Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Bassisten
berichtBas, ja of nee?
Gepost door: Dave
Datum: 30/11/2012 21:19

Hallo mensen,

Na enkele jaren gitaar spelen ben ik aan het twijfelen om ook bas te gaan spelen, omdat me dat een vet instrument lijkt en eveneens een uitdaging.
Het enige waar ik aan twijfel is of ik de kosten wel kan overzien en ik een paar dingen niet snap.
Heb je voor een bas een aparte versterker nodig of niet? Daar kwam ik op internet niet helemaal uit. En wat is een goede bas om mee te beginnen?
Bij voorbaat dank en fijn weekend!
berichtRe: Bas, ja of nee?
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 30/11/2012 23:40

1) Ja
2) De duurste
Gepost door: Henkie (PC)
Datum: 01/12/2012 00:01

Trace & Elliot versterkers doen het altijd erg goed.

En een basgitaar, tsja, het verschil tussen een jazz en een precision bass is vrij groot.

Maarja, je geeft ook niet echt een budget, muziekstijl etc. Dusssssss ...?

Om een voorbeeld te geven. Ik heb ooit tweedehands een ibanez bass gekocht, gewoon een middelmatig prijs/kwaliteit bas. En ik heb er reuze plezier mee als ik 'm door amplitube of m'n transistor combo gooi.

En daar is dan ook alles mee gezegd.
Datum: 01/12/2012 00:58

Budget, tjaa, hooguit 350, stijl het liefst beetje rock, hardrock achtige shizzle. Maar dus ik kan em gewoon door mn gitaarversterker gooien?
Gepost door: Lespet
Datum: 01/12/2012 04:45

Voor bas heb je in den beginne geen aparte versterker nodig, wel een fatsoenlijke basbox.
Je kan bvb op een Fender Twin Reverb een basgitaar aansluiten, maar moet dan wel een externe basbox op aansluiten, anders gaan je gitaar luidsprekertjes kapot.
Een Fender Precision is een goede basgitaar om me te beginnen. Good luck.
Datum: 01/12/2012 08:53

Thanks man. Het enige probleem is dat mijn budget niet rijkt naar een Fender, zelfs niet tweedehands. Is de Squier versie ook ok?
Datum: 01/12/2012 12:51

Ik heb zelf een yamaha rgb 375 die zijn tweedehands rond de driehonderd euro. Eenbasversterker heb ik niet. De meeste modeling software heeft wel een basspreampje.
Gepost door: Lespet
Datum: 01/12/2012 13:07

Quote:
Dave

Thanks man. Het enige probleem is dat mijn budget niet rijkt naar een Fender, zelfs niet tweedehands. Is de Squier versie ook ok?

Ook een Squier versie is ok om mee te beginnen, laat de basgitaar goed afstellen
kwa actie en gaan.
Je kan ook doen wat MK hierboven zegt, alleen heb ik van 'modeling' geen ballen verstand (anderen gelukkig wel).
Gepost door: FUnkadelic
Datum: 01/12/2012 17:04

Qua modelling: wat ik zelf meestal doe is gewoon lopen alsof je die catwalk ownt girl!!

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Gepost door: Robbert meijer
Datum: 13/12/2012 15:24

voor 350 euro is best een toffe Squier te scoren op marktplaats,speurders,2dehands
minder zelfs! en dan mischien een peavey bascombo,je zou dat met 350 euro best voor elkaar moeten kunnen krijgen.
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 13/12/2012 19:38

Ik heb van de week een Ibanez SR600 gekocht, tweedehands, voor $135. Fijne bas, dunne hals, prima geluid en heel veelzijdig door actieve toonregeling. Ik speel gewoon over mijn stereo met een Line6 bass amp plugin.

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.
Gepost door: Karel
Datum: 10/02/2013 22:46

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Ik speel wat gitaar en zou graag met bas beginnen.
Wat ik nu heb: Ibanez RG, Line6 Spider II (150 watt, head en cabinet) en een Digitech RP100. Alles destijds nieuw gekocht.
Superveel heb ik nooit gespeeld. Ik heb zelfs een jaar of twee, drie bijna niet gespeeld, maar nu toch weer begonnen.
Nu, met het oog op misschien (!) wat optreden zou ik deze keer iets meer in de gitaar zelf willen investeren. Een Ibanez SR705 lijkt mij wel wat.
Nu vraag ik mij af in welke mate de Line6 geschikt is om de bas thuis op te gebruiken. M.a.w. op een laag volume. Die versterker is toch veel te krachtig om in een kamer binnenshuis te gebruiken. Het is dat of een kleine basversterker (15-40 watt omwille van het compact zijn). Most ik ooit meer volume nodig hebben voor de bas, koop ik wel ergens een grotere basversterker. Eerst leren spelen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/02/2013 23:04 door Karel.
Gepost door: Zilty
Datum: 11/02/2013 11:03

Iedereen vergist zich. Er is maar een antwoord op de vraag 'bas, ja of nee?' en dat is NEE. Volmondig, zonder twijfel. Als je geen keuze hebt, alla, maar anders: Nee. Say it with me: NEIN. NO. NON. NJET.

Just say no.

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 11/02/2013 12:17

Zilt, je ver-geet in let-ter-gre-pen te schrij-ven
Wantijpop 2013 berichtRe: Bas, ja of nee?
Gepost door: Jeroen
Datum: 13/02/2013 12:33

Nee, deze speelt al gitaar en is nog te redden.

Eve's Fall - female fronted metal
Datum: 13/02/2013 12:38

Quote:
Foob

Zilt, je ver-geet in let-ter-gre-pen te schrij-ven

LOL! So true. Altijd aanpassen aan je publiek.

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 13/02/2013 12:39

Quote:
Jeroen

Nee, deze speelt al gitaar en is nog te redden.

OH, dus het is een vrije keuze om bij Eve's fall bass te spelen? JE had ook gitaar kunnen doen? duivelse grijns

Hartelijke groeten,
Zilt
Wim swingt als een trein... berichtRe: Bas, ja of nee?
Gepost door: Wim Bremer
Datum: 24/10/2013 12:18

Zer iz nozing vrong wizz a beesgietaar.......

"Gitaren zijn net vrouwen: ze hebben vaak verschillende stemmingen."

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/10/2013 12:18 door Wim Bremer.
Gepost door: R'Oha
Datum: 24/10/2013 14:27

Klopt Wim, zolang je het overlaat aan de bassist.

"Waar is de opener?", sprak de dichter
Wim swingt als een trein... berichtRe: Bas, ja of nee?
Gepost door: Wim Bremer
Datum: 25/10/2013 08:08

grinnikend

"Gitaren zijn net vrouwen: ze hebben vaak verschillende stemmingen."

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen