Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Apparatuur
Alle bestanden voor deze discussie
Bestandsnaam Bestandsgrootte   Gepost door Datum  
foto 3 SuperDuke.JPG 148.1 KB open | download Django 10/08/2014 Bericht lezen
foto 2 SuperDuke.JPG 152.9 KB open | download Django 10/08/2014 Bericht lezen
DeArmond Starfire Special berichtEKO Super Duke: vermogen terugbrengen?bijlage
Gepost door: Django
Datum: 10/08/2014 23:26

Mijn zwager heeft een oude Italiaanse EKO Super Duke gekregen: een 100W(?) buizentop uit jaren '60. Het circuit zou een eenkanaals copie zijn van een Vox AC30 (maar die is geen 100W). Maar hard gaat ie wel. In de eindversterker zitten vier EL84. Bij bv een Fender Twin kun je het vermogen terugbrengen door 2 van de 6L6's eruit te halen (en dan we de impedantie aanpassen). Ik vroeg me af of zo iets ook te doen is met de AL84's? Hij wordt namelijk nu vooral in een huiskamer gebruikt..

berichtRe: EKO Super Duke: vermogen terugbrengen?
Gepost door: FUnkadelic
Datum: 11/08/2014 09:58

TX-2302A modificatie toepassen. 20 minuutjes solderen en dan DJENT!!!1! CHOPS!!!!! SNAKE!!!111!!!

Wel ervoor zorgen dat je elementen parallel staan met de nerven van t hout en op precies 23.77 graden Celsius in de was ondergedompeld zijn he? D000h.

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Gepost door: Zilty
Datum: 11/08/2014 12:25

4 EL84's leveren ongeveer 30-40 watt, geen 100. zijn het niet EL34's?

Erzijn een aantal opties om je vermogen te verminderen. Maar de eerste vraag is: waarom wil je je vermogen verminderen? Te weinig gain/overdrive?

Hartelijke groeten,
Zilt
DeArmond Starfire Special berichtRe: EKO Super Duke: vermogen terugbrengen?
Datum: 11/08/2014 13:51

Er zitten EL84's (Philips) in. Met terugbrengen vermogen hoop ik sneller wat oversturing te krijgen. Hij heeft geen mastervolume, en blijft heel lang clean.
Voor een huiskamer zal het waarschijnlijk toch weinig uitmaken of hij nu 30 of 15 W is, maar ben wel benieuwd of het überhaupt kan.

(die TX-2302A modificatie is niks voor mij, is heb mijn was altijd op 40 graden Celsius..)
Gepost door: Frans
Datum: 11/08/2014 15:37

4x EL84 is rond de 30Watt, echt niet meer hoor. Meestal zijn EL84 eindtrappen autobias dmv een gemeenschappelijke kathode weerstand. In dat geval kun je niet zomaar twee buizen trekken, je helpt de overgebleven twee naar de buizenhemel.

Frans.
[www.amps-unlimited.nl]
Gepost door: Zilty
Datum: 11/08/2014 16:17

Zoek eens op PPIMV mod, of, als er een effectloop in zit: steek er een pedaaltje tussen en draai daar naar wens het volume dicht. Moet het wel een seriele effectloop zijn trouwens... Een mastervolume inbouwen zou denk ik de eenvoudigste oplossing zijn. Kortom, geen quick fix, het wordt of naar de versterkerboer (= Frans, bijv...) of een attenuator kopen.

Hartelijke groeten,
Zilt
DeArmond Starfire Special berichtRe: EKO Super Duke: vermogen terugbrengen?
Datum: 12/08/2014 00:52

De EKO heeft geen effectenloop (eigen amps wel, ik ga het eens proberen of het helpt om de loop een stuk dicht te draaien en dan aan de ingang er een flink signaal in te sturen). Had gehoopt dat 't bij de EKO wat makkelijker zou zijn. Ik kan zeker niet de kathodeweerstand aanpassen? Ik denkt dat ik me eerst maar eens goed in de materie moet gaan verdiepen. En misschien moet mijn zwager zijn EKO maar bij mij ruilen tegen een Vox AC4 ofzo, zijn we allebei blij.
Gepost door: Frans
Datum: 12/08/2014 10:25

Quote:
Mark

.... Ik kan zeker niet de kathodeweerstand aanpassen? .....

Niet om het volume terug te brengen. Beste oplossing is een mastervolume inbouwen of een powersoak. Powersoak kun je vergelijken met tegelijkertijd vol gas geven en krachtig remmen. Dat geeft dus de nodige warmteontwikkeling en slijtage.

Frans.
[www.amps-unlimited.nl]
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 13/08/2014 21:59

9 el84.
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 15/08/2014 20:31

Je moet een nieuwe gitaar kopen. Je gitaar activeert de spanning op je versterker.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen