk moet stemmen als ik er een tijdje niet op gespeeld heb. Grote verschillen lijkt me dan ook funest; kromtrekkende halzen, scheurende of loskomende verbindingen etc.

Ik zou 't dan vooral zoeken in een niet te dure gitaar zodat de pijn meevalt als er iets met de gitaar gebeurt.

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Gepost door: forcbart
Datum: 30/09/2019 21:03

er bestaat een Ovation die helemaal van plastik is.
MK had(heeft?) er een.
Adamas ofzeau??
Gepost door: scrib
Datum: 30/09/2019 21:32

En gewoon een goedkope nylonsnarige gitaar? Heb het idee dat nylonsnarige gitaren wat meer kunnen hebben omdat de snaarspanning wat lager is, maar misschien heb ik dat wel mis? In ieder geval: met een goedkope gitaar is het minder erg als er wat mee is blij

--
Keep strumming Phil
Datum: 02/10/2019 19:46

Quote:
forcbart

er bestaat een Ovation die helemaal van plastik is.
MK had(heeft?) er een.
Adamas ofzeau??

De kast en top idd wel, de hals is gewoon van hout. En dat vind ik nog steeds tricky. Is ook nogal een dure gitaar dus ik wil het risico niet lopen knipoog

Gepost door: Edwin
Datum: 29/11/2019 14:51

Bedankt allen voor de reacties en het meedenken; ben er erg mee geholpen. En wordt nu behoed voor een kromme, stukke gitaar.

Blijf ik me afvragen hoe kampeerders en kampvuur-gitaristen dat doen?; zie soms best mooi spul bij de tent verder op in de camping-straat.

Voorlopig houd ik het bij goed verzorgen van de gitaar binnen. En wordt het voor auto en buiten een goedkoop oudje....
Datum: 02/12/2019 12:15

Quote:
Edwin

Blijf ik me afvragen hoe kampeerders en kampvuur-gitaristen dat doen?; zie soms best mooi spul bij de tent verder op in de camping-straat.

Voorlopig houd ik het bij goed verzorgen van de gitaar binnen. En wordt het voor auto en buiten een goedkoop oudje....

Oh ik zou mijn gitaar zo mee op vakantie nemen naar de camping hoor. Het is niet dat ze helemaal niks kunnen hebben.
Maar op de camping zit ik meestal bij wat hogere temperaturen dan dat het nu in mijn auto is. Het het verloop gaat een stuk vloeiender met max een paar graden per uur.

Als ik nu mijn auto start gaat de temperatuur in een paar minuten van 2 naar 20 graden, als de auto stilstaat is het heel snel weer 2 graden.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen