Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Bassisten
Alle bestanden voor deze discussie
Bestandsnaam Bestandsgrootte   Gepost door Datum  
SR1000 NTF.jpg 9.6 KB open | download Klaas 04/07/2010 Bericht lezen
BattleAxe berichtBas + amp gekochtbijlage
Gepost door: Klaas
Datum: 04/07/2010 07:52

Ik speel nu ruim 10 jaar gitaar. Zowel thuis als in een band. Erg leuk en ik blijf dat ook zeker doen. Nu wil ik ook graag de baswereld betreden. Niet om full-bassist te worden, maar meer voor erbij. Een aantal jaar geleden heb ik een tijdje een bas gehad en dit beviel prima.

Nu ben ik mij aan het oriënteren op een nieuwe (of 2e hands) bas. Ik ben goed thuis in de wereld van gitaren, maar wat minder in die van de bas. In die zin ben ik redelijk "verwend", want ik hou van mooie spulletjes. Ik heb zelf twee Haar strats, een Fender uit '78 en een Gibson LP uit '89.

De bas die ik aanschaf, mag van een hoger niveau zijn. D.w.z.: geen instapmodel. Nu ben ik erg gecharmeerd van het geluid van een Jazzbass en kom dan uit bij een Fender MiM of een andere bas met dito specs.

Nu heb ik gisteren op een Ibanez Prestige SR1000 gespeeld (zie kleine foto). Een geheel andere constructie dan een Jazzbass (nech trhough, 2 bartolini humbuckers, actieve 3 band EQ), maar toch haalde ik hier erg prettige geluiden uit.
De vraagprijs van deze Ibanez is €600,-. Ik kan op het net niet heel veel vinden en heb het idee dat het een ouder model is.

Heeft iemand wat meer informatie wat betreft de prijs? Is deze te hoog? Bij Alphenaar muziek (?) staat'ie niewu voor €1.149,-.

Zijn er nog andere bassen die ik "moet" proberen?
Ik speel voornamelijk funk, pop en lichte rock dingen en neig nu naar een 4-snaar bas.
Budget 500-700 euro ex versterker.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/07/2010 15:59 door Klaas.

berichtRe: Aan de bas en een vraag
Gepost door: Paul Berens
Datum: 04/07/2010 11:31

wat dacht je van precision?
lekker eenvoud, 1 element. kan enorm knorren, persoonlijk vind ik de toon van een precision net iets vetter dan een jazzbas.
heey, maar als je die ibanez fijn vind klinken , lekker vind spelen, haal je die toch gewoon? maakt in feite niet uit wat de geschiedenis van zon ding is, als ie maar goed klinkt

Check [www.paulberens.nl]
Gepost door: JB
Datum: 04/07/2010 23:09

Hallo Klaas,

Ik heb zelf niet eens zo heel lang geleden een SR1005 (5-snarige versie) op het oog gehad maar uiteindelijk niet gekocht. Inmiddels komt deze bas niet meer voor op de site van Ibanez en is er een nieuwe serie voor in de plaats gekomen.

Ik vond de bas eigenlijk wel een super geluid hebben en de instelling zijn ook wat gevarieerder dan bij een Jazz Bass. Ik meen dat de SR wel een kleinere stringspacing heeft welke hem wellicht wat minder geschikt maakt voor slappen,
maar ik weet nu even niet of de spacing van een 4-snaar ook kleiner is.

€ 600,00 is naar mijn idee geen verkeerde prijs, kan je vast nog wel iets van afpingelen en dan heb je echter een superbas!

Succes!

"The only way to make your dreams come true is to wake up!"
Wantijpop 2013 berichtRe: Aan de bas en een vraag
Gepost door: Jeroen
Datum: 05/07/2010 08:08

Ik houd persoonlijk niet van Bartolini, ze klinken mij iets te gelikt en netjes met een typisch randje compressie (geldt zowel voor 'echte' Bartolini's als voor die Bartolini-licensed MK1's die in deze Ibanez zitten). Dus zelf zou ik die Soundgear nooit uitzoeken. Maar het zijn wel erg mooie en goed gebouwde bassen en ze spelen erg goed.

Ik heb zelf het meeste met Jazzbass-achtigen. Zo'n Mexicaan is niet verkeerd, maar een tweedehands Japanner ('62 of '75 reissue, vooral die laatste) biedt naar mijn mening meer kwaliteit. Ik houd zelf ook meer van de hoogglans gelakte hals op die bassen dan van de feel van zo'n MIM, maar dat is een kwestie van smaak.

Eve's Fall - female fronted metal
BattleAxe berichtRe: Aan de bas en een vraag
Datum: 05/07/2010 08:33

Dank voor de iput zover. Ik heb gisteren weer eea getest bij Feedback (koopzondag).
De Ibanez heb ik steeds als vergelijk genomen. Wat ik daar prettig aan vind, is de wat uitgebreidere mogelijkheid om het geluid in te stellen.

Wanneer ik dan een Jazz bas (MiM, HWY1 en USA) inprikte, kon dit geluid mij meer bekoren. Ik zit een beetje in dubio. Aangezien ik begin op bas lijkt het me fijn om wat breder mogelijkheden te hebben qua sound. Anderzijds vind ik het geluid van een Jazzbass ook erg fijn en herkenbaar.

Het doet me een beetje denken aan mijn strats. Ik heb een Blade RH2 classic en een Fender strat '78. Wanneer ik ze naast elkaar beluister, dan vind ik de Blade mooi, maar geen echte strat. Het is het "net niet". Dat gevoel had ik met die Ibanez ook een beetje.

Uitgaande van een Jazzbas, zijn er dan nog andere merken/typen die de moeite waard zijn?

Ik ben in onderhandeling over een Squier Silver Series Japan uit de 90's. Staat op marktplaats. Ik heb zelf een aantal Squier Tele's en Strats gehad (SQ, JV en E-serie) en was hier altijd er over te spreken. Deze bas heeft wat upgrades en ik kan'm meenemen voor 400 euro. Is dit een nette prijs en heb ik hier "waar voor mijn geld?"
Datum: 05/07/2010 10:08

Er zijn een aantal erg leuke betaalbare alternatieven voor Fender.
Ik ben zelf erg onder de indruk van de nieuwe Squier Classic Vibe serie, de Jazzbass daaruit klinkt en voelt erg goed en authentiek. Ook de London City B-52 is een indrukwekkende bas voor het geld.

Aan die Silver Series Jazz zou je ook wel eens een erg goeie koop kunnen doen. Wat voor upgrades zijn er precies aan gedaan?

BattleAxe berichtRe: Aan de bas en een vraag
Datum: 05/07/2010 10:44

@Jeroen: dan voor je input. Waardevol!
Die Squier heeft een Badass II brug en Seymour Duncan STK-J2 Hot Stack pickups (originele worden meegeleverd). Mag dus weg voor 400.
Ik kan er ook een koffer bij kopen en een extra pickguard en PU covers, voor 460.

Ben ook nog tegen een Fender Precision Lyte aangelopen. De hals van een P is doorgaans wat voller dan die van een J, heb ik begrepen?
Wat mij hierin aanspreekt is de combinatie van een J en een P element.
Datum: 05/07/2010 14:06

Die P-bass Lyte is erg OK, dat zijn heel comfortabele en lichte basjes met een heel snelle en dunne hals. En dankzij die pickups en de preamp erg veelzijdig.

De upgrades van die Jazz klinken erg OK! Ik ben een groot fan van de Badass II, op mijn eigen Jazz (een Japanse '75 reissue uit 2004) heb ik die ook laten monteren. Grote verrijking! De klank werd gedefinieerder en gebalanceerder, met een strakker laag en meer attack, en de sustain verbeterde ook aanzienlijk vergeleken met de oorspronkelijke brug.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2010 14:07 door Jeroen.
Datum: 07/07/2010 13:27

Hoi Klaas, ik weet niet of het je mocht interesseren. Heb zelf een leuke Fender Jazz Bass (USA) Highway One (denk ik ^^) te koop staan. Is splinternieuw met één jaar garantie erbij.

Voor 770 Euro doe ik hem van de hand, wil graag een precision bass kopen. Meer mijn geluid, vandaar ^^

Groetjes

Jeroen D. nogal blij
BattleAxe berichtRe: Bas + amp gekocht
Datum: 07/07/2010 16:02

Ik heb na veel spelen, luisteren en testen een bas en amp gekocht.

Ik ben toch voor de Squier Silver Series Jazzbas gegaan. Speelt heerlijk en "de echte" Jazz klank. Deze bas heeft Seymour Duncan en een Badass II als upgrades. Volgende week vervang ik alleen de electronica nog voor CTS pots.

Verder heb ik vandaag een Eden Nemesis 210 voor 200 euro gekocht. Deze is nog gemaakt in de USA. Ik heb begrepen dat de nieuwe serie hier niet meer wordt gemaakt. In ieder geval ben ik heel erg blij met mijn set en kan ik als beginner op de bas, een tijd vooruit.

Ik zal wat foto's posten. Dank voor iedereen die heeft bijgedragen.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen