Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Bassisten
berichtHet zogenaamde locking in with the drummer
Gepost door: Keyser Soze
Datum: 18/01/2012 13:25

Iets waar ik nooit echt bij heb stilgestaan (omdat ik het waarschijnlijk altijd automatisch heb gedaan) maar waar ik de laatste tijd wat ben beginnen over lezen en nadenken is het zogenaamde 'locking in with the drummer'. (Ik weet niet hoe je het best in het Ned omschrijftblij.) Maar de meeste zijn waarschijnlijk wel vertrouwd met het principe 'bass gelijk met de kickdrum' dus ik denk dat jullie wel weten wat ik bedoel.
Dit was dus iets waar ik de laatste repetities me wat probeerde op te focussen alleen... ik speel in een punk/metal band met voornamelijk snelle rifs en een drummer die graag roffelt over zijn hele drumstel. Ik heb dus gemerkt dat ik in de meerderheid der gevallen de gitaarrif volg (weliswaar ietsje 'groovier' gespeeld). De kick eruit halen is zeer moeilijk.
Nu las ik op een forum 'Playing bass with the kick works for slower songs. I.e. Creep by Radiohead. For faster songs, most bassists just follow the guitar.' Wat denken jullie hiervan? Het is gewoon iets dat me intrigeert en ik wou hier wel eens de mening van anderen over horen.

Geheel terzijde ik heb net de Orange Terror bass 1000 gekocht en dat ding is niet normaal. Maar dat is iets voor een ander topic. nogal blij
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Het zogenaamde locking in with the drummer
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 18/01/2012 13:50

Hoi Keyser,

Om kort te antwoorden: dat is heel erg afhankelijk van de wat voor nummer en wat voor sound je wil bereiken.

Mijn eigen ervaring als bassist is over het algemeen dat hoe langzamer liedje het is, hoe trager ik time. En dan bedoel ik dus lui: later dan de drummer. Echt er achteraan.
Als het liedje energiek of uptempo is, helpt het vaak om superstrak om de kick te zitten, of juist op de snare.

Meestal vind ik het voor de muziek die ik zelf speel niet mooi om vr de drums uit te timen, omdat het daarvan het hele nummer vaak een opgefokte en onrustige sfeer krijgt. Misschien wil jij dat in jouw muziek juist wel.

Energieke adrenalinegitaristen hebben de neiging om vooruit te timen, dus een fractie vroeger dan de drums. Als je aan de gitaren gaat "plakken", ipv aan de drums, ben je dus waarschijnlijk vroeger dan de drums; zoals ik net zei vind ik dat meestal niet zo mooi.

Ook in snelle nummers vind ik het vaak "stoerder" als de bassist zijn "cool" bewaart, althans qua timing (niet in de podiumpresentatie) en dus trager is dan de gitaren mochten die vooruit timen. Dat klinkt in mijn oren vaak steviger, meer solide.

Nogmaals: dit zijn mijn ervaringen en smaak en het zijn dus geen Gouden Regels die iedereen zou moeten handhaven. Ik zou zeggen: experimenteer met vroeg, laat of strak erop en kijk wat het beste werkt. Meestal hoor je het het best als je opneemt wat jullie spelen en daana een analyse maakt.

(En over de Orange, inderdaad offtopic: als jij net zo blij bent met jou Terror Bass 1000 als ik met mijn Terror Bass 500 dan is dat te gek. Welk cabinet gebruik je?)

Ongenode Gaste
Woods on Fire
berichtRe: Het zogenaamde locking in with the drummer
Gepost door: FUnkadelic
Datum: 18/01/2012 14:33

Als je snelle metal speelt, volgt de bas meestal gitaar en/of kick. Op de meeste stukken vallen ze gewoon alle 3 gelijk. Je moet niet ervoor of ernaast gaan zitten qua timing, maar superstrak, anders klinkt t nergens naar blij

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Het zogenaamde locking in with the drummer
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 18/01/2012 15:06

@ Fu : daarin heb je helemaal gelijk: metal moet gewoon zo strak mogelijk.
Nogmaals, ik heb het over mijn eigen ervaringen en smaak. Zelf speel ik nooit metal en bij de meeste andere muzieksoorten kun je experimenteren met timing.

Ongenode Gaste
Woods on Fire

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen