Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Apparatuur
Alle bestanden voor deze discussie
Bestandsnaam Bestandsgrootte   Gepost door Datum  
BUGERA_ValveBiasInstruction.pdf 109.2 KB open | download R'Oha 15/03/2014 Bericht lezen
berichtbias adjust knop
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 15/03/2014 08:16

Ik ben erg tevreden over mijn bugera v22. Alleen zijn de buizen nu versleten en moeten ze vervangen worden. Nu zit er op die v22 een bias adjust knop.

Moet ik nu net zo lang aan die knop gaan draaien tot de spanning die alle buizen opnemen zo hoog is als de spanning die de fabrikant van de buis opgeeft?
berichtRe: bias adjust knop
Gepost door: Frans
Datum: 15/03/2014 10:37

Dacht het niet.

Allereerst moet je weten hoe hoog de voeding is, bv 450V=. Dan bepaal je welk biasvermogen je wilt instellen. Als je een 30W 6L6 hebt die je op 50% wil instellen is dat 15W. Daarna moet je de bij deze spanning behorende stroom instellen om dat vermogen van 50% te verkrijgen.

Frans.
[www.amps-unlimited.nl]
Datum: 15/03/2014 11:12

Is het niet onhandig dat de stroom door alle buizen in 1 knop wordt bediend? Of gaat dat meestal goed af als de buizen van hetzelfde model zijn?
Datum: 15/03/2014 11:17

Quote:
Vaginaseks

Is het niet onhandig dat de stroom door alle buizen in 1 knop wordt bediend?

Bij een gematched setje geen probleem.

Frans.
[www.amps-unlimited.nl]
Datum: 15/03/2014 11:21

Oke, het klinkt makkelijker dan wat de meeste winkels ervoor vragen. Zal wel veel geknoei zijn.
Datum: 15/03/2014 11:26

Alles is makkelijk als je weet hoe het moet.

Frans.
[www.amps-unlimited.nl]
berichtRe: bias adjust knopbijlage
Gepost door: R'Oha
Datum: 15/03/2014 12:56

Misschien de Bugera Valve Bias Instruction eens zorgvuldig doorlezen?

Lees vooral ook de waarschuwingen.

"Waar is de opener?", sprak de dichter

Bijlagen:
open | download - BUGERA_ValveBiasInstruction.pdf (109.2 KB)
Datum: 15/03/2014 21:34

welnee man ROTFL
Datum: 18/03/2014 10:22

Werd er vroeger (70's 80's) ook gebiased? Of werd het toen maar gewoon erin geramd en kijken wat het mooiste geluid geeft?
Datum: 18/03/2014 10:56

Quote:
Liam

Werd er vroeger (70's 80's) ook gebiased? Of werd het toen maar gewoon erin geramd en kijken wat het mooiste geluid geeft?

Nee hoor, vroeger liet men de buizen gewoon verbranden en kocht men iedere maand een nieuw setje.

knipoog

Frans.
[www.amps-unlimited.nl]
Datum: 18/03/2014 12:40

Ik bedoel, als je die bias gewoon aanpast tot het punt waar je de versterker het mooist vindt klinken is het toch goed? Ik denk niet dat buizen die heel erg veel stroom opnemen goed zouden klinken.
Datum: 18/03/2014 12:58

Hmmm.. Op mijn bugera v22 staat een bias test waar ik mijn multimeter op kan aansluiten. Maar ik kan daar slechts ťťn pool op aansluiten. Waar moet ik de andere op aansluiten? Mijn vader zegt dat ik hem tegen het metalen hulsel van de biastest moet houden.
Datum: 18/03/2014 13:09

Quote:
Liam

Hmmm.. Op mijn bugera v22 staat een bias test waar ik mijn multimeter op kan aansluiten. Maar ik kan daar slechts ťťn pool op aansluiten. Waar moet ik de andere op aansluiten? Mijn vader zegt dat ik hem tegen het metalen hulsel van de biastest moet houden.

Je moet op die twee punten -15V= afstellen maar......

Dat geldt alleen als je de voorgeschreven buizen gebruikt. Dit is een van de zeldzame ampjes met EL84 eindtrap waar de bias moet worden afgesteld. Heb je toevallig een paar heel hete buizen klink hij idd goed maar trekt veel stroom. Gevolg kan zijn dat je voeding of uitgangstrafo het begeeft en je buizen zullen zeker niet lang meegaan als andere componenten niet eerder sneuvelen. Je hebt voor de door jouw toegepaste buizen meer parameters nodig om de bias af te stellen. Zo moet je ook de spanning weten tussen anode en kathode en de stroom door de buis. Zomaar een spanning op G1 instellen bij onbekende buizen heeft geen enkele zin. Dan kun je nog beter op gehoor afstellen.

Frans.
[www.amps-unlimited.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/03/2014 13:09 door Frans.
Datum: 18/03/2014 13:25

Dus ik moet hem zo aansluiten?

Vervolgens die bias adjust net zolang draaien tot er -15 volt uitkomt? Ik gebruik ook EL84 eindbuizen, die moet ik nog bestellen.

Maar dus als ik EL84 heb gewoon op -15V afstellen. En dat is dan de spanning die ze beide opnemen of die 1 buis opneemt?
Datum: 18/03/2014 14:43

(zucht)

Ga nou gewoon naar een vakman, Liam.
Voor je het weet ben je geŽlektrocuteerd.

Gepost door: Da Vinci
Datum: 18/03/2014 14:51

Quote:
R'Oha

Voor je het weet ben je geŽlektrocuteerd.

Het hoeft dus niet per se slecht af te lopen schijnheilig

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Datum: 18/03/2014 14:53

(idd zucht)

Je begrijpt mijn verhaal duidelijk niet. Het gevaar voor elektrokutie zal hier wel meevallen maar er is geen enkele EL84 gelijk dus hoe weet je dat je de juiste krijgt? Elk setje is verschillend en moet ter plekke worden afgesteld. Als je nieuwe banden op je auto zet moeten die toch ook uitgelood worden. Je kan wel de juiste maat bestellen maar dat wil nog niet zeggen dat ze goed lopen. Dat gebeurt pas als ze gebalanceerd zijn. Dit geld ook voor de buizen, die -15V= zegt net zoveel als dat je bij elke band op een willekeurige plek 20 gram lood plakt.

Ik weet bijna zeker als je er nieuwe buizen in zet dat hij goed klinkt maar wat er echt gebeurt (of niet) kun je nauwelijks horen, dat moet je meten net als de onbalans van een autoband.

Frans.
[www.amps-unlimited.nl]
Datum: 18/03/2014 15:21

Ik had enkel de eerste regel gelezen en in haast gereageerd. Maar wat ik nu dus begrijp is dat ik stroom en de spanning die elke EL84 apart opneemt moet meten.

Hoe meet ik dat op? Ik hoor veel dingen over een bias probe maar ik heb geen idee waar ik zo'n probe kan kopen.
Datum: 18/03/2014 15:32

Quote:
Liam

Ik had enkel de eerste regel gelezen en in haast gereageerd. Maar wat ik nu dus begrijp is dat ik stroom en de spanning die elke EL84 apart opneemt moet meten.

Hoe meet ik dat op? Ik hoor veel dingen over een bias probe maar ik heb geen idee waar ik zo'n probe kan kopen.

Juist....want.... vermogen is spanning x stroom. Gaat de spanning omhoog neemt de sroom ook toe dus het effect op het vermogen gaat dan in het kwadraat. Je moet dus beide grootheden kennen om het vermogen te bepalen en dat stel je in met de negatieve waarde. Omdat het vermogen het product is van de de spanning en stroom moet bij gelijkblijvend vermogen de stroom lager zijn naarmate de spanning hoger is dus al deze grootheden moeten gemeten worden.

De bias adapter kun je gebruiken maar dan maak je een kleine meetfout omdat de stroom die de biasadapter weergeeft de som is van de anodestroom en de schermroosterstroom. De meting is dus niet helemaal zuiver. Ook moet je ten alle tijden weten hoe hoog de anodespanning is. Uit mijn blote bol dacht ik dat die voor jouw amp nog onder de 300V= lag maar is nog steeds dodelijk dus weet wat je doet.

Frans.
[www.amps-unlimited.nl]
Datum: 18/03/2014 16:10

Quote:
Da Vinci
Een zwaluw maakt nog geen zomer.

How right you can be droevig
Datum: 18/03/2014 16:44

Quote:
Frans

Liam

Juist....want.... vermogen is spanning x stroom. Gaat de spanning omhoog neemt de sroom ook toe dus het effect op het vermogen gaat dan in het kwadraat. Je moet dus beide grootheden kennen om het vermogen te bepalen en dat stel je in met de negatieve waarde. Omdat het vermogen het product is van de de spanning en stroom moet bij gelijkblijvend vermogen de stroom lager zijn naarmate de spanning hoger is dus al deze grootheden moeten gemeten worden.

De bias adapter kun je gebruiken maar dan maak je een kleine meetfout omdat de stroom die de biasadapter weergeeft de som is van de anodestroom en de schermroosterstroom. De meting is dus niet helemaal zuiver. Ook moet je ten alle tijden weten hoe hoog de anodespanning is. Uit mijn blote bol dacht ik dat die voor jouw amp nog onder de 300V= lag maar is nog steeds dodelijk dus weet wat je doet.

Dus ik heb een bias adapter nodig, enig idee waar ik zoiets kan kopen?

Hoe weet ik zeker wat de anodespanning is? Het doel van een bias instellen is dus dat het vermogen van een bepaalde buis niet te hoog is. Hoe hoog is het maximum van een el84? Het vermogen moet tussen 50-70% van het maximum zijn toch?

Het enige probleem wat ik me nu bedenk is, als ik 1 bias adapter gebruik en dan de bias afstel voor 1 buis, kan de andere dan niet ondertussen veel te heet worden en gelijk doorbranden?
Datum: 18/03/2014 17:10

(zucht, zucht, zucht, zucht)

Ga nou gewoon naar een vakman, Liam, in plaats van zelf te willen rommelen met iets waarvan je duidelijk geen kaas hebt gegeten.

Datum: 18/03/2014 19:24

laat maar, ik snap het al.

Ik kom er zelf wel uit.
Datum: 18/03/2014 20:06

duim omhoog

Gepost door: Rob de Jong
Datum: 18/03/2014 21:18

Ik dacht, wat zouden ze er bij Bugera nou van vinden?

In conclusion, having your bias checked frequently and adjusted by your technician is an excellent way to prolong the life of your valves and amplifier, as well as optimize your tone.

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.
Datum: 19/03/2014 02:37

Poor Bugera
Gepost door: Zilty
Datum: 19/03/2014 08:29

Quote:
Liam

Ik kom er zelf wel uit.

HAHAHA. klappend Classic.

Hartelijke groeten,
Zilt
Scheuren berichtRe: bias adjust knop
Gepost door: Jord
Datum: 19/03/2014 10:02

Quote:
Liam

Ik kom er zelf wel uit.

Doen we ook aan overlijdensberichten op deze site Martin?

Cheesy google page ranking marketing tekst:
Voor een geweldige cover- feestband uit Delft, ga naar -> [www.jalekker.com]
Gepost door: Da Vinci
Datum: 19/03/2014 10:41

Geef het even aan Wim door, dan gaat de rest vanzelf.

Hier had uw advertentie kunnen staan.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen