Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Gitaren
Alle bestanden voor deze discussie
Bestandsnaam Bestandsgrootte   Gepost door Datum  
IMG_0573.JPG 2.59 MB open | download Jillis 20/04/2020 Bericht lezen
berichtSquier Classic Vibe potmeters
Gepost door: Jillis
Datum: 20/04/2020 10:44

Hallo beste gitaristen,

Hier volgt waarschijnlijk een vraag die vaker gesteld werd op dit forum, maar ik krijg een foutmelding als ik wil zoeken naar eerdere posts met dit onderwerp. (wellicht doe ik iets fout?)
Ik zal mezelf eerst even voorstellen:

Mijn naam is Jillis, 45 jaar oud/jong (doorhalen wat niet van toepassing isknipoog en speel (uiteraard) gitaar. Ooit begonnen op een oerlelijke, witte, goedkope Yamaha (soort superstrat, alleen super was 'ie niet!) in de latere jaren '80 en via een Gibson LesPaul studio (wijnrood) uiteindelijk naar een American Standard Strat gegaan. Ik weet nog dat ik haast depressief werd omdat ik de Strat niet lekker vond spelen, maar ik wilde zo graag een Stratocaster. Ik had op dat moment nul verstand van gitaren afstellen en dacht dat het een verloren zaak was.(Keer op keer toch weer proberen!!) In 1999 heb ik de gitaar van de hand gedaan en jaren lang (tijdens mijn studie) niet meer gespeeld. In 2013 kon ik een Gibson SG kopen die ik later heb geruild tegen een Stratocaster, dat was een prima gitaar en precies wat ik zocht. (Sunburst en Maple toets) Het betrof zo'n Luxe serie, push-pull combi en trem die op twee punten bevestigd zit, locking tuners....the works. Helaas werden tijden anders en verantwoordelijkheden ook en was genoodzaakt om ook deze van de hand te doen (tot zeer groot verdriet) Leven op een kleine portemonnee is op zich geen ramp, maar zonder gitaar vond ik het leven minder leuk. OM een lang verhaal kort te maken (helaas is het voorgaande al lang) Heb ik meerdere gitaren gehad, maar ben altijd teruggekomen bij een Stratocaster; voor mij dŤ droomgitaar (mits goed afgesteld, zoals ik dat wil).

Enfin: jaren later en hard werken zorgde ervoor dat ik een klein beetje geld over had en ik las goede berichten en reviews over de Classic Vibe serie van Squier. (Terwijl ik vroeger had 'geleerd' dat je beter geen Squier kon kopen) Ik heb toen een CV 50's Sunburst met maple toets gekocht en een Fender Champion 40, die ik enigszins 'stuur' met een oud Turbo Overdrive (OD-2) van Boss. Ik zoek altijd naar heldere clean met een randje drive. Een echte budget combi, daar ben ik me best van bewust, maar op een of andere manier ben ik zeer gehecht aan deze gitaar (en voor de huiskamer is de versterker voor nu prima)

In vergelijking tot de DeLuxe Strat die ik ooit had is mijn CV waarschijnlijk een peer (of appel) zoals je wilt. Maar ik ben helemaal niet ontevreden over de speelbaarheid en de klank. Voor wat ik doe een prima basis. Nu merk ik dat de potmeters heel anders zij n dan in de DeLuxe (ook geen nieuws of zo!) en ik mis het regelen van de hoeveelheid drive middels mijn volume potmeter. Ik heb vanmorgen zitten zoeken en er is zoveel info en dingen waar rekening mee te houden, dat ik graag op zoek ben naar een vergelijkbare zaak waar wellicht wat interessante info en bruikbare ervaring te leren valt.

Als ik mijn potmeter (eerst volume) zou vervangen, dan moet ik dus kennelijk op zoek naar een Logaritmische potmeter in dit geval 250Kohm....maar nu blijken er meer haken en ogen te zitten (aantal tandjes, schacht e.d.) Weet iemand een goed alternatief? Ik zoek dus een geschikte potmeter voor de volume regeling (en wellicht ook de toon) die er NIET voor zorgt dat al m'n hoge frequenties verdwijnen als ik hem/haar drie kwart open heb staan.

Zo....Een ieder die dit bovenstaande verhaal leest en nog steeds de moeite wil nemen om mijn vraag te beantwoorden en/of te helpen, ben ik zeer erkentelijk.

Ik weet: de weerstand, mijn gitaar is in AziŽ gemaakt, dat heeft wss consequenties. Maar zijn er verder nog zaken om rekening mee te houden? Past de knop naderhand nog op de potmeter e.d....soldeertips? Kan je alleen het volume veranderen of MOET je ook de toonregeling veranderen?....Alle info en/of specifieke ervaring die gedeeld mag worden, stel ik zeer op prijs.

Hartelijke groet, Jillis
berichtRe: Squier Classic Vibe potmetersbijlage
Datum: 20/04/2020 10:46

Dit is mijn setje

berichtRe: Squier Classic Vibe potmeters
Gepost door: Back
Datum: 20/04/2020 12:33

Dag Jilles,
Welkom op dit min of meer terminale forum en dank voor je uitgebreide introductie.
Wat jouw vraag betreft: van elektronica heb ik geen kaas gegeten. Wel meen ik te weten dat bij (passieve)toon- en volumecircuits het terugdraaien van potmeters altijd verlies van hoge(re) frequenties betekent.
Ik weet niet of je hier meer antwoorden gaat krijgen; wellicht kun je je vraag beter op Gitaarnet.nl zetten.
Gepost door: scrib
Datum: 20/04/2020 20:50

Hey. Welkom!

Ik lees twee dingen:

"Ik mis het regelen van de hoeveelheid drive middels mijn volume potmeter"

dat lijkt me meer een kwestie van van je OD pedaaltje, en in hoeverre iets meer of minder volume van je gitaar richting je pedaal zorgt voor een stevigere overdrive.

"Ik zoek dus een geschikte potmeter voor de volume regeling (en wellicht ook de toon) die er NIET voor zorgt dat al m'n hoge frequenties verdwijnen als ik hem/haar drie kwart open heb staan"

Dat is inderdaad zoals Back al schrijft een bekend verschijnsel. Er zijn ook oplossingen voor. Google op 'treble bleed' en vind zoiets als dit:
[www.guitar-mod.com]

--
Keep strumming Phil
Gepost door: ron smit
Datum: 21/04/2020 00:08

Inderdaad de treblebleed om je hoog te bewaren als je je volume terugdraait op je gitaar. Hierdoor kun je redelijk toon-neutraal je volume terugdraaien om tot een lagere overdrive te komen.

Het zat bij aankoop op mijn telecaster. Ik heb het ook op mijn PRS laten maken (bij [www.kauffmannsguitarstore.com]). Werkt erg fijn.
Datum: 21/04/2020 08:04

Ja klopt, het gaat inderdaad om het regelen van de drive MET behoud van de frequenties in het hogere register. Die er wel zijn als de potmeter 100% open staat. (Zoals mijn American DeLuxe had)
Tevens ben ik bekend met de term 'treble bleed' maar alsnog zeer bedankt voor de info!

Het gaat mij in dit geval echt specifiek om de opties die ik heb met betrekking tot mijn Squier CV. Omdat ik veel verschillende info op het net lees en even door de bomen het bos niet meer zie. Omdat de gitaar uit AziŽ komt, schijnen alle Amerikaanse onderdelen niet geschikt te zijn (qua pots dan)

Hartelijke groet,

Jillis
Datum: 21/04/2020 08:06

Hoi Back,

Dank je wel! Ik heb me aangemeld op dar andere forum, maar er schijnt een 'wachtrij' te zijn voordat je actief een vraag kunt stellen....ik zal keurig wachtenknipoog
Datum: 21/04/2020 08:09

Hoi,

Ja werkt echt super, nu moet ik steeds aan m'n OD draaien en die heb ik het liefste precies staan zoals ik wil op potmeter stand 100% en dan terugdraaien om iets subtieler in te sturen etc.etc.

Ik ga kijken op de link, dank.

Hartelijke groet, Jillis
Gepost door: Da Vinci
Datum: 21/04/2020 16:24

Quote:
Jillis

Het gaat mij in dit geval echt specifiek om de opties die ik heb met betrekking tot mijn Squier CV. Omdat ik veel verschillende info op het net lees en even door de bomen het bos niet meer zie. Omdat de gitaar uit AziŽ komt, schijnen alle Amerikaanse onderdelen niet geschikt te zijn (qua pots dan)

Gaat het dan om het knopje dat niet meer op de potmeter past? Want in het ergste geval is dat ook makkelijk te vervangen.
Als je het bij een gitaarwinkel laat doen zijn zij wellicht bekend met dit fenomeen en hebben ze daar geschikte potmerters voor. Of vraag het eens bij de mensen van guitarsupplies

Ohja, en welkom op het forum natuurlijk! blij

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Datum: 22/04/2020 08:33

Ik denk dat pots in Amerikaanse gitaren ook uit Aziatische fabrieken komen grinnikend

Sowieso zijn pots redelijke standaard componenten. Of ze nou Amerikaans zijn of Aziatisch. Maar ja er zijn wel wat eigenschappen: de waarde, meestal 250kOhm of 500kOhm. Volgens mij hebben Fender-stijl gitaren meestal 250k pots. Dan is er de schaal: lineair of logaritmisch. Logaritmisch is hier beste, al zeggen sommigen dat lineair voor volume-pot beter is. En dan zijn er de afmetingen en de stijl van het asje. Voor gitaar meestal geribbeld (for her pleasure) en 6mm diameter dacht ik.

Maar... zijn de pots inderdaad aan vervanging toe? Want klinkt alsof je op zoek bent naar de treble bleed mod en dat is een kwestie van een condensatortje en een weerstandje op de juiste plek solderen. En die componenten kan het ook al niet schelen of je gitaar uit Amerika of Azie komt knipoog In de regel kan het niets of niemand wat schelen of je gitaar uit Amerika of Azie komt, behalve een paar snobs Wijntje

--
Keep strumming Phil
Datum: 22/04/2020 08:37

Oja, mocht je inderdaad zelf de soldeerbout ter hand willen nemen... er zijn wat websites die gitaaronderdelen verkopen (ook Nederlandse). Ben je misschien wat meer kwijt dan als je naar Alibaba gaat, maar we hebben het sowieso over centen, misschien een euro. En je kan wat meer vertrouwen hebben dat het onderdeel geschikt is.

--
Keep strumming Phil
Datum: 22/04/2020 08:55

Hallo Phil,

Ja het is me ondertussen helder geworden dat het om een relatief simpele 'treble bleed mod' gaat, dat is waarschijnlijk prima zelf kan solderen. De pots op mijn CV zijn in principe niet defect. Het kan mij ook niet zoveel schelen waar de onderdelen vandaan komen, maar bestel ook veel liever bij een Nederlandse onderdelen handel, omdat ik dan geen half jaar hoef te gaan wachten op een onderdeel dat kleiner is dan de potmeter zelf.

Het is dan nog wel even zoeken welk onderdeeltje het 'beste' is. Ik zag dat Fender mods aanbied van rond de veertig euro, dat lijkt me dan weer wat veel voor zo'n onderdeel.

Op mijn beurt kan het mij al helemaal niets schelen wat andere mensen denken van de herkomst van mijn gitaarknipoog Ik weet hoe 'ze' speelt en klinkt (en met het volume helemaal open is dat super) nu nog die 'mod'....en wellicht een andere brug....en de fret-ends dressen....misschien een nieuwe topkam en locking tuners....hahahaha
Gepost door: Edgke
Datum: 13/05/2020 23:26

Ik monteer op al mijn stratocasters een capaciteit van 0,003 uF of 3000PF ipv 0,047UF standaard
Veel Betere en bruikbare regeling en de doffe tonen vallen weg.
Eens proberen waard...hemel van verschil.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen