Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Podium
Pagina's: Vorige 1 2 Alle Huidige pagina: 2 van 2
berichtRe: Capo live
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 08/07/2014 15:57

ik begrijp het ook niet...
Gepost door: the Rock
Datum: 08/07/2014 19:06

Quote:
"Wim Bremer"

Stukje rubber?? Ehhhh..... verklaar u nader.

Door iets onder de snaren te plaatsen verhoog je de toets. De snaren hoeven dan minder ver ingedrukt te worden zodat deze beter op stemming blijven.

Het is maar en theorie, het is in de praktijk uit proberen hoe dik het materiaal mag zijn zodat deze op de fret blijven liggen zonder te gaan trillen.
Gepost door: the Rock
Datum: 08/07/2014 19:12

Wat ik me overigens wel afvraag, is je gitaar wel afgesteld?

Liggen de snaren en/of de fretten niet te hoog?
Datum: 08/07/2014 19:14

Quote:
"the Rock"
Door iets onder de snaren te plaatsen verhoog je de toets.
ja maar dat brengt nix, je drukt je snaren niet helemaal in tot op de toets.
Gepost door: Da Vinci
Datum: 09/07/2014 09:12

Quote:
oNNo

the Rock
Door iets onder de snaren te plaatsen verhoog je de toets.
ja maar dat brengt nix, je drukt je snaren niet helemaal in tot op de toets.

Dat klopt, maar als je een snaar fret kan je nog wel iets harder doorduwen en verhoogt de toon iets. Dan maak je 'm dus valst. Het is niet ondenkbaar dat je capo dat effect op één of enkele snaren heeft omdat die eigenlijk teveel kracht zet, en dan is je gitaar dus vals.
Of dat je dat gaat oplossen door iets op je toets te leggen betwijfel ik overigens. Als het te laag is duwt je capo alsnog te ver door, als het te hoog is krijg je buzz. En de kans dat je iets vindt wat precies hoog genoeg is acht ik niet zo groot. Maar wie weet...

Hier had uw advertentie kunnen staan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/07/2014 09:13 door Da Vinci.
Wim swingt als een trein... berichtRe: Capo live
Gepost door: Wim Bremer
Datum: 09/07/2014 15:11

Nu moet me even van het hart dat ik al vele jaren een capo gebruik (op een stratachtige, akoestische en 12 snarige akoestische) maar nog nooit last heb gehad van enige ontstemming. Behalve van mijn echtgenote als ik weer eens iets te hard speel dan.... ☺ ☺
En als er één gitaar is waarop je enige onstemming snel hoort is het wel een 12 snarige. Gewoon dat ding erop en spelen.

"Gitaren zijn net vrouwen: ze hebben vaak verschillende stemmingen."
Gepost door: R'Oha
Datum: 09/07/2014 17:45

Nou, bij mij wel hoor. Capo er op, en dan moet ik eerst weer even stemmen. Alle snaren zijn net een fractie te hoog gestemd met de capo.

"Waar is de opener?", sprak de dichter
Datum: 09/07/2014 18:02

dan doe je hem te strak.
Ik gebruik meestal zo'n ding van G7 die kun je er gewoon met ¨vingerkracht¨ op duwen.
Het enige nadeel is dat je moet oppassen dat je er geen deuken mee in je hals stoot.
Je kunt ook zo'n ordinaire Dunlop nemen, het bandje erafknippen en vervangen door een touwtje wat je dan opdraait om de spanning af te stellen maar dat is live weer een beetje gedoe.
Die dingen met een schroefje hebben de nadelen van beide en zijn dus altijd kudt
Wim swingt als een trein... berichtRe: Capo live
Gepost door: Wim Bremer
Datum: 09/07/2014 19:52

Quote: Die dingen met een schroefje hebben de nadelen van beide en zijn dus altijd kudt

Gewoon niet waar. Ik heb er een met een schroef maar die bedient (als je het zo mag zeggen) een met rubber beklede "beugel" in de vorm van de onderkant hals, en die gaat al dan niet strakker door aan de schroef te draaien. Van beschadiging is dan ook geen enkele sprake. Flauwekul dus eigenlijk...

"Gitaren zijn net vrouwen: ze hebben vaak verschillende stemmingen."
Datum: 09/07/2014 23:02

eerst ff aandachtig lezen, wim knipoog
Pagina's: Vorige 1 2 Alle Huidige pagina: 2 van 2

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen