Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Apparatuur
Pagina's: Vorige 1 2 Alle Huidige pagina: 2 van 2
berichtRe: Milbert/P3
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 15/03/2013 20:39

Ik heb mij kennelijk weer te compact uitgedrukt en nu is er nadere toelichting nodig. Vooruit.

Vrije wil is in wetenschappelijke zin onndoig omdat er geen wetenschappelijke theorieen zijn die het concept nodig hebben in hun redeneringen. Met andere woorden: er is geen wetenschappelijke redenering waarin het concept van vrije wil een noodzakelijk rol vervult. Let wel: ik praat hier over wetenschappelijke zin. Ofwel: de wetenschap kan prima functioneren zonder het begrip "vrije wil", en is het begrip dus in wetenschappelijke zin niet zinvol.

Over God: het ligt weer allemaal aan je definitie - of wat je graag wilt horen natuurlijk. Ons universum heeft een bepaalde vorm, er regeren wetten die er uiteindelijk voor gezorgd hebben dat de wereld is zoals wij die kennen. Het is interessant om te weten hoe die wetten tot stand gekomen zijn, en daarbij zijn er grofweg twee benaderingen:

1. De wetten zijn tot stand gekomen op basis van weer andere wetten of mechanismen, die wij nu (nog) niet kennen. Dat laat zich natuurlijk gelijk de vraag stellen: waar komen die dan vandaan, ergo back to square one.

2. De wetten zijn op een andere, niet-wetmatige manier tot stand gekomen.

Heeft er iemand moeite mee als we dat kortweg "God" noemen - een proces dat zich niet-wetmatig gedraagt, zich dus niets aan hoeft te trekken van natuurwetten zoals wji die kennen, kennelijk z'n motivatie ergens vandaan haalt - kortgezegd "de wil van God" en uiteindelijk dus de schepper is van ons universum?

(Optie 1. is overigens het door jou al genoemde matrushka-effect, Glenn, waar we niet veel verder mee komen, omdat de lus eindeloos diep is.)

Ik kan er niet onderuitkomen dat God bestaat. Niet dat dat in het dagelijks leven veel uitmaakt natuurlijk - het brengt mij niet tot 'Geloof' of 'Kerk'.

Over vrije wil: ik maak duidelijk onderscheid tussen het fysische begrip en het metafysische - en wellicht ook nog wel het psychologische. Ik wil graag een kopje koffie - dat is mijn psychologische vrije wil, en niets of niemand weerhoud mij ervan dat te willen - alsweer vrijheid in psychologische zin.

Er is een reden dat ik dat wil - een aaneenschakeling van chemische gebeurtenissen die mij bewust maken van het feit dat ik een kopje koffie wil, en dat is het fysische begrip. Aangezien ik die processen niet beheer is er niets vrij aan.

Een metafysische vrije wil: Iedereen is vrij te doen en laten wat hij wil - binnen de grenzen van de wet etc. natuurlijk - en kan daar dus op aangesproken worden, of er sociale kudos mee verdienen. En onze maatschappij is er op gebaseerd dat we mechanismen hebben om het gedrag van mensen - uiteindelijk het gevolg van vrije keuzes - te sturen en regelen.

Hoewel vrije wil in fysieke zin niet bestaat, is er natuurlijk wel vrije wil in metafysische en psychologische zin. Het is dan ook interessant om te zien hoe een steeds dieper besef van het ontbreken van fysieke vrije wil botst met de sociale beofte die de maatschappij heeft aan het bestaan van een metafysische vrije wil - ik kan er tenslotte ook niets aan doen dat mijn vader grenswachter in Braunau am Inn was.

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 15/03/2013 20:43

Ben je weer aan de drank Rob?
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 15/03/2013 21:47

Alleen als ik aan jou denk, Sjaak

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.
Gepost door: Wuls
Datum: 16/03/2013 09:26

Het maakt het leven wel een stuk saaier Rob, je betoog.
Gepost door: Zilty
Datum: 16/03/2013 10:32

Je bereidheid om je aan te passen aan het nivo dat noodzakelijk is is lovenswaardig Rob. Ik vraag me af of Leonardo Da Vinci ook zo bereid was af te zakken tot het gepeupel.

Ik doelde uiteraard op een specifieke god, niet simpelweg 'een term' voor dat wat we niet kennen. Wat je zegt over wetenschap is nog steeds niet juist, al gebruik je inderdaad een stuk meer woorden deze keer. Het staat zelfs haaks op ej uitspraak dat we het begrip van vrije wil nodig hebben in sociale context. Ik krijg het bijna m;n bek niet uit, maar de rechtspraak is in zekere zin wetenschap, net als vele sociale studies zijn ht vooral egotiscal maniacs en waanzinnigen die zich daarmee bezig houden, maar deze wetenschappen kunnen niet zonder de aanname van vrije wil. Zullen we dat dan maar een ' Robje' noemen, als je zegt dat iets zo is omdat je vindt dat het zo is?

Overigens, als je nu een beweging start die recht en andere sociale studies plaats waar ze horen, op het HBO, dan kan je op mijn steun rekenen. Sjaak kan onze poster boy worden. duivelse grijns

Hartelijke groeten,
Zilt
Gepost door: Just-a-Beaver
Datum: 16/03/2013 17:57

Foob: onnodig betekent hier dat het concept vrije wil niet nodig is om de werkelijkheid te verklaren, het kan ook op andere manieren met zaken die wel toetsbaar zijn. Of je persoonlijk vrije wil wenselijk, mooi of iets dergelijks vindt is iets anders natuurlijk. knipoog

Los daarvan: Lamme moet men niet zo serieus nemen. Hij schrijft prikkelende verhaaltjes die goed verkopen, verwar dat aub niet met dat wat daadwerkelijk rondgaat aan ideeŽn in een vakgebied.

[edit] er was al een pagina twee blijkbaar. tong uit de mond grijns

Quote:
JanVrm

De Bever zit er niet naast. Het is alleen even wennen aan zijn geknaag.
Hoort me hier knagen!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/03/2013 17:57 door Just-a-Beaver.
Gepost door: Angelo
Datum: 16/03/2013 20:24

Ja kutzooi ik wilde vanavond een keer verstandig niet de kroeg in gaan, maar blijkbaar is er dus geen ontkomen aan.

------------------------------------------------
Mijn JoeTjoep!
Pagina's: Vorige 1 2 Alle Huidige pagina: 2 van 2

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen