Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Podium
Alle bestanden voor deze discussie
Bestandsnaam Bestandsgrootte   Gepost door Datum  
UB1222FX_big.jpg 73.7 KB open | download Anonieme bezoeker 11/01/2007 Bericht lezen
berichtWeer een opneem-onderwerp; goedkope mixers e.d.
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 27/05/2004 16:39

Helaas weer een nieuw newbee-opneem topic, maar "i am new at this" blij

Goed; we willen met onze band eens wat gaan opnemen.

Gewoon heel simpeltjes. Tijdens de repetities gewoon alles direct opnemen en er dan mp3tjes van bakken o.i.d. Er moet op een simpele manier iets digitaals van te maken zijn.
Als feedback voor jezelf, en gewoon voor geinteresseerde kennissen. Maar het hoeft dus niet teveel kwaliteit in te houden. Momenteel nemen we op met een taperecordertje, zo'n Sony dingetje met een mic van 0,5 bij 0,5 cm :P. dus het verschil zal sowieso erg groot zijn

Nou zag ik van die mixertjes staan. Zo'n Phonic MM1805A ofzoiets; 250 euro,lijkt me wel grappig.
Ook de Behringer UB1222 FX Pro lijkt me een grappig ding. 235 euro

Ik weet al dat de gevreesde behringers en phonics al vaak genoeg zijn bekritiseerd, maar aangezien onze band uit arme sloebers bestaat, en we niet echt veeleisend zijn zou dit al wel genoeg moeten zijn. en ja; ik weet dat je krijgt voor wat je betaalt.

maar verder:
Bij de Behringer:
6x mono-in en 4x stereo-in.
Das genoeg (bas, gitaar, 3x drums en 1x zang)
Ik kan mn gitaar ook direct opnemen maar dan hoor ik niks (speakers stil) dus dan zou ik een DI-box moeten halen en dan kun je er net zo goed een mic voor hangen. (hoewel, ik zag DI-boxen voor 30 euro dus wie weet...)

Dan nog wat mics erbij (drummics zijn er reeds).
Ik zag zo'n heel goedkoop condensator micje, 20 euro ofzo. Maar die hebben fantoom voeding nodig of niet? en als die mixertjes dat niet leveren heb je waarschijnlijk een probleem?
Die bovengenoemde Behringer heeft trouwens 48V fantoom voeding. dus dat zou dan goed moeten wezen?

Dan een mp3-ding of minidisc hebben we zelf om op te nemen. en anders een laptop of pc. dus dat komt wel goed. Ik neem tenminste aan dat er wel ergens een uitgang zit om op record-apparatuur aan te sluiten.

Zit ik op deze manier zeg maar in de goede richting of helemaal niet?

(de simpelere versies van ongeveer 150 euro komen ook wel in aanmerking maar die hebben 4 of 5 sporen dus 1 minder voor de drums, maar vaak gaat de kwaliteit exponentieel omhoog als je iets duurder gaat zitten en we delen natuurlijk de prijzen dus kan 250 makkelijk)

Alle informatie is welkom, ik hield me voorheen hier nooit mee bezig, speelde alleen maar gitaar. Maar alvast bedankt voor je bijdrage!

Robbert

Bericht bewerkt (27-05-2004 16:43)
berichtRe: Weer een opneem-onderwerp; goedkope mixers e.d.bijlage
Datum: 27/05/2004 16:44

Hierbij nog een fototje van de Behringer.

Wantijpop 2013 berichtRe: Weer een opneem-onderwerp; goedkope mixers e.d.
Gepost door: Jeroen
Datum: 27/05/2004 18:21

Zomaar een rare gedachte, maar staat er in de oefenruimte waar jullie spelen geen powered mixer met een line-out? Bij ons in de oefenruimtes wel.
Als het ècht goedkoop en simpel moet zijn, en je in een gehuurde oefenruimte zit met apparatuur, dan kun je in feite volstaan met het kopen van de benodigde microfoons en kabels, en de boel rechtstreeks in die powered mixer/zangversterker pluggen, en de line out doorlussen naar je opnameapparaat.

Dit lijkt me de meest eenvoudige en betaalbare optie.

Of denk ik te simpel?
berichtRe: Weer een opneem-onderwerp; goedkope mixers e.d.
Datum: 27/05/2004 18:26

Met mn gothic scheur band doen we het inderdaad op die manier.

Maar met mn andere coverband willen we het gewoon thuis doen (oefenen bij de drummer op zolder).
en dan leek bovenstaande ongeveer wat ik nodig heb, "but correct me if im wrong"
Gepost door: Richard
Datum: 27/05/2004 20:01

Op zich best wel een leuk mixertje, maar idd. de kwaliteit van Behringer is niet echt super.
Arme sloebers OK!, maar arme sloebers met een mengtafeltje die ergens ter reparatie ligt is niet OK!
Maar dit laat ik geheel aan jullie over.
De meeste tafeltjes hebben idd een fantoomvoeding aan boord, dus die Superlux microfoon van 19,95 euro kun je gewoon bij F******K kopen.
De meeste mixers hebben tulp, XLR of jack outputs waar je een opnamerecorder of laptop op kunt aansluiten.
Verlooppluggen zijn er in alle maten (www.conrad.nl bijvoorbeeld)
Bas en gitaar kunnen met DI opgenomen worden, maar ook mic's geven goede(soms wel betere) resultaten.
Maar de line out uit jouw spider kun je toch ook gebruiken zonder dat de speakers uitgaan? Of misschien een koptelefoon uitgang?
En vergeet vooral de kabels niet (beter te veel dan te weinig.
Succes.
Gepost door: Relic Bert
Datum: 28/05/2004 00:58

Bandje opnemen in oefenruimte. Het eerste waar ik dan aan denk is zeker niet een mixertje.

Je moet allereerst iets goeds hebben om op op te nemen. Een tapedeck is dan toch het makkelijkst. Geen last van pieken boven de 0 dB, die pakt ie gewoon, lekker beetje bandcompressie, ideaal. Wel hoge bandsnelheid kiezen. Als je tapeje een cassette deck is, heb je problemen. Deze bandjes gaan niet zo lekker in de verzadiging en geven snel ruisproblemen.

Laptopje kan, maar wordt toch snel heel duur, omdat je een behoorlijke geluidskaart (USB of liever FireWire) erbij moet aanschaffen om een beetje kwaliteit te krijgen. Ook moet je hierbij een goed programma hebben, zoals Cubase, Sonar, Nuende, etc. Voordeel is dat je nog heel veel aan je opname kunt bewerken, lees verbeteren.

Nadeel is, dat je digitaal gaat werken en dat alles boven de 0 dB vervorming betekend. Zeker een live-bandje heeft heel veel dynamiek, zodat je algehele opname niveau vrij laag moet worden om alle pieken onder de 0 dB te houden.

Een goede compressor kan het leed wat verzachten, maar dit eist toch behoorlijk wat oefening om het zodanig te doen dat de compressor niet hoorbaar is.

In plaats van de Laptop is een MD recorder een veel goedkopere en zeker zo goede optie. Koop liever een HomeDeck dan zo'n walkman geval. Deze laatse hebben nogal een last van uitval en andere problemen, terwijl een HomeDeck meestal ook wat sneller werkt (TOC Reading, TOC writing) Bovendien werken MD spelers met ATRACK. Dit is een vorm van compressie zoals bij MP3's alleen is deze niet hoorbaar, terwijl deze compressie toch op een of andere manier een heel muziekaal en prettig geluid veroorzaakt. Er zijn zelfs mensen die hun opname speciaal een keer door de minidisck halen om dit effect te krijgen.

Ook bij de MD geldt weer dat alles digitaal is, dus niveau's niet te hoog instellen, of de pieken compressen.

De truuk om de boel op te nemen is uitproberen. De eerste methode, zoals hierboven omschreven, via de aux. van de mengtafel kan. Nadeel is dat alles dus via de mengtafel moet, drumstel, gitaren, bas, zang, etc. Dit betekend veel kanalen, die er meestal niet zijn in de oefenruimte. Bovendien is het juist instellen van alle kanalen een behoorlijk slopend werk. Gewoon de master volgen is een slecht plan, de zang en solo instrumenten zullen dan veel te hard in de mix terecht komen. Veel uitproberen en luisteren is de enige oplossing. Tenslotte heb je ook nog te maken met veel overspraak wat gewoon in de opname terecht komt en niet meer te verwijderen is.

Een tweede methode die veel eenvoudiger is, is om gewoon twee goede microfoons, en dit hoeven niet speciaal condensators te zijn, op een goede plaats op te stellen en hiermee op te nemen. Experimenteren is ook hier weer het toverwoord. Zomaar plaatsen geeft meestal te veel bas-drum. Veel uitproberen en je moet tot een bevredigend resultaat kunnen komen. Probeer de volumes wat in de hand te houden, dit geeft over het algemeen veel betere resultaten (en oefend ook veel plezieriger, maar dat is mijn mening).

Het allermooiste is natuurlijk om alles afzonderlijk op te nemen, liefst op een meersporen recorder, maar ik geloof dat dit buiten de begroting van de vraagsteller valt.
Gepost door: glenn
Datum: 28/05/2004 12:41

Geluidskwaliteit wordt tyoch kut op die manier dus Why worry? iemand heeft vast nog een pc thuis. goedkope cooledit test software erop, mixer ervoor (maar dan idd. leiveer geen behringer, koop een tweedehands spirit ofzo..) en dan zo afstellen dat de grootste teringherrie moment nog geen piek boven de 0 db opleverd. VErwacht er niet veel van, maar je hoort tenminste wat voor muziek je eigenlijk maakt. LOL

Als je het goed wil doen, heb je nog een lange weg te gaan... komt wel , maar neem er dan de tijd voor.
Gepost door: Gitaarlex
Datum: 28/05/2004 19:53

Als ik eigen opnames maak doe ik dat gewoon via de koptelefoonuitgang van de mengtafel en zo de md-speler in.
Kan verassend goed klinken hoor.
Datum: 29/05/2004 10:53

Ok, dank u allen! blij

overige tips blijven welkom uiteraard
Gepost door: Maurice Timmerman
Datum: 01/06/2004 22:41

Kheb een E12 van soundcraft gekocht, zang gaat er rechtstreeks in, tussen bas- en gitaarversterkers een microfoon, een mis bij de kick, een richting snare en hi-hat en eentje overhead. MD op de rec-out, ff balans checken en spelen maar! Thuis beetje bewerken met Magix audio studio, ooit een keer voor 5 € gekocht....
(heb ook wel eens gewoon een MD aan de tafel gehangen met alleen de zang erop. De Mic pikte de rest ook goed op, alleen heb je dan wat sterke zang. Als noodoplossing ook goed te doen)
Als een kroket: rauw van buiten, zacht van binnen! LOL berichtRe: Weer een opneem-onderwerp; goedkope mixers e.d.
Gepost door: Zjon
Datum: 02/06/2004 00:11

Gefeliciteerd Maurice je hebt een goed apparaat gekocht!

Gelukkig geen gehuil en gedrama met behringer :-P
Als een kroket: rauw van buiten, zacht van binnen! LOL berichtRe: Weer een opneem-onderwerp; goedkope mixers e.d.
Datum: 02/06/2004 00:14

btw, zorg even voor een afdek plaat/doek/zeil. Dan komt er minder stof in de faders. (mooiste blijft nog een flight keesje)

John.
Gepost door: Alexander
Datum: 02/06/2004 19:52

Hoi,

Even mijn reactie, ik heb nogal veel klachten gehoord over behringer dat er soms kanalen niet gaan en van phonic denk ik dat dit ook z'on lolletje zal zijn.
Ik met mijn band gebruik een Yamaha van de MG serie ik vind dit persoonlijk een zeer goed mixer.
Datum: 03/06/2004 14:27

Maurice,

goed ding, wellicht een verbetering is ipv een mic voor de bas amp een di box die het signaal direct van de bas pakt.

Guhlenn
Datum: 04/06/2004 01:20

Nou een Sennheiser 609 doet utniet slecht hoor (ook wel veel voor bass drum gebruikt).

Maar de meest simpele oplossing is inderdaad een DI
Datum: 04/06/2004 22:28

Voor thuis heb ik een Behringer UB 802 en die doet het geruisloos en goed, maar ik zou live nooit op zo'n ding vertrouwen denk ik. Veel te gammel.

Martin
Datum: 08/06/2004 15:14

cabinet geeft vaak veel interferentie en is niet zo vlak wat over het bas spectrum...

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen