Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Bassisten
berichtKleine basversterker vs grote gitaarversterker
Gepost door: Karel
Datum: 12/02/2013 16:55

Klein vraagje: ik heb een Spider II (head + cabinet) van 150 watt, destijds nieuw gekocht toen ik gitaar leerde spelen. Nu overweeg ik met bas te beginnen. Voorlopig gewoon thuis, dus niet veel volume nodig. Is het in dat geval aan te bevelen de Spider II daarvoor te gebruiken? Of is een kleine basversterker (30 watt of zo) toch beter?
Ik weet dat een gitaarversterker overbelast kan worden door de impulsen van een bas en wil dus gewoon weten of dat ook op lagere volumes zo is.
Thx.
berichtRe: Kleine basversterker vs grote gitaarversterker
Gepost door: MjS
Datum: 12/02/2013 17:10

Zou toch liever voor een klein basversterkertje gaan.
Datum: 12/02/2013 17:14

Quote:
MjS

Zou toch liever voor een klein basversterkertje gaan.

En met welke motivatie?
Gepost door: MjS
Datum: 12/02/2013 17:18

Gitaarspeakers zijn niet gemaakt voor te lage tonen. De kans is groot dat je een speaker opblaast. Op lagere volumes is het risico volgens mij wel een stuk minder, maar ik zou het niet willen nemen.
Datum: 12/02/2013 17:30

Quote:
MjS

Gitaarspeakers zijn niet gemaakt voor te lage tonen. De kans is groot dat je een speaker opblaast. Op lagere volumes is het risico volgens mij wel een stuk minder, maar ik zou het niet willen nemen.

Als die frequenties ook op lagere volumes schade kunnen veroorzaken, opteer ik uiteraard voor een tweede versterker. Had het te maken met de sound, dan zou ik even afwachten wat het geeft.
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Kleine basversterker vs grote gitaarversterker
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 12/02/2013 18:14

Ik zou ook voor een basversterkertje gaan. Dat klinkt ten eerste veel mooier en ten tweede neem je geen risico met je gitaarversterker. Het zal waarschijnlijk wel los lopen, maar een ongeluk zit in een klein hoekje en dan ben je misschien aan reparatiekosten bijna hetzelfde kwijt als de aanschafwaarde van het basversterkertje.

Ongenode Gaste
Woods on Fire

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen