Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Apparatuur
berichtvoor de kenners die alles al weten over aansluiten....
Gepost door: JanVrm
Datum: 29/08/2013 13:52

Ongeveer voor een jaartje gebruik ik naar tevredenheid de 4 kabelmethode tussen de Boss GT8 en Mesa/Boogie DC-3. Zonder ruis en brom.

Live stel ik de GT8 grotendeels in op de manual mode, waarbij ik dus de pedalen als losse stompboxes bedien. Sinds een aantal maanden doet zich het volgende euvel voor:

Soms al bij aansluiten reageren de effecten niet of nauwelijks hoorbaar in de manual mode. De oplossing is dan meestal de plug uit de versterker input te halen en dan weer terug steken. Soms helpt dat ook niet, dan moet alles even uit, opnieuw aanzetten, plug eruit en erin, voordat het weer wel goed werkt.

Dit is al met al storend, met name bij een repetitie of een optreden en ik zoek de oplossing. Zonder 4cm spelen vind ik eigenlijk al geen optie meer.

Wie weet waar dit aan kan liggen en wat er aan te doen valt? Heeft het misschien te maken met volgorde van aansluiten: moet je misschien strikt een bepaalde procedure volgen van bijvoorbeeld eerst een apparaat aanzetten, dan pas kabel A aansluiten, dan kabel C, e.d.?
berichtRe: voor de kenners die alles al weten over aansluiten....
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 29/08/2013 13:57

Quote:
JanVrm

De oplossing is dan meestal de plug uit de versterker input te halen en dan weer terug steken. Soms helpt dat ook niet, dan moet alles even uit, opnieuw aanzetten, plug eruit en erin, voordat het weer wel goed werkt.

Klinkt als een mechanisch probleem Jan. Voor de hand liggende vraag is of alle aansluitingen, kabels en pluggen nog in orde zijn. Met name de plugs (corrosie of aanslag?)
Datum: 29/08/2013 14:03

Kabels zijn in orde. Ik heb ook geen last van gekraak bij het bewegen van snoeren e.d.
Het lijkt mij eerder iets dat in een bepaalde manier van aansluiten er ergens een impuls wordt gegeven die een tijdelijke storing veroorzaakt. Want iedere keer zodra ik wat gerommeld heb zoals eerder vermeld, werkt het wel goed.

Met 1 uitzondering: dat gebeurde bij de laatste repetitie. Had de GT8 dus goed werkend en bij de pauze trapte ik het volumepedaal dicht. Bij hervatten volumepedaal open, effect weg. Plug uit input versterker en weer terug..en hij deed het weer.

koekoek!huh?
Gepost door: Lespet
Datum: 29/08/2013 14:33

Ik zou alle In/Outputs eens goed schoonmaken, de plugs kunnen ok zijn, maar daar waar ze in moeten, wattenstaafje en alcohol (of iets beters) en voorzichtig schoonmaken. .....Het is en blijft leuk....Troubleshooting.
Gepost door: R'Oha
Datum: 29/08/2013 15:10

Of misschien last van aardstralen? Even ergens een wichelroede lenen en tsjekken. gek

"Waar is de opener?", sprak de dichter
Datum: 29/08/2013 15:26

zit er windows op? klinkt als een softwareprobleem.
Datum: 29/08/2013 15:36

Mijn Mesa/Boogie loopt op iTunes. knipoog
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 29/08/2013 17:19

Heeft die Mesa in fx mix potmeter? Ik denk het wel, en ik denk dat dat dan de boosdoener is.

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.
Datum: 29/08/2013 18:45

Inderdaad Rob,
Die heeft ie.

Heb je dat zelf meegemaakt? Kwestie van potmeter vervangen?
Datum: 29/08/2013 18:48

Staat die altijd vol open, of laat je ook wat van het niet-vervormde geluid doorlopen naar de eindtrap? Of anders gezegd, als je zegt dat de effecten wegvallen, klinkt dat hetzelfde als wanneer je de fx return kabel eruit zou trekken?

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.
Datum: 29/08/2013 20:01

Sorry Jan, ik vind je een fijne vent, maar een Boss GT8 tussen je gitaar en de Mesa is natuurlijk een doodzonde. Die Boss vreet je hele geluid op.
Datum: 29/08/2013 20:44

Moet ik het nou weer zeggen, Alex?

Gepost door: Richard
Datum: 29/08/2013 22:21

Boss=Tonesuck

Toch?
Gepost door: Zilty
Datum: 30/08/2013 08:13

Quote:
==X@LeX==

Sorry Jan, ik vind je een fijne vent, maar een Boss GT8 tussen je gitaar en de Mesa is natuurlijk een doodzonde. Die Boss vreet je hele geluid op.

Ik word er een beetje ongemakkelijk van als je telkens je onbegrip etaleert Alex, zou je dat wat kunnen minderen, ik voel me niet graag ongemakkelijk.

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 30/08/2013 08:35

Quote:
Zilty

==X@LeX==

Ik word er een beetje ongemakkelijk van als je telkens je onbegrip etaleert Alex, zou je dat wat kunnen minderen, ik voel me niet graag ongemakkelijk.
Da's wel heel beschaafd gesteld, Zilty. Ben je verliefd ofzo?

Datum: 30/08/2013 08:44

Al heel lang, dus dat zal het niet zijn. De vakantie is voorbij, de drugs uitgewerkt, vaak sla je dan een beetje door in het besef dat het tijd is om effe normaal te doen. Sorry.

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 30/08/2013 09:01

Quote:
"Rob de Jong"

Staat die altijd vol open, of laat je ook wat van het niet-vervormde geluid doorlopen naar de eindtrap? Of anders gezegd, als je zegt dat de effecten wegvallen, klinkt dat hetzelfde als wanneer je de fx return kabel eruit zou trekken?

FX-knop staat altijd op 100% (minder klinkt niet). Slijtage van het draaien kan de potmeter niet hebben.
Wat betreft de FX-return kabel..zal ik volgende week even testen.

@ Alex: tonesuck is er. Je kunt hier de zoveelste discussie over houden maar +1 bas/+1 treble en het klinkt wel goed. Speel je op gitaar A, klinkt het ook weer anders dan op gitaar B. Het is dus altijd...anders.
Dus anders ja, maar in een vol volume van een band praat je over verschillen die bijna alleen gitaristen horen. Maar als je beetje weg met een GT8 bent kun je daar je voordeel uit trekken. De hoeveelheid/keuze, "tweakbaarheid" en veelzijdigheid van effecten in de GT8 zet je niet snel op een gewone pedalboard weg.
En al die losse stompboxes met hun voeding, doen die dan niets met je sound? Ik overweeg de stap wel eens, maar ben er nog niet uit.
Datum: 02/09/2013 11:26

Probleem lijkt opgelost te zijn: ondanks dat ik de kabels paar keer getest heb moet er in de kabel uit de return van de versterker een kabelbreuk zitten. Zal bij de eerste tests (iedere kabel direct van gitaar naar amp getest) waarschijnlijk per ongeluk goed gelegen hebben, maar gisteren deed de 4cm helemaal niets meer totdat ik deze bewuste kabel verving. Hopelijk is het probleem nu definitief uit de wereld.
Gepost door: ron smit
Datum: 02/09/2013 20:35

Quote:
Richard

Boss=Tonesuck

Toch?

Daar gebruik ik dus een buffer voor.

Overigens hanteer ik dezelfde methode met een GT10/Koch, behalve dan dat ik patches gebruik. Nooit zo'n probleem gehad.

Is dat niet een algemeen probleem met Mesa B., dat ze er zo maar mee ophouden?
Datum: 02/09/2013 20:44

Nee, het lag aan de kabel naar de fx return, wat ik al dacht

Datum: 02/09/2013 21:42

Quote:
"ron smit"

Richard
Boss=Tonesuck

Toch?

Daar gebruik ik dus een buffer voor.
dat helpt dus niet tandpastagrijns
Datum: 03/09/2013 11:26

Quote:
"Rob de Jong"

Nee, het lag aan de kabel naar de fx return, wat ik al dacht

Niet zo snel op je borst kloppen Rob. Laten we de komende tijd maar eens kijken of de kabel de enige reden is.
Datum: 03/09/2013 17:32

OK. laat je even weten of ik al mag kloppen?

Wat ik trouwens niet helemaal begrijp is dat als je de fx return op 100% hebt staan en er een kabelbreuk in de fx return kabel zit, hoe het dan kan dat je soms geen effecten hoort. Ik zou denken dat je dan soms helemaal geen geluid zou moeten hebben, of een zachter geluid. Of is die 100% op de mesa geen echte 100% (zoals op de Marshall DSL-series?

Gepost door: ron smit
Datum: 04/09/2013 17:08

Het juiste snoer:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/09/2013 17:08 door ron smit.
Datum: 04/09/2013 19:07

LOL. Erg leuk.

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 04/09/2013 20:04

ROTFL

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen