Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Bassisten
berichtBudget:500-600e, genoeg? (basgitaar + versterker)
Gepost door: Tycho
Datum: 18/09/2009 14:00

Beste mensen van dit forum! Welkom Pieter!

Ik vroeg me af of jullie, na hier rondgezocht te hebben en niet echt gevonden te hebben wat ik zocht; mij kunnen helpen. Ik zoek namelijk voor dit budget een basgitaar + versterker, maar vraag me tegelijkertijd af of dit genoeg geld is. Mijn idee is namelijk om het dit jaar een stuk beter te leren (heb dit jaar te weinig tijd voor een band), en volgend jaar me over te geven aan een band knipoog. Echter wil ik niet tot de conclusie komen dat ik dan een nieuwe versterker/basgitaar moet kopen.

Ik hou zelf van met name rockmuziek (voor de verandering), van QOTSA tot Led Zeppelin tot The Killers, verzin het maar.

Hopelijk is dit genoeg informatie, zo niet, do ask!

Dus in het kort:
- Budget (500-600e) genoeg om niet in een band nieuw spul te hoeven kopen
- Wat voor soort versterker moet ik dan aan denken (combi?)
- Wat voor soort gitaar moet ik dan aan denken

Hartelijk dank bij voorbaat!!
Groeten,
Tycho
Wantijpop 2013 berichtRe: Budget:500-600e, genoeg? (basgitaar + versterker)
Gepost door: Jeroen
Datum: 18/09/2009 14:37

Voor 300-400 euro heb je een bas waar je een hele tijd mee vooruit kunt, zoals bijvoorbeeld een Squier Vintage Modified of Classic Vibe Jazz of Precision. Prima afgewerkt, goed bespeelbaar, goede klank die zich voor bijna alles leent. Je hebt dan nog zo'n 200-300 euro over voor een versterker. Om in een band te spelen wordt dat misschien wat krap, dan zou ik eerder richting de 400 euro kijken (Ashdown MAG300 combo, Ampeg BA115 combo, Peavey TKO en TNT).

Het kan misschien ook wel voor minder (en als je ze tegelijk koopt kun je misschien ook wel een korting bedingen om toch binnen je budget te blijven, of daar in ieder geval dichterbij te blijven). Maar dit zou zijn waar ik voor zou gaan blij

Eve's Fall - female fronted metal
berichtRe: Budget:500-600e, genoeg? (basgitaar + versterker)
Gepost door: JPeeters
Datum: 19/09/2009 01:40

Wat Jeroen zegt! Ik heb zelf een Peavey TKO 80 gehad. Het kost niet veel, maar het klinkt wel goed. Zelf ben ik laaiend enthousiast over de classic vibe series van Squier, maar vergeet de Yamaha BB's ook zeker niet te testen. Dat zijn ook zeer leuke basjes.

Succes verder!
Datum: 19/09/2009 16:41

Oke, bedankt Jeroen en JPeeters! Met deze info op zak ga ik even langs Guus Arond in Heerlen, ben erg benieuwd!
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 19/09/2009 18:53

Ik ben ook erg benieuwd!
Vertel ons wat het is geworden, van de service bij Arons word je in elk geval niet slechter..
Datum: 21/09/2009 22:54

Zal ik doen. Ik ga donderdag blij Al vind ik het wel 'spannend' om te gaan kijken en meteen dezelfde dag te kopen, but that's me. Weet ook niet of ik dat ook doe blij
Datum: 22/09/2009 09:06

Als je geen haast hebt, zou ik me ook vooral niet haasten. Overweeg alles zorgvuldig, probeer veel uit, laat je goed voorlichten, en neem geen overhaaste beslissingen. We hebben het over aardig wat geld en je kan het maar één keer uitgeven, dus dan kan het maar beter in één keer goed zijn blij

Datum: 22/09/2009 20:42

Over niet haasten gesproken... heb jij niet straks een mooie in de aanbieding? tong uit de mond grijns
Datum: 24/09/2009 12:42

Ben net langs geweest blij. Ik heb gewoon de gitaren geprobeerd die zij hadden (ranging van 229 tot +- 299), en uiteindelijk vond ik deze twee het gaafst klinken (van die ze hadden dus):
Cort (229,-)
Squier P-Bass (249,-, precision dus)

Bij de Cort klepperden de snaren elke keer dat ik een fret indrukte en de snaar aansloeg tegen de fret, dus ik heb gevraagd of ze dat kunnen verhelpen, en a.s. zaterdag ga ik weer kijken (ook voor een versterker, deze keer heb ik gespeeld met een Ashdown 100W combo), en kijken of ze er wat aan hebben kunnen doen. De Squier ziet er wel gaaf uit tong uit de mond grijns.

Ik weet het nog niet, heb geen verschillende versterkers uit kunnen proberen, Hoe is deze ashdown in vergelijking met de voorgenoemden?

Thanks alweer!
Datum: 24/09/2009 13:11

Om even wat meer info te geven over m'n ervaringen:

De Cort klonk mooi vol, maar de het geluid bleef veel hangen, waardoor het af en toe begint/begon te klonken als een chaos. Dit kan liggen aan mij natuurlijk, aangezien ik maar hiervoor iets van 2 maanden heb gespeeld.
De Squier Precision klonk over het algemeen misschien iets minder 'mooi', maar was wel erg helder en lekker rauw. Wat misschien een minpuntje is (weet ik niet), is dat er maar 1 element op zit (nouja, 2 van die blokjes die niet in 1 lijn zitten), en dat de plug aan de voorkant zit ipv aan de zijkant...
Datum: 24/09/2009 13:56

De Ashdown Five-Fifteen komt in een band al gauw wat tekort. 100 watt lijkt heel wat, maar dat gaat niet altijd op. Wel een leuke versterker verder, met een prima klank.

De Cort waar je op gespeeld hebt is waarschijnlijk de Action Bass. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met geluid dat veel blijft hangen bij de Cort. Als je bedoelt dat noten lang doorklinken, dat wordt meestal juist gezien als een goeie eigenschap van een bas en wordt 'sustain' genoemd (al zal menig purist me nu tegenspreken en roepen dat de juiste term 'decay' is, maar vrijwel niemand gebruikt dat woord). Als de vorige noot te lang door je nieuwe noot heen klinkt, ligt dat aan jezelf en je dempingstechniek knipoog

Datum: 24/09/2009 17:40

Oke, blij te horen dat het aan mij ligt blij Aangezien die Cort (het is inderdaad een Action voor zover ik kan zien) nog niet ten sprake is gekomen: hoe legt deze het in jullie ogen af tov 'de rest'? blij

(en Jeroen, ging er bij jou geen Ibanez ATK300 uit? schijnheilig )

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/09/2009 12:29 door Tycho.
Datum: 25/09/2009 13:55

Er gaat misschien wel een ATK weg als de Stingray 5 er is, maar daar staan al drie serieuze gegadigden voor te trappelen knipoog. Daar komt bij dat hij linkshandig is, ik weet niet of dat was overgekomen? tong uit de mond grijns

De Cort Action Bass is een prima ding, ik heb er een paar bespeeld (er is een linkshandige versie van) en ik vond ze voor het geld erg goed. Prettige hals, en heel veelzijdig qua klank. Van een lekker slapgeluid tot een goeie rocksound en alles ertussenin. Prima bassen.

Datum: 25/09/2009 14:12

3 gegadigden? Signed by Jeroen? knipoog Ik ben zelf linkshandig, maar speel rechtshandig (hoe scheef.. motivatie daarvoor was dat ik het handig vond als ik bij anderen was, ik daar ook met hun gitaar kon spelen). Maargoed, ik denk dat ik zaterdag weer ga kijken blij. Benieuwd welke versterker ze me erbij willen verkopen, ik zal vragen naar de Ashdown MAG300 combo, Ampeg BA115 combo, Peavey TKO en TNT.

Je bent een topper Jeroen, aan jou heb ik wat tong uit de mond grijns
Gibson en Fender berichtRe: Budget:500-600e, genoeg? (basgitaar + versterker)
Gepost door: Spollie
Datum: 25/09/2009 19:29

Quote:
Tycho

Ik ben zelf linkshandig, maar speel rechtshandig (hoe scheef.. motivatie daarvoor was dat ik het handig vond als ik bij anderen was, ik daar ook met hun gitaar kon spelen).

Ik ben eigenlijk ook links, maar heb toch gekozen voor een rechtshandige gitaar, gewoon omdat als je geen ervaring hebt het toch niet veel uitmaakt of je links of rechtshandig begint. Het grote voordeel van rechtshandig is dat er veel meer modellen beschikbaar zijn.

Best verfrissend trouwens een beginnende gitarist of bassist die wel luistert naar raad. duim omhoog

Lid van het elite groepje gitaarspelers die de mooiste kleur gitaar hebben: ROOD!
Het groepje waar ondere andere Stefhan, Benwave, Rink, Zilty, Chris, Arjan, oNNo, DML, Michel, Gibu, Nik, Marcel, Bas, Carien, Maurice Makaay, Paul Beerens, Olaf Tuulen, E.R. Kanters, Jeroen en andere virtuozen bijhoren!
Datum: 25/09/2009 20:37

Haha, inderdaad. Hoe vaak hier niet beginners komen met berichten als 'Ik heb net Gitaar X gekocht, wat vinden jullie van deze gitaar?'

Datum: 26/09/2009 14:41

tandpastagrijns Ennn weer langs geweest, deze keer iets terug meegenomen (naast rugpijn armpijn en hand(?)pijn), ik heb besloten om inderdaad de Cort te nemen, en toch de five-fifteen 100W Ashdown combo. Mocht ik nog een betere versterker willen, kan ik tot over een half jaar deze inruilen. Daarnaast heb ik nog een stemapparaat (gratis), extra snaren (gratis), een snoer en fast-fret (gratis) gekocht, en een haak voor aan de muur en een strap vergeten tong uit de mond grijns.

Al met al nu zeker tevreden en moe, straks werken dus het spelen moet nog maar eventjes op zich laten wachten... droevig

iig zijn jullie een prima steun/hulp geweest tandpastagrijns ik denk dat ik hier nog wel wat rond blijf hangen blij.

Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 26/09/2009 14:51

Proficiat met je bas, Tycho!
Gepost door: Josha
Datum: 26/09/2009 18:10

Ziet er goed uit! Veel plezier ermee.

Gear: LTD AX-50 w/ EMG 81/EMG 85 > Blackstar HT-5
Gepost door: Nick
Datum: 14/10/2009 19:40

proficiat met je bass

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/10/2009 19:40 door Nick.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen