Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Bassisten
berichtHoge snaren
Gepost door: J. Weetzel
Datum: 29/03/2018 14:09

Hallo mensen, graag een advies,

Ik heb een basgitaar (Kinor uit 1974) 3 weken gelden mee genomen uit ZuidAfrika, opzich een leuk basgiaartje maar echter de snaren staan erg hoog, nu heb ik de zadels al helemaal terug gedraaid zoadat ze op de kast liggen, maar nog erg hoog.
Wat ik nu wil gaan doen is om de zadels ter hoogte van de snaar een 5 a 6 mm invijlen zodat ze nog wat lager komen te liggen, als het te laag is kan ik altijd nog de stelschroeven weer uitdraaien en de zadels weer hoger stellen.
Heeft iemand ervaring met het invijlen van een zadel en is het raadzaam om deze handeling te gaan doen.
berichtRe: Hoge snaren
Gepost door: Back
Datum: 29/03/2018 14:38

Als je echt zo veel moet invijlen, dan lijkt het me dat de hals moet worden afgesteld. Ik zou daar als eerste naar kijken.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/03/2018 14:39 door Back.
Gepost door: Richard
Datum: 05/04/2018 19:55

5-6mm is erg veel hoor. Misschien is er ergens anders nog wat af te stellen. Hals/ body verbinding bijvoorbeeld of de halspen. Afin, de vijl ter hand nemen hoeft niet altijd de oplossing te zijn.
Datum: 08/04/2018 20:34

Hallo mensen bedankt zover voor de reacties, maar de hals is verder helemaal goed afgesteld, maar ik heb al op internet gelezen, dat bij deze basgitaar idd de snaren hoog staan.
Dus ik zal het moeten gaan proberen of de hals met vullingen op te hogen (lijkt met niet verstandig)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/04/2018 20:35 door J. Weetzel.
Datum: 22/09/2018 20:46

Sorry een beetje laat, maar ik heb de oplossing gevonden, ik heb onder de nek een kunststof verhoging van 4 mm gelegd met als resultaat dat ik nu een speling van 1,5 mm heb en het speelt fantastisch, wel weer alle snaren moeten intoneren

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen