Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Apparatuur
pindakaas berichtOefenen in stilte --- dé setup?
Gepost door: bas
Datum: 01/07/2014 16:27

Lieve mensen,

Onze band is gedwongen een andere oefenruimte te betrekken en wel eentje waar we niet voluit kunnen spelen.

Zijn er bandjes hier op het forum die ervaring hebben met oefenen als "koptelefoonband"? Ik ben vooral benieuwd hoe jullie de setup opgesteld hebben (DI, mixers, etc.), hoe jullie de mix regelen en hoeveel kosten jullie daaraan hebben.

Wij gebruiken een elektrisch drumstel, synthesizer, een gitaar door twee versterkers en twee zangmicrofoons.

Kusjes
berichtRe: Oefenen in stilte --- dé setup?
Gepost door: Da Vinci
Datum: 01/07/2014 16:39

Een vriend van me drumt in zo'n band. Die spelen niet met versterkers maar met moddeling floorboards. Dat scheelt al een hoop gedoe. Ik zal eens vragen of zij verschillende monitorgroepen werken en hoe dat fysiek wordt ingericht.

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Gepost door: FUnkadelic
Datum: 01/07/2014 17:58

Idd, modelling zou al schelen. Dan heb je aleen maar instrumenten die zo n mixertje in kunnen. Zang erbij, paar hoofdtelefoons en klaar.

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Gepost door: Zilty
Datum: 02/07/2014 08:33

mja, maar eigenlijk wil je dan wel een mixer per muzikant, zodat je je eigen balans kan instellen. Of althans, datb is mijn ervaring.

Hartelijke groeten,
Zilt
Gepost door: Roberto sin-o
Datum: 02/07/2014 10:11

Had line6 daar niet iets voor? De jamhub ofzo?

Niks
Gepost door: ron smit
Datum: 02/07/2014 20:17

In feite speel je in ear, maar dan zonder de PA-boxen en met modeling.

Via de PA krijg je je eigen mix terug. Onze technicus regelde dat toen ik veel in ear speelde met een Pod. Volgens mij is het niet zo ingewikkeld en moet je mengpaneel een eigen mix per bandlid toelaten.
Datum: 03/07/2014 05:13

Of als je t makkelijk wilt houden... gewoon niet zaniken en één goede, heldere mix voor iedereen blij

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Datum: 03/07/2014 07:59

Quote:
FUnkadelic

Of als je t makkelijk wilt houden... gewoon niet zaniken en één goede, heldere mix voor iedereen blij

Ja precies. En wereld vrede! gitaar spelend

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 03/07/2014 11:18

Zei Miss Groningen 1983 knipoog

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Gepost door: Dutchnoel
Datum: 03/07/2014 12:12

Wij hebben verschillende manieren gebruikt om als "koptelefoonband" te repeteren - en passen het nog steeds aan.

- (Bas)gitaren --> effectpedalen/gitaarsynthesizer --> (bas)gitaarversterkers (speakers uitpluggen en eventueel linken met DI box) --> Behringer GI of DI boxen --> M-audio ProFire 2626 audio interface --> Mac Mini --> monitormixen via Logic aangemaakt en verstuurd naar Behringer Powerplay HA-4700 koptelefoonversterker --> koptelefoons

De zangmics gaan rechtstreeks in de ProFire, evenals de USB/MIDI uitgangen van drumstel en keyboard.

Voor het gemak zou je de DI (bas)gitaarsporen ook rechtstreeks op de Audio Interface kunnen aansluiten.

Momenteel stuur ik alle sporen via de uitgangen van de ProFire naar een mengpaneel. Hier zet ik de faders open en gebruik de pre en post auxen om vier monitormixen te maken en stuur deze naar de koptelefoonversterker. Dit is iets overzichtelijker en de mixen kunnen sneller en intuïtiever aangepast worden.

Writing about music is like dancing about architecture
- Martin Mull
Scheuren berichtRe: Oefenen in stilte --- dé setup?
Gepost door: Jord
Datum: 03/07/2014 19:37

Quote:
Dutchnoel

(bas)gitaarversterkers (speakers uitpluggen en eventueel linken met DI box)

Deze snap ik niet helemaal. Weet niet of het over een buizenbak gaat of over een transistor versterker. Maar mij was altijd geleerd dat je je versterker niet moet laten werken zonder belasting.
Daarvoor heb je dus een attenuator nodig (of is dat een Behringer GI?).

Cheesy google page ranking marketing tekst:
Voor een geweldige cover- feestband uit Delft, ga naar -> [www.jalekker.com]
Datum: 04/07/2014 09:13

Quote:
Jord

Dutchnoel
(bas)gitaarversterkers (speakers uitpluggen en eventueel linken met DI box)

Deze snap ik niet helemaal. Weet niet of het over een buizenbak gaat of over een transistor versterker. Maar mij was altijd geleerd dat je je versterker niet moet laten werken zonder belasting.
Daarvoor heb je dus een attenuator nodig (of is dat een Behringer GI?).

Vandaar 'eventueel' knipoog Wij gebruiken zowel transistor als buizenversterkers. In zowel de DI-100 als de GI-100 zit een direct link output die je naar de speaker of het cabinet terug schakelt. In het geval van mijn Twin komen de later toegevoegde Line Out en de bestaande mastervolumeknop goed van pas.

Moddeling is voor mij persoonlijk geen optie: zelfs de originele Fender plug ins klinken als een kont wanneer je deze versterkers kent.

- Martin Mull
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 04/07/2014 10:59

Quote:
Dutchnoel
klinken als een kont

Mmmm....interessant verward
pindakaas berichtRe: Oefenen in stilte --- dé setup?
Gepost door: bas
Datum: 04/07/2014 16:32

Allemaal bedankt voor de reacties mensen.

Om een eigen mix te krijgen wordt alles al wat ingewikkelder, zoals ik al dacht.
Zal een inventarisatie maken wat we nodig hebben qua spullen en even proefdraaien komende maand.

Thnx for the advice !!! duim omhoog
Datum: 04/07/2014 17:00

En anders elders een "normale" oefenruimte huren?

Gepost door: Richard
Datum: 06/07/2014 21:05

Datum: 07/07/2014 10:38

Quote:
Richard

[jamhub.com]

Ziet er goed uit! Had er nog nooit van gehoord. Heb jij (of heeft iemand anders) ervaring met deze hub?

- Martin Mull
Datum: 07/07/2014 19:50

Ik heb hem zelf wel eens gebruikt, maar je mist wel het echte " live" gevoel. In bovenstaande situatie zou het echter wel eens de perfecte oplossing zijn. Ieder bandlid kan zijn eigen mix maken, en dus concentreren op de instrumenten of zangstem die hij zelf het liefst erbovenuit hoort komen in de mix. Dat kan je eigen instrument zijn, of een combinatie met iets anders. Als gitarist plug je in d.m.v. Een Pod of een andere gitaarversterker modeller. Zelfs een app met interface op je telefoon kan genoeg zijn.
Datum: 07/07/2014 20:17

wauw. prijs is ook nog eens te doen!

Hartelijke groeten,
Zilt
Gepost door: ron smit
Datum: 07/07/2014 22:39

Ja, best goedkoop; [www.bax-shop.nl]

Maar dit is toch een opname-apparaat? Kun je hiermee dus ook mixen tijdens de repetitie?
Datum: 07/07/2014 22:48

Volgens mij bedoelt hij dit [www.gear4music.nl]

Gepost door: R'Oha
Datum: 08/07/2014 06:00

Nee, hij bedoelt dit: Bax knipoog

"Waar is de opener?", sprak de dichter

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/07/2014 06:01 door R'Oha.
Datum: 08/07/2014 08:04

300 euro voor de bedroom mixer. kunnen allen opnemen naar pc ja. Vind het wle een goede oplossing blij

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 08/07/2014 08:54

Quote:
Richard

Ieder bandlid kan zijn eigen mix maken, en dus concentreren op de instrumenten of zangstem die hij zelf het liefst erbovenuit hoort komen in de mix.

Dat klinkt echt ideaal! Wij gebruiken hoofdtelefoons tijdens onze repetities, maar ik maak nu behoorlijk wat meters tussen de monitormixer en mijn microfoonstandaard/pedalenbord. gefrustreerd

- Martin Mull
Datum: 12/07/2014 10:12

verwacht geen boss of line6 kwaliteit. Eerder Behringer achtig.
Geen idee of zo'n mixer het jarenlang vol houdt. Het is vrij plastic achtig zeg maar!
Datum: 12/07/2014 12:59

Quote:
Richard

verwacht geen boss of line6 kwaliteit. Eerder Behringer achtig.
Geen idee of zo'n mixer het jarenlang vol houdt. Het is vrij plastic achtig zeg maar!

hahaha, alsof line 6 en behringer mijlenver uit elkaar liggen. Appels en peren Richard...

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 19/07/2014 22:05

alles ligt bij bij in dezelfde fruitschaal Zilt.
Ik vind peren echter lekkerder.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen