Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Apparatuur
Scheuren berichtProblemen met nieuwe Orange Terror Bass 500
Gepost door: Jord
Datum: 13/08/2013 14:51

Naar aanleiding van dit topic, heeft onze bassist een Orange Terror Head 500 gekocht.

Nu hebben we daar de volgende twee problemen mee:

1. Het signaal wat wordt weggestuurd uit de DI is echt heeeeeul pleuris hard. Dat wil zeggen dat als ik op het kanaal van mijn GL2400 mixer mijn line (pad) heb ingeschakeld (hetgeen het signaal met 20dB dempt) en mijn gain helemaal weggedraaid is (Standaard +6dB dus met line (pad) ingeschakeld -14dB) ik al zit te schuren tegen een clippend signaal.
2. Het geluid van mijn bassist clipt ook heel snel op zijn eigen speaker (SP212). Ik weet dat Vincent heeft gezegd in het vorige topic dat het een versterker is die wel wat natuurlijk compressie/lichte oversturing heeft. Maar ik krijg het gevoel dat er überhaubt bijna geen headroom te vinden is. Zelfs met de gain helemaal dicht en volume halverwege, krijgt mijn bassist hem over de zeik met passieve elementen.

Oftewel, vooral de vraag voor Vincent of hij deze eigenschappen herkent in zijn Terror head en wat er mis was met zijn eindtrap toendertijd?
En de vraag aan de rest:
Verwachten jullie dat mijn bassist gewoon dikke pech heeft en de één op tienduizend kapotte heads te pakken heeft van een gloednieuwe batch?
En nog even specifiek aan Frans: zie jij een relatie tussen het hoge signaal van de DI en het snel clippende signaal van de amp op zijn cabinet?

Cheesy google page ranking marketing tekst:
Voor een geweldige cover- feestband uit Delft, ga naar -> [www.jalekker.com]
Scheuren berichtRe: Problemen met nieuwe Orange Terror Bass 500
Datum: 15/08/2013 08:56

Anybody?
Vincent?
Bump!

Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Problemen met nieuwe Orange Terror Bass 500
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 15/08/2013 14:25

Hoi Jord,

Mijn head heeft ook een heel hard uitgangssingnaal via de DI uitgang. Ik heb er toen ik de head net had de klantenservice van Orange over gemaild. Die vertelden me dat het hem in het ontwerp zit, het is dus geen fout van jouw specifieke head, maar iets onhandigs in het ontwerp. Ze weten ervan en werken eraan bij Orange. Het lijkt me dat jij en ik hier helaas niks aan hebben, maar dat het dus bij een MK2 versie of een vervolgontwerp beter zal zijn.

Het lijkt me dat je het met een mod wel zachter zou kunnen krijgen, overigens. Maar hoe dat moet weet ik niet.

Wat ikzelf altijd doe is het DI signaal van de amp oppakken met een externe DI-box (een Radial JDI in mijn geval), deze verzwakken en daarna op de tafel ook nog eens verzwakken. (totaal verzwakking ongeveer 40 dB).
Dat dit nodig is, is natuurlijk eigenlijk absurd, maar aan de andere kant werkt het prima en klinkt het ontzettend vet. Je kunt overigens het signaal oppikken uit de DI uitgang (xlr) of uit de FX send (jack). Als je de send gebruikt wordt het signaal niet onderbroken, oftewel, je krijgt nog steeds geluid uit je speaker.
Sommige DI's (de Radial ook) kunnen overigens ook tussen de top en de speaker in aangesloten worden. Let op, dat kunnen ze niet allemaal dus check dat even goed voor dat het ineens naar verbrand plastic gaat ruiken.

Dan over het oversturen over de eigen speaker: ik weet niet wat jij 'over de zeik' noemt, misschien noem ik dat wel 'lekker warm' of 'een fijn knorretje', maar als je hem spatclean en schoon wil, moet je inderdaad de gain op 9 uur zetten of nog lager. Ik zelf vind dat heel fijn. Ik zet meestal de gain op 10 a 11 uur en zet de EQ-knoppen alle 3 op half 2. In een drukke bandmix draai ik de midknop terug naar 12 uur en zet ik het laag vol open. Zo maak ik meer plek in het mid en schuif ik de focus van mijn sound naar een lagere frequentie.
Met deze instellingen krijg ik mijn vintage-achtige jazzbass clean en warm bij zacht spelen, terwijl het tikje gain me helpt mijn geaccentueerde noten er juist uit te laten springen dmv extra boventonen, terwijl het volume binnen de perken blijft vanwege de buizencompressie.

Ik gebruik inderdaad geen gaininstellingen boven 12 uur op de knop.
Mocht je dit onhandig vinden, zou je kunnen overwegen de 12ax7 uit de voorversterker te vervangen door een buis met minder gain. Zo krijg je een groter stuk op de gainknop waarbij het geluid min of meer cleanachtig is. Welke buis dat dan het beste zou kunnen zijn, kan iemand anders je vast het beste vertellen. Frans bijvoorbeeld?

Maarre jullie hadden de amp toch uitgeprobeerd? Was je het rafelige geluid toen niet opgevallen? Het is iets heel kenmerkends voor deze amp. Hij mikt op spelers die van een 'randje' houden.

Ongenode Gaste
Woods on Fire

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/08/2013 14:28 door Vincent van Haperen.
Scheuren berichtRe: Problemen met nieuwe Orange Terror Bass 500
Datum: 19/08/2013 10:36

Het lijkt erop dat het probleem niet aan de top lag, maar dat de output van zijn Fender Jazzbas brak is. We hadden dezelfde problemen over een DI en andere amp. Wel grappig dat het probleem precies omhoog kwam bij het wisselen van versterker.

Thanks voor de input iig, Vince! We weten nu dat het hoge outputsignaal van de Terror normaal is.

Van FX-send naar DI werkte overigens perfect!

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen