Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Apparatuur
Pagina's: Vorige 1 2 Alle Huidige pagina: 2 van 2
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Blackstar vraagje
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 24/04/2014 13:56

Als je een zaklampje tegen het speakerdoek aanhoudt, kun je het waarschijnlijk wel zien.

Verder: wat Frans zegt. Als het (als) nieuwe cabinets zijn, kun je ervan uit gaan dat ze hetzelfde zijn aangesloten en dus in fase zullen staan.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
berichtRe: Blackstar vraagje
Gepost door: Zilty
Datum: 24/04/2014 18:55

er is nog een manier om het te checken: als je het tweede cabinet aansluit en je spontaan moet huilen vanwege het klote geluid, is ie waarschijnlijk uit fase. Ik ga er dan van uit dat je bij 1 cabinet niet moet huilen knipoog.

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 24/04/2014 20:05

Mijn Washburn berichtRe: Blackstar vraagje
Gepost door: Cees Koelewijn
Datum: 24/04/2014 21:34

Haha, tot nu toe nog niet gebeurd, Zilt knipoog Alhoewel mijn spel soms wel om te huilen is, maar goed, daar wordt aan gewerkt heel erg blij

--- "One does not simply own enough guitars." ---
Gepost door: Gitaarlex
Datum: 26/04/2014 19:24

Ah joh, anders ga je toch zingen net als je opacool

Als buizen elkaar pijpen krijg je een moddelig geluid.
Datum: 27/04/2014 10:54

Is het trouwens ook zo dat het vermogen van de head bij een paralelle verbinding verdeeld wordt over de speakers? High gain zou dat niet zoveel boeien, maar clean vind ik hem soms al wat missen qua volume. Zou ik daar last van krijgen

Datum: 27/04/2014 11:40

Kort gezegd: nee, hij gaat niet minder vermogen leveren.
Waarschijnlijk zal het zelfs harder aanvoelen, omdat er meer lucht wordt verplaatst vanwege meer speakeroppervlak.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Datum: 27/04/2014 11:58

Quote:
"Vincent van Haperen"

Kort gezegd: nee, hij gaat niet minder vermogen leveren.
Waarschijnlijk zal het zelfs harder aanvoelen, omdat er meer lucht wordt verplaatst vanwege meer speakeroppervlak.

Dat, je verdubbeld je volume.

Weet iemand precies hoe het zit? Dit voelt als een perpetuum mobiel: je kan immers niet oneindig veel speakers eraan hangen en je volume blijven verhogen. Ik zou zeggen dat je bij een seriele aansluiting idd vermogen per speaker verliest als je speakers toevoegd, bij paralel niet maar dan zakt de weerstand en gaat op een gegeven moment de eindtrap kapot. Zoiets?

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 27/04/2014 12:46

Lekker cursusje versterkerleer hier blij ik voel me met de minuut slimmer professor grinnikend

Gepost door: Frans
Datum: 27/04/2014 14:36

Laat ik je dan even uit de droom helpen, er komt echt geen vermogen bij dus het door de versterker geleverde vermogen verdeeld zich ovrr de parallel geschakelde speakers. En om het nog leuker te maken, bij serie geschakelde speakers is dat precies hetzelfde mits in alle gevallen de speakers gelijkwaardig zijn.

Edit: en natuurlijk in alle gevallen een juiste match wordt toegepast.

Frans.
[www.amps-unlimited.nl]
Datum: 27/04/2014 16:26

Quote:
Frans

Laat ik je dan even uit de droom helpen, er komt echt geen vermogen bij dus het door de versterker geleverde vermogen verdeeld zich ovrr de parallel geschakelde speakers. En om het nog leuker te maken, bij serie geschakelde speakers is dat precies hetzelfde mits in alle gevallen de speakers gelijkwaardig zijn.

Frans, betekent dit dat ik kwa volume er op achteruit ga?

Gepost door: Da Vinci
Datum: 27/04/2014 16:40

Ja duh... waarom denk je dat bij die Marshall muren altijd maar één of twee cabs loaded zijn?
Voeg nog twee speakers toe en je hoort helemaal niks meer.

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Datum: 27/04/2014 18:43

Quote:
"Cees Koelewijn"
Frans, betekent dit dat ik kwa volume er op achteruit ga?

Dat is niet perse noodzakelijk, sterker nog ik denk dat je niet veel verschil zal horen. Het vermogen per cab halveert maar het speakeroppervlak verdubbeld dus de totale luchtverplaatsing komt op hetzelfde neer. Wat zou je zeggen van een 135w twin met vier cabjes van 50w. Prima setup hoor. In jouw geval zou ik het alleen doen als je meer spreiding wil of een enkele cab onder het vermogen van de amp zit.

Frans.
[www.amps-unlimited.nl]
Datum: 27/04/2014 18:58

Hmm.. Het lijkt me een leuk experimentje.. Maar zou de HT408 dan misschien een beter idee zijn voor een 1 watt top?

Datum: 28/04/2014 08:19

Nuttige info, Frans!
Meer spreiding voelt voor mij trouwens meestal wel degelijk als "harder". Het klinkt gewoon letterlijk groter.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Datum: 28/04/2014 11:43

Quote:
Frans

Maar ik had het dan ook over volume, niet vermogen. Dus het maakt voor het volume per speaker niet uti of de schakeling seri of paralel is? Wat is dan de invloed van weerstand? Net omdat die stijgt bij serie en daalt bij paralel schakelingen vermoedde ik dat daar een verschil ontstaat. Dat snap ik nog niet helemaal.

@Vicnent: zelfde ervaring, maar dat kan ook zijn omdat je wat prettige fase issues krijgt. Ik vind een 2x12 eigenlijk per definitie voller en dikker klinken dan een 1x12...

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 28/04/2014 12:55

Quote:
Zilty
Maar ik had het dan ook over volume, niet vermogen.
Die twee grootheden houden toch wel verband met elkaar hoor knipoog

Quote:
Zilty
Dus het maakt voor het volume per speaker niet uti of de schakeling seri of paralel is? Wat is dan de invloed van weerstand? Net omdat die stijgt bij serie en daalt bij paralel schakelingen vermoedde ik dat daar een verschil ontstaat. Dat snap ik nog niet helemaal.
Duidelijk, daarom had ik ook toegevoegd dat je ten alle tijden de juiste impedantie moet toepassen anders gaat het verhaal niet op.

Stel je amp is 8 ohm. Het maakt dan geen verschil of je er twee speakers van 16 ohm parallel op aansluit of 2 van 4 ohm in serie. In beide gevallen is de resulterende impedantie 8 ohm en het vermogen (ook volume) wordt netjes verdeeld tussen de twee.

Iedereen zal snappen dat twee kasten van 16 ohm in serie (is 32 ohm) op een 8 ohm amp klinkt als een .... je weet wel. Sterker nog, als het een buizenamp is loop je een groot risico dat je de uitgangstrafo vernield.

Frans.
[www.amps-unlimited.nl]
Datum: 28/04/2014 13:29

Quote:
Frans

Zilty
Maar ik had het dan ook over volume, niet vermogen.
Die twee grootheden houden toch wel verband met elkaar hoor knipoog

Quote:
Zilty
Dus het maakt voor het volume per speaker niet uti of de schakeling seri of paralel is? Wat is dan de invloed van weerstand? Net omdat die stijgt bij serie en daalt bij paralel schakelingen vermoedde ik dat daar een verschil ontstaat. Dat snap ik nog niet helemaal.
Duidelijk, daarom had ik ook toegevoegd dat je ten alle tijden de juiste impedantie moet toepassen anders gaat het verhaal niet op.

Stel je amp is 8 ohm. Het maakt dan geen verschil of je er twee speakers van 16 ohm parallel op aansluit of 2 van 4 ohm in serie. In beide gevallen is de resulterende impedantie 8 ohm en het vermogen (ook volume) wordt netjes verdeeld tussen de twee.

Iedereen zal snappen dat twee kasten van 16 ohm in serie (is 32 ohm) op een 8 ohm amp klinkt als een .... je weet wel. Sterker nog, als het een buizenamp is loop je een groot risico dat je de uitgangstrafo vernield.

ja, een verband ja, maar ik zou het dus graag wat preciezer weten blij.

En niet iedereen zal dat snappen, ik iig niet blij. Bedoel, ik kan lezen en begrijp dat als ze zeggen '8 ohm op 8 ohm aansluiten' dat dat niet betekend: 'doe maar wat'. Maar ik hoor weinig verschil als ik per ongeluk mijn 8ohm cab op de 4 ohm uitgang aansluit. Ik ken ook mensen die het bewust doen, mismatch, omdat ze er dat prettiger vinden. Ik hoor het niet echt.

Hoe groot is het risico dan eigenlijk op een kapotte trafo bij mismatch? Betekend dat oververhittings risico wanneer het cab een te grote weerstand heeft tov de amp? en wat gebeurd er dan als het cab te weinig weerstand heeft?

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 28/04/2014 15:06

Quote:
Zilty
ja, een verband ja, maar ik zou het dus graag wat preciezer weten blij.
Het beste is dan een bezoekje aan de bibliotheek want het is geen materie welke je in twee regels uit kan leggen.

Even kort door de bocht:
Ons gehoor is logarithmisch waardoor we een lineaire verdubbeling van vermogen niet waarnemen als een verdubbeling in geluidstoename. In die richting zou ik eens een goed boek gaan zoeken.

Quote:
Zilty
.....Maar ik hoor weinig verschil als ik per ongeluk mijn 8ohm cab op de 4 ohm uitgang aansluit.
In dit geval ongeveer een halvering van je maximale output. Om boven omschreven reden zul je er niet veel van waarnemen.

Quote:
Zilty
Hoe groot is het risico dan eigenlijk op een kapotte trafo bij mismatch? Betekend dat oververhittings risico wanneer het cab een te grote weerstand heeft tov de amp? en wat gebeurd er dan als het cab te weinig weerstand heeft?

Goed, een mismatch van 100% is nog toelaatbaar maar daarbuiten kom je in de risico zone.

Lagere impedantie dan de amp geeft meer slijtage aan de buizen omdat ze worden overbelast.

Hogere impedantie kan vonkoverslag veroorzaken. Regelmatig zie ik doorslag in een buis of buisvoet en zelfs defecte uitgangstrafo's komt regelmatig voor. Ook andere componenten zijn een prooi voor de hoog oplopende anodespanning welke tot kilovolts kan toenemen bij onderbelasting.

edit: dit verhaal geldt overigens voor buizenamps. Een transistoramp zal overlijden bij kortgesloten uitgang en onbelast gebeurt er niets. Dat is een heel verschil.

Frans.
[www.amps-unlimited.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/04/2014 15:09 door Frans.
Datum: 28/04/2014 15:31

bibliotheken zijn voor oude mensen Frans knipoog. Just kidding, ik weet dat ik infantiel overkom, maar helaas, ik ben helemaal niet jong meer. Er is ook een voordeel: ik heb best een basis, zoals kennis dat volume niet lineaar aan vermogen is.

een halvering van je uitgangs volume wanneer je 8 ohm cab op 4 ohm versterker aansluit vind ik volkomen logisch. Is die vonkoverslag bij ernstigere mismatch dan een gevolg van het vermogen dat de trafo niet kwijt komt of hoe moet ik dat zien?

wat betreft de andere kant: wat veroorzaakt dan die slijtage van de buizen? Ze moeten 'harder werken' dan bedoeld om dat de weerstand minder is dan verwacht? Wat is 'harder werken' dan?

Uiteraard heb ik het over buizenamps. Zijn er andere amps dan knipoog ?

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 28/04/2014 16:19

Quote:
Zilty
....Is die vonkoverslag bij ernstigere mismatch dan een gevolg van het vermogen dat de trafo niet kwijt komt of hoe moet ik dat zien?

.....wat betreft de andere kant: wat veroorzaakt dan die slijtage van de buizen?

Zie de eindtrap van om het even welke versterker als een spanningsbron met in serie een inwendige weerstand. In de meest gunstige situatie is de belasting gelijk aan de inwendige weerstand. In dat geval kunnen we namelijk het maximale vermogen afnemen wat door de eindtrap wordt opgewekt.

Misschien weet je dat vermogen het product is van spanning en stroom. Door de belasting kleiner te kiezen dan de inwendige weerstand neemt de stroom toe waardoor je buiten de maximale grenzen komt. Al het vermogen zal zich ontwikkelen in de inwendige weerstand. Je kan dat zelf waarnemen door een buizenamp vol uit te sturen op maximaal volume en de uitgang kort te sluiten. Na enige minuten zul je zien dat de buizen rood aan gaan lopen met als gevolg dat je ze snel naar de eeuwige jachtvelden helpt.

De andere kant is natuurlijk een open uitgang. De signaalspanning aan anodezijde is ongeveer 0.8 x 2 x de voedingsspanning. Voor een amp die op 500V werkt is dat dus 800Vpp. Loopt geen stroom dan wordt het vermogen dus voornamelijk bepaald door de spanning welke makkelijk de vrije loop kan nemen door het gebrek aan belasting. Door de eigenschap van de trafo met zijn zelfinductie kan die spanning tot in de kilovolts toenemen. Hierbij wordt dankbaar gebruik gemaakt bij de bobine in een auto ontsteking. Dergelijke vonken ga je ook trekken in een onbelaste buizen uitgang maar die is daar niet op berekend. De isolatie is namelijk ongeschikt voor de hoge spanningspieken en zal in onbelaste toestand doorslaan. Wil je dat een keer proberen en blijft hij gewoon heel dan heb je geluk. Het kan even duren voor je het bewijs op tafel krijgt maar de aanhouder wint. Soms zitten er aan de anodezijde ook condensatoren en/of diode's welke geschikt zijn voor de enkele honderden volts bij normaal gebruik. Logisch dat ook die het loodje leggen bij onbelaste uitgang met als gevolg een bezoekje aan de ampkliniek.

Het ontbreken van de uitgangstrafo en de toch al lagere voedingsspanning bij de relatief onbekende transistoramp maakt dat je die uitgang gewoon open kan laten en er niets aan het handje is. Aan de andere kant betekend een kortsluitstroom hier het einde van de eindtrap.

Frans.
[www.amps-unlimited.nl]

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/04/2014 16:21 door Frans.
Datum: 29/04/2014 11:39

Dank voor de toelichting Frans! duim omhoog

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 29/04/2014 20:29

Quote:
Zilty

Dank voor de toelichting Frans! duim omhoog

+1

Datum: 29/04/2014 20:34

Graag gedaan beiden.....knipoog

Frans.
[www.amps-unlimited.nl]
Pagina's: Vorige 1 2 Alle Huidige pagina: 2 van 2

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen