Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Gitaren
Alle bestanden voor deze discussie
Bestandsnaam Bestandsgrootte   Gepost door Datum  
amka.jpg 754.6 KB open | download sef 11/01/2007 Bericht lezen
eko200flat.jpg 59.7 KB open | download wietse 11/01/2007 Bericht lezen
DSC00227.JPG 77.7 KB open | download Cornell 26/05/2008 Bericht lezen
DSC00230.JPG 714.7 KB open | download Cornell 26/05/2008 Bericht lezen
DSC00233.JPG 657 KB open | download Cornell 26/05/2008 Bericht lezen
musicmaster 1975 berichtAmka gitaren en mandolienebijlage
Gepost door: sef
Datum: 28/03/2006 18:10

Hoi,

Ik kwam er afgelopen december tijdens opnames achter dat Amka ook nog een verloren gegaan nederlands merk is. (verzaml nederlandse gitaarmerken, zoals: egmond, unicon, venlonia, famos, magic, frima, combo) Heb inmiddels niet stil gezeten en heb nu een bescheiden amka verzameling opgebouwd.

Alleen heb ik een vraag. Hadden alle amka's dezelfde finish alle amka's die ik tot nu toe gezien hebben hebben dit tijger streep motief.

En heeft iemand informatie over Amka, ik heb er in december in de studio een stukje over gelezen in de musicmaker. (misschien dat iemand dit stukje zou kunnen scannen ofzo voor mij)

En zijn er op dit forum meer mensen met een Amka? Ik heb een foto van mijn collectie bijgevoegd.

Links, deze kreeg ik gratis bij twee egmonds, mist de brug en het logo. Heeft alleen een slotted headstock.
Midden, heeft andere veel betere tuners en een niet orginele brug.
Rechts, mist het logo plaatje maar heeft nog wel de orginele slagplaat, brug en tuners.
liggend, de mandoliene mist wederom het logo plaatje zat niet echt goed vast geplakt geloof ik. Maar heeft wel een label binnen in. Veneman muziekzaak den haag.

Bericht bewerkt (28-03-2006 18:12)

"Weve a thirst like a gang of devils, Were the boys of the county hell"

Wantijpop 2013 berichtRe: Amka gitaren en mandoliene
Gepost door: Jeroen
Datum: 28/03/2006 19:35

Neem even comtact op met John (de Bruin). Zijn vader vond een keer een Amka archtop langs de kant van de weg, volgens mij heeft John een poging gewaagd om die te restaureren, of heeft in ieder geval ooit een begin gemaakt. Heeft trouwens k in n of ander gitaarblad gestaan, ik denk ook de Music Maker.
berichtRe: Amka gitaren en mandoliene
Gepost door: Robert
Datum: 28/03/2006 20:17

Geinig man,

Allemaal dezelfde looks.
Gepost door: Tuscan
Datum: 28/03/2006 21:36

ik vind die rechtergitaar er wel erg mooi uitzien, hoe klinken dat soort gitaren eigenlijk?
musicmaster 1975 berichtRe: Amka gitaren en mandoliene
Datum: 29/03/2006 00:51

de halzen sijn wat breeder dan we nu gewend zijn. Ik speel zelf eigenlij kalleen maar bas kan wel wat power akoordje maar ja. Ik verzamel eigenlijk met name aleen maar gitaren. Zover ik kan beoordelen door spel van anderen klinken ze vrij redelijk. zeker in verhouding met 90% van mij negmonds en venlonia's

is john ook een forum bezoeker? ik zal eens de zoek functie gebruiken misschien word ik dan wel wat wijzer.
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 29/03/2006 01:01

Jeetje zijn die gitaren zo bijzonder dan ??
Ik zou er keihard voorbij rennen op een rommelmarkt....
(Of is dit echt d gitaar voor de verzamelaar?)
Datum: 29/03/2006 01:05

het is maar net wat je verzameld wilfried. Ik verzamel dus inderdaad dit soort oude nederlandse gitaren.

Amka is redelijk bijzonder omdat er in tegenstelling tot egmond en venlonia/famos geen tientalle duizende gemaakt zijn. Er van uit gaande dat er nog wat in de tijd verloren zijn geraakt. Is het opzich een redelijke zeldzaamheid.

Al moet ik er wel bij vermelden dat de geloofwaardigheid van zelfdzaam aangetast word door het feit dat je in een tijdsbestek van pak hem beet twee maanden drie gitaren en een mandoliene van kunt vinden. I kwas bezig met de aankoop van een vierde maar die was eigenlijk weer het zelfde als de rest. E ndat vond zelfs Sef te overdreven.

Voor mij is het fijn dat de meeste mensen zoals jij er hard aan voorbij rennen op een vlooienmarkt (is het er trouwens niet druk) want dat houd i ndat mennsen zoals mij meer kans maken op een vlooienmarkt zo'n gitaar te vinden.
Datum: 29/03/2006 01:22

En nu ?
Ga je ze nu weer helemaal opknappen en bespeelbaar maken??
Ik heb wel eens(vroeger)een goedkope elektrische gitaar gekocht op een rommelmarkt, een "Sakai" maar dat kolereding bromde boven de versterker uit en de hals was zo krom dat ie niet eens meer fatsoenlijk gestemd kon worden.
En dan wil ik al helemaal zwijgen over mijn eerste (gekregen)
Spaanse gitaar van de tweedehands markt waar n of andere hippie
met een potlood " This machine kills fassists "had gekrast....
(Vandaar mijn voorzichtige houding tegen rommelmarkt gitaren)
berichtRe: Amka gitaren en mandolienebijlage
Gepost door: wietse
Datum: 29/03/2006 06:41

apparte dingen sef, leuk dat tijger motief ik heb er nog nooit n in het wild gezien in ieder geval.

wilfried, je hoeft op rommelmarkten echt niet een gitaar te kopen als er wat mee mis is, ik laat er ook genoeg liggen omdat die of veel te duur zijn of onbespeelbaar zijn geworden,je moet dan net zo kritisch zijn dan als je een gitaar nieuw koopt, en door enkele probleempjes heen zien in het kader van kan ik dit zelf weer eenvoudig herstellen.
zo kocht ik vorige week een EKO 200 (jazzbak) voor 50 euro op een rommelmarkt, ding was omgebouwd tot bas, moest dus een nieuwe topkam en 0 fret op, en snaren natuurlijk, maar verder perfect.
een godswonder dat de hals het overleefd heeft.
een kennis van me had hem al weer terug gezet om die reden, was hem te veel werk.
ik ben daar niet bang voor en had hem in 2 uurtjes weer helemaal klaar en heb er nu weer een juweeltje bij.
begrijp alleen niet hoe iemand het in z'n hoofd haalt om een gitaar tot bas om te bouwen.

Wim swingt als een trein... berichtRe: Amka gitaren en mandoliene
Gepost door: Wim Bremer
Datum: 29/03/2006 08:20

Wietse, ik neem hem zo van je over voor 50 ...... knipoog
Datum: 29/03/2006 10:20

Kapa en amka waren allebei merken van de familie veneman
Op deze newsgroups vind je er wel e.e.a. over.
[launch.groups.yahoo.com]

De achterkleinzoon van Veneman heeft een muziekwinkel in amerika.
Datum: 29/03/2006 17:15

echt een hele mooie gitaar wietse. Ik neem ook lang niet alles mee op rommel markten meestal denkt de verkoper iets heel bijzonders te hebben en vragen ze prijzen waar ik van schrik.

Maar af en toe heb je geluk, en ko mje een mooi exemplaar tegen. Ik kijk op vlooienmarkten altijd bijna alleen maar naar platen en singles en zie vaak halve kramen over het hoofd omdat mijn zicht zich puur richt op dozen maar misschien weer wat vinyl in staat.

Probeer tegenwoordig wat meer van de markt opzicht te zien en dat heeft al geresulteerd in een ruime collectie snaarinstrumenten behalve dan gitaren.

Gitaren gaan meestal via marktplaats of opgebouwd netwerk van mede verzamelaars, vrienden en kennisenkring. Marktplaats is erg groot geworden. jaren terug kocht je nog echt een gitaar van iemand die totaal geen verstand had van wat hij verkocht tegenwordig worden de prijzen vaak erg op gedreven.

Mijn probleem is dat ik jaren terug nog maar een bier drinkende, wiet rokende punker was en al het geld dat ik had op ging aan bier en wiet. Ik nog geen geld had om de toen nog zeer voordelige cq. waardelozeegmonds te kopen. Anders had ik er nu een stuk meer gehad.

Maar ja als je alles van te voren weet, ben de schade overigs wel in aan het halen.
Datum: 26/11/2006 09:52

hoort eigenlijk thuis in de topic aangeboden/te koop. maar iemand intresse is ondertussen uit gegroeid naar vier gitaren en twee mandolienes maar kan nu dan toch weg
Als een kroket: rauw van buiten, zacht van binnen! LOL berichtRe: Amka gitaren en mandoliene
Gepost door: Zjon
Datum: 13/12/2006 01:16

Hoi Sef

ik wil eigenlijk wel een Amka van je overnemen.

Ik ben dus die Zjon knipoog
berichtRe: Amka gitaren en mandolienebijlage
Gepost door: Cornell
Datum: 26/05/2008 23:36

Hallo allen,

Deze AMKA thread is al ruim anderhalf jaar oud, maar ik was toch benieuwd of iemand mij iets meer kon zeggen over een (waarschijnlijke) AMKA die ik gister heb gekocht.
Ik vermoed dat het een AMKA is, omdat het label binnenin de klankkast "Muziekhandel Veneman" aangeeft. Er zit echter nergens een merkteken AMKA op.
Her en der door de elders vermelde links te volgen, heb ik al wat meer info gevonden over Veneman, AMKA en KAPA, maar over het algemeen wordt gesproken over f-vormige gaten, terwijl de mijne andersgevormde gaten heeft.
Alle informatie is welkom.
Hierbij enkele foto's.

Groeten

Cornell

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2008 23:48 door Cornell.

Datum: 27/05/2008 07:56

Post op de yahoo group waarvan de link hierboven staat. Amka en Kapa waren gewoon merken die de fam. Veneman voerde. Het zou best kunnen dat ze ook gitaren onder hun eigen naam hadden.
Gepost door: Cornell
Datum: 27/05/2008 22:35

Dank voor je reactie.
Ik heb inmiddels ook op de yahoogroups site een post geplaatst en wat reacties gekregen.
Als ik het goed heb begrepen uit een artikel dat ik heb gelezen, waren AMKA en KAPA niet zozeer merken die de fam. Veneman voerde, maar eerder gitaren die ze zelf maakten met als naam de eerste letters van de voornamen van de leden van het desbetreffende gezin Veneman.

Quote:
MK
Post op de yahoo group waarvan de link hierboven staat. Amka en Kapa waren gewoon merken die de fam. Veneman voerde. Het zou best kunnen dat ze ook gitaren onder hun eigen naam hadden.
Datum: 28/05/2008 08:25

OT, maar dat zijn dan toch merken? Gibson is toch ook een merk? Zijnde de achternaam van Orville Gibson. Of Fender, zijnde de achternaam van ome Leo, of G&L, als de letters van George en Leo? Of ben ik nou gek?
Gepost door: Dik.korving
Datum: 02/09/2019 23:38

Hallo Mijn Naam Dik.Korving verzamelaar van gitaren nu 210 stuks waaronder veel Nederlandse merken .O.A. Amka ...Unicon...Famos ...Lewa...Combo...Top Tuner...Venlonia...Egmond...enz enz. zou graag in contact willen komen met verzamelaars van Amka Gitaren . mijn email korvi152@planet.nl Bezit ook veel onderdelen van Ned Gitaren

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen