Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Podium
Pagina's: Vorige 1 2 Alle Huidige pagina: 2 van 2
berichtRe: Oordopjes
Gepost door: glenn
Datum: 26/04/2004 16:40

Phil collins speelt gitaar! PRS.

niet ecth goed overigens.
Gepost door: Casper Weijs
Datum: 26/04/2004 18:52

Daar heb je de demping ook het meeste nodig... zet jij je EQ maar enes bij die tonen een stukje harder
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 26/04/2004 23:05

Klopt, als het om gehoorbeschadiging gaat zijn dat de freq's die er het eerste uit liggen.

En nog een gouden tip:
Raak geen druppel alcohol aan als je moet optreden. Ook alcohol tast namelijk je gehoor (tijdelijk) aan. Eén glas bier doet al afbreuk. Dus zie je een geluidstechnicus met een glasbier in de hand: foute boel.
Gepost door: Robert
Datum: 27/04/2004 07:45

@DML

die gouden tip, lukt je niet..

er zijn er zoveeel(Waaronder ik)
Datum: 27/04/2004 09:12

Mij lukt het in ieder geval wel. En dat eis ik ook van mijn bandgenoten. Onze geluidstechneut drinkt sowieso niet.
En als ik moet mixen raak ik ook geen druppel aan.
Wim swingt als een trein... berichtRe: Oordopjes
Gepost door: Wim Bremer
Datum: 28/04/2004 20:21

Drinken als je moet werken is zowieso dom. Punt. En gitaarspelen in combinatie met optreden is werken. Punt. Net zo aso als met een sigaret in je mui... gitaarspelen... ZIET ER NIET UIT. belerend
Datum: 28/04/2004 20:50

En een peuk tussen je snaren bij de stemmechanieken, da's ook zo simpel......
Datum: 29/04/2004 16:10

ik wordt niet betaald. En zolang ik niet betaald wordt is het mijn hobby, en dus geen werk. En dus mag je van mij best een pilsje drinken. Wat je verliest aan precisie krijg je ruimschoots aan podium performance erbij. Dronken worden doe je maar erna...

Een mixer die drinkt is op zich natuurlijk redelijk vreemd, die worden nl. wel geacht te werken.
Datum: 29/04/2004 20:11

Een mixer die drinkt is op zich natuurlijk redelijk vreemd, die worden nl. wel geacht te werken.

Maar als hij niet betaald wordt is het toch ook zijn hobby en mag hij een steekje laten vallen?? Onzin natuurlijk!!!

Dus als je onkostenvergoeding krijgt, is het dan wel werk? Of drink je dan minder?
Als je wel "goed" betaald krijgt, is het dan geen hobby meer? Drink je dan ook niet?
Gepost door: Koen
Datum: 29/04/2004 20:37

ik denk dat het het beste is dat een mixer niet drinkt: als hij alles afstelt terwijl hij nuchter is, zal zijn perceptie veranderen als hij er wat op heeft (zoals DML al zei) en dan begint hij aan de knopjes te foefelen zodat het helemaal om zeep is...

aan de andere kant, het publiek is meestal even dronken :-P
Datum: 03/05/2004 12:36

Een mixer die niet betaald wordt; daar mag je ook niks van verwachten. Vindt natuurlijk ook dat ieder z'n best moet doen. Maar als je niks betraald mag je ook niks eisen. Overigens werken lage hoeveelheden alcohol stimulerend, niet verdovend. En zoals ik al zei dronken worden doe je maar na het spelen /werken.

En een onkosten vergoeding is dus een vergoeding van de onkosten die je maakt en dus geen loon en nee dan werk je dus niet betaald. En nee ik drink niet als ik moet werken. Ik wordt ook ontslagen als ik dat zou doen.

"Maar als hij niet betaald wordt is het toch ook zijn hobby en mag hij een steekje laten vallen?? Onzin natuurlijk!!!"

Geen onzin. Als iemand iets vrijwillig doet zijn er grenzen aan de eisen die je mag stellen. Een glaasje bier mag dan wat mij betreft. En we zijn alleen volwassenen (nou, de meesten dan) en die weten hoeveel biertjes ze kunnen hebben voordat ze äangeschoten worden. Een voorbeeld; bij mij is dat 2-3.
Datum: 03/05/2004 16:52

Welkom in de wereld die volwassenheid heet. Er zijn misschien nog meer volwassenen die juist niet hun grenzen met alcohol weten dan niet-volwassenen. Sterker nog, de consequenties reiken vele malen verder dan als een 16-jarige dronken op zijn fiets naar huis fietst.
Een glaasje bier is niet erg, nee. Een tweede misschien ook niet. Een derde misschien ook niet, enz. enz. enz.

Lage hoeveelheden alcohol werken ook al verdovend, dit is wetenschappelijk aangetoond!!! Bij zelfs één biertje vallen er al frequenties weg bij je gehoor. Alleen degene die het bier drinkt merkt dit niet, de bandgenoten des te beter.

Ik leg de lat waarschijnlijk wat hoger. Als techneut krijg ik te maken met zowel pro deo, onkostenvergoeding als loon. Maar in alle gevallen zal ik mijn best doen en geen druppel alcohol aanraken. Hetzelfde geldt voor mij als muzikant en verwacht ik ook van mijn bandleden. Iedereen moet z'n eigen grens bepalen maar als alcohol- of druggebruik ten koste gaat van concentratie en prestatie, dan ben je voor mij dus te ver gegaan en ken je je grens niet.
Wantijpop 2013 berichtRe: Oordopjes
Gepost door: Jeroen
Datum: 03/05/2004 17:19

Degene die het bier drinkt merkt het ook!
Als ik uit school met wat studiegenoten naar de kroeg ben geweest en daarna mijn walkman weer opzet en naar huis ga, klinkt de muziek doffer en zijn gevoelsmatig de hoge frequenties minder aanwezig. Dat is al na twee (weliswaar speciale) biertjes. Met minder heb ik het nooit geprobeerd, minder drink ik nooit bij Locus Publicus knipoog
Datum: 04/05/2004 13:50

DML,

You just made my day... ik hoopte dat je dat zou zeggen, want wie heeft er (natuurlijk met anderen) dat onderzoek uitgevoerd? Juist, yours truly. Lage hoeveelheden alcohol zijn echt stimulerend. Het spijt me. nee eigenlijk spijt het me niet LOL.

En twee biertjes izjn gemiddeld genomen stimulerend , alles daarboven niet .

Glenn *heeft ook eens kennis van zaken*
Datum: 04/05/2004 14:21

Enkele quotes:

Popschool Maastricht:
Alcohol heeft invloed op het zenuwstelsel, en daarmee op je gehoorzenuwen. het maakt je oren minder gevoelig voor hoge tonen. Ga je die dan als compensatie harder zetten, dan krijg je nóg eerder gehoorschade omdat de trilhaartjes het dan zwaarder te verduren hebben. De zenuw herstelt zich weer als de alcohol is afgebroken, de kapotte trilhaartjes niet........

VGZ-site:
Neuropathie is het verzamelbegrip voor alle aandoeningen van het perifere zenuwstelsel. Bij het perifere zenuwstelsel horen:

De hersenzenuwen - de zenuwen die uit de schedel komen en naar de ogen, de oren, de neus, de tong en het aangezicht lopen en zorgen voor de reuk, de smaak, het gehoor en het zien en het bewegen van de gelaatsspieren. Het autonome zenuwstelsel - dat deel van het zenuwstelsel dat verbonden is met de interne organen, zoals het hart, de bloedvaten en ingewanden. De perifere zenuwen - zenuwen die de spieren en de tastorganen van de romp en ledematen bedienen.
Door een neuropathie functioneren de aangetaste zenuwen minder goed.
Is één enkele zenuw aangedaan, dan noemt men dit een mononeuropathie. Wanneer de ziekte meerdere zenuwen treft, spreekt men van polyneuropathie.
Alcoholische neuropathie is neuropathie als complicatie van alcoholgebruik. Een neuropathie kan vele oorzaken hebben, waaronder verschillende ziekten en vergiftiging. Een van de mogelijke oorzaken is alcoholgebruik. Bij de afbraak van overtollige alcohol hopen zich in het lichaam giftige stoffen op. Na verloop van tijd tasten deze giftige stoffen de zenuwen aan en beschadigen ze. Alcoholisten hebben daarnaast een verhoogd risico op tekorten aan voedingsstoffen en bepaalde vitaminen, zoals thiamine en riboflavine. Ook dit kan een neuropathie veroorzaken, of de neuropathie door overmatig alcoholgebruik verergeren.

En een interessante link: [www.nvma.nl]

Het is ook heel makkelijk zelf te testen:
Maak een afspraak bij een KNO-arts in het ziekenhuis en vraag of je een "Tone decay"-gehoortest mag doen. Zeg er wel bij dat het om een soort experiment gaat en dat je de test meerdere malen wilt uitvoeren i.c.m. het nuttigen van alcohol. Ben benieuwd naar de uitkomst.....

Bottomline is dat alcohol meer kwaad dan goed doet, ik denk dat we het daar wel over eens kunnen zijn.
Gepost door: Javaca
Datum: 04/05/2004 21:28

DML schreef:

> En een peuk tussen je snaren bij de stemmechanieken, da's ook
> zo simpel......

Of in een mondharmonicahouder ROTFL

op de site van rikkers gitaarbouw staat:
> Een ander fenomeen wat bijna niemand weet: slechts 1 glas bier
> filtert bijna al je tophoog uit je gehoor. 10 minuten lang 90
> decibel van een (repeterend) bandje doen de rest..

Tijdens het spelen drink ik gewoonlijk niet (zo veel knipoog)
Je voelt het ook in je vingers. Vingertoppen worden ongevoeliger en je handbewegingen voelen alsof je met handschoentjes of koude vingers speelt.
Wantijpop 2013 berichtRe: Oordopjes
Gepost door: Jeroen
Datum: 04/05/2004 21:55

Bij de laatste bandrepetitie dronken we vooraf even iets in de kroeg onder de oefenruimtes totdat we erin mochten. We begonnen met een nummer van de Nederlandse band Wyatt. Tijdens de repetities gingen er nog twee biertjes naar binnen, en aan het eind van de avond sloten we met hetzelfde nummer af (SM 10.30). Wat gevoelsmatig toen véél minder goed ging dan de eerste keer... tong uit de mond grijns
Dat drinken op repetities ben ik dus ook wel afgeleerd, want het speelplezier wordt echt minder als je bij jezelf constateert dat het minder gaat.
Gepost door: Pieter Koster
Datum: 04/05/2004 23:12

Wie nog wat discussie over oordoppen wil lezen moet eens kijken op www.motor-forum.nl.
Verder voor professionele gehoorbescherming naar www.tympro.nl, dat op maat gemaakte (wel prijzige) gehoorbeschermers aanbiedt.

Gepost door: Joey Klerkx
Datum: 06/05/2004 00:03

Ik heb laatst met de gele filters geoefend in de alpines....
Eindelijk niet meer klagen dat de gitarist (weer eens) te hard stond. Ik heb niet een keer mijn volume aan hoeven passen omdat het een beetje vaag werd wat ik stond te spelen.
ALleen als ik zelf wat hoger ging kwam ik wat problemen tegen maar ik bleef continu prima hoorbaar voor mezelf zonder hinder te hebben van onze over-enthousiaste gitarist tong uit de mond grijns (en onze onder-enthousiaste gitarist die altijd te zacht staat hoorde ik nu letterlijk gewoon helemaal niet meer tandpastagrijns)
Datum: 06/05/2004 12:46

Forgive my arrogance maar het VGZ is geen wetenschappelijk instituut. Noch staat er iets over een dosis effect relatie. Ik heb het hier over serieus wetenschappelijk onderzoek. Niet de muziek winkel Kees Dee. En ik zou graag het onderzoek willen zien dat alcohol (van zeg 0.1 tot 0.2 0/00) al een dusdanig negatief effect op het gehoor heeft, zal de link van je even checken. En ik zal niet ontkennen dat alles boven de 5 biertjes een desastreus effect heeft op je inschattings vermogen.
Datum: 06/05/2004 12:55

Noch je qoutes noch de link laten ook maar enig bewijs zien voor je stelling. Tinitus is wel heel wat anders... en neuropathie door zuipen houdt in dat je een alcoholist bent. Ik heb zelf de echte oordoppen dus je zla mij niet horen zeggen dat dat onzin is om die te kopen of dat het wel meevalt met gehoorbeschadiging in het algemeen .

Mlage concentraties alcohol zijn stimulerend voor het CNS. Algemeen geaccepteerd binnen de wetenschap. Daarom ga je oa wat meer praten als je een biertje drinkt. Dat wil niet zeggen dat je beter hoort, maar het wekt op z'n minst de suggestie dat je gehoor niet is aangetast. Ik zou graag de achterliggende gedachte horen waardoor het hoge totnen bereik vrijwel onmiddelijk wegvalt. En Rikkers gitaarbouw is geen overtuigende bron. Ik zal eens wat checken op internet. Vindt deze discussie wel inetressant.
Datum: 06/05/2004 20:25

Nogmaals, check het zelf eens in het ziekenhuis met een gehoortest zoals door mij beschreven.

Misschien wekt het de suggestie dat er niets met je gehoor gebeurd maar daarmee geef je ook al aan dat het een suggestie is, iets wat niet is vastgesteld. Als jij aangeeft dat de grens voor jou bij twee biertjes ligt, prima. Speak for yourself. Maar als ik een geluidstechneut, betaald of niet, bier zie drinken dan weet ik niet of hij diezelfde grens heeft, ook al is hij een volwassen man.

Laten we het dan anders benaderen. Je geeft aan dat 5 biertjes flinke gevolgen kan hebben op je inschattingsvermogen. Met je gehoor schat je ook in, sterker nog, het hangt nauw samen met je evenwichtsorgaan. Bij toenemend alcoholgebruik neemt je inschattingsvermogen af, da's een gegeven. Betekent dus ook dat je geluid anders beleefd, anders inschat. Kan zijn dat voor jouw gevoel te weinig hoog in het geluid zit. Gevolg: je draait overal wat hoog bij.

Ook ik heb even op het internet gekeken:
[www.advanceforaud.com]
Datum: 06/05/2004 20:26

En Glenn, nog gefeliciteerd met je verjaardag!!!

Dennis.
Datum: 10/05/2004 14:33

Dank LOL.

24 alweer.

'T is natuurlijk zo dat genoeg mensen niet weten om te gaan met drank. ikzelf kan heel oeilijk omgaan met koffie (trillende handjes). Ontken ook niet dat je niet teveel moet drinken. Ik zal wanneer ik de faciliteiten heb eens een tesjte opzetten.

Echter; vanuit een live performer gezien mag je wat mij betreft beter een of drie pilsje drinken en een hell-of-a-show neerzetten dan dat je iets strakker speelt en staat als een plank. Maar goed ik geef je gelijk dat wanneer je echt professioneel wil overkomen je het best gewoon een spaatje kunt nemen.

Glenn
Datum: 10/05/2004 14:35

en dat artikel gaat over directe brein beschadiging door alcohol. Dan heb je het over 3 pilsjes per uur, de hele dag, elke dag. LOL
Datum: 10/05/2004 17:08

Maar gelukkig is er meer tussen drie biertjes + hell-of-a-show en geen alcohol + stijf als een plank.
Datum: 11/05/2004 13:12

gelukkig wel.
Pagina's: Vorige 1 2 Alle Huidige pagina: 2 van 2

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen