Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Gitaren
berichtAankoop gitaar
Gepost door: Joop
Datum: 04/06/2020 16:01

Hallo mede forumleden

Ik ben 66 jaar en ben 1 jaar aan het proberen of ik gitaarspelen leuk vind.
Vroeger we Keybord gespeeld omdat ik toen dacht dat mijn vingers niet voor gitaar geschikt waren. (Dik) en een toets kan iedereen indrukken.
Inmiddels merk ik dat oefenen het geheim is. Ik speel nu op een gitaar die waarschijnlijk uit de supermarkt komt (sheffield) Maar ik wil wat beter, maar mijn budget is niet zo groot.
Bij Bax zie ik een Yamaha C 40 11 voor 155,- en die kan ook op een versterker. Maar die heeft ook de C7011 voor 180,- zonder voorversterker. in de specs zie je bijna geen verschil, dat vind ik gek omdat die duidelijk duurder is.
Wat zou jullie advies in dit geval zijn? Alvast bedankt voor de antwoorden.
berichtRe: Aankoop gitaar
Gepost door: Back
Datum: 04/06/2020 16:28

Beste Joop,
Welkom op dit terminale forum. Als beginner zul je je aan een Yamaha gitaar geen buil vallen. Het verschil tussen de C40 en de C70 zul je vooral vinden in de kwaliteit van de gebruikte hardware en de afstelling.

Beide gitaren kunnen overigens niet over een versterker worden bespeeld, hetgeen je voor dat geld zelfs niet eens zou moeten willen knipoog

Als je je het kunt permitteren, ga dan voor de C70; het is allemaal net wat beter - waarschijnlijk ook qua speelgemak - en je kunt er langer mee toe voordat je aan een ‘betere’ toe bent.
Datum: 04/06/2020 21:48

Hoi Back
Bedankt voor je reactie.
De C7011 is ook alleen akoestisch, de C4011 heeft wel een voorversterker met contact piezo.
Maar jij bedoeld dat je voor dat geld geen goede combi kan kopen?
Aan welk bedrag moet je dan denken voor zo een gecombineerde gitaar.
Het idee wat ik had was dat als je thuis wat speelt, het wat leuker klinkt met een achtergrond muziekje erbij. En dat klinkt mijn inziens beter als beide over de versterker speelt.
Datum: 05/06/2020 11:52

Je bent echt abuis; beide gitaren hebben geen versterking. Kan ook niet voor dit bedrag.
Daarnaast is het niet nodig want ze hebben beide een klankkast.
Klassieke gitaren worden - zeker in dit segment - niet standaard geleverd met versterking; voor een beetje kwaliteit ben je al het dubbele van de kosten voor de gitaar zelf kwijt.
Wat betreft jou idee over een achtergrond muziekje: ga nu gewoon eerst leren gitaarspelen, kijk hoe dat bevalt, probeer - als je eenmaal een beetje op weg bent - met een cd’tje of weet ik wat mee te spelen, en als je dán tot de conclusie komt van ‘hé, ik mis wat’, ga dan eens verder kijken.
Dan hebben we het al gauw over twee jaar verder....schouderophalend
Datum: 05/06/2020 14:10

Hoi Back
Dank je wel voor je reactie`s.
Je hebt volkomen gelijk als je zegt, ga eerst leren spelen, maar ik ben niet in de positie om als verder ben om dan weer een andere gitaar te kopen. Daar dacht ik aan zo`n comby gitaar. Dan kan ik nu akoestisch leren en later ev versterken.
Tot slot: heb jij ervaring met het merk Morgan?
Datum: 05/06/2020 17:20

Versterken is alleen noodzakelijk als je in grote(re) ruimtes speelt. Je hebt dan overigens ook een versterker en speakers nodig; gewoon niet aan denken.
Met alle respect: jij gaat echt geen carričre tegemoet waarin je harder/luider zal hoeven spelen dan in jouw huiskamer, zeker niet op een klassieke gitaar.
Het merk Morgan ken ik van horen zeggen; alle waarde naar z’n geld; weinig dus.
Nogmaals, met Yamaha heb je een gekend merk en voor het geld (erg) veel kwaliteit.
Gepost door: ron smit
Datum: 06/06/2020 01:03

Hoi Joop, voor dat geld zou ik niet investeren in een piezo (als dat al kan). Gewoon simpel beginnen. Mocht je talent hebben en het podium opgaan, dan kun je altijd nog overschakelen op wat beters.
Probeer eens wat gitaren uit in de winkel en laat je daar adviseren. Een voorkeur voor een gitaar is altijd heel persoonlijk.
Datum: 09/06/2020 15:31

Bedankt voor jullie verhelderend commentaar, maar een podium is niet echt mijn doel, misschien een verpleegtehuis want daar zou ik zeker de mensen een plezier doen.
Mijn doel is dat ik redelijk wat melodietjes kan spelen, want zingen met begeleiding zit er met mijn stem niet in. Maar een melodie zonder achtergrond is wat kaal, daarom wilde ik dat met een gitaar met piezo element en dan de achtergrond van bv. Band in a box.
Maar jullie hebben gelijk dat het eerste doel moet zijn goed kunnen spelen.
Datum: 09/06/2020 17:20

Quote:
Joop
Maar een melodie zonder achtergrond is wat kaal, daarom wilde ik dat met een gitaar met piezo element en dan de achtergrond van bv. Band in a box.
Je kunt in een verpleeghuis ook zonder piezo element met iets/iemand meespelen; is luid genoeg.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen