Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Bassisten
Alle bestanden voor deze discussie
Bestandsnaam Bestandsgrootte   Gepost door Datum  
bas.jpg 110.6 KB open | download Marieke 25/11/2012 Bericht lezen
berichtSlappen op onderste snaren klinkt dun
Gepost door: Marieke
Datum: 22/11/2012 21:13

Hoi allemaal,

Ik heb de draad weer opgepakt om mezelf een beetje basgitaar te leren spelen. Nu ben ik er druk bezig het slappen goed onder de knie te krijgen. Op de E-snaar krijg ik een mooi vol dik geluid maar op de dunnere snaren wil dit niet lukken. Het blijft zacht en dof klinken. Een dun geluid.

Nu is mijn vraag: Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik ook op de onderste snaren een mooi vol slap-geluid kan spelen?
berichtRe: Slappen op onderste snaren klinkt dun
Gepost door: Lespet
Datum: 23/11/2012 03:19

Op wat voor aparatuur speel je zoal?
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Slappen op onderste snaren klinkt dun
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 23/11/2012 08:12

Hoi Marieke,

Uit je berichtje kan ik niet afleiden of het aan je apparatuur of aan je speeltechniek ligt. Dat lijkt me stap 1 om uit te zoeken.

Dus: als je dezelfde techniek gebruikt voor de hoogst snaren, waarmee je ook de lage E aanslaat (waarschijnlijk hameren met je duim), krijg je dan ook zo'n groot verschil? Of is het alleen als je een "pop" doet met je wijs- of middelvinger? Hoe klinkt het als je met plectrum of "gewoon" fingerstyle speelt?

Als nog steeds zo'n groot klankverschil krijgt als je op dezelfde manier alle snaren bespeelt, ligt het waarschijnlijk aan je bas of snaren. Vraag 1 lijkt me dan: hoe oud zijn de snaren? Je zegt dat je de draad weer hebt opgepikt, dus dat suggereert dat de bas een tijdje onbespeeld is geweest... Oude snaren kunnen erg futloos en dun klinken.

Mocht dit het allemaal niet oplossen, moet je misschien iets meer vertellen over je apparatuur en het precieze geluid dat je bedoelt (het liefst een opname maken).

Succes!

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Gepost door: Richard
Datum: 23/11/2012 17:05

Post eens een (goede) foto van je basgitaar!
Ik heb de indruk dat de "split pickup" maar deels werkt.
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 23/11/2012 19:42

Post eens een (goede) foto van je.....

Schrijft ie "basgitaar".....
Gepost door: Richard
Datum: 23/11/2012 21:25

volgens haar profiel is ze 17, maar qua geboortejaar al 19.
Post eens een (goede) foto van jezelf! (met of zonder bas)
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 23/11/2012 21:49

duim omhoog
berichtRe: Slappen op onderste snaren klinkt dunbijlage
Gepost door: Marieke
Datum: 25/11/2012 13:59

Hoi allemaal,

Ik ben inderdaad 19 jaar en speel op een Cort Action WS.
Zie bijlage.

Wat betreft de speeltechniek die ik bedoel. Die is inderdaad voor alle snaren hetzelfde. Hameren met mijn duim dus.

De snaren zijn inderdaad wat oud dus ik zal eerst dat eens gaan proberen. Wegens geldgebrek speel ik momenteel nog op zeer laag volume over mn gitaarversterker, met de eq aangepast naar bas. (Voor ik studeerde baste ik in een bandje en maakte ik gebruik van de basversterker in het repetitielokaal.) Wellicht zou het ook daarmee te maken kunnen hebben. Met fingerstyle merk ik dit verschil echter niet, waardoor ik me afvroeg of het wel met de versterker te maken zou hebben.

Ook heb ik nogmaals naar het probleem gekeken en ook eens hoog op de E-snaar gespeeld. Daarmee bedoel ik dus met mijn aanslaghand op dezelfde positie, maar met de 12e fret ingedrukt. De snaar wordt dan dus korter en de snaarspanning hoger. Ik merk dat ik het moeilijk vind het goede geluid te creeeren naarmate de snaren strakker gespannen staan. De hogere drie snaren staan ook een stuk strakker gespannen dan de E-snaar. Heeft dit wellicht iets met mijn slaptechniek te maken?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/11/2012 14:00 door Marieke.

Gepost door: Angelo
Datum: 25/11/2012 15:01

Ga er maar van uit dat een groot gedeelte aan je techniek ligt. Al is het op sommige bassen een stuk harder werken en klinkt alles wat minder in principe valt overal op te slappen.
Daarnaast hebben ook Verschillende maten/soorten/merken snaren hebben veel invloed bj het slappen denk aan materiaal/roundwound/flatwound/dikte etc
En ook de afstelling van je gitaar. Action Pickup hoogte.

Flatwound strings zijn doorgaans niet voor het slappen gamaakt.
Ga als beginner met slappen voor Roundwounds. Als eerste zou je verschillende merken snaren van verschillende diktes en materiaal kunnen uitproberen.

Sommige vinden dikke snaren fijner slappen anderen weer dun, en iedereen heeft een ander idee van de perfecte slap sound.

Luister ook eerst even of je geen volume verschil hebt bij het normaal spelen tussen de dikke en dunne snaren. Dan kan het met afstelling te maken hebben.

Loop wat muziek winkels binnen en test verschillende bassen. Als je op alle bassen hetzelfde probleem hebt is het je techniek. Als er een bas tussen zit waar het beter op gaat kijk dan wat het verschil is met jou bas.

------------------------------------------------
Mijn JoeTjoep!
Wantijpop 2013 berichtRe: Slappen op onderste snaren klinkt dun
Gepost door: Jeroen
Datum: 30/01/2013 09:41

Angelo heeft het eigenlijk allemaal al wel gezegd: Techniek en afstelling van je bas zijn voor slappen heel belangrijk. Staan de snaren te hoog, dan moet je veel harder werken om die lekkere percussieve klank te krijgen. Die klank creŽer je voor een belangrijk deel omdat je de snaar met je duim hard tegen de hoogste fret slaat. Met poppen doe je hetzelfde, je trekt de snaar omhoog en laat 'm tegen de bovenste fret schieten. Als de snaren te hoog staan kan het zijn dat ze de fret niet raken. Ook scheelt het als je snaren nog 'vers' zijn. Na verloop van tijd verliezen ze wat hoog. Al zijn de meningen daarover verdeeld en zijn er ook wel bassisten die een goede slaptoon kunnen krijgen met oude snaren en zelfs flatwounds.

Eve's Fall - female fronted metal

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen