Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Apparatuur
Pagina's: 1 2 3 4 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 4
Alle bestanden voor deze discussie
Bestandsnaam Bestandsgrootte   Gepost door Datum  
2x8ohm cabs aansluiten op 4ohm outs.jpg 44 KB open | download Vincent van Haperen 17/04/2014 Bericht lezen
dualrec2.gif 23.3 KB open | download Rob de Jong 17/04/2014 Bericht lezen
Ikke en Les Paul bij Epycenter berichtCombineer Mesa speakerkasten...
Gepost door: Chris Ketelaer
Datum: 15/04/2014 07:53

Hallo,
Ik heb een Mesa Boogie Dual Rectifier met een 4*12"V30 cabinet. Voor kleinere optredens is dit nogal een grote opstelling. Deze sluit ik aan via de 8 Ohm connectie. Ik denk eraan een 2*12V30 cabinet tweedehands aan te kopen. Moet ik deze dan aansluiten via de 16 Ohm connectie? En wat als ik beide simultaan wil gebruiken? De 4*12" via 8 Ohm en de 2*12" via 16 Ohm? Lijkt jullie dit een correcte aansluiting?
Thanks,
Chris
berichtRe: Combineer Mesa speakerkasten...
Gepost door: Zilty
Datum: 15/04/2014 08:38

je redenatie is een beetje vreemd: een speakerkast heeft een bepaalde weerstand en daar moet je je output aan aanpassen. Of nou ja, moet, dat is de bedoeling. De mesa heeft evrschillende outputs, kies de juiste blij.

Als je twee aansluit kan dat ook. Normaal gesproken gebruik je dan ook gewoon twee outputs (die wederom passen bij de weerstand van het cabinet). Je kan je cabs ook doorlussen, waarbij 1 output twee cabs voedt, dan moet ej afhankelijk van de gekozen aansluiting (seri of parallel) de weerstand uitrekenen. Kleine moeite, maar niet de opstelling die ik je zou aanraden, als je deze vraag stelt blij.

Hartelijke groeten,
Zilt
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 15/04/2014 15:33

Zolang je een speaker maar niet aansluit op een lagere weerstand dan de speaker zelf gaat er niet veel kapot. Als je dat namelijk doet dan kan je je cab gelijk slopen...
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Combineer Mesa speakerkasten...
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 15/04/2014 15:40

Quote:
"kifashbangbang matie"

Zolang je een speaker maar niet aansluit op een lagere weerstand dan de speaker zelf gaat er niet veel kapot. Als je dat namelijk doet dan kan je je cab gelijk slopen...

Wat een onzin.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Datum: 15/04/2014 16:26

Dank u Vincent, dat bespaart mij weer een tirade. knipoog

Hartelijke groeten,
Zilt
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Combineer Mesa speakerkasten...
Datum: 15/04/2014 17:20

@ Christian:

Als je ze allebei wil gebruiken zou ik ze, zoals Zilty zegt, doorlussen. Dan moet je de gecombineerde impedantie uitrekenen. Daarvoor moet je natuurlijk eerst weten welke impedantie de beide kasten hebben. Ik zeg het er maar even bij omdat sommige v30's 8 ohm zijn en andere 16 ohm per stuk. En dan kunnen ze ook nog serie of parallel gewired zijn in de kasten.

Als beide kasten 8 ohm zijn, zijn dit de opties:
Schakel je dan beide kasten in serie, dan worden ze samen 16 ohm
Schakel je beide kasten in parallel, dan worden ze samen 4 ohm
Dan kies je natuurlijk gewoon de speakeroutput met de juiste waarde.

Mocht een kast 16 ohm zijn en de andere 8 ohm, ligt het wat complexer. Hoe je dat precies combineert weet ik niet precies. Ik heb begrepen dat als je die parallel aansluit, de 8 ohm kast in verhouding harder op zijn donder krijgt dan de 16 ohm, maar hoeveel precies weet ik niet. In ieder geval heb ik daarvan onthouden dat dat nooit wenselijk gaat worden omdat de 16 ohmer dan niet tot zijn recht komt en weinig toevoegt. Nogmaals: daar weet ik het fijne niet van.

Volgens mij kun je bij een serieaansluiting wel gewoon 8 + 16 = 24 ohm optellen, maar ook daarvan weet ik niet of dat handig of mooi is. Het komt in ieder geval bij mijn weten weinig voor dat mensen dat doen. Sowieso is 24 ohm natuurlijk eigenlijk al te veel voor je 16 ohm output.

Wel zijn versterkers zoals die van jou niet zo heel kieskeurig als het om mismatching van impedanties gaat. Let dus vooral niet op Liam (= kifashbangbang matie ) maar liever op de manual van de Dual Rectifier (van de Mesa Boogie site):

Quote:
"Mesa Boogie Dual Rectifier Manual"

Two 4 Ohm, one 8 Ohm and one 16 Ohm jack are provided for speaker interfacing. Both DUAL and TRIPLE RECTIFIER Solo Heads are not very sensitive to speaker mismatches and will not be damaged by them, except that very low ohmage loads will cause the power tubes to wear faster. A single twelve-inch 8 Ohm speaker should generally be connected to the 8 Ohm output. When using two 8 Ohm speakers, connect them both to the 4 Ohm outputs provided (because the total load is 4 Ohms in that case.) Check out the information further back in this manual regarding speaker impedance and possible speaker hook-up schemes.

4x12 cabinets may be 4, 8 or 16 Ohms. If you are not sure of the impedance of your cabinet, you may need to remove the Rear Panel in order to verify the impedance rating of the individual speaker or speakers. Mesa/Boogie 4x12 and 4x10 cabinets come standard wired to 8 Ohms, and are wired in series-parallel. Some Non-Mesa 4x12 cabinets are wired 16 Ohms using four 16 Ohm speakers. By wiring all four speakers in parallel, you can reduce the cabinet to an impedance load of 4 Ohms (assuming the speakers are 16 Ohms each.) No matter how unusual your speaker setup, it is always possible to get good performance.

EDIT: typo
EDIT 2:

Mocht je inderdaad een 8 en een 16 ohmer willen combineren, kijk dan ook even hier: het wordt je afgeraden omdat het samen 5,3333 ohm zou opleveren.
Aan de andere kant ligt dat niet ver van 4 ohm en zou het volgens mij best het proberen waard zijn om deze speakercombinatie aan te sluiten op de 4 ohm output van je Mesa.

Ongenode Gaste
Woods on Fire

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/04/2014 17:34 door Vincent van Haperen.
Datum: 15/04/2014 17:38

Quote:
"Vincent van Haperen"

@ Christian:

Als je ze allebei wil gebruiken zou ik ze, zoals Zilty zegt, doorlussen. Dan moet je de gecombineerde impedantie uitrekenen. Daarvoor moet je natuurlijk eerst weten welke impedantie de beide kasten hebben. Ik zeg het er maar even bij omdat sommige v30's 8 ohm zijn en andere 16 ohm per stuk. En dan kunnen ze ook nog serie of parallel gewired zijn in de kasten.

Als beide kasten 8 ohm zijn, zijn dit de opties:
Schakel je dan beide kasten in serie, dan worden ze samen 16 ohm
Schakel je beide kasten in parallel, dan worden ze samen 4 ohm
Dan kies je natuurlijk gewoon de speakeroutput met de juiste waarde.

Mocht een kast 16 ohm zijn en de andere 8 ohm, ligt het wat complexer. Hoe je dat precies combineert weet ik niet precies. Ik heb begrepen dat als je die parallel aansluit, de 8 ohm kast in verhouding harder op zijn donder krijgt dan de 16 ohm, maar hoeveel precies weet ik niet. In ieder geval heb ik daarvan onthouden dat dat nooit wenselijk gaat worden omdat de 16 ohmer dan niet tot zijn recht komt en weinig toevoegt. Nogmaals: daar weet ik het fijne niet van.

Volgens mij kun je bij een serieaansluiting wel gewoon 8 + 16 = 24 ohm optellen, maar ook daarvan weet ik niet of dat handig of mooi is. Het komt in ieder geval bij mijn weten weinig voor dat mensen dat doen. Sowieso is 24 ohm natuurlijk eigenlijk al te veel voor je 16 ohm output.

Wel zijn versterkers zoals die van jou niet zo heel kieskeurig als het om mismatching van impedanties gaat. Let dus vooral niet op Liam (= kifashbangbang matie ) maar liever op de manual van de Dual Rectifier (van de Mesa Boogie site):

Mesa Boogie Dual Rectifier Manual
Two 4 Ohm, one 8 Ohm and one 16 Ohm jack are provided for speaker interfacing. Both DUAL and TRIPLE RECTIFIER Solo Heads are not very sensitive to speaker mismatches and will not be damaged by them, except that very low ohmage loads will cause the power tubes to wear faster. A single twelve-inch 8 Ohm speaker should generally be connected to the 8 Ohm output. When using two 8 Ohm speakers, connect them both to the 4 Ohm outputs provided (because the total load is 4 Ohms in that case.) Check out the information further back in this manual regarding speaker impedance and possible speaker hook-up schemes.

4x12 cabinets may be 4, 8 or 16 Ohms. If you are not sure of the impedance of your cabinet, you may need to remove the Rear Panel in order to verify the impedance rating of the individual speaker or speakers. Mesa/Boogie 4x12 and 4x10 cabinets come standard wired to 8 Ohms, and are wired in series-parallel. Some Non-Mesa 4x12 cabinets are wired 16 Ohms using four 16 Ohm speakers. By wiring all four speakers in parallel, you can reduce the cabinet to an impedance load of 4 Ohms (assuming the speakers are 16 Ohms each.) No matter how unusual your speaker setup, it is always possible to get good performance.

EDIT: typo
EDIT 2:

Mocht je inderdaad een 8 en een 16 ohmer willen combineren, kijk dan ook even hier: het wordt je afgeraden omdat het samen 5,3333 ohm zou opleveren.
Aan de andere kant ligt dat niet ver van 4 ohm en zou het volgens mij best het proberen waard zijn om deze speakercombinatie aan te sluiten op de 4 ohm output van je Mesa.

Tuurlijk, dan kan je gewoon de 4 ohm uitgang nemen. Maar, beste Vincent, wat je nog mist in dit verhaal is hoe hij de cabs gaat doorlussen als die cabs daar niet standaard voor bedraad zijn blij.

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 15/04/2014 20:23

Quote:
"Vincent van Haperen"

kifashbangbang matie

Wat een onzin.
Ik bedoelde het andersom: Als de speaker maar niet aangesloten wordt op een hogere weerstand (van de amp) dan de speaker zelf.
Datum: 15/04/2014 20:27

En bij verschillende waarden van speaker cabs bij parallel geldt: 1/Rv=1/R1+1/R2.

Dus als je een cab hebt van 8 ohm en van 16 ohm die je parallel aansluit is het:
1/(1/8+1/16)=5,3 ohm, en nee, niet 5,3333 zoals onze slimme Vincent al zei...
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 15/04/2014 20:52

Is je rekenmachine kapot? Google dan even 1/(1/8+1/16)

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/04/2014 20:53 door Rob de Jong.
Datum: 15/04/2014 21:09

Rob de Jong
Is je rekenmachine kapot? Google dan even 1/(1/8+1/16)
Nee. Zoiets noemt men significante cijfers. Als je 2 vrij onnauwkeurige waarden hebt, die vervolgens in een formule samenvoegt, hoe kan je dan een zeer nauwkeurige uitkomst als 5,3333333 ohm krijgen? 5,3 ohm is goed genoeg. Eigenlijk zou het nog 5 ohm zijn.
Wikipedia
Het idee van significante cijfers (BelgiŽ: beduidende cijfers of kenmerkende cijfers) is het uitdrukken van de nauwkeurigheid in een meting. De significante cijfers van een meetwaarde zijn de cijfers die betekenis hebben voor de nauwkeurigheid van de waarde. De nauwkeurigheid van een meting kan men dan ook aflezen aan het aantal significante cijfers.
Datum: 15/04/2014 23:51

Quote:
Zilty

Tuurlijk, dan kan je gewoon de 4 ohm uitgang nemen. Maar, beste Vincent, wat je nog mist in dit verhaal is hoe hij de cabs gaat doorlussen als die cabs daar niet standaard voor bedraad zijn blij.

Ik ga er even vanuit dat Christians cab daar een aansluiting voor heeft. Ik heb zelf in ieder geval een 2x12 mesa cab waarbij dat zo is.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Datum: 16/04/2014 00:05

Quote:
"kifashbangbang matie"

En bij verschillende waarden van speaker cabs bij parallel geldt: 1/Rv=1/R1+1/R2.

Dus als je een cab hebt van 8 ohm en van 16 ohm die je parallel aansluit is het:

Zelf als dit waar is, wat goed zou kunnen omdat ik er zoals ik al zei het fijne niet van weet, dan nog is het in deze discussie niet relevant.

Wel relevant is je opmerking dat het in theorie niet zo goed is om een speaker met een te lage impedantie aan te sluiten. Je zei het eerst andersom, vandaar mijn "wat een onzin", maar goed, iedereen kan zich vergissen.
Overigens loopt het echt zo'n vaart niet dat er meteen iets stuk gaat in dat geval. Zie de mesa manual.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Datum: 16/04/2014 06:38

Quote:
"Vincent van Haperen"

kifashbangbang matie

Zelf als dit waar is, wat goed zou kunnen omdat ik er zoals ik al zei het fijne niet van weet, dan nog is het in deze discussie niet relevant.

Wel relevant is je opmerking dat het in theorie niet zo goed is om een speaker met een te lage impedantie aan te sluiten. Je zei het eerst andersom, vandaar mijn "wat een onzin", maar goed, iedereen kan zich vergissen.
Overigens loopt het echt zo'n vaart niet dat er meteen iets stuk gaat in dat geval. Zie de mesa manual.
Tjah, in de prakrijk heb ik hier 0 ervaring mee. Dus ik ga dan altijd uit van een zeer slecht scenario.
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 16/04/2014 07:20

story of your life.

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.
Gepost door: Da Vinci
Datum: 16/04/2014 09:31

Quote:
"kifashbangbang matie"

Tjah, in de prakrijk heb ik hier 0 ervaring mee. Dus ik ga dan altijd uit van een zeer slecht scenario.

Met die redenatie ga jij er dus ook vanuit dat je zal sterven tijdens het neuken.

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Datum: 16/04/2014 09:39

Ik ben trouwens inmiddels erg benieuwd naar een reactie van Christian. Misschien moeten we daar eerst even op wachten, voor we verder bakkeleien over impedanties en mismatching.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Datum: 16/04/2014 09:46

Quote:
"Da Vinci"
Met die redenatie ga jij er dus ook vanuit dat je zal sterven tijdens het neuken.
ROTFL
Ikke en Les Paul bij Epycenter berichtRe: Combineer Mesa speakerkasten...
Gepost door: Chris Ketelaer
Datum: 16/04/2014 12:26

Los van de grappige conversaties hierboven heb ik even nagevraagd bij de verkoper van de 2 * 30" speaker cab en deze speaker cab is 8 Ohm. De 4 * 30" die ik reeds heb, is eveneens 8 Ohm. Vermits ik 2 x 8 Ohm outputs heb op de rectifier zal ik ze elk op 1 output aansluiten. Dit lijkt mij het eenvoudigst, niet?
Datum: 16/04/2014 13:01

Quote:
"Christian Ketelaer"

Los van de grappige conversaties hierboven heb ik even nagevraagd bij de verkoper van de 2 * 30" speaker cab en deze speaker cab is 8 Ohm. De 4 * 30" die ik reeds heb, is eveneens 8 Ohm. Vermits ik 2 x 8 Ohm outputs heb op de rectifier zal ik ze elk op 1 output aansluiten. Dit lijkt mij het eenvoudigst, niet?

Zozo, 2 speakers van 30 inch? Da's een grote kast!
En samen met je 4 x 30 inch cab is dat een serieuze stack te noemen! knipoog

Maar let op: je maakt een denkfoutje!
Volgens de manual van je top moet je beide cabs in de 4 ohm uitgangen prikken, lees maar:

Quote:
"Mesa Boogie Dual Rectifier Manual"

[...] A single twelve-inch 8 Ohm speaker should generally be connected to the 8 Ohm output. When using two 8 Ohm speakers, connect them both to the 4 Ohm outputs provided (because the total load is 4 Ohms in that case.) Check out the information further back in this manual regarding speaker impedance and possible speaker hook-up schemes.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Datum: 16/04/2014 13:12

Christian, je hebt de manual van je amp toch wel gelezen neem ik aan? Mocht je hem niet (meer) in je bezit hebben, kijk dan hier voor de pdf en lees vooral vanaf pagina 21 even over alle verschillende speakersetups die ze voortellen. Het is heel duidelijk beschreven en getekend.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Datum: 16/04/2014 13:58

2x (2x12) = ok, dan helft van het omage pakken op de uitgang van je versterker.
2x (4x12) = ok, dan helft van omage pakken op de uitgang van je versterker
1x (4x12) en 1 x(2x12) is niet aan te raden en in veel gevallen niet eens mogelijk.
Datum: 16/04/2014 14:58

Quote:
"Da Vinci"

kifashbangbang matie

Er zit een verschil in. Ten eerste gaat het niet over mijzelf, maar over een ander. Ik ovderdrijf daardoor dingen zodat ik niet ergens aan te wijzen ben. Ten tweede is neuken iets heel anders dan cabs aansluiten.
Gepost door: Purple John
Datum: 16/04/2014 15:04

Quote:
"kifashbangbang matie"

[ Ten tweede is neuken iets heel anders dan cabs aansluiten.
Nou nee hoor. Het is in beide gevallen ergens iets inprikken om een voldaan gevoel te krijgen.

"I have no tolerance for fools"- Ritchie Blackmore
www.fab5.2trouble.nl
Datum: 16/04/2014 15:13

Quote:
"Purple John"

kifashbangbang matie
[ Ten tweede is neuken iets heel anders dan cabs aansluiten.
Nou nee hoor. Het is in beide gevallen ergens iets inprikken om een voldaan gevoel te krijgen.
En in beide gevallen is teveel of te weinig weerstand niet goed.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Datum: 16/04/2014 15:17

Quote:
"Vincent van Haperen"
En in beide gevallen is teveel of te weinig weerstand niet goed.

In verschillende contexten bezien kun je daar heel anders over denken
Gepost door: Da Vinci
Datum: 16/04/2014 15:26

Quote:
"Da Vinci"

kifashbangbang matie

Quote:
"kifashbangbang matie"

Ten eerste gaat het niet over mijzelf, maar over een ander. Ik ovderdrijf daardoor dingen zodat ik niet ergens aan te wijzen ben.

Waarom zou je aan te wijzen zijn? Als je er geen verstand van hebt kan je dat ook gewoon zeggen. Of beter nog; zeg dan gewoon niks. Want met een verkeerd advies doe je TS geen plezier, met een dom advies zet je je zelf voor lul, en als je niet reageert is er niks aan de hand. Niet reageren kan dus alleen maar positief uitpakken.

Quote:
"kifashbangbang matie"

Ten tweede is neuken iets heel anders dan cabs aansluiten.
Dat zal ik niet ontkennen. Maar je zei expliciet dat je altijd van een zeer slecht scenario uitgaat bij zaken waar je geen ervaring hebt en niet alleen bij het aansluiten van cabs.

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Scheuren berichtRe: Combineer Mesa speakerkasten...
Gepost door: Jord
Datum: 16/04/2014 16:34

Waar ik vooral een beetje nieuwsgierig naar ben, is in welke omstandigheid je niet genoeg zou hebben aan de spreiding van een 4x12" cabinet schouderophalend
Ik neem aan dat als je wat grotere optredens doet, waarvoor een 4x12" gerechtvaardigd is, dan weet je ook hoeveel troep je mee moet zeulen met een dergelijk optreden. Dan heb je meestal ook monitoring die je gitaar kan terug gooien.

Denk je dan dat het meezeulen van nog zo een grote zware kast (een 2x12" weegt ook meer dan 30 kilo) echt zoveel extra plezier oplevert??? koekoek!

Neemt natuurlijk niet weg, dat het er wel stoer uit zal zien, haha gitaar spelend

Cheesy google page ranking marketing tekst:
Voor een geweldige cover- feestband uit Delft, ga naar -> [www.jalekker.com]
Datum: 16/04/2014 19:04

Quote:
"Christian Ketelaer"

Dat klopt Christian.

Vincent vergist zich in zijn interpretatie van de tekst. Twee 8 ohm speaker in paralel aangesloten maken 4 ohm, maar twee aparte cabs van 8 ohm kun je gewoon op 2 aparte 8 ohm uitgangen aansluiten.

Goh, dat was ook mijn eerste opmerking voordat dumbfuck zich ermee ging bemoeien en foute correctie op foute correctie ging stapelen. blij

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 16/04/2014 19:54

Quote:
Jord

Waar ik vooral een beetje nieuwsgierig naar ben, is in welke omstandigheid je niet genoeg zou hebben aan de spreiding van een 4x12" cabinet schouderophalend

Sterker nog, ik speel sinds kort weer met een 2x12 KOch Multitone combo. Dit geheel klinkt vetter en duidelijker dan mijn mijn Bogner 4x12. Wellicht door de open achterkant?
Pagina's: 1 2 3 4 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 4

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen