Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Podium
Pagina's: 1 2 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 2
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtHoe maak je een setlist?
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 24/11/2012 11:39

Ik zat net wat te filosoferen over de spanningsboog van een heel optreden. Dat heeft natuurlijk veel te maken met de volgorde van de liedjes die je speelt.

Daarom vroeg ik me af hoe jullie je setlijst maken. Leg je hem van tevoren helemaal vast of kijk je op het moment zelf wat lekker uitkomt? Gebruik je dezelfde set bij meerdere shows? Ga je voor hard beginnen en hard eindigen en het rustige werk ik het midden of bouw je bijvoorbeeld rustig op? Wordt er veel gezegd tussen de nummers door en ligt er dan van tevoren al vast wat dat is? Zijn er nog andere trucs/gimmicks die je altijd gebruikt om de mensen erbij te slepen? Graag hoor ik jullie persoonlijke visie.

Mijn eigen band heeft blokjes van twee of drie nummers die goed na elkaar passen en dan schuiven we elk optreden een beetje met die blokjes. We spreken voor het optreden de hele volgorde af en schuiven zelden nog on-stage. We hebben wel vaak hetzelfde nummer als afsluiter en een paar goed werkende opties als eerste liedje.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
berichtRe: Hoe maak je een setlist?
Gepost door: Lespet
Datum: 24/11/2012 11:59

Het maakt een groot verschil of je "eigen nummers" speelt of nummers(populair-commercieel) van anderen natuurlijk, is eigenlijk niet met elkaar te vergelijken.
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Hoe maak je een setlist?
Datum: 24/11/2012 12:49

Da's waar. Ik ben het meest benieuwd naar hoe bands het doen die eigen werk spelen, omdat ik dat zelf ook doe.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Gepost door: FUnkadelic
Datum: 24/11/2012 13:33

Hangt er van af... zoals bijv laatst toen Metallica in ons voorprogramma speelde, maar de PA van de Amsterdam Arena wat problemen had, besloten we op t laatste moment een unplugged set in te lassen. Met uiteraard een cover van Megadeth om de heren te sarren, vooral omdat we t aankondigden met "these guys are very special to us, they are the kings of thrash metal, for decades now, we are honoured to play on of their songs" haha. Dus ja het hangt r van af blij

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Datum: 24/11/2012 13:37

Quote:
FUnkadelic

Hangt er van af... zoals bijv laatst toen Metallica in ons voorprogramma speelde, maar de PA van de Amsterdam Arena wat problemen had, besloten we op t laatste moment een unplugged set in te lassen. Met uiteraard een cover van Megadeth om de heren te sarren, vooral omdat we t aankondigden met "these guys are very special to us, they are the kings of thrash metal, for decades now, we are honoured to play on of their songs" haha. Dus ja het hangt r van af blij

grinnikend

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Datum: 24/11/2012 13:38

Oh en in de kerk hangt t er van af. We spelen voor ca 1000 man, verdeeld over drie sets. Het zijn altijd covers. De nummers worden gekozen adhv t thema van de dienst, dus voornamelijk adhv de tekst. Maar ook qua 'is dit een keihard rock nummer met 140 bpm' of 'een ingetogen ballad met klarinet op 70 bpm' etc. We bouwen dus de set heen om de dienst. De volgorde staat in principe vast (3x hetzelfde). Ik snap dat dit wat anders is dan n popconcert, maar misschien heb je er toch wat aan duim omhoog

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Gepost door: Richard
Datum: 24/11/2012 19:24

Setlist hangt helemaal af van de muziek.
Spanningsboog is idd belangrijk. De opbouw van de setlist moet je daarop afstemmen.
Open nooit met het rustigste nummer. je kunt er wel goed mee eindigen.
De laatste nummers blijven meestal beter hangen bij de luisteraars
Gepost door: Purple John
Datum: 24/11/2012 23:46

Ik speel in een coverband dus ik kan je niet helpen met een "eigen werk-setlist".
Wel maak ik altijd onze setlists, dus misschien heb je wat aan de manier hoe ik het doe. Ten eerste kijken we met de hele band hoe lang we kunnen spelen en hoeveel sets we daar in stoppen, gewoonlijk zo'n 40 minuten per set. Veel langer kun je de aandacht niet vast houden van het publiek. Meestal valt door het vele materiaal wat we hebben de helft van het repertoire al af. Dus is het een kwestie van kijken voor wat voor publiek je speelt en daarop de avond enigzins aanpassen. Vervolgens ga ik stoeien met de lijst,lettend op tempo, toonsoort en type nr., enz. en maak deze per set zo gevarieerd mogelijk. In grote lijnen is het beginnen met een klapper, ergens middenin een ballad en eindigen met een nr. wat spannend genoeg is om het verlangen naar meer vast te houden voor het publiek. Ik schrijf vooraf zo ongeveer hoe ik het volgend nr.aankondig want ik hou niet van verrassingen en wil de avond zoveel mogelijk dichtgetimmerd hebben. Zo'n 3 á 4 regels is genoeg voor de band om weer klaar te zijn voor het volgend nr..En verrassingen komen vanzelf wel op de avond. Wel probeer ik altijd een stijgende lijn over de avond te verdelen met de climax aan het eind. Hopelijk kun je hier wat mee.

"I have no tolerance for fools"- Ritchie Blackmore
www.fab5.2trouble.nl
Datum: 25/11/2012 01:53

Wat John hierboven zegt en bovendien mag je niet vergeten dat de zaaleigenaar ook nog graag drank verkoopt, bespreek eventueel de max.tijd v/d setlist.
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 25/11/2012 09:20

Mijns inziens is wel of geen eigen werk helemaal niet zo'n groot criterium. Bij Asman is/ was het altijd aan het begin de wat rustigere nummers en aan het eind meer rock, mag het wat harder en steviger. Ook met Super Sundays houden we het de eerste set vrij rustig, maar één en ander wel afhankelijk van de ambiance en de interactie met het publiek. Soms kom je op van die plekken waar boerenrock enorm wordt gewaardeerd, dan komen Jovink, Normaal en Mooi Wark wat vaker voor op de setlist. De setlist wordt overigens van tevoren gemaakt maar ter plekke, tijdens het optreden wordt er ook wel geschoven. We willen er in ieder geval naartoe om helemaal zonder setlists te spelen en dat de zanger (en het publiek) bepaalt wat we op dat moment gaan spelen.
3x 45 minuten is een beetje de standaard maar we merken dat organisatoren van tentfeesten dit niet meer voldoende vinden dus 4x 40 min. komt steeds vaker voor.
Tussen de nummers door een praatje doen we nauwelijks, zodra de laatste noot van een nummer uitklinkt, wordt meteen weer afgetikt voor het volgende nummer.
Datum: 25/11/2012 13:33

Hangt idd ook erg van het publiek af. Binnenkort hebben we weer een optreden waar het onbekend is wat voor publiek er komt. Dan beginnen we de eerste set ook rustig, ook om mijn stem en de band eerst wat warm te draaien. Er is voor alle manieren wat te zeggen, maar je moet vooral doen waar je jezelf het lekkerst bij voelt.

www.fab5.2trouble.nl
Datum: 25/11/2012 14:20

Ik gier gewoon 1 solo van 3 uur de zaal in. Iedereen happy.
Datum: 25/11/2012 18:00

Quote:
Sjaak

Ik gier gewoon 1 solo van 3 uur de zaal in. Iedereen happy.
In ieder geval 1tje...

www.fab5.2trouble.nl
Scheuren berichtRe: Hoe maak je een setlist?
Gepost door: Jord
Datum: 26/11/2012 15:43

Quote:
"purple john"

Ten eerste kijken we met de hele band hoe lang we kunnen spelen en hoeveel sets we daar in stoppen, gewoonlijk zo'n 40 minuten per set. Veel langer kun je de aandacht niet vast houden van het publiek.

Met deze statement ben ik het dus helemaal niet eens. Gaat Fu grinnikend (of een andere artiest zoals the Boss) midden in zijn optreden van het podium af om een kwartier rust te houden in de Arena?? Omdat zijn publiek het anders niet vol houdt?

Mijn laatste optreden hebben we juist helemaal geen pauze gehouden. 26 nummers waarvan een medley van 12 minuten. Twee uur doorstampen, met de nummers strak achter elkaar, geen pauzes of slappe verhalen en zo veel mogelijk het ene nummer in het andere laten overlopen. Publiek mag weg om bier te halen, als ze maar terug komen omdat hun vrienden bij het podium blijven staan.

Wij letten dan dus enorm op toonsoort, tempo en instrument wissels. Alles om die boog gespannen te houden. Qua dynamic beginnen we medium up-tempo en eindigen doen we vaak "orchestraal/bombastisch en meezingerig", denk aan We are the champions/Piano Man

Cheesy google page ranking marketing tekst:
Voor een geweldige cover- feestband uit Delft, ga naar -> [www.jalekker.com]
Gepost door: Zilty
Datum: 26/11/2012 16:01

Begin en eindig met een favoriet. Liefst een favoriet van je publiek, als je niet weet wat de publieksfavoriet is, noou ja, dan je iegen favorieten. In het begin moet je de aandacht pakken. Het laatste nummer blijft hangen, dus dat moet een va de twee besten zijn. Voor de rest weet toch niemand wat ej er tussen in speelt. Beetje afwisselen kwa tempo en toonsoort is wel prettig, maar of het piulbiek toonsoort en tempo wat kan schelen (na een techno avodn vraag ik me af of publiek uberhaupt luistert)...

Ik vind zelf het belangrijkst dat de overgang tussen nummers fijn werkt. Wat fijn is, mag u zelf invullen, maar stemmen hoort er per definitie niet bij. blij

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 26/11/2012 17:15

Zilty heeft opzich wel een punt, je kan nog een stap verder gaan en zeggen: Hier hebben we nog nooit gespeeld, we beginnen gewoon en kijken waar het schip strandt (of niet natuurliujk), lekker onbevangen en uiteraard strak gespannen.
Datum: 26/11/2012 17:44

Gaat Fu grinnikend (of een andere artiest zoals the Boss) midden in zijn optreden van het podium af om een kwartier rust te houden in de Arena?? Omdat zijn publiek het anders niet vol houdt?

Als mensen 75 euri neerleggen om mij te zien in de Arena hou ik ook geen pauzes, hoor.knipoog Maar normaal gesproken ligt het, zoals eerder gezegd, echt aan het feit of het publiek speciaal voor jou komt of toevallig een biertje komt halen. Blijft aftasten.

www.fab5.2trouble.nl
Datum: 26/11/2012 17:53

Quote:
"purple john"

Gaat Fu grinnikend (of een andere artiest zoals the Boss) midden in zijn optreden van het podium af om een kwartier rust te houden in de Arena?? Omdat zijn publiek het anders niet vol houdt?

Als mensen 75 euri neerleggen om mij te zien in de Arena hou ik ook geen pauzes, hoor.knipoog Maar normaal gesproken ligt het, zoals eerder gezegd, echt aan het feit of het publiek speciaal voor jou komt of toevallig een biertje komt halen. Blijft aftasten.
Ja, weet je wat het probleem is met mijn fans? Als ik een kwartier pauze ga houden, vinden ze het GEWELDIG en schrijven de kranten de volgende dag van een 'ongeevenaard moment in de geschiedenis van de artistieke expressie' of whatever. Ik had een keer tijdens de tour met Prince en Guns 'n Roses in het voorprogramma dat een snaar brak en ik zo van slag was dat ik de tekst kwijt was. Volgens mij was dat in Rio de Janeiro, kan ook L.A. geweest zijn, anyway, het publiek vond t FANTASTISCH. Toen ik vervolgens door de mic riep dat het niet de bedoeling was en t een legitiem oops moment was werd het gejuich alleen maar sterker en sprak met in de kranten de dag erna over "het beste concert ooit".

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Datum: 26/11/2012 17:58

Was dat het moment dat ze je ´slowhand´ gingen noemen?
Datum: 26/11/2012 17:58

Ik weet het alweer dat was in de Tokyo Dome met Queen en Beyonce en in het voorprogramma. Wij stonden uiteraard in het voorprogramma van Sjaak (die na zijn 3 uur durende solo als toegift een solo van bijna 8 uur weggaf!)

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Datum: 26/11/2012 17:59

Aaaaah.....zo
Datum: 26/11/2012 18:02

Ik ben al hard aan 't sparen voor je volgende concert. "Djentour 2013" was 't toch? Heb al bijna de € 75,00 bij elkaar. Kan bijna niet wachten om 1 van je beroemde pauzes live te horen!

www.fab5.2trouble.nl
Scheuren berichtRe: Hoe maak je een setlist?
Gepost door: Jord
Datum: 26/11/2012 18:03

Of was dat die tour in Berlijn waar je dat kind over de rand van een balkon hield?

Cheesy google page ranking marketing tekst:
Voor een geweldige cover- feestband uit Delft, ga naar -> [www.jalekker.com]
Datum: 26/11/2012 18:13

@Purple John: ja, "Djent 2013" heet de tour. Maar de prijs is echter verdubbeld, sorry. Maar je krijgt daar 3x zoveel pauze voor (!!)

@Jordy: haters gonna hate man. It's lonely at the top.

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Gepost door: Eric
Datum: 26/11/2012 21:08

@Vincent: ben dan wel geen performer maar een thuisprutser, maar zou je graag vanaf de andere kant van het podium wat input willen geven.

Uitgangspunt is dat ik jullie als band niet ken en naar een optreden van jullie kom kijken. Wat zou ik dan verwachten?

Openingsnummer.
Niet te ingewikkeld en gemakkelijk in het gehoor. Een eerste nummer moet me grijpen op een een of andere manier, mij uitdagen om te blijven luisteren. Moet een beetje een afspiegeling zijn van wat een band te bieden heeft, maar je hoeft nog zeker niet het achterste van je tong te laten zien.

Volgende nummers.
De eerste volgende nummers mogen in de lijn van het eerste nummer zijn, maar een opvolging van zelfde toonsoort, ritme an akkoordenschema's zijn voor mij al snel afhakers. Enige variatie is dus hier zeker wenselijk. Snellere nummers afwisselen met iets langzamers, de hele tijd hetzelfde tempo verveeld. Langzaam aan kunnen de nummers ook wat ingewikkelder worden, als toehoorder ben je ondertussen aan de band gewoon geraakt en de band is warm gespeeld.

Als je optreden meerdere sets zijn dan vind ik het fijn als de eerste set met een behoorlijke bang afsluit, geeft verwachting voor de volgende set en een verlangen naar meer. De volgende set zou je zelfs dan heel goed met een heel rustig nummer kunnen beginnen, de sfeer is al in rust gedaald en meteen er dik bovenop vliegen is dan mischien juist niet wenselijk. Langzaam opbouwen naar een einde. Juist een tweede set leent zich prima om wat ingewikkelder stukken neer te zetten, echter let wel op dat je de aandacht van het publiek hier niet verliest. Op tijd terug naar wat voor het publiek weer gemakkelijker te volgen is.

Afsluiting.
Afsluiten met een ballad is voor mij de grootste afknapper die er is. Geeft mij altijd een gevoel van tja, nou ja, vooruit......Wat ik een mooie afsluiting vind is een nummer wat langzaam begint en heel rustig wordt opgebouwd naar een hoogtepunt. Veel zang hoeft daar dan weer niet bij, wel veel instrumentaal geweld. Nummer mag rustig 10 minuten duren en stevig eindigen. Op die manier ga ik altijd weg met een goed gevoel en een gevoel van jammer, had langer mogen duren.

Wat betreft het praten tussendoor.
Teveel praten, en zeker wanneer je niet tot een punt komt met je praatje wekt ergenis op. Een praatje moet wel ergens aan toe bijdragen. Niet praten is ook zo leeg, als iedereen lang staat te stemmen (ook dodelijk te lang stemmen) is een praatje met het publiek in de tussentijd eeen aangename opvulling. Kijk overigens wel uit wat je zegt, onbedoeld kan je je publiek ook schofferen. Teveel praten kan ook leiden tot het gevoel dat je onvoldoende nummers hebt voor de set en je de set maar aan het vollullen bent. Niet praten geeft geen binding met het publiek en creeert afstand.

Nog een aantal don'ts:
Opkomen met veel bombarie en vervolgens eerst uitgebreid gaan staan stemmen en niets zeggen. Zorg dat je (vrijwel) meteen kan gaan spelen. Je instrumenten hadden al gestemd moeten zijn.
Overdreven veel wisselen van gear en uitgebreid stemmen, dodelijk saai en echte killers voor de sfeer.
Alleen maar inside jokes op het podium, is misschine leuk voor de onderlinge sfeer, maar het publiek sluit je buiten.

Enfin, het zijn mijn ideeen hoe ik een band beleef/wil beleven, wellicht heb je er wat aan.

My 2 cents......(voor wat ze nog waard zijn in crisistijd)
Datum: 27/11/2012 12:08

Quote:
Eric

..............als iedereen lang staat te stemmen (ook dodelijk te lang stemmen) ..........

Nog een aantal don'ts:
Opkomen met veel bombarie en vervolgens eerst uitgebreid gaan staan stemmen en niets zeggen. Zorg dat je (vrijwel) meteen kan gaan spelen. Je instrumenten hadden al gestemd moeten zijn.
Overdreven veel wisselen van gear en uitgebreid stemmen, dodelijk saai en echte killers voor de sfeer.
......

Gelukkig heeft tegenwoordig bijna iedereen een Polytuner, daarmee bespaar je in ieder geval 2 seconden t.o.v. een reguliere tuner.
Datum: 29/11/2012 15:34

Veel leuke en nuttige reacties, dank jullie wel!
Over het algemeen zijn we het redelijk eens, zie ik.

De meesten zorgen ervoor dat ze met een knaller eindigen. Of hier geleidelijk naar toe gebouwd wordt ( zacht - harder - hardst ) of dat het begin ook een piek moet zijn ( hard - zacht - hard ), daarover verschillen de meningen.
In ieder geval lijkt over het algemeen het devies: niet (teveel) lullen maar spelen. Klinkt mij als muziek in de oren. gitaar spelend

Mijn persoonlijke ervaring is ook dat zacht beginnen en hard beginnen allebei kan werken. Maar over het algemeen werkt voor ons zacht beginnen alleen als er vlak daarvoor een hard eindigend voorprogramma is geweest of als je er zelf al een eerdere set op hebt zitten, die stevig is geëindigd. En er moet vlak na het zachte begin wel een stevige opvolger komen.

Wat betreft (publieks-)favorieten en/of (hit-)singles valt mij op dat veel bands hun bekendste nummer tot het laatst bewaren, soms spelen ze hem zelfs pas in de toegift. Het doel daarvan begrijp ik natuurlijk wel: iedereen kijkt er reikhalzend naar uit en niemand wil het missen, waarmee je de aandacht vasthoudt en waarmee je in een festivalsetting voorkomt dat mensen weglopen naar een ander podium of de biertent.

Ik heb het ook wel eens precies andersom meegemaakt. Een net doorgebroken band speelde op een festival meteen als eerste nummer hun hitje, waarna inderdaad veel mensen weer weggingen en alleen de echt in de band geïnteresseerde mensen bleven staan. Dat kwam de sfeer ten goede: verfrissend.

Toch spelen wij met onze band wel eens een paar van die knallers halverwege de set, vaak tussen wat nieuwere en bij het publiek onbekendere nummers in. Dan werkt het als een soort houvast en herkenningspunt en staan de mensen opener voor het nieuwe werk, zo lijkt het althans voor mij. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

En truc die ik van Bob Katz geleend heb, is om de set (in het geval van zijn boek: het album) onder te verdelen in minisetjes van maximaal 4 nummers (een setje van 1 of 2 kan ook) en deze minisetjes vlot achter elkaar te spelen (weinig of geen pauze tussen de nummers binnen de setjes). Deze setjes moeten het liefst oplopen in tempo; en als ze aflopen in tempo moet je ervoor zorgen dat het meteen een heel stuk langzamer wordt. Als een liedje namelijk maar een klein beetje langzamer is dan die ervoor, krijg je als luisteraar enorm het gevoel dat de boel inkakt. Tussen de minisetjes kun je je een wat langere pauze permitteren.

Wat betreft toonsoorten probeer ik ook vaak te variëren, maar soms werkt het juist heel goed als twee nummers in dezelfde toonsoort vlak achter elkaar komen, mits het met het tempo goed zit (volgens Katz' theorie). Je krijgt er dan een beetje het gevoel van dat ze echt bij elkaar horen, een soort Deel 1 en Deel 2 van hetzelfde verhaal - wat de setdoorloop juist weer bevordert.
Maar over het algemeen zorg ik ervoor dat opeenvolgende liedjes in verschillende toonsoorten staan.

Het is bij onze band een beetje een dilemma hoeveel we bij het maken van de set rekening moeten houden met gitaar-, stemmings- of snaredrumwissels. Soms passen liedjes qua sfeer gewoon heel mooi na elkaar maar heeft dat tot gevolg dat er veel gewisseld moet worden, wat de vaart eruit kan halen. Gelukkig hebben we een gitaartech, die helpt met aangeven en stemmen. Dat scheelt al een hoop. Houden jullie veel rekening met wissels?

Ik vind dit allemaal erg interessant, omdat ik gemerkt heb dat de setvolgorde een optreden kan maken of breken, zelfs al zijn het allemaal goede liedjes en wordt er goed gespeeld!

Ongenode Gaste
Woods on Fire

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/11/2012 15:39 door Vincent van Haperen.
Gepost door: Zilty
Datum: 29/11/2012 15:49

Quote:
"Vincent van Haperen"
Houden jullie veel rekening met wissels?

Ja. Ik vind het aanstellerig uitzien (terwijl ik zelf dat best vaak deed). Kijk mij eens telkens m;n gitaar wisselen weetjewel. Maar goed, je hebt iemand die je de gitaar aangeeft, dan ben je per definitie een beetje over het oaard getild. Kan uiteraard ook in je voordeel werken (hij heeft een gitaar tech, hij moet wel goed zijn).

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 29/11/2012 16:01

Ik heb alleen al voor flesjes Spa Blaauw aangeven 4 man.

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Gepost door: bas
Datum: 29/11/2012 18:20

bij mijn laatste band maakte ik over het algemeen de setlisten.

we maakte blokjes van 3 nummers die we snel achter elkaar speelden. Ook deze waren in tempo neergezet. 1e nummer langzaam, 2e nummer sneller, 3e nummer nog sneller.

werkte prima!

[www.hetdok.com]
Pagina's: 1 2 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 2

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen