Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Gitaren
Pagina's: 1 2 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 2
berichtGItaar ontstemt steeds droevig
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 23/08/2006 23:48

Hey mensen, ik ben nieuw hier.

FF voorstellen...
Mijn naam is Franc,26 jaar en woonachtig in een plaatsje bij Doetinchem ( achterhoek ).

Ik heb het volgende probleem ; mijn gitaar ontstemt iedere keer weer. Ik heb hem weggebracht naar een muziekzaak om hem helemaal af te laten stellen a 25 euro {( incl. setje snaren ).

Hij blijft dus ontstemmen ! Ik begin er echt van te balen en heb de neiging om hem ( Gibson Les Paul ) in stukken te slaan. ( Bij wijze van dan he ! ).

Ik gebruik D'addario 0,009 snaren.

Ook krijg ik steeds meer het gevoel opgelicht te zijn door de zaak waar ik hem kocht.
De stemmechanieken op mijn gitaar zijn volgens mij niet de originele. M.a.w ik heb het gevoel dat men de originele eraf heeft gehaald om ze voor een mooie prijs weer te kunnen verkopen en in plaats van de originele hebben ze er een B-merk voor in de plaats gezet. Het is maar een vermoeden.

Hoe kom ik erachter of het de originele mechanieken zijn ? Is dit mogelijk te achterhalen ?

Wie weet er verder nog iets tegen het ontstemmen van de snaren ? Is er een geniale oplossing voor ??

Alvast bedankt !

Groet,

Franc.

Wall of sound berichtRe: GItaar ontstemt steeds droevig
Gepost door: Rob van der Sterren
Datum: 23/08/2006 23:55

foto's !!!
Als een kroket: rauw van buiten, zacht van binnen! LOL berichtRe: GItaar ontstemt steeds droevig
Gepost door: Zjon
Datum: 23/08/2006 23:58

ja en wat moeten 0.009 op een les paul?!?!?
berichtRe: GItaar ontstemt steeds droevig
Gepost door: Hieronymus
Datum: 24/08/2006 00:30

Welk plaatsje bij Doetinchem? Ik woon namelijk in Doetinchem zelf.

Kan het ontstemmen van je gitaar te maken hebben met het feit, dat je om de drie dagen je snaren vervangt, zoals je in je andere topic aangeeft. Nieuwe snaren ontstemmen altijd sneller.

Mail me even (zie mijn profiel) dan geef ik je het adres van een betrouwbare zaak iets verder bij je vandaan, maar waar afstellen van gitaren gratis is, op de gebruikte materialen na dan. Laat me dan meteen even weten waar je je Gibson hebt gekocht, dan weet ik dat ik daar nooit meer heen hoef te gaan.
Als een kroket: rauw van buiten, zacht van binnen! LOL berichtRe: GItaar ontstemt steeds droevig
Datum: 24/08/2006 00:39

ik denk dat het nu de verkeerde kant op gaat..

Dunne snaren op zo'n gitaar kunnen voor verkeerde dingen zorgen. Iets te hard drukken en de snaar klinkt vals. Als je daarnaast ook nog problemen hebt met het stemmen van de B snaar ben je helemaal rijk.

Jeroen oordeeld als een jongen van 10. Oordelen is makkelijk, probeer is een onafhankelijk hulp met verstand van spul uit de buurt.

Suc6!
Datum: 24/08/2006 01:00

Pardon Zjon, ik snap je reactie niet helemaal. Problemen met het stemmen van de B-snaar? Waarom deze aanval (want zo voel ik hem nu) op mij.
Maar goed leg de zin "Oordelen is makkelijk, probeer is een onafhankelijk hulp met verstand van spul uit de buurt." eens uit.
Datum: 24/08/2006 08:21

Ok, en nu weer lief zijn voor elkaar knipoog

Op een Les Paul kun je met 0.010 nog behoorlijk vals klinken als je iets te stevig indrukt... 0.011 gaat al beter maar ik ga zelf binnenkort ook maar over op 0.012 omdat je dan gewoon wat meer stevigheid hebt; en dat scheelt een hoop valse noten.

Verder; inderdaad even foto's plaatsen van de mechnanieken (ook vooral van de achterkant etc.).. Type en serienummer; dan kunnen de Gibson wizards alle details van je gitaar wel ontrafelen.

En dan inderdaad 1x naar een goeie shop om alles eens netjes te laten doen.. Dat mag dan geld kosten; nu is je gitaar ook weinig waard, want niet zuiver spelen is niet te harden.
Gepost door: Daan Gitaro
Datum: 24/08/2006 10:16

Om de drie dagen snaren vervangen helpt ook niet denk ik.

Probeer eens de 0.012 of 0.011 en rek deze goed op nadat je hebt gestemd (snaren naar boven trekken), stem dan opnieuw en ga zo door totdat ze niet meer ontstemmen.

Ben trouwens benieuwd naar de Foto's...
Gepost door: Lisette Harleman
Datum: 24/08/2006 10:16

Sorry, maar om welke winkel gaat het hier,,, woon namelijk zelf ook vlakbij doetinchem en wil bij Vriese in Doetinchem ook een Gibson kopen...dus ik vroeg me af of hun miss. aan oplichting doen volgens jou???
Gepost door: .
Datum: 24/08/2006 10:23

tong uit de mond grijns
Gepost door: Daan Gitaro
Datum: 24/08/2006 10:44

@lisette:

Ik denk dat het een beetje voorbarig is om hier al een muziekzaak te veroordelen op basis van het berichtje van Franc.

Ik zou maar even wachten daarmee totdat er wat duidelijkheid komt.
Gepost door: Pjay
Datum: 24/08/2006 12:16

Ik lees in de andere tread dat je om de 3 dagen je snaren vervangt, als je dit doet moet je je wel constant bezig houden met de snaren heel goed te stretchen enzo anders zit je natuurlijk met die tuning problemen, nieuwe snaren blijven niet zo goed in tune als iets oudere snaren die helemaal gerokken zijn.

Pieter-Jan
Datum: 24/08/2006 13:47

Ehm, daar zit wat in, maar... waarom bestaat de 0.009 dan als ze voor problemen zorgen ?

Ik vond 0.009 net iets fijner spelen als de 0.10. heb de 0.10 wel geprobeerd voor een tijdje maar ik kan er niet aan wennen.

Thnx voor je reactie !

Franc
Datum: 24/08/2006 13:50

Foto's komen er ASAP !!

Ik kom trouwens uit Zeddam.

Ik ga hier geen namen noemen als het alleen nog maar gaat om een vermoeden.

Binnenkort meer ( o.a foto's )

Groet,

Franc
Gepost door: R'Oha
Datum: 24/08/2006 14:18

Sorry, Franc, ik moet me toch helemaal bij Zjon aansluiten: 0.009 op een Les Paul, da's echt heel dun. Dat soort dunne snaren is m.i. alleen geschikt voor gitaren met een langere mensuur (scale) zoals Fenders (langere mensuur: hogere snaarspanning; kortere mensuur: lagere snaarspanning).

En als jij geen bends kan maken op een Les Paul met een 0.010-setje, moet je misschien eens flink gaan oefenen en je vingers wat sterker laten worden. Ik maak desnoods nog flinke bends op mijn dikke jazz-bak en daar zit een 0.012-setje op.

Maar je zou ook eens kunnen kijken naar hoe je je snaren op je stemmechanieken legt. Dat kan heel veel schelen. De methode die mij al decennia uitstekend bevalt, is als volgt:
- snaar door het gaatje steken,
- scherpe haakse knik in de snaar maken direct aan beide zijden van het gaatje
- snaar zo opwinden dat hij onder het gaatje om het stangetje draait zonder zichzelf te kruizen;
- bij de dikste snaar tenminste 3-4 windingen, bij de dunste snaar tenminste 8 windingen; op deze manier borgt de snaar zichzelf.
- zit de boel erop, dan even flink wat aan de snaren trekken, opnieuw stemmen en hopla.

Mijn ervaring is, dat je met deze methode nieuwe snaren het eerste half uur soms nog twee keer opnieuw moet stemmen dat daarna geen centje pijn meer.

De belangrijkste oorzaak voor snelle ontstemming daarna is meestal vooral een sterke temperatuurswisseling. En dat is iets dat je nooit zal kunnen voorkomen, hoe goed je gitaar of je snaren ook zijn.

Bericht bewerkt (24-08-2006 14:19)

"Waar is de opener?", sprak de dichter
droom berichtRe: GItaar ontstemt steeds droevig
Gepost door: Joris
Datum: 24/08/2006 15:40

8 windingen??? geschokt

ik heb altijd geleerd en gelezen niet meer dan 3 4, bij alle snaren. zelf doe ik 1.5 a 2 windingen voor de lage snaren, tot 4 windingen bij de Gsnaar
Datum: 24/08/2006 16:43

Ey ROha,

Ik moet er wel bij zeggen dat ik voorheen altijd met 0.10 heb gespeeld op de Les Paul maar toch vind ik het fijner spelen met 0.009... je hoeft dan inderdaad niet zo hard te drukken op de snaren.

Binnenkort maak ik effe een paar foto's van de mechanieken en het serienummer. Hopelijk kan iemand mij zeggen of de mechanieken echt of verwisseld zijn.

Het viel me ook op dat bij 1 van de 6 mechaniekjes een schroefje dolgedraaid is... ik heb er nog nooit met mijn vingers aangezeten... (????? ).

Groet,

Franc
Gepost door: koen-zoetpils
Datum: 24/08/2006 18:47

ik zou zeggen, knappe goh toh tuners erop.

klein vraagje: hoe draai je je snaren op je tuners?
Gepost door: Bram Dekker
Datum: 24/08/2006 21:23

ff tip:
misschien moet je deze snaren kopen ]link

bij mij werken ze super en ze zijn dun ideaal voor benden enzo
Gepost door: Theo van Niel
Datum: 24/08/2006 22:44

Ik speel ook met 0.009 op mijn les paul niks mis mee hoor. Hij ontstemt zelden.

Datum: 25/08/2006 00:21

Ik voeg me bij RoHa aan, dus uiteindelijk ook weer bij mij LOL

waarom nemen jullie dan geen 0.008? speel je nog lichter. Of koop een shortscale kinder Fender en zet er zo dun mogelijke snaren op. Even kijken of jullie netjes kunnen fretten zonder ze vals te drukken.

Ik probeer jullie te helpen naar een oplossing, want het SCHIJNT nog wel is te kunnen zijn dat ik er soms bst wel wat verstand van heb.

Nog even wat feiten op een rij:

* Nieuwe snaren onstemmen sneller,

* Veel windingen zorgt ook voor meer rek in de snaar, maar voornamelijk stemproblemen bij niet- vaste bruggen

* Een B snaar (speciaal voor Jeroen) is de lastige snaar. Misschien is het je niet opgevallen, dat je van de G snaar naar de B toe, 4 halve noten moet optellen in tegenstelling tot de gebruikelijke 5. Indien dit nieuw voor je is, moet je maar is proberen open akkoorden te spelen, je zult zien dat je met een G f A f D f C een vals gevoel heb. Bij verkeerd stemmen, bijvoorbeeld de 4e fret van de G gelijkstemmen op de B kan de mogelijkheid geven dat je hem niet goed stemt. Ik speel al een x aantal jaar, veel live heb sinds kort pas een goed systeem gevonden die goed stemt met mijn aanslag. Ik stem de B altijd op de flageolet op mijn dikke E snaar, op de 7e positie.

En de laatste feit: Waarom deze aanval (want zo voel ik hem nu) op mij.
Maar goed leg de zin "Oordelen is makkelijk, probeer is een onafhankelijk hulp met verstand van spul uit de buurt." eens uit.

Heel simpel. Als je baseerd op 1 gitaar.net bericht dat iemand niet slaagt zijn gitaar te stemmen, je niet meer naar de desbetreffende winkel gaat en ze een "naai" stempel geeft, mag je inderdaad jezelf aangevallen voelen.

Even goede vrienden, we staan weer met voeten op de grond nu blij
Datum: 25/08/2006 01:06

Zjon, ik begreep je zin op zich wel, maar je Nederlands is niet denderend te noemen in die zin.
Ik ken de zaken in en om Doetinchem en ben met name niet echt te spreken over Vriese. Ik vroeg me daarom af, of hij de gitaar daar gekocht heeft. Dit wilde ik buiten het forum om doen, aangezien ik geen "naai" stempel wil geven aan een zaak, waar twee mensen op dit forum een mindere positieve mening over hebben.

Je opmerking over de B-snaar kwam uit het niets en werd niet begeleid door een uitleg.

Daarnaast gaf je in je tweede post aan, dat het de verkeerde kant op ging, terwijl ik net daarvoor jouw hierboven eerstgenoemde feit aan had gedragen.

Ik sta wel met mijn voeten op de grond, maar bij jou twijfel ik daar een beetje over. Je neerbuigende opmerking over het spelen met 0.008 snaren spreekt niet in je voordeel.

Maar goed Zjon, wat mij betreft genoeg hierover. Ik heb weinig zin in gebekvecht, laten we het verder maar leuk houden.
We doen maar weer lief tegen elkaar, anders wordt Robbert verdrietig.
Datum: 26/08/2006 03:43

is goed jh.

Maar hoe dan ook, ik weet hoe ik robbert kan kietelen blij
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 26/08/2006 09:39

ik heb ook .008 op mijn les paul maar omdat e nogal lage fretten heeft ('the fretless wonder') is dat in de praktijk geen probleem (je moet niet echt hard knijpen natuurlijk, maar dat is ook nergens voor nodig). En het speelt dan wel lekker licht.
Datum: 27/08/2006 17:42

Ey mensen,

Ik kreeg onlangs een tip van een gitarist om de snaren anders door het mechaniek te halen.

NOrmaal moet moet ik met de klok meedraaien om een snaar hoger te stemmen. Nu heb ik ze er dus anders doorheen gehaald, zodat ik tegen de klok ik moet draaien om hem hoger te stemmen.

mocht de snaar rekken dan wordt dit weer opgeheven door de tegengestelde draairichting van het mechaniek.

Het is echt een zooo simpele oplossing maar het help wel ! Hij ontstemt nog wel enigzins af en toe maar lang niet meer zo erg.

Groet,

Franc
mijn dochter Janae berichtRe: GItaar ontstemt steeds droevig
Gepost door: randy kolenbrander
Datum: 27/08/2006 18:00

volgens mij zijn of de kunstof plaatjes in je mechanieken versleten of deze zijn niet origineel.
Datum: 27/08/2006 22:36

Kun je misschien niet gewoon terug gaan naar die winkel en zeggen:
Hej hallo! Ik heb hier wel even een Gibson gekocht, en dan ga ik ervan uit dat de gitaar het hoort te doen. En JIJ gaat zorgen dat ie het weer goed doet.
Gepost door: Luc Redig
Datum: 30/08/2006 16:10

Heb nog een suggestie.
Ontstemmen kan het gevolg zijn van een slechte geleiding van de snaren zowel door de nut als de brug. Je kan dat horen als je je snaren stemt en af een toe een 'klik of een kraakje' hoort. Je snaar, die wel goed gestemd stond staat na enkele keren aanslaan terug vals.

Ik heb dat eerst aangepakt door wat graffiet aan te brengen in de sleuven van de nut en de brug. Dit geeft wel wat zwarte sporen en is zeker niet erg proper, maar het werkt. Na wat speurwerk op het net heb ik me 'big bend nutsauce' aangeschaft (via het internet in de UK kunnen bestellen). Sindsdien geen enkel onstemprobleem meer op m'n gitaren, zowel elektrisch als akkoestisch.

Oh ja, de 009 setjes. Als je een Gibson Les Paul koopt, mag je toch minstens veronderstellen dat deze geschikt is om deze setjes te gebruiken. Ik gebruik ze op m'n strat van 68 (met tremolo), Gretsch Elliot Easton( met tremolo) en Godin LGX, zonder stemproblemen.
Gepost door: Danil D
Datum: 31/08/2006 20:35

haha die snaar diktes...phoeh. gedoe hoor!

ik speel nu al 2 jaar 011 en 010, en dat speelt prima. dus daar laat ik t mooi bij.
vriend van me heeft op z'n SG 009 zitten, en hij speelt als een trein. die gitaar moettie iedere 5 minuten stemmen, maar dat wistie toen ie m kocht. soort van "moet je op de koop toe nemen" iets is dat geloof ik gewoon. anders 010 kopen en een halve toon lager zetten?tong uit de mond grijns

@zjon: niet iedereen die geen 048 speelt een watje vinden he?tong uit de mond grijns
berichtdroevig Re: GItaar ontstemt steeds
Gepost door: ferran
Datum: 17/12/2019 14:08

hallo allemaal!

Ik heb een week geleden mijn epiphone les paul gekocht (bij baxshop) en gister bende ik
mijn hoge e snaar en toen voelde ik iets kraken in mijn snaar en nu hangt hij slap.
Aangezien mijn snaar maar drie keer om het stemmechaniek zit denk ik dat het aan me snaar ligt of denken jullie van niet? (raden jullie setje 0,10 aan voor een les paul)

vriendelijke gr. ferran

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/12/2019 14:09 door ferran.
Pagina's: 1 2 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 2

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen