Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Podium
berichtOptredens krijgen
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 01/05/2006 14:00

Het is hier al vaker een topic geweest: hoe kom je als band aan optredens. Het antwoord: proberen en proberen en proberen, eeuwig door blijven zeuren, dan gebeurt er vanzelf ineens iets.

Vorige week stuurden we het duizendste mailtje naar de programmeur van De Boerderij in Zoetermeer, vanochtend een telefoontje: kunnen jullie de 17de november, voorprogramma van "Galahad" ? Wij: "JA!". Zij: "OK!". En kijk:

[www.boerderij.org]

Leuk he ?
berichtRe: Optredens krijgen
Gepost door: JeroenSchaaf.
Datum: 01/05/2006 14:13

Leuk man, ind Proberen proberen proberen zeuren zeuren zeuren en veel wachten.

Ik heb net een nieuwe optreden binnen gehaalt in Den Helder, op een festival genaamd mini rock!
Gepost door: JB
Datum: 01/05/2006 15:06

Zeker leuk!

Het is nog ver weg, maar als het lukt kom ik kijken!
Gepost door: Stonerdaf
Datum: 01/05/2006 16:16

@joene: wat grappig, wij spelen op 6 mei op een festivalletje in deinze dat ook mini rock heet gitaar spelend
Gepost door: JeroenSchaaf.
Datum: 01/05/2006 16:50

@ dafke; owke dan ! in duitsland heet het festival ook zo.

haha vaak gebruikte naam!

Suc6 dafke op 6 mei!
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 01/05/2006 20:54

Ok cool Rob...!
De Boerderij is echt een superpodium.

Maar goed, 1000ste mailtje is duidelijk een hyperbolisch iets... Hoeveel mailtjes heb je er ongeveer tegenaan gegooid? Echt richting 50 stuks ofzo?
Datum: 02/05/2006 10:51

We hebben inmiddels een redelijk beproeft marketing-concept, waarbij veel mailen een basiselement is. Ik zou jullie precies kunnen vertellen hoe het in elkaar zit, maar dan moet ik jullie daarna doden. Het hele concept is er immers op gericht ons te onderscheiden van de concurrentie, en die concurrentie...dat zijn juliie !

Maar waar het op neer komt is dat we een jaarplan hebben, waarin we genorteerd hebben wat we de komende 12 maanden willen doen. Daar staat dan bijv. in: 6 nieuwe nummers maken, demo cd opnemen, een buitenlandse tour van 1 week, 12 optredens op C-podia (zeg maar: cafe's en buurthuizen", 4 optredens op B-podia (kleine poppodia of gerichte podia, sympho-fesitvals e.d.) en 1 optreden op een kernpodium (paradiso, paard, 013, boerderij etc).
En vervolgens gaan we behoorlijk methodisch aan de slag met marketing, we versturen iedere week zo'n 20 mailtjes aan programmeurs en organisatoren, we kennen de namen en 06nummers van de top 100 locaties in Nederland en die bellen we maandelijks allemaal wel een keertje om te horen of er een plaatje vrij is en we zorgen voor een uptodate internet site die vooral uitstraalt dat we geen schoolbandje zijn die eens wat wil proberen, maar de #1 symfoband van Nederland. En dan persartikeltjes etc. om onze clain to fame kracht bij te zetten, dat geeft veel geloofwaardigheid en vlees op de botten.
We ondersteunen het geheel met serieus marketing materiaal: een perspakket met bio's, knipsels, recenties, een dvd van ons optreden in Paradiso (supermooi met 6 camera's opgenomen, erg profi) en een cd met radioopnames en demo's). Eigenlijk te mooi om nee tegen te zeggen. We laten dus aan iedereen zien dat we hen serieus nemen en beried zijn om in de relatie te investeren. En vervolgens gaan we op het gemoed werken: we hebben al zoveel gedaan om een keer bij jullie aan de bak te mogen, wat kunnen we nog meer doen zodat U ons een kansje geeft ? En dan zijn programmeurs natuurlijk altijd gewoon mensen, dus als er dan ergens een gaatje valt...

Uiteindelijk is het verkopen van je band net zo veel werk als het spelen. Maar als je dan ook echt op zo'n A-podium staat dan is het toch wel allemaal enorm de moeite waard...
Datum: 02/05/2006 10:56

Mooi concept zeg! Erg uitgebreid ook.

Ik dacht dat ik de enige was die muziek en alles eromheen methodisch benaderde (slecht voor een rock-n-roll-image maar goed voor de uiteindelijke productiviteit) maar niet dus nogal blij
Gepost door: Zilty
Datum: 02/05/2006 11:47

mooi hoor. en effectief blijkbaar. maar eh, doet dit een persoon of allemaal? Ik zou er geen tijd nog zin in hebben...
Datum: 02/05/2006 14:53

We doen dat met z'n allen, en hebben de taken ook behoorlijk verdeeld. Het grootste deel van het verkoopwerk ligt wel bij Marc, onze zanger. We hebben iedere drie maanden een bandvergadering, die begint heel netjes en formeel, met de agenda, het financiele verslag en de kascontrole. Daarna spreken we de resulaten van het kwartaal door, wat ging goed, wat ging minder, wat is er gelukt en wat niet, en we kijken nog eens naar ieders persoonlijke doelstellingen, komt iedereen wel aan z'n trekken ? We blijven amateurs en hebben dus geen zakelijke incentives om de boel aan het draaien te houden, we hebben heel bewust vastgesteld wat onze individuele doelstellingen zijn en wat we bereid zijn te doen om die te realiseren. En dat evalueren we iedere drie maanden, omdat dingen nou eenmaal kunnen veranderen, door prive-omstandigheden, werk of studie of noem maar op. Het is een model wat ons enorm goed bevalt, want het stelt je in staat om alles volledig professioneel te plannen en uit te voeren zonder dat de lol er vanaf gaat. Telkens terug naar de basisdoelstelling: Waarom speelde je ook al weer in deze band ? En wat was je bereid te investeren, in tijd, energie, kreativiteit, geld, initiatief, noem maar op.
Zo houden we de onderlinge verstandhoudingen helder en kunnen we een goede taakverdeling maken. Die overigens NIET gebaseerd is op 'iedereen doet evenveel', want dat werkt natuurlijk helemaal niet, maar vooral op 'wie kan wat goed en wil er in investeren'.

Dat omvat overigens ook dingen als collectieve zanglessen of een cursus opnametechniek voor de geluidsman, alls wat we zinvol vinden eigenlijk.

Het is inderdaad af en toe wel wat 'absorberend'. Maar we willen dan ook veel bereiken...

@robbert: van ons rock 'n roll imago is niet veel meer over: we zijn altijd een kwartier te vroeg aanwezig, er wordt voor de optredens niet gedronken en achteraf maken we altijd de kleedkamer netjes schoon. Verder hebben we voorbedrukte ingevulde belastingverklaringen bij ons, werken we met standaard overeenkomsten, sturen we afspraakbevestigingen en spreken altijd met twee woorden. En er zijn nooit, maar dan ook echt nooit incidenten met gitaristen en dronken tienermeisjes knipoog
Datum: 03/05/2006 09:19

godverdomme Rob, goedgeregeld! daar kan ik wle jaloers op zijn.

Behalve dat van die dronken tienermeisjes, dat moet echt het eerste agenda punt op jullie vergadering zijn!
Datum: 03/05/2006 13:50

Dat ben ik dan weer roerend met Weenie eens.

Verder is het inderdaad wel een mooi plan zo op deze manier. Maar goed, dan moet de band er ook aan toe zijn om het rock n roll-gehalte te kunnen relativeren en helaas is dat geen optie bij 17-jarige pubers die het juist wel voor tienermeisjes doen en cool gevonden willen worden hehe.
Datum: 03/05/2006 15:05

"helaas is dat geen optie bij 17-jarige pubers"

Gaat dat voorbij dan?

beschaamd
Datum: 04/05/2006 12:29

Ok, ik heb een beetje gejokt over die gitarist en de dronken tienermeisjes...
Datum: 04/05/2006 16:50

Geeft niet weenie... Alles went knipoog
Datum: 17/05/2006 16:46

Bij het regelen van optredens zijn contacten volgens mij ook van vitaal belang. Bevriende bands zijn in ieder geval erg handig en het is nog gezellig ook. Verder moet je af en toe met de juiste mensen aanpappen, wat je ook een boel kan opleveren. En zet uiteraard een vette show neer, dan heb je kans om na een optreden gevraagd wordt om nog eens terug te komen.

En nog ff dit hoor:
Wat is er mis met cool gevonden willen worden? Dit is juist best belangrijk voor een band. De muziek moet in orde zijn, maar show is ook belangrijk!! Als mensen je cool vinden onthouden ze je.

En tenslotte:
Ladderzat op het podium staan, dingen kapotmaken, rondvliegende glazen en bier en dronken tienermeisjes zijn nou juist een paar van die zaken die optreden zo leuk maken! In de oefenruimte zijn wij bloedserieus, maar optreden doe je toch zeker om lol te trappen!?
Datum: 17/05/2006 17:52

Ik doe al die dingen liever bij iemand anders z'n optreden.
Gepost door: MjS
Datum: 17/05/2006 18:55

Laatste keer dat wij bier hadden gedronken voor het optreden, was een optreden op school waar maar 37 man kwam opdraven. En het viel me op dat we niet zo goed aan het spelen waren... We waren wel losser dan anders, dat wel. Maar liever alcohol ná het optreden.
Gepost door: Mark Grasmayer
Datum: 25/04/2012 20:30

Wanneer je meer optredens wil is het effectiefste, een filmpje sturen waarin je laat zien dat je muziek tof is en dat jullie publiek trekkers zijn!

Ik heb nog meer tips voor het krijgen van optredens op mijn blog:
Zes tips voor het krijgen van optredens

Daar staat vast nog iets handigs tussen voor jullie!

Succes met het krijgen van optredens! blij
Datum: 25/04/2012 20:44

Nou ja, ik zie alleen maar zes ingetrapte open deuren...gapend
Datum: 25/04/2012 21:49

ja
Datum: 25/04/2012 21:52

en welkom Pieter natuurlijk

Datum: 25/04/2012 22:07

Wow, vette grasmayer oNNo, hoe hard kannie?
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Optredens krijgen
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 26/04/2012 09:52

@ oNNo en Nico:
Voor jullie (en voor mij) staat hier inderdaad waarschijnlijk niks nieuws bij, maar je zal beginnende bands de kost moeten geven die dit nog niet weten / doen.

@ Mark: Leuk dus, dat je dit doet. Ook goed dat je eerst een shortlist maakt en deze verderop gaat uitwerken in plaats van meteen de hele lap tekst te droppen.
Als ik je echter nog een tip mag geven: check nog even de spelling en grammatica. Taalfouten vind ik zelf altijd het jammerst in professioneel bedoelde communicatie.

Zoals in de eerste zin al: "Een aantal mensen stelden mij de vraag...", dat moet stelde zijn. "Aantal" is namelijk enkelvoud.
In de volgende zinnen mis ik punten, komma's, etc. en ik zag ook ergens een d/t-fout van de categorie "hij loopd".

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Datum: 26/04/2012 10:28

Ik weet het niet hoor, misschien wordt ik oud, maar mailen werkt toch voor geen meter?

Hartelijke groeten,
Zilt
Gepost door: Lespet
Datum: 26/04/2012 12:15

Quote:
"Vincent van Haperen"

........Zoals in de eerste zin al: "Een aantal mensen stelden mij de vraag...", dat moet stelde zijn. "Aantal" is namelijk enkelvoud.

Klopt dat wel, kan volgens mij beide, vanwege 'mensen' staatde zin in het meervoud en is 'stelden' niet fout.
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Optredens krijgen
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 26/04/2012 12:26

Quote:
Lespet

Vincent van Haperen

........Zoals in de eerste zin al: "Een aantal mensen stelden mij de vraag...", dat moet stelde zijn. "Aantal" is namelijk enkelvoud.

Klopt dat wel, kan volgens mij beide, vanwege 'mensen' staatde zin in het meervoud en is 'stelden' niet fout.

Je hebt gelijk Lespet. Ik redeneerde: 1 aantal is, 2 aantallen zijn.
Maar ik heb het even opgezocht en het blijkt inderdaad allebei te kunnen. Nooit geweten. Sorry dus. En bedankt voor je correctie.

Enkelvoud is echter logischer, zeggen ze:
Quote:
Taaladvies.net

Als een aantal moet uitdrukken dat het om een collectief (een groep mensen of zaken die bij elkaar horen) of een eenheid gaat, ligt een enkelvoudige persoonsvorm voor de hand

Ongenode Gaste
Woods on Fire

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/04/2012 12:27 door Vincent van Haperen.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen