Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Podium
Pagina's: Vorige 1 2 Alle Huidige pagina: 2 van 2
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Hoe maak je een setlist?
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 29/11/2012 18:45

Quote:
Zilty

Vincent van Haperen
Houden jullie veel rekening met wissels?

Ja. Ik vind het aanstellerig uitzien (terwijl ik zelf dat best vaak deed). Kijk mij eens telkens m;n gitaar wisselen weetjewel. Maar goed, je hebt iemand die je de gitaar aangeeft, dan ben je per definitie een beetje over het oaard getild. Kan uiteraard ook in je voordeel werken (hij heeft een gitaar tech, hij moet wel goed zijn).

Ik ben het met je eens dat het er soms overdreven uit ziet, maar we gebruik best wel veel verschillende stemmingen (Open G, Open D, DADGAD, Drop D, verschillende capostanden) en dan ook nog voor 2 gitaristen elk een paar heel verschillende gitaren (Les Paul, Tele (2 verschillende), akoestisch (dreadnaught en jumbo) ).

Op een gegeven moment merkten we dat iemand vragen die dat snel en geruisloos voor ons kan wisselen en loepzuiver kan stemmen juist minder de aandacht trekt dan zelf steeds de hele zwik omstemmen of omwisselen. En de doorloop wordt gewoon vlotter. En daarmee de show beter.

Maar dan nog is het natuurlijk eigenlijk fijn om de set zo te maken dat je zo weinig mogelijk hoeft te wisselen.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
berichtRe: Hoe maak je een setlist?
Gepost door: Zilty
Datum: 30/11/2012 08:01

JAS ik weet, ik gebruik ook verschillende stemmingen, dan krijg je dat. Iemand die dat voor je doet is een niet te versmaden luxe natuurlijk. Het gaat om het perspectief vanuit het publliek he, en edan is het toch meestal niet lullen maar spelen. Tenzij je metallica bent. Dan mot je gitaren wisselen. Terwijl die net alles in Drop d spelen knipoog

Hartelijke groeten,
Zilt
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 30/11/2012 14:02

Quote:
bas

bij mijn laatste band maakte ik over het algemeen de setlisten.

we maakte blokjes van 3 nummers die we snel achter elkaar speelden. Ook deze waren in tempo neergezet. 1e nummer langzaam, 2e nummer sneller, 3e nummer nog sneller.

werkte prima!

+1!
Datum: 30/11/2012 14:21

Wij maken altijd drie sets van 10 tot 12 nummers; meestal een mix waarbij we starten met een up-tempo nummer. Al naar gelang de situatie (publiek dus) bepaalt de zanger welk volgende nummer wordt gespeeld. Het komt zelden of nooit voor dat we de oorspronkelijke lijst aanhouden. Wel leuk eigenlijk tong uit de mond grijns
Gepost door: Henkie (PC)
Datum: 30/11/2012 14:52

Quote:
"Anonieme bezoeker"

3x 45 minuten is een beetje de standaard maar we merken dat organisatoren van tentfeesten dit niet meer voldoende vinden dus 4x 40 min. komt steeds vaker voor.

Vorig jaar één keer bij een studentenfeest drie sets van 40 minuten gespeeld. Halverwege de derde set kon bijna niemand meer op z'n benen blijven staan. Derde set zat vol met foo fighters, QOTSA, RATM etc.
Toen hebben we besloten dat we hooguit twee sets spelen, maximaal een uurtje per set.

En daar is dan ook alles mee gezegd.
Gepost door: bas
Datum: 30/11/2012 16:17

meestal willen kroegen 3 sets van 40 minuten

[www.hetdok.com]
Datum: 02/12/2012 10:34

Quote:
bas

meestal willen kroegen 3 sets van 40 minuten

Ja, maar daar staan we dan eigenlijk ook niet, zijn we veuls te dür veur.
Gepost door: Michiel
Datum: 01/03/2013 15:03

Ik denk dat dit, zoals met veel dingen met muziek, niet iets is wat je zeg maar via 'logisch nadenken' of met een bepaalde formule kunt bepalen, hoewel dat je altijd wel een beetje in de goede richting kan wijzen. Volg je gevoel; wat 'goed voelt' IS meestal ook goed, want het publiek gaat het ook alleen maar om het gevoel; ze staan daar echt niet met een tekstboek te checken of je volgorde wel volgens bepaalde regels is.

Voor elke soort show zijn er natuurlijk weer andere factoren die je mee kunt wegen. Als ik bv. een show speel met maar een paar nummers, zoals een open mic, waar ook andere artiesten optreden, probeer ik me altijd zoveel mogelijk af te zetten tegen wat daarvoor kwam; bv. als diegene langzame muziek speelt, begin ik met een uptempo nummer, en als er een rockband voor me was, begin ik met een mooie ballad.

Gratis advies voor je muziek carrière: [www.indiemuzikantenadvies.nl]
Datum: 01/04/2013 20:57

Quote:
FUnkadelic

Ik snap dat dit wat anders is dan n popconcert, maar misschien heb je er toch wat aan duim omhoog

Jesus rocks! knipoog
Pagina's: Vorige 1 2 Alle Huidige pagina: 2 van 2

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen