Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Apparatuur
Alle bestanden voor deze discussie
Bestandsnaam Bestandsgrootte   Gepost door Datum  
051_MadAmp met cab.jpg 100.4 KB open | download Django 10/08/2014 Bericht lezen
DeArmond Starfire Special berichtClean volume Madamp A15MK2
Gepost door: Django
Datum: 09/02/2013 00:54

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze versterker? Het is een zelfbouw-kit die verkocht worden via musikding.de met als specs o.a. 15W, 2x 6L6 buizen en 2 kanalen. Lijkt me een ideale draagbare oefenversterker (in tegenstelling tot mijn huidige, en Fender Twin), maar ik vraag me af of het clean nog genoeg zal zijn om nog enigszins acceptabel clean boven de drums in het repetitiehok uit te komen?
Mark
berichtRe: Clean volume Madamp A15MK2
Gepost door: Lespet
Datum: 09/02/2013 04:20

Quote:
Mark

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze versterker? Het is een zelfbouw-kit die verkocht worden via musikding.de met als specs o.a. 15W, 2x 6L6 buizen en 2 kanalen. Lijkt me een ideale draagbare oefenversterker (in tegenstelling tot mijn huidige, en Fender Twin), maar ik vraag me af of het clean nog genoeg zal zijn om nog enigszins acceptabel clean boven de drums in het repetitiehok uit te komen?
Mark

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die ervaring hebben met deze amp (zelfbouw-kit), maar wel ervaring hebben met een 15 Watt versterker die clean boven een drummer moet uitkomen. Als je het woord discipline niet kent ga je het niet redden.
DeArmond Starfire Special berichtRe: Clean volume Madamp A15MK2
Datum: 09/02/2013 12:04

Het hoeft ook niet perfect clean te zijn, met een randje mag. Die band van me probeer ik wel onder de duim te houden. En evt kan er ook nog een microfoon voor. Maar ik begreep dat amps met EL84 eindbuizen minder lang clean blijven dan die met 6V6 buizen. En van de 15W amps heb ik alleen nog de Vox AC15 (EL84) gehoord, en die blijft naar mijn zin niet lang genoeg clean. Maar hoeveel verschil zullen dan 6V6 buizen maken?
Gepost door: Frans
Datum: 09/02/2013 12:38

Quote:
Mark
Maar hoeveel verschil zullen dan 6V6 buizen maken?

Geen verschil. 6V6 buizen hebben dezelfde specs als EL84. Het heeft ook geen enkele zin om er 6L6 buizen in te zetten als de voeding en uitgangstrafo daar niet op berekend zijn. Met 15 Watt ga je niet meekomen met Animal aan het roer.

Frans.
[www.amps-unlimited.nl]
Datum: 10/02/2013 13:57

Ik bedoel ook niet dat ik de buizen wissel in dezelfde amp, maar dacht dat het type amp met 6v6 meer volume had dan een vergelijkbare amp met EL84. Maar misschien moet ik toch maar aan 20W gaan denken, iets als een Fender deluxe reverb (maar dan in de vorm van een betaalbare kit). Meer moet het ook niet zijn, want het cabinet waar hij op moet is 30W, en de regel is dat je daar een buizenversterker op aansluit met de helft van dat vermogen.
Datum: 10/02/2013 17:32

Quote:
Mark
.... maar dacht dat het type amp met 6v6 meer volume had dan een vergelijkbare amp met EL84......

Nee is niet zo, althans geen verschil door de buizen. De specs van deze buizen zijn nagenoeg identiek. Verschil tussen 15 en 20 Watt zal je ook niet zo snel horen, een 15Watt zal ietsje eerder opbreken maar daar blijft het bij.

Wat de belastbaarheid voor je cabinet betreft:

Er is een theoretische benadering voor. Een amp welke 20Watt clean produceert zou in theorie 1.41 maal dat vermogen kunnen leveren als deze maximaal geclipped wordt uitgestuurd. Dit betekent dus 1.41x20 is 28Watt totaal vermogen. In de praktijk loopt het zo'n vaart niet omdat dit bijna niet meer aan te horen is tenzij je er een heavy metal speelstijl op nahoud. Als je goed je oren gebruikt kun je het cabinet best gebruiken op een 50Watt amp maar je moet dan wel goed naar je speakers luisteren. Wil je met een drummer meekomen zou ik meer in de richting van een AC30 kijken. Eindtrapje met 4x EL84.

Frans.
[www.amps-unlimited.nl]
Gepost door: Ron
Datum: 10/02/2013 19:04

Ik heb zo'n versterker gebouwd een jaar geleden. Samen met een 2x12 cabinet met V30 speakers.
Als je de volume knop op de helft open zet gaat ie op het clean kanaal oversturen.

Kan het niet echt goed beschrijven, ander kom een keer naar Soest. Kan je het uitproberen.
Het zelf bouwen van zo'n amp is eigenlijk best wel leuk om te doen.
Datum: 13/02/2013 01:01

Frans dank voor je uitleg. Als ik een 30W amp om mijn 30W cabinet aansluit kan ik er dus 'veilig' op spelen zolang hij clean blijf, en zonder clipping dus (in theorie dan, want op het moment die ie wel clipt zit je boven de 30W is 't wellicht te laat voor de speaker).
Maar als de eindbuizen van de A15MK2 pas op een redelijk volume opbreken, lijkt deze me toch zeer bruikbaar voor mij. Eerst eens beluisteren dus.
Datum: 25/02/2013 21:59

Quote:
Mark
Als ik een 30W amp om mijn 30W cabinet aansluit kan ik er dus 'veilig' op spelen zolang hij clean blijf, en zonder clipping dus (in theorie dan, want op het moment die ie wel clipt zit je boven de 30W is 't wellicht te laat voor de speaker).

Sorry voor de late reactie, je conclusie is geheel juist maar....
Het maximale vermogen van de speaker mag best een beetje over het randje, daar zal een goede speaker niet direct van overlijden. In jouw voorbeeld zul je gewoon goed moeten luisteren naar het gedrag van je speaker. Je kan het horen als een speaker het moeilijk krijgt.

Frans.
[www.amps-unlimited.nl]
Datum: 28/02/2013 17:13

Goed te horen dat het een wattje meer mag zijn. Ik heb besloten de 15W Madamp maar gewoon te gaan bouwen. Ik heb 'm gehoord, en hij lijkt te voldoen: clean met randje gaat ie redelijk hard, overdrivekanaal is meer dan genoeg (maar dat is mijn 4W Vox op een 1x12 cab eigenlijk al..). En voor op het podium heb ik altijd de Fender Twin nog.
DeArmond Starfire Special berichtRe: Clean volume Madamp A15MK2bijlage
Datum: 10/08/2014 23:05

Om deze oude discussie nog een einde te geven: de Madamp is al een poos naar alle tevredenheid in gebruik. Clean op repetitieniveau gaat prima, heb er zelfs al een buitenoptreden mee (gedaan zonder microfoon noodgedwongen), maar dan is 't niet echt clean meer te noemen.. Maar qua volume gaat het prima op een 98db 1x12 cab.

Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Clean volume Madamp A15MK2
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 11/08/2014 20:24

Een mooie amp om te zien!

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Datum: 12/08/2014 00:18

Ja danku! Al erger ik me nog wel een beetje aan de aan/uit-schakelaar. Deze en de stand-by schakelaar wil ik nog een keer vervangen door een toggle-switch. Het chassis was al voorbereid op de lompe schakelaar, dus dat wordt geen hele makkelijke klus.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen