Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Apparatuur
Pagina's: 1 2 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 2
Mijn Washburn berichtBlackstar vraagje
Gepost door: Cees Koelewijn
Datum: 23/04/2014 13:52

Beste mensen,

Ik bezit een Blackstar HT1-RH. Ik gebruik deze op het moment met 1 Blackstar HT-110 cabinet. Ik zou er graag nog 1 bij halen, maar ik weet totaal niet of dit zomaar kan. De top heeft 1 speaker output, deze is gelabeld 4-16 Ohm. De speaker cab is gelabeld 16 Ohm Mono Input (er zit dus ook maar 1 input in de cab). Aangezien ik geen verstand heb van zaken als impedantie stel ik de vraag hier. Is er wellicht een soort kabel o.i.d. waarmee ik toch een tweede cab kan aansluiten? Ben benieuwd. Alvast bedankt blij

--- "One does not simply own enough guitars." ---
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Blackstar vraagje
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 23/04/2014 14:26

Dag Cees,
Wat jij wil, dat kan. je kunt met een zogenaamde Y-kabel twee cabinets aansluiten. Wel is het belangrijk dat deze een parallelle verbinding maakt, en geen serie-verbinding.
Als je de goede kabel hebt, is de gecombineerde impedantie van beide cabs 8 ohm en dat is dus ook prima voor jouw top, aangezien het tussen 4 en 16 ohm in zit.

Ongenode Gaste
Woods on Fire

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/04/2014 14:37 door Vincent van Haperen.
Mijn Washburn berichtRe: Blackstar vraagje
Datum: 23/04/2014 15:13

Vincent,

Bedankt voor je antwoord. Zou zo'n kabel een negatieve invloed hebben op mijn geluid? Heb je misschien een voorbeeld van waar zo'n kabel te koop is?

Datum: 23/04/2014 15:45

Dag Cees, als je goede pluggen en kabel gebruikt, zal dit geen negatieve invloed hebben op je geluid.
Het beste kun je het denk ik zelf solderen, dan kun je het meteen op maat maken en heb je niet zo'n knullige splitplug nodig:

Daarmee zou het ook kunnen, maar dat raad ik je niet aan, omdat daar altijd net teveel gewicht aan komt te hangen en het altijd net te ver uitsteekt, waardoor het erg gevoelig is voor er tegenaan stoten, afbreken en andere ongelukken.

Ik kan er even geen te koop vinden online, vandaar dat ik je aanraad het zelf te solderen. Het moet er ongeveer zo uitzien, maar dan met 3 'gewone' pluggen, in plaats van 1 male en 2 female:

Het is niet moeilijk:

Je koopt twee korte speakerkabels, liefst met pluggen van een goed merk, zoals Neutrik, en schroeft een plug open. Je ziet dat de kabel uit twee aders bestaat en je kunt ook zien waar ze vastgesoldeerd zitten.

Dan soldeer je van beide kabels een van beide pluggen los. Dit doe je door de hete bout ertegenaan te houden en zachtjes te trekken.

Neem een van de beschermhulzen van de pluggen die je los hebt gemaakt en schuif deze over beide kabels heen. Het bijbehorende deel van de plug ga je nu aan beide kabeluiteinden vastmaken om de "Y" te maken. Dat gaat zo:

De losgesoldeerde puntjes van beide kabels draai je aan elkaar vast. Desnoods ontbloot je de puntjes eerst voorzichtig iets verder met een stanley-mesje.
Doe het zo: De puntjes van de zwarte ader van beide draden maak je aan elkaar. En de puntjes van de rode ader maak je aan elkaar.

Soldeer de aan elkaar gedraaide aderen vast op dezelfde plekken als in de andere plug die je bekeken hebt. Let erop dat ze elkaar niet raken.
Handig is het om eerst een beetje soldeertin te laten smelten op beide oppervlakken die je aan elkaar wil solderen. Dan hoef je het alleen maar tegen elkaar te houden en verhitten en dan plakt het vanzelf aan elkaar.

Voor de zekerheid kun je er met een stukje tape voor zorgen dat de soldeerpunten elkaar en de buitenkant van de plug niet raken als je de plug dichtschroeft.

Het wordt misschien proppen in de plug, maar het voordeel hiervan is, nogmaals, dat je een kabel op maat hebt zonder cheape plastic toestanden die makkelijk afbreken.

Ongenode Gaste
Woods on Fire

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/04/2014 16:06 door Vincent van Haperen.
Datum: 23/04/2014 16:18

O ja, het is dus wel belangrijk dat je van die platte speakerkabel neemt, zoals de rood-zwarte op de foto. Als het ronde kabel is, die er zo uitziet als een gewone gitaarkabel, gaat het niet in de plug passen.

Ongenode Gaste
Woods on Fire

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/04/2014 16:56 door Vincent van Haperen.
Datum: 23/04/2014 16:30

Vincent,

Wederom bedankt voor je antwoorden! Zou het zoiets zijn als hier?

Ik bedoel dan kwa hoe het er uit ziet. Aan de prijs te zien is dit kwalitatief niet wat ik zou willen ga ik van uit.

berichtRe: Blackstar vraagje
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 23/04/2014 16:43

Quote:
"Cees Koelewijn"
Aan de prijs te zien is dit kwalitatief niet wat ik zou willen ga ik van uit.

Dat zou wel eens heel erg mee kunnen vallen....
Datum: 23/04/2014 16:53

Nee, dit is ten eerste een gewone audiokabel en geen speakerkabel.

Maar belangrijker nog:
dit is een verloopkabel van 1x stereo naar 2x mono (dus 1 voor links, 1 voor rechts)

Wat jij nodig hebt is 1x mono gesplit naar 2x mono.

Ongenode Gaste
Woods on Fire

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/04/2014 16:55 door Vincent van Haperen.
Datum: 23/04/2014 17:06

Quote:
"Vincent van Haperen"
Nee, dit is ten eerste een gewone audiokabel en geen speakerkabel

Je hebt gelijk, maar ik ging uit van de prijs/kwaliteitsverhouding

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/04/2014 17:06 door Foob.
Datum: 23/04/2014 17:12

Aha. Het hoeft niet heel duur te zijn inderdaad.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Datum: 23/04/2014 17:14

Als ik twee metertjes hiervan zou halen plus 3 Neutrik pluggen van een paar euro per stuk, dan zou ik daar genoeg mee kunnen doen, toch? Heb zelf al een soldeerbout liggen.

Ik zou graag haakse pluggen gebruiken, dit levert neem ik aan geen extra sores op? Nogmaals bedankt!

Datum: 23/04/2014 17:24

Een metertje of 3 van deze:

en drie stuks van deze:

Misschien willen ze hem zelfs nog wel voor je solderen in een electronicazaak zoals Radio Centrum.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Datum: 23/04/2014 17:25

Quote:
"Cees Koelewijn"

Als ik twee metertjes hiervan zou halen plus 3 Neutrik pluggen van een paar euro per stuk, dan zou ik daar genoeg mee kunnen doen, toch? Heb zelf al een soldeerbout liggen.

Ik zou graag haakse pluggen gebruiken, dit levert neem ik aan geen extra sores op? Nogmaals bedankt!

Kijk eens aan, je was me voor.
Prima spul Cees, ik zou het doen. Wel eerst even controleren of de haakse pluggen echt passen. Soms past het niet ivm verzonken chassisdelen.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Datum: 23/04/2014 17:29

Je hebt het trouwens over 2 meter. Dit is genoeg als je een stackje gaat maken met je cabjes. Als je ze echter eens uit elkaar wil zetten, dus naast elkaar, dan zou het kunnen dat je 3 meter fijner vindt. Maar dat is natuurlijk aan jou, of je dat wilt.

Je kunt trouwens ook zonder geluidsproblemen een kant bijvoorbeeld een meter maken en de andere kant langer.

Ongenode Gaste
Woods on Fire

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/04/2014 17:30 door Vincent van Haperen.
Datum: 23/04/2014 17:33

Top. Heel erg bedankt, Vincent! Nu nog die 2e cab gaan scoren tong uit de mond grijns

Datum: 23/04/2014 17:55

Succes en post je een foto van je stackje?

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Datum: 23/04/2014 18:24

Zal allemaal even duren maar komt voor mekaar.

Datum: 23/04/2014 19:07

Ik ga niet zeggen dat ik dit topic een verademing vond.

Kut, heb ik het toch gedaan schijnheilig
Datum: 24/04/2014 09:21

Ik hoop dat dit nog gelezen wordt, maar uiteindelijk heeft Blackstar zelf de vraag beantwoord (ik had hun eerst een e-mail gestuurd maar had tot nu toe nog geen antwoord). Zij lijken het niet met je eens te zijn, Vincent. Zie hieronder het mailtje:

In answer to your question, we would not advise wiring two HT-112 cabs in this way as a Y-speaker cable would not operate in the same way as conventional parallel speaker wiring- and as such could put additional strain on the amplifier. The way to connect two cabs to this head is to use the HT-408 cabs (www.blackstaramps.com/products/ht-408/), these have parallel speaker wiring so can be connected together and then connected to the HT-1RH.

Deze gasten verwijzen me naar de 408 serie, maar ik wil niet beginnen aan 8 inch speakers. Tevens ben ik niet helemaal overtuigd van het antwoord aangezien ik duidelijk over HT-110's spreek ipv HT-112's. Ook ga ik reageren op het mailtje van hun.

Graag je commentaar blij

Datum: 24/04/2014 09:49

Dag Cees,

Interessant, dat antwoord. Ik snap persoonlijk niet wat er verkeerd aan zou zijn om het aan te sluiten met een *parallelle* Y-kabel zoals die waarover we het gister hadden. Misschien bedoelen zijn dat je het niet met een *seriŽle* Y-kabel moet aansluiten. In dat geval zou het kloppen, want twee 16 ohm cabs in serie combineren tot 32 ohm impedantie en dat zou inderdaad een mismatch zijn. Maar goed, dat was 'ons' plan ook helemaal niet. Met een parallelle Y-kabel combineer je twee 16 ohm cabs tot 8 ohm totale impedantie, en volgens het labeltje op je versterker is alles tussen de 4 en 16 ohm in orde.

Ik geef toe dat ik geen natuurkundige achtergrond heb ( ROTFL ) maar ik kan echt niet bedenken waarom twee speakers in 1 cab, die parallel aangesloten zijn, anders zouden zijn dan dezelfde speakers in aparte cabs, die parallel aangesloten zijn. Misschien kun je ze daarover om opheldering vragen.

Overigens denk ik niet dat het verschil hem zit in het feit dat zij de HT-112 noemen en jij de HT-110. Beide cabs hebben een enkele 16 ohm speaker met ruim genoeg vermogen (60 vs. 40 watt ) .

Het heeft er in mijn ogen alle schijn van dat ze geen verantwoordelijkheid willen dragen voor jouw zelfgefabriceerde Y-kabel en eventuele ongelukken als je het verkeerd (=serie) soldeert, met alle Amerikaanse schadeclaims van dien.

Of ze willen je gewoon hun nieuwe HT-408 cab onder de aandacht brengen.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Gepost door: Da Vinci
Datum: 24/04/2014 10:04

Er schijnt hier een natuurkundige op het forum rond te zwerven (onder een moeilijk uitspreekbaar pseudoniem). Wellicht dat die even zijn licht op de zaak kan laten schijnen.

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Datum: 24/04/2014 11:39

Quote:
"Vincent van Haperen"

Dag Cees,

Interessant, dat antwoord. Ik snap persoonlijk niet wat er verkeerd aan zou zijn om het aan te sluiten met een *parallelle* Y-kabel zoals die waarover we het gister hadden. Misschien bedoelen zijn dat je het niet met een *seriŽle* Y-kabel moet aansluiten. In dat geval zou het kloppen, want twee 16 ohm cabs in serie combineren tot 32 ohm impedantie en dat zou inderdaad een mismatch zijn. Maar goed, dat was 'ons' plan ook helemaal niet. Met een parallelle Y-kabel combineer je twee 16 ohm cabs tot 8 ohm totale impedantie, en volgens het labeltje op je versterker is alles tussen de 4 en 16 ohm in orde.

Ik geef toe dat ik geen natuurkundige achtergrond heb ( ROTFL ) maar ik kan echt niet bedenken waarom twee speakers in 1 cab, die parallel aangesloten zijn, anders zouden zijn dan dezelfde speakers in aparte cabs, die parallel aangesloten zijn. Misschien kun je ze daarover om opheldering vragen.

Overigens denk ik niet dat het verschil hem zit in het feit dat zij de HT-112 noemen en jij de HT-110. Beide cabs hebben een enkele 16 ohm speaker met ruim genoeg vermogen (60 vs. 40 watt ) .

Het heeft er in mijn ogen alle schijn van dat ze geen verantwoordelijkheid willen dragen voor jouw zelfgefabriceerde Y-kabel en eventuele ongelukken als je het verkeerd (=serie) soldeert, met alle Amerikaanse schadeclaims van dien.

Wacht. Ik zie ineens 1 foutje in mijn e-mail. Ik had het in mijn mailtje naar hun toe over een stereo jack naar 2x mono jack Y kabel (ipv de mono naar 2x mono die jij me aanraadde). Zou dit tot een seriŽle verbinding leiden en dus foutgaan? Want in dat geval kan het zijn dat ze daarom dit antwoord geven!

Datum: 24/04/2014 12:07

Quote:
"Cees Koelewijn"

Vincent van Haperen
Dag Cees,

Wacht. Ik zie ineens 1 foutje in mijn e-mail. Ik had het in mijn mailtje naar hun toe over een stereo jack naar 2x mono jack Y kabel (ipv de mono naar 2x mono die jij me aanraadde). Zou dit tot een seriŽle verbinding leiden en dus foutgaan? Want in dat geval kan het zijn dat ze daarom dit antwoord geven!

Aha!
Daar zit hem het probleem inderdaad. Als je een dergelijke kabel zou gebruiken, krijg je Łberhaupt geen verbinding met de "rechter" cab, omdat van de stereo-plug alleen de tip (=links) contact maakt en niet de ring (=rechts).

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Gepost door: Frans
Datum: 24/04/2014 12:21

Quote:
"Cees Koelewijn"
..... Tevens ben ik niet helemaal overtuigd van het antwoord ....

Ik helemaal niet.

Wat een geneuzel, gewoon twee 16 Ohm cabs met een parallele Y kabel aansluiten. 8 Ohm is een prima impedantie.

Er zit wel een ander addertje onder het gras waar je even op moet letten. Als de twee cabs uit fase komen te staan klinkt het als een natte krant. Je kan dit even checken door het cabinet heel even op een 9 volt batterij aan te sluiten. Je ziet de speaker dan even naar voren of naar achteren bewegen. Als de conus naar voren komt is de plus van de batterij gelijk aan de plus van de speaker. Gebruikelijk is dat de tip de plus is. Als je eenmaal zeker bent van de speaker plussen zorg dan dat die bij elkaar op de Y kabel komen. Hebben beide cabs al jackpluggen hoef je het in principe alleen maar te checken en verder de tip aan te houden met het maken van een Y kabel. Succes.

Frans.
[www.amps-unlimited.nl]
Datum: 24/04/2014 12:36

Bedankt allebei, ik ben iig gerustgesteld en ga verder met het plan. Frans, no offense, maar ik begrijp nog maar weinig van je verhaal. Ik ben een leek op dit gebied, en hoe hkewel je volgens mij termen gebruikt die iedereen met een beetje verstand van dit onderwerp zal begrijpen, gaat het me net even boven de pet tong uit de mond grijns . Ik zal dus even moeten gaan kijken naar wat dit allemaal betekent (ik heb bijv. Geen idee van hoe ik een cab op een 9v batterij aansluit, haha). In elk geval bedankt voor je wijze woorden, en jij ook nogmaals bedankt, Vincent!

Datum: 24/04/2014 13:08

Even kort door de bocht, Cees:

Het geluid uit je versterker wordt geproduceerd door je speaker. Deze beweegt als het ware 'op de maat' van een wisselspanning die uit je gitaar komt en door je amp wordt versterkt. Dit is een golf die op en neer beweegt tussen plus en min.

De "bergjes" in de golf zijn de plussen, de "dalen" in de golf zijn de minnen.

Als je meerdere speakers aansluit, moet je ervoor zorgen dat de speakers bij een bergje/plus allemaal dezelfde kant op bewegen, zodat ze samenwerken en niet elkaar tegenwerken. De vakterm hiervoor is dat de speakers 'in fase' staan.

Dit kun je checken door een gelijkspanning op de speaker aan te sluiten, bijvoorbeeld uit een 9 volts batterij. Je sluit de plus van de batterij aan op de plus (= tip van de plug = rode ader) van je speakerkabel en de min op de min (= ring van de plug = zwarte ader ).

De speaker zal nu naar voren of naar achteren bewegen.

Als je de volgende speaker op dezelfde manier op de batterij aansluit, moet hij dezelfde kant op bewegen. Anders staan ze niet in fase en moet je bij een van beiden de plus en min omdraaien.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Datum: 24/04/2014 13:11

Praktisch gezien kun je aan de "min" van een 9 volts batterij een klein stukje koperdraad solderen, dat tegen de ring van je plug houden, en tegelijkertijd met de plus van de batterij het puntje van de plug aanraken.

En het is trouwens het best voor je speaker als je niet een volle batterij gebruikt maar een halflege. 9v is namelijk een veel hogere spanning dan waar speakers eigenlijk voor gemaakt zijn. Voor een keertje kan het geen kwaad, maar minder spanning is beter.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Datum: 24/04/2014 13:24

Kan ik dit gewoon door het tolex heen waarnemen of wordt dit een kwestie van openschroeven (closed back cabs, dus liever niet).. Dit wordt al iets ingewikkelder, maar ik ga het zeker proberen te fixen.

Gepost door: Frans
Datum: 24/04/2014 13:49

Quote:
"Cees Koelewijn"

Kan ik dit gewoon door het tolex heen waarnemen ......

Waarschijnlijk niet, maar laten we even resumeren. Ik kan het niet beter verwoorden dan Vincent en vergeef mij mijn te technische termen. Ik weet niet beter en heb ook niet altijd direct door waartoe de ander in staat is dus goed dat je dat meldt.

De closed back cabinets zijn neem ik aan fabrieks origineel? Hebben zij een vaste kabel of zit er een kabel tussen met twee losse jackpluggen? Als alles namelijk origineel is hoef je je over dat deel niet zo druk over te maken. Houd dan gewoon aan dat tip de plus is en houd je daar ook aan als je je Y kabeltje maakt. Schade kan het je zoiezo niet opleveren als het verkeerd zou zitten maar het klinkt alleen als een drol. Wat je nodig hebt is ťťn jack mannetje en twee jack's vrouwtje. Alle tips aan elkaar en alle sleeve's bij elkaar, thats it. Lukt het niet dan wil ik hem wel ff voor je maken, vijf minuten werk.

Frans.
[www.amps-unlimited.nl]
Datum: 24/04/2014 13:53

Dit verheldert de situatie weer wat, top. Alles behalve de kabel die ik ga maken is inderdaad fabrieksorigineel. Ik denk dat ik het nu helemaal begrijp. Het maken zou geen probleem moeten vormen, maar mocht dat gebeuren dan zal ik even contact met je opnemen blij bedankt voor het aanbod en de info!

Pagina's: 1 2 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 2

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen