Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Bassisten
berichtWelk merk kabels te gebruiken?
Gepost door: Edwin van den Boom
Datum: 21/02/2011 13:04

Dag bassisten,

Goed geluid komt onder andere uit goed materiaal, even afgezien van talent natuurlijk. Ik heb besloten op een Fender '60's Classic Jazz Bas te gaan bassen en gebruik vooralsnog (thuis) een Ashdown EVO 250 combo. Wie kan mij tips geven over kabels en merken voor kabels?

Groeten,

Edwin van den Boom

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/02/2011 13:04 door Edwin van den Boom.
berichtRe: Welk merk kabels te gebruiken?
Gepost door: Roel
Datum: 21/02/2011 13:10

Ik gebruik zelf al een tijdje naar alle tevredenheid Monster Cable.
Ik heb ze wel eens vergeleken met een 5 euro kabel, dropveter, en het verschil is gigantisch. Levenslange garantie ook, dus zou hij over 15 jaar kapot gaan (niet doorknippen ofzoiets dergelijks) door een kabelbreuk van binnenin, dan kan ik per direct een nieuwe krijgen.
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 21/02/2011 13:22

Ik vind Klotz kabels een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Een 6 meter Klotz LaGrange kabel bijv. kost rond de Ä32.50 en ik vind zo'n kabel goed klinken. Ik heb zelf ook een titanium kabel van Klotz, wel wat duurder Ä45 ofzo, en daar ben ik ook erg over te spreken.
Merken als Monster Cable en Bespeco maken aardige kabels voor het geld.
Zulke kabels behouden onder andere het hoog en laten het geluid meer open en helder klinken.

Probeer zoveel mogelijk kabels zou ik zeggen en kies degene waarvan jij vindt dat die je het beste bij je spel en setup past.

@Roel: om eerlijk te zijn, een kabel van Ä5 met een kabel van misschien Ä40 vergelijken is geen goede/reŽele vergelijking. Tuurlijk klinkt het beter, maar het is interessanter om kabels uit dezelfde prijscategorie te vergelijken.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/02/2011 13:23 door RJH.
Datum: 21/02/2011 13:25

Quote:
RJH

@Roel: om eerlijk te zijn, een kabel van Ä5 met een kabel van misschien Ä40 vergelijken is geen goede/reŽele vergelijking. Tuurlijk klinkt het beter, maar het is interessanter om kabels uit dezelfde prijscategorie te vergelijken.

Het ging een beetje om het idee voor mezelf, maar een goede, nee, maar het verschil is enorm.
Datum: 21/02/2011 13:28

Kan je solderen? Zo ja, neutrik pluggen en goede kwaliteit instrument kabel kopen. En dan lekker solderen. Beter dan dat krijg je niet voor een schappelijke prijs.
Gepost door: Edwin van den Boom
Datum: 21/02/2011 13:32

Quote:
Tom

Kan je solderen? Zo ja, neutrik pluggen en goede kwaliteit instrument kabel kopen. En dan lekker solderen. Beter dan dat krijg je niet voor een schappelijke prijs.
Helaas, ben niet zo'n "soldeur", maar ken wel iemand die daar heeel goed mee is. Dank voor je tip.
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 21/02/2011 13:34

Planet Waves kabels zijn prima en niet snobbistisch duur.

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.
Datum: 21/02/2011 13:40

Evidence Audio kabels zijn prima en wel snobistisch duur.

Ik hou overigens wel van kabels.
Datum: 21/02/2011 13:42

Kabels ook van jou, DML.
Datum: 21/02/2011 13:48

Quote:
Roel

Kabels ook van jou, DML.

hij maakt je stiekem uit voor rotte vis, DML!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/02/2011 13:48 door flup.
Datum: 21/02/2011 13:50

Kabeljauw, sukkel.
In BelgiŽ zal het uiteraard anders gespeld en uitgesproken worden..

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/02/2011 13:51 door Roel.
Datum: 21/02/2011 13:54

Quote:
Roel

Kabeljauw, sukkel.
Ja Roel, dat weet ik, hoe had ik anders de foto kunnen googlen? En het staat ook nog eens onder de foto!
Daarom ook dat ik zeg dat je hem stiekem uit maakt. Djees. Ga nog maar wat foldertjes over gitaren bekijken.
Datum: 21/02/2011 14:00

Die folders heb ik laatst allemaal de container ingeflikkerd aangezien ik toch klaar ben, met mijn spul natuurlijk knipoog
Datum: 21/02/2011 14:02

uhuh.
Datum: 21/02/2011 14:04

duh

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.
Gepost door: Zilty
Datum: 21/02/2011 14:07

Quote:
Roel

Die folders heb ik laatst allemaal de container ingeflikkerd aangezien ik toch klaar ben, met mijn spul natuurlijk knipoog

LOL.

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 21/02/2011 14:08

Als ik iets wil hebben, download ik wel een preset in Guitar Rig, net zo handig..
Datum: 21/02/2011 14:09

uhuh...
Datum: 21/02/2011 14:11

maar geraak je zo wel door de mix heen?
Datum: 21/02/2011 14:12

Kwestie van versterker op 11 en gaan..
Datum: 21/02/2011 14:13

Quote:
Roel

... en gaan..
liefst zo ver mogelijk, Roel
Datum: 21/02/2011 14:16

Als jij dat wilt doen voor mij flupverliefd
Datum: 21/02/2011 14:21

Misschien spectraflex ? Ook tegen de 30-40Ä, en levenslange garantie, geloof ik.
Live met SOT berichtRe: Welk merk kabels te gebruiken?
Gepost door: Joshua
Datum: 21/02/2011 15:34

Zelf gebruik ik George L's en Klotz kabels. Zeer tevreden over! Vooral die George L's Doen de boel werkelijk mooi open klinken.

The path of the righteous man is beset on all sides by the iniquities of the selfish and the tyranny of evil men. Blessed is he, who in the name of charity and good will, shepherds the weak through the valley of darkness, for he is truly his brother's keeper and the finder of lost children. And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee.
Gepost door: Lespet
Datum: 21/02/2011 18:42

Mijn advies: Ga naar een bassisten forum en stel daar de vraag, er schijnt (zegt men) verschil te zijn in gitaarkabel en basgitaarkabel (overbrengen van het geluid).
Ik weet niet of dat een broodje aap verhaal is, maatr wellicht weet men daar meer.
Gepost door: Richard
Datum: 21/02/2011 20:00

Gebruik gewoon de goedkoopste kabel.
Die van 5 euro is goed genoeg!
Je bent immers bassist, dus de rest van de band hoort het toch niet.

@ Roel,
ROTFL
gelukkig is er nog internet. Daar zijn de meeste folders nog in pdf formaat te downloaden
Datum: 21/02/2011 20:41

@Cloud,

Daaaaaaaromtandpastagrijns
Datum: 21/02/2011 21:14

Net gister Klotzkabel breuk erin bij de jack eentje van 3m en rond de 25 euro. Niet zo cool.(2de jaar dat ik hem heb)

Heb ooit bij nederland muziek een kabel gehad van 6m, 15 jaar garantie, met stalen jackplug, met die blauwe rubertjes eraan. Die zijn echt goed! 3 4 jaar gehad, totdat ie gestolen is.(15 euro) Maar bij een maat, hebben ze er ook een aantal al jaren. Verkoopt ook een serie met levenslange garantie dacht ik, en maakt niet uit of je hem nou doorzaagt of wat dan ook. Je krijgt een nieuwe. Was bij die goedkopere serie ook volgensmij
Datum: 21/02/2011 22:33

Vraag me dan ook af hoe je met kabels omgaat. Als je ze netjes oprolt en opbergt gaan ze jaren mee.
Gepost door: Zilty
Datum: 22/02/2011 08:21

Quote:
Lespet

Mijn advies: Ga naar een bassisten forum en stel daar de vraag, er schijnt (zegt men) verschil te zijn in gitaarkabel en basgitaarkabel (overbrengen van het geluid).
Ik weet niet of dat een broodje aap verhaal is, maatr wellicht weet men daar meer.

Kom nou. denk es effe na...

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 22/02/2011 08:24

Quote:
Zilty

Lespet

Kom nou. denk es effe na...

Heb ik ook niet al te lang (ben geen bassist), maar ik meen te herinneren dat er vorig jaar hiero ook zo'n issue was over speciale basgitaarkabels, vandaar.
Datum: 22/02/2011 08:33

AH...dan zal het wel waar zijn dan.

facepalm

Gepost door: Robbert
Datum: 22/02/2011 11:30

meestal lang en niet te duur,'Die springtouw modelen, ik weet zo gauw de naam niet te benoemen' ik ben niet het meest secure persoon op de wereld als het om kabels gaat.

Reventes wordt zo stilaan huisband van..

15 April Reventes@Open podium subsistute Ede
14 Mei Finale bandbattle@Blues-Rockcafe 545 Ede
2 Juni@Blues-Rockcafe 545 Ede
Gepost door: Remco
Datum: 22/02/2011 13:06

Een vraag die me momenteel bezighoud, en erg in het verlengde van goede kabels ligt:

Wat gebruik je tussen je effecten? Het effect van een kabel van 60euro is denk ik al snel weg als je patch-kabeltjes van 3 euro gebruikt.

Zijn er voorstanders van bepaalde merken, en maakt t veel verschil in t geluid?
Datum: 22/02/2011 19:10

Quote:
"Rob de Jong"

AH...dan zal het wel waar zijn dan.

facepalm

Al was het maar 50%, dan is TS toch geholpen (genaaid)knipoog
Datum: 22/02/2011 19:32

Ik gebruik vaak een krulkabel van Vox. Zeker een goede kabel, maar hij moest dan ook 40 euro kosten. Verder vind ik Planet Waves kabels wel goed, al ging er bij mij ook al redelijk snel 1 kapot. Ze zijn ook maar 15 euro per stuk geloof ik (tenminste dat heb ik er voor betaald). Ook heb ik nog een MonsterCable. Een dikke kabel met stevige pluggen, maar die kost ook weer wat meer.

Maar mijn favoriet: StageClix Jack, wireless systeem.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen