Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Bassisten
berichtWelke bassen iig uitproberen?
Gepost door: Zilty
Datum: 01/02/2015 16:23

Ik wil een bass 'voor erbij' . Heb ooit een 5 snarige ibanez soundgear gehad: prima te bespelen, maar zoals alle ibanezzen is de sound me veel te steriel: het klinkt allemaal ok, maar nooit fantastisch (in all fairness: ik heb ooit de JEM BFP gehad en die klonk wel erg goed knipoog.

Ik vermoed dat ik dus meer van passieve bassen houdt, maar om dat op basis van 1 ervaring te zeggen is misschein wat al te kort door de bocht.

Fender Modern Jazz gehoord, klinkt niet verkeerd en in een vorige band vond ik de jazz bass (geen idee welke uitvoering eigenlijk) ook lekker klinken. Het moet een beetje grommen en knorren, en diep. Op zich vind ik het geen probleem om een 4 snaar terug naar een B te stemmen met dikkere snaren, maar geen ervaring mee (uiteraard).

Nu is mijn vraag: welke bassen moet ik zeker gaan proberen alvorens eentje te kopen? Ik zit in het Squier budget segment, maar als het echt de moeite waard is kan ik wat hoger. Dank voor jullie hulp!

Hartelijke groeten,
Zilt
berichtRe: Welke bassen iig uitproberen?
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 01/02/2015 20:31

Squier vintage modified jazz bass. zowel 4- als 5 snarig te krijgen. Ik ben er erg tevreden mee.
Datum: 02/02/2015 08:46

ok dank Liam.

Hartelijke groeten,
Zilt
Gepost door: Kees Vlees
Datum: 03/02/2015 19:45

De Gier in Schiedam bouwt prima basgitaren.

Kees Vlees
zelfs mijn zus en dat is een schele
speelt niet op een tele
Gepost door: R'Oha
Datum: 03/02/2015 20:19

Quote:
Zilty

Ik zit in het Squier budget segment, maar als het echt de moeite waard is kan ik wat hoger.

Ja, goed advies, Kees. gek

"Waar is de opener?", sprak de dichter
Datum: 04/02/2015 09:04

Quote:
"Kees Vlees"

De Gier in Schiedam bouwt prima basgitaren.

Eh ja, bedankt Kees.

Hartelijke groeten,
Zilt
Wantijpop 2013 berichtRe: Welke bassen iig uitproberen?
Gepost door: Jeroen
Datum: 08/02/2015 12:30

Op basgitaarforum.nl verkoopt momenteel iemand uit Almelo een Cort GB75, naar mijn mening n van de beste en meest veelzijdige bassen die in dat prijssegment te koop is. Het is niet exct wat je zoekt, maar in grote lijnen is het een vijfsnarige Jazz Bass met een MM-brugelement en een Jazz-halselement la Lakland. De GB75 op het forum is passief gemaakt, met volume, pickup pan, tone en een 3-way switch om de humbucker te schakelen tussen single coil en humbucking mode. De verkoper vraagt 320 euro, dat lijkt mij heel redelijk. Heeft net een fret level gehad. Mooi werkpaard blij

EDIT: hier blijkbaar ook n in originele staat, nog met preamp, voor 350 euro.
[link.marktplaats.nl]

Eve's Fall - female fronted metal

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/02/2015 13:34 door Jeroen.
Datum: 09/02/2015 08:32

Ha Jeroen,

Dank voor de tip. Ik heb een OLP MM4 gevonden met pickup upgrade (Seymour duncan), maar de ATK stond idd ook op het lijstje. Welke zou jij kiezen van deze drie (en liefst ook waarom?)?

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 09/02/2015 19:42

De Cort GB75, om zijn veelzijdigheid en de kwaliteit van de geluiden. Verder is het ook een heel puik afgewerkt instrument wat fijn speelt. De Music Man-sound zit er niet exact in omdat de humbucker dichter bij de brug staat, maar het juiste karakter is er wel. En de Jazz Bass-sound zit er ook niet exact in, want er is maar n singlecoil. Maar het is een fijne best-of-both-worlds en alles ertussenin.

Je noemt de ATK, daar heb ik een weak spot voor. Ik heb drie Japanse ATK's gehad, twee viersnarige 300's en een vijfsnarige 305 die nog in mijn bezit is, en ik vind ze top. De ATK is niet zomaar een Stingray-kloon maar heeft een eigen karakter. Toch zou ik voor de Cort gaan vanwege de klankopties. Daar komt bij dat de Cort qua ergonomie en comfort naar mijn mening een fijner instrument is, hij is in alle opzichten wat slanker en ook lichter.

Datum: 10/02/2015 07:27

Klinkt goed, maar dan de omgebouwde of de originele?

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 10/02/2015 19:02

Maakt op zich niet zoveel uit, de basis is goed en die onboard EQ gebruik je in de praktijk toch niet zoveel waarschijnlijk, zeker niet als het alleen voor thuisopnamen is en niet voor gebruik in de oefenruimte of op het podium. Je gaf zelf aan dat je voorkeur uitgaat naar passief blij

Datum: 11/02/2015 08:51

ja, klopt, maar zoveel verstand heb ik er niet van, dus was benieuwd naar je mening. blij Dank!

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 11/02/2015 10:12

die cort serie klinkt idd wel erg goed, ook de single coil is erg lekker. Zelfde ervaring met de gitaren trouwens: als er niet cort op zou staan zou je denken dat het veel duurder is... blij

Ik moet zeggen dat ik op een zeer foute manier wordt aangetrokken door die curbow MIC, maar die klinkt me wat te helder en fel.

Die cort gb4 lijkt hier niet meer gemaakt te worden, op zich hou ik altijd wel van goede hardware en SD pickups. Maar goed, dat kan evt later natuurlijk ook nog.

Zoals je leest neig ik naar 4 snaren, als ik melodien wil doen pak ik wle de gitaar, of is het donw tunen van een 4 snaar met corresponderende dikkere snaren echt af te raden?

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 11/02/2015 18:37

Nee hoor, dat kan prima. Je zult wel je topkam moeten uitvijlen, maar dat is een kleinigheidje en als je je ooit bedenkt is een nieuw kammetje zo gekocht.

Datum: 12/02/2015 08:31

Dank voor je hulp Jeroen!

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 16/02/2015 09:49

ATK 300 in de buurt meegenomen, was een goede prijs, wel de versie ui 07 (indonesie), maarr zoals gezegd, goeie prijs. DI al een lekkere sound en heel anders dan die sound gear ellende. Happy camper. Nu het vervolg natuurlijk, allereerste snaren:

welkke raden jullie aan? welke dikte?

En wleke amp e3n speakers? ik wil zo;n kleinetje, heb ik er vann ampeg en mark bass (?) gezien die echt klein zijn maar wel pompen. Dat zou wel sterk mijn voorkeur hebben, dat gezeul altijd... Ik ga denk ik voorlopig een POD voor bass nemen. Op de GT-8 gaat het trouwens ook al prima (zeker met de synth octaver aan, man man man wat lekker hahaha)

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 16/02/2015 11:45

edit: wat rond zitten lezen, en ik kom uit op d'addario chromes ecb81-5.

Flatwounds lijken me vet, deze zijn betaalbaar en gaan lang mee naar het schijnt. Nog alternatieven die ik moet bekijken?

Hartelijke groeten,
Zilt
Gepost door: Tom
Datum: 16/02/2015 12:21

Ik had een Warwick Streamer LX4 voor 350 euro op de kop getikt, en deze gaat mijn collectie NOOIT meer verlaten... maar ik had er wel echt een mazzeltje mee... Warwick heeft trouwens uberhaupt hele mooie goedkope modelletjes die zeker voldoen aan de prijs-kwaliteit-verhouding.. blij

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen