Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Bassisten
berichtBass Drop B
Gepost door: Jordy
Datum: 02/07/2010 16:56

He all,

nieuw hier, maar meteen een vraag.

Ik heb een 4 snarige bassje en moet hem in DROP B hebben gestemd voor mijn band (B F# B E).

Met de standaard snaren uiteraard niet te doen dus hangen de snaren slap en alles.

HOe meot dit gedaan worden? Of iemand enige tips?

Groet
Jordy
berichtRe: Bass Drop B
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 02/07/2010 19:49

Dikkere snaren, dat zeg je toch zelf al?
Wantijpop 2013 berichtRe: Bass Drop B
Gepost door: Jeroen
Datum: 05/07/2010 07:59

Yep, maar ik twijfel welke dikte ik moet aanraden. Een 5-string setje zonder de D wordt op de F#, de hoge B en de E misschien wel wat strak. Maar als je een licht setje neemt werkt dat misschien wel. Je moet je bas wel goed laten afstellen, de halspen zal waarschijnlijk een draai nodig hebben, je intonatie en snaarhoogte zullen iets anders moeten en je topkam moet uitgevijld worden voor de grotere snaardikte.

Waarom eigenlijk Drop B en niet gewoon B, of een vijfsnaar?

Eve's Fall - female fronted metal

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2010 08:00 door Jeroen.
Gepost door: imbassis
Datum: 05/07/2010 09:47

Hmmm ja lastig inderdaad. Als ik even ga vergelijken. Een redelijk standaard 5 snaar setje (Elixer in dit geval) is B .130, E .105, A .085 D .065 en G .045
Voor de B zou ik het zelfde blijven gebruiken, dus .130, voor de F# zou ik naar een lichte E snaar, dus een .095 gaan denk ik, de B een lichte A snaar, dus een .075, en voor de E twijfel ik een beetje, je zou het liefst een .055 willen gebruiken, maar je kunt ook op een .050 (zware G snaar) of 0.060 (lichte D snaar) uitkomen.

Maar volgens mij is een vijfsnaar kopen ook een beter idee... Je moet je basgitaar er best wel voor aanpassen, vooral het invijlen van je topkam is nogal permanent.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2010 09:53 door imbassis.
Datum: 05/07/2010 10:11

Mwah, een topkam is zo vervangen. Maar inderdaad, waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? blij

Gepost door: Tim
Datum: 05/07/2010 13:18

Ik speel in 2 bandjes in B en de bassist speelt dat ook op 4snaar, het vijlen van een topkam was helemaal niet nodig wat afstellen natuurlijk wel.

volgens mij spelen zij op 110 of 115 setjes.. maar dat weet ik niet precies
Datum: 05/07/2010 14:11

.110 en .115 past nog (net) wel in een normale topkam ja. Maar voor B zou ik dat toch echt niet strak genoeg vinden. Mijn B-snaar is (afhankelijk van de bas waarop ik speel) een .130 of heel soms een .125, en dunner zou ik niet willen.

Datum: 05/07/2010 14:13

verschilt natuurlijk wel een beetje per bas en scale, maar kan me voorstellen dat je het te los vind
Datum: 05/07/2010 19:09

Mwah, scale is van kleinere invloed dan je soms zou denken. Ik heb 30", 32", 34" en 35" bassen bespeeld en vaak lag het meer aan andere dingen dan aan scale length hoe strak de bas klonk. Mijn strakste vijfsnaar is bijvoorbeeld niet mijn 35" Yamaha TRB5II maar mijn 34" MM Stingray 5. Mijn Sandberg Bullet 5 (ook 34"knipoog had ook een strakkere B.
En ik heb een rechtshandige 32" Fender Stu Hamm Urge bespeeld die ook ongemeen strak klonk, evenals wat Kubicki X-factors die ook een 32" scale hebben. Dus volgens mij ligt het meer aan de constructie van de bas dan aan de lengte blij

Datum: 05/07/2010 21:14

ik bedoelde ook niet zozeer hoe strak ze klonken maar hoe strak je snaren stonden, maar goed ik weet niet hoe dat bij bassen is

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen