Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Apparatuur
berichtFX -loop
Gepost door: Purple John
Datum: 26/03/2013 22:06

Hey allen,

Even een simpele vraag; ik kom er niet helemaal uit.
Kan iemand mij vertellen wat een "gebufferde" FX-loop is?
Vast bedankt weer.

"I have no tolerance for fools"- Ritchie Blackmore
www.fab5.2trouble.nl
berichtRe: FX -loop
Gepost door: Frans
Datum: 27/03/2013 08:44

Door het aansluiten van een effect zou het oorspronkelijke signaal dermate belast kunnen worden dat het inkakt en nog erger van karakter veranderd. Vooral dat laatste willen we niet en daarom zit er tussen de send uitgang en het punt waar het send signaal wordt afgetakt een klein versterkertrapje. Dit kan zijn uitgevoerd met een buis maar ook solidstate buffers worden veel toegepast.

Als het signaal terugkomt naar de returnjack kan het ook verzwakt zijn waardoor soms ook een ontvang versterkertrapje de mogelijkheid bied dit weer op niveau te brengen. Daarnaast heeft de onvangende trap ook de taak van impedantie aanpassing.

Het werkt ook zonder buffer maar de invloed van de randapparatuur is onvoorspelbaar dus een buffer bied meer speelruimte voor experimenten.

Frans.
[www.amps-unlimited.nl]
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 27/03/2013 09:31

Je bent me nt voor Frans. knipoog
Datum: 27/03/2013 09:39

Ow sorry Nico. En....had ik het goed? tong uit de mond grijns

Frans.
[www.amps-unlimited.nl]
Gepost door: luuk
Datum: 27/03/2013 09:58

ik ben het met je eens frans!
mijn vertrouwen in dit verhaal heb je haha blij
Datum: 27/03/2013 18:59

Wow, dit riekt naar een professional knipoog
Helemaal duidelijk, dank je wel!

www.fab5.2trouble.nl
Gepost door: ron smit
Datum: 27/03/2013 20:03

Voor mijn effect (GT10) gebruik ik een buffer. Ik ben atechnisch, maar als ik het goed begrepen heb verandert een buffer de impedantie ("fixed high impedance load" ). Daardoor wordt het signaal/geluid niet of minder door het effect aangetast ("tonesuck" ) als het uit staat. Het signaal gaat er als het ware makkelijker doorheen.

Zoiets dus: [www.keymusic.com]

Zie o.m. hier voor uitleg en een demonstratie: [screaminfx.com] en [www.petecornish.co.uk]. Best boeiend.

Ik hoor zelf niet direct verschil met en zonder buffer, maar merk wel dat het gitaargeluid in de band is veel directer is.

Dat van dat buisje is nieuw voor mij, maar er zullen meer wegen naar Rome luiden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/03/2013 20:03 door ron smit.
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 27/03/2013 22:05

Voor een GT8? Die heeft toch geen buffer nodig?

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.
Datum: 27/03/2013 23:13

Ik merkte het verschil door eens zonder GT10 (4k-methode) rechtstreeks in de versterker te pluggen. Het geluid was veel directer en kwam veel beter door de band heen. Voor mij een openbaring. Zoekend naar de oorzaak daarvan kwam ik op de buffer.

Ik denk dat de GT10 toch iets van je toon afsnoept. Ik zag dat ook wel bevestigd door andere gebruikers.
Datum: 27/03/2013 23:22

GT's snoepen wel van je tone af - er is geen true bypass - maar dat is op de GT ook goed te tweaken, in je "Off" preset. Op zich heeft dat denk ik niks met buffer of geen buffer te maken.

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.
Datum: 27/03/2013 23:51

Zoals ik het begrijp vermindert de buffer achter je gitaar de tonesuck, door de impedantie te veranderen. Hierdoor komt het signaal beter door de effecten (of snoeren) heen.
Maar hou mij ten goede, dit heb ik ook maar zo begrepen. In ieder geval werkt het bij mij.
Datum: 28/03/2013 01:58

Ik denk dat wat bij jou werkt is dat de buffer als een voorversterkertje werkt die voor de GT8 zit, en dat dat hogere input signaal het geluid van de GT iets veranderd.

Datum: 28/03/2013 07:34

Quote:
"ron smit"

Zoals ik het begrijp vermindert de buffer achter je gitaar de tonesuck, door de impedantie te veranderen. Hierdoor komt het signaal beter door de effecten (of snoeren) heen.
Maar hou mij ten goede, dit heb ik ook maar zo begrepen. In ieder geval werkt het bij mij.

Dat klopt, beetje uitleg waarom dat zo is:

Je pickups hebben een hoge impedantie ofwel wisselstroomweerstand Een kabel heeft een zekere capaciteit. Een capaciteit heeft de eigenschap een belasting te vormen welke toeneemt naarmate de frequentie hoger wordt. Deze combinatie is een perfect hoogaf filter, zij het ongewenst. Dat betekent dat de hogere toon uit je signaal onevenredig verzwakt wordt wat goed hoorbaar is, zeker bij gebruik van een slechte kabel. Dit kun je opvangen door het signaal uit de pickups al te versterken voor het de gitaar verlaat. Het gaat hier dan niet zozeer om het liften van het niveau maar meer om de impedantie van de signaalbron te verlagen wat demping voor hoge frequentie's verminderd.

Hetzelfde wordt gedaan in hoogfrequent antenne installatie's. Ook daar wordt het signaal ver bover ruisniveau uit getilt en met equalizers bewerkt om de demping van kabels te compenseren. Zou je deze compenstie pas uitvoeren na de kabel dan wordt de ruis meeversterkt en heeft het dus geen nut meer.

Frans.
[www.amps-unlimited.nl]

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/03/2013 07:40 door Frans.
Datum: 28/03/2013 08:30

Frans, ik vind het knap dat jij het zo kunt uitleggen dat ik het zelfs begrijp; complimenten duim omhoog
Datum: 28/03/2013 09:09

Quote:
Frans

Dat klopt, beetje uitleg waarom dat zo is:

Je pickups hebben een hoge impedantie ofwel wisselstroomweerstand Een kabel heeft een zekere capaciteit. Een capaciteit heeft de eigenschap een belasting te vormen welke toeneemt naarmate de frequentie hoger wordt. Deze combinatie is een perfect hoogaf filter, zij het ongewenst. Dat betekent dat de hogere toon uit je signaal onevenredig verzwakt wordt wat goed hoorbaar is, zeker bij gebruik van een slechte kabel. Dit kun je opvangen door het signaal uit de pickups al te versterken voor het de gitaar verlaat. Het gaat hier dan niet zozeer om het liften van het niveau maar meer om de impedantie van de signaalbron te verlagen wat demping voor hoge frequentie's verminderd.

Hetzelfde wordt gedaan in hoogfrequent antenne installatie's. Ook daar wordt het signaal ver bover ruisniveau uit getilt en met equalizers bewerkt om de demping van kabels te compenseren. Zou je deze compenstie pas uitvoeren na de kabel dan wordt de ruis meeversterkt en heeft het dus geen nut meer.

H verdorie Frans, nu ben je me wr voor.
Datum: 28/03/2013 09:41

Je wordt traag, Nico knipoog

www.fab5.2trouble.nl
Datum: 28/03/2013 11:50

Zelf gebruik ik geen GT10. True-er bypass is niet mogelijk.
Datum: 28/03/2013 16:28

Quote:
Sjaak

Zelf gebruik ik geen GT10. True-er bypass is niet mogelijk.
Mijn air guitar is true-est bypass.

Gepost door: Zilty
Datum: 29/03/2013 10:05

Ik heb me ingehouden, maar ik wilde zoiets ook zeggen, alleen wat meer op de man spelend uiteraard. blij

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 29/03/2013 10:15

Uiteraard. Zo ben je.
Gepost door: Zilty
Datum: 29/03/2013 10:44

Dat zeg ik. blij

Hartelijke groeten,
Zilt
Gepost door: JanVrm
Datum: 29/03/2013 11:14

Over FX-loop......

Weet iemand hoe het volgende komt?

Speel momenteel met de GT8 ook middels de 4 kabelmethode. Meestal in de manual mode. Werkt prima.

Alleen soms bij het opstarten werken de effecten (met name delay) zo maar voor 20%. Ik los dat momenteel op door in de GT8 de return en mono output even los te koppelen en dan weer terug aan te sluiten. Dan werkt het meestal wel. Vraag me af hoe dit komt en in ik welke volgorde precies alles dien aan te sluiten en aan te zetten om dit probleem niet te hebben.
Gepost door: JanVrm
Datum: 30/03/2013 17:25

Niemand?koekoek!
Datum: 30/03/2013 17:44

Quote:
JanVrm
Niemand?koekoek!

Kennelijk, deze koekoek! begrijp ik dan ook niet zo

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen