Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Gitaren
Alle bestanden voor deze discussie
Bestandsnaam Bestandsgrootte   Gepost door Datum  
111545131-stratocaster-met-usa-logo.jpg 117.2 KB open | download Steve Claeys 11/01/2007 Bericht lezen
Me and my petrucci berichtHoe kan ik een echte fender herkennen?
Gepost door: Steve Claeys
Datum: 13/11/2005 14:06

Hey
Ik ben een gitarist en op zoek naar een fender gitaar.
Hoe kan ik zien of het een echte gitaar is en geen namaak?

DANK
berichtRe: Hoe kan ik een echte fender herkennen?
Gepost door: AnyMajorDude
Datum: 13/11/2005 14:10

meestal als het een fender is, staat er 'fender' op de headstock (dat ding aan het uiteinde met die knopjes deraan knipoog)
Gepost door: Paul Berens
Datum: 13/11/2005 14:14

een echte fender heeft ook patent op de 'druppel' headstock

weet je wat trouwens echtere fenders zijn dan de fenders?

de G&l guitars. dit zijn stratjes van de bedenker van de stratocaster, leo fender himself. die dingen klinken echt als een klok.
galen henson, de backing gitarist van joe satriani heeft er ook een.
Gepost door: Jeffrey R.
Datum: 13/11/2005 17:17

Volgens mij bedoeld hij van...hoe kan ik zeker weten dat ik een fender heb (ook als het op de headstock staat) en dat ik niet een of andere squier hals heb ofzo.

Ze verkopen toch ook gewoon van die fender stickers...dan lijkt t of je een fender hebt ofzo.

Bericht bewerkt (14-11-2005 16:59)
Me and my petrucci berichtRe: Hoe kan ik een echte fender herkennen?
Datum: 13/11/2005 19:22

Jup jeffrey dat is wat ik bedoel
Gepost door: Just-a-Beaver
Datum: 13/11/2005 19:49

Ik denk dat je dan een beetje scheef redeneert. Je wilt geen Fender omdat er Fender opstaat maar omdat het beter is. En als je geen verschil merkt tussen een Fender en een halve Squier heb je dus geen Fender nodig. Zoals altijd: kijk ernaar, speel erop, kijk naar de prijs. Is het genoeg gitaar voor de prijs koop je hem en anders niet, los van wat er op de headstock staat. Zo voorkom je ook dat je bijvoorbeeld een troep-fender hebt, want ook die gasten maken wel eens een maandag-ochtend model.
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 13/11/2005 19:55

Leak geredeneerd Arjen, en politiek gezien erg correct. Toch kan ik me wel voorstellendat als je Fendergeld voor een Squire betaald hebt en vervolgens vaststelt dat diezelfde gitaar ergens voor de helft te koop is je je bekocht voelt.
Me and my petrucci berichtRe: Hoe kan ik een echte fender herkennen?bijlage
Datum: 13/11/2005 20:00

Deze gitaar is een squier en toch staat er een fender logo op.Mag dit wel?
Ik heb geen ervaring met strats
heb enkel jackson en Washburn gitaren en wou wel eens een fender aanschaffen.
Daarom had ik graag wat info verkregen via dit forum.

Gepost door: MjS
Datum: 13/11/2005 20:13

Het kromme Steve: ja het mag. Je mag alleen niet zeggen dat het een Fender USA is.
Gepost door: Jos Janssen
Datum: 14/11/2005 13:02

Post eens foto's van de betreffende gitaar. Ik had een paar jaar geleden ook een "Fender" gekocht. Na het posten van wat foto's konden mensen op forums als dit mijn vertellen dat alleen de hals een Fender was en de body een Squier (te zien aan de kleur en brugzadeltjes enzo).
Wees dus slimmer dan ik en post de foto's voor je aankoop.
Gepost door: Johan
Datum: 14/11/2005 13:10

Het is het 70-ies logo op een niet-70-ies kop. Niet helmaal correct dus knipoog Jij weet al dat het geen echte Fender is, dus wat is nu precies je probleem?
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 14/11/2005 16:41

Johan schreef:

> Het is het 70-ies logo op een niet-70-ies kop. Niet helmaal
> correct dus knipoog Jij weet al dat het geen echte Fender is, dus
> wat is nu precies je probleem?
Ziet er trouwens ook niet uit een seventies logo op een niet-seventies kop!
Gepost door: Blue Matteo
Datum: 14/11/2005 18:11

Wat ook helpt is om te kijken naar het serienummer. Op basis daarvan kun je kijken of het een Fender zou kunnen zijn...
Als een kroket: rauw van buiten, zacht van binnen! LOL berichtRe: Hoe kan ik een echte fender herkennen?
Gepost door: Zjon
Datum: 14/11/2005 18:15

raar ding.

Een serienummer beginnent met een P????

Is het een bullet o.i.d?
Wall of sound berichtRe: Hoe kan ik een echte fender herkennen?
Gepost door: Rob van der Sterren
Datum: 15/11/2005 11:45

[www.tokairegistry.com]

Fender Japan
P+ 6 DIGITS 1993-1994
Datum: 15/11/2005 16:19

Inderdaad. Zo gek is een P-serienummer niet. Er staat er hier 1 in de hoek...
Als een kroket: rauw van buiten, zacht van binnen! LOL berichtRe: Hoe kan ik een echte fender herkennen?
Gepost door: Zjon
Datum: 15/11/2005 19:20

Nog niet eerder gezien blij

Heb zelf een jap, maar de hals licht niet hier in de buurt.
Datum: 16/11/2005 10:17

Steve,

Met een 'echte' Fender heb je het over een 'officiële' Fender. Dit is marketing en zegt niets over wat je in je handen hebt. Wil je dus het gevoel, de kwaliteit en de visie van een Fender, dan sluit ik me aan bij wat eerder is gezegd: kijk bij G&L. Wil je een Fender om het hele plaatje compleet te maken, verdiep je dan in het merk en zjin geschiedenis. Hierbij is het wel van belang even te kijken in welke periode de zaken goed gingen en of er periodes bij zitten waarin slechte zooi is gemaakt.

Ik kan me met betrekking tot Fender nog wel herinneren dat zij ooit van AMF waren en geen normale gitaar konden maken (zoals AMF ook Harley Davidson bijna heeft genekt). Fender was daardoor bijna het volledige marktaandel kwijt (aan Ibanez & Gibson). In dit verband is ook het Squier-geklets ook niet zinvol Squier is onderdeel van het Fender concern. "Today, the FMIC family has grown to include several distinctive musical instrument brands, including Fender®, Squier®, Guild®, Benedetto®, Gretsch®, Jackson®, Charvel®, SWR®, Tacoma®, Olympia®, Orpheum®, and Rodriguez™." Zelfs een Gretsch is een Fender tegenwoordig! Kijk naar de symbolen. Het zijn alleen maar gekochte namen, verder niets.

Gewoon in een ander land hetzelfde maken. Meestal in een fabriek waar gitaren van diverse andere merken ook gemaakt worden. Je zal bijvoorbeeld schrikken welke 'merk'gitaren door Cort of Samick in Korea worden gebouwd. En dan zal een sticker zeker al het verschil maken?! Mijn advies: zoek eerst bij jezelf uit wat je belangrijk vind in je 'echtheidswens' en bestudeer dan de geschiedenis van een merk.

Ik ben zelf gek van BC Rich. Ook zij hebben gitaren laten maken in Japan en Korea (o.a.. bij Cort). Wat is nu een 'originele' BC Rich? Een zinloze vraag, want de 'echte' Japanse versies en 'echte' Koreaanse versies zijn allen 'echt' en verschillen ook écht van elkaar, om het verschil met de handgebouwde USA's nog maar te zwijgen. Dan nog het verschil in periodes, want het merk is even een paar jaar 'uitgeleend' aan marketingbedrijf Class Axe en momenteel is het merk eigendom van HHI. Het familiebedrijfje van weleer is dus volledig opgelost. Nu loopt HHI de ontwerper van één van BC Rich meest succesvolle modellen (Neal Moser) met rechtszaken te dreigen, want HHI vindt het vervelend als hij op bestelling zijn eigen ontwerpen (o.a. Bich) maakt. Als liefhebber moet ik mij dus zelfs afvragen of ik met het huidige HHI-BC Rich iets te maken wil hebben. Oh ja, dan is er ook nog een gitaarbouwer/-winkel in Las Vegas die 'originele' BC Riches bouwde, waarschijnlijk ook voor BC Rich zelf. Kortom, dit merk is een zooitje. Maar ik sta op het punt om mijn droom Bich te ontvangen. Van rond '84, dus in de tijd dat Neal Moser in het familiebedrijfje persoonlijk de kwaliteit bewaakte. Dat is voor mij dus een 'echte'. Zou ik'm nieuw moeten kopen, dan zou Neal er een moeten willen maken. Die is dan vele malen 'echter' dan een willekeurige HHI houtwerkplaats in Ohio. Om even de gedachte te bepalen.

Bericht bewerkt (16-11-2005 10:21)
Datum: 16/11/2005 19:47

Als je zeg 'op zoek naar Fender gitaar', waar ben je dan naar op zoek? Strat, Tele, Jaguar, Mustang, Bullit, Toronado, Acousticaster, Precision Bass, het zijn allemaal Fender gitaren, maar met nogal verschillende geluiden...

Waarom zoek je naar een Fender? In welk budget zoek je? Ik sluit me aan bij eerdere commentaren: kies de gitaar die juist voor jou is, en niet naar een naam. Als je zoekt naar een Strat (en zelfs die term is ERG ruim, Fender zelf heeft alleen al meer dan 50 modellen voor de Strat volgens mij), dan hangt het van het budget af, maar om je een idee te geven:

Erg duur: Fender Custom shop, Tom Anderson, James Tyler, Kleine gitaarbouwers (Custom built)
Duur: Fender USA (Standard of Deluxe), Blade RH4 (Japan), Chandler (UK)
Middensegment: Fender Japan, Fender Highway Series, Blade Texas series
Goedkoop: Squier, Fender Mexico.

Andere dingen waar je naar moet kijken: wil je 1 of 2 humbuckers, of enkelspoels? Wil je actieve schakelingen? Wil 21 of 22 frets? Wil je een slanke of dikke nek?

Zelf heb ik een Blade Texas Special (een Strat kopie met humbucker. Erg goede gitaar voor rond de EUR700 2e hands), en een Fender 50th Anniversary Deluxe. Ik kocht de Blade voor zijn bespeelbaarheid en goede geluid voor het geld (2,200 gulden 10 jaar geleden), en de Fender voor de bouwkwaliteit, bespeelbaarheid, actieve schakeling en vooral geluid.

Hoop dat dit je wat ideetjes geeft.

Onno
Gepost door: Rudyvandeweghe
Datum: 16/12/2018 21:08

Ik ben nieuw hier sorry om even te storen maar als je de gechiedenis na gaat van fender op wikipedia is fender in handen geheven van china voor europa en fender usa was voor amerika. china fenders werden gemaakt om de prijs wat lager te krijgen ik heb er zelf 1 een fender sunn mustang echt wel goed maar de prijs is tussen de 400 en 600 € 2de hands dus tja ,klinkt wel goed 😆
Gepost door: Back
Datum: 17/12/2018 09:34

Welkom op dit (redelijk terminale) forum. Ik weet niet of je het in de gaten hebt, maar je reageert op een topic uit 2005, dertien jaar geleden dus. Ik denk niet dat de actualiteit daarvan nog erg hoog scoort.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen