Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Apparatuur
cort g250 berichtWahwah met goede prijs-kwaliteitverhouding
Gepost door: mark
Datum: 14/08/2014 15:49

Beste gitaristen,

Als Hendrix fan en hobby gitarist, mag een wah wah natuurlijk niet ontbreken in mijn uitrusting. Ik heb echter totaal geen ervaring met wah wah's en eigenlijk ook niet met effectpedalen in het algemeen. Tot nu toe heb ik alleen gebruik gemaakt van ingebouwde effecten in mijn versterker (yamaha thr10) en een behringer v amp.

Ik ben geen toonpurist en ben verder ook niet merkgeil, het perfecte Hendrix geluid streef ik dan ook absoluut niet na, maar wil natuurlijk niet met een stukje speelgoed thuiskomen dat na een week op zolder beland.

Uiteraard zal persoonlijke smaak een grote invloed hebben. Volgende week ga ik naar thomann in Duitsland om wat pedalen uit te proberen. Ik ga echter liever goed informeert op pad. Hebben jullie tips waar ik op moet letten tijdens het uitzoeken van een pedaal dat bij me past?

Zo hoorde ik bijvoorbeeld dat wah wah's nogal de neiging hebben om de tone uit je gitaar te zuigen?

Alle ervaringen en tips zijn welkom!
berichtRe: Wahwah met goede prijs-kwaliteitverhouding
Gepost door: Da Vinci
Datum: 14/08/2014 16:14

Je hebt nogal wat verschillen wah's. De meest bekende is volgens mij wel de Dunlop Cry Baby. Op de site van Dunlop staat dat die oa. gebruikt is door Jimi. Echter zijn er nogal wat aangepaste versies op de markt, waaronder ook een Jimi Hendrix uitvoering (de JH-1), een Slash versie, een Zakk Wylde versie en noem maar op. Op de site van Dunlop kan je er vast wel wat meer info over vinden.

Naast Dunlop heb je ook tal van andere merken zoals Morley, Vox en Ibanez etc. etc. die bekende wah's maken en natuurlijk nog een ruim assortiment wat exclusievere wah's waar ik me nu helemaal niet aan zou wagen. Allemaal hebben ze een eigen karakter. Op de websites van fabrikanten kan je vaak wel eea lezen en - veel belangrijker - horen. Ik zou eens wat verschillende soundsamples luisteren op de site van genoemde fabrikanten om te bepalen wat het meest in je straatje ligt en de top 3 of top 5 in het echt met elkaar vergelijken. Neem dan ook nog even de Behringer Wah mee in de vergelijking. Die Behringer pedaaltjes kosten echt een drol en drie knikkers en schijnen nog niet verkeerd te zijn ook.

Ik ben zelf nogal lui aangelegd dus ik heb gewoon blind de Cry Baby gekocht en die werkt voor mij prima, alhoewel ik de volgende keer toch voor een iets fellere zou gaan, maar dat is smaak. Maar ik denk zomaar dat m'n Cry Baby nog wel een paar jaartjes mee gaat.

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Datum: 14/08/2014 16:16

btw op youtube zullen ook wel genoeg soundsamples te horen zijn knipoog

cort g250 berichtRe: Wahwah met goede prijs-kwaliteitverhouding
Datum: 14/08/2014 19:55

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

De crybaby serie staat inderdaad ook hoog op mijn lijstje. Het beoordelen van geluid via YouTube vind ik altijd wat lastig. Ik hoop dat ik in de winkel de mogelijkheid heb om rustig te testen, het liefst op mijn eigen versterker.

Met behringer heb ik tot dusver geen hele goede ervaringen, maar voor die prijs wordt het natuurlijk wel interessant om hem een keertje te proberen.
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 15/08/2014 03:10

Mijn fav wah is de Custom Audio Electronics CAE MC-404 Wah en ik heb er één goedkoop op de kop weten te tikken (in Belgie, haha nee hoor).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/08/2014 03:17 door ==X@LeX==.
Datum: 15/08/2014 08:48

Bedoel je deze?
[www.bax-shop.nl]

Ik lees wel veel dingen die me aanspreken in de Wah. Ik zou die "diepere" stand met veel intensiteit en een tikkeltje boost wel eens willen proberen. Diepte, wat meer intensiteit (dat vertaal ik als wat extra ballen in het hoog) en een beetje boost zijn net de dingen die ik bij m'n Cry Baby mis.

Datum: 16/08/2014 19:02

Quote:
"Da Vinci"

Bedoel je deze?
[www.bax-shop.nl]

Ik lees wel veel dingen die me aanspreken in de Wah. Ik zou die "diepere" stand met veel intensiteit en een tikkeltje boost wel eens willen proberen. Diepte, wat meer intensiteit (dat vertaal ik als wat extra ballen in het hoog) en een beetje boost zijn net de dingen die ik bij m'n Cry Baby mis.

Yep deze, super ding. Met de red fasel heb je juist minder hoog en dat is idaal voor als je de wah gebruikt met veel gain.
Gepost door: Ramon Berendsen
Datum: 16/08/2014 21:34

standaard crybaby, de rest een hoop onzin voor teveel geld.
Datum: 17/08/2014 02:40

Quote:
"Ramon Berendsen"

standaard crybaby, de rest een hoop onzin voor teveel geld.

Een hele gestaafde uitspraak van een kenner. Standaard Crybaby vind ik dus een veel te schelle wah. Ik heb ze beiden dus ik kan vergelijken.
Datum: 17/08/2014 06:51

Waarom verkoop je jouw Crybaby eigenlijk?

Datum: 17/08/2014 14:36

Quote:
"Da Vinci"

Waarom verkoop je jouw Crybaby eigenlijk?

Omdat het een schijt wah is knipoog

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/08/2014 14:38 door ==X@LeX==.
Datum: 17/08/2014 14:40

Quote:
mark

Zo hoorde ik bijvoorbeeld dat wah wah's nogal de neiging hebben om de tone uit je gitaar te zuigen?

Alle ervaringen en tips zijn welkom!

De Custom Audio wah is dus geen tone zuiger, Integendeel
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Wahwah met goede prijs-kwaliteitverhouding
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 17/08/2014 15:02

Sommige wah's sucken inderdaad wat tone maar er zijn ook true bypass varianten en ook is het niet heel moeilijk om ze zelf aan te passen naar true bypass. Of om de sweep te veranderen.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Datum: 17/08/2014 15:05

Quote:
"Vincent van Haperen"

Sommige wah's sucken inderdaad wat tone maar er zijn ook true bypass varianten en ook is het niet heel moeilijk om ze zelf aan te passen naar true bypass. Of om de sweep te veranderen.

Daarnaast is het "true bypass" verhaal een oude discussie wat betreft toneverlies. True bypass of niet het zal je tone veranderen.
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Wahwah met goede prijs-kwaliteitverhouding
Datum: 17/08/2014 15:27

Dat is waar. En soms werkt het juist ook heel goed.
Maar ik was wel heel blij dat mijn oude Cry Baby wah niet meer al het tophoog van mijn sound afsnoepte toen ik hem gemod had naar true bypass.

Edit, aanvulling: hetzelfde geldt voor mijn late 70's Small Stone trouwens.

Ongenode Gaste
Woods on Fire

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/08/2014 15:28 door Vincent van Haperen.
Datum: 17/08/2014 16:25

Quote:
"Vincent van Haperen"

Dat is waar. En soms werkt het juist ook heel goed.
Maar ik was wel heel blij dat mijn oude Cry Baby wah niet meer al het tophoog van mijn sound afsnoepte toen ik hem gemod had naar true bypass.

Wat ik al zei. De Cry Baby heeft voor mij sowieso te veel hoog, true bypass of niet.
By the way de CAE wah kan je de red en yellow fasel kiezen, dus in één klap een true bypass Cry Baby als je dat zou willen. CAE, best wah in the world.
Datum: 17/08/2014 16:37

Ehh, andersom. Mijn cry baby maakte juist mijn hele sound dof in de "uit"-stand. Na de mod niet meer.
Maar hij is goed scherp van karakter als hij aan staat, dat ben ik met je eens. Voor jou blijkbaar te scherp.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Datum: 17/08/2014 18:30

Quote:
"Vincent van Haperen"

Ehh, andersom. Mijn cry baby maakte juist mijn hele sound dof in de "uit"-stand. Na de mod niet meer.
Maar hij is goed scherp van karakter als hij aan staat, dat ben ik met je eens. Voor jou blijkbaar te scherp.

De CAE wah is een crybaby als je de yellow fasel kiest, maar wel true bypass.
Idd de Cry Baby is als hij aanstaat te schel vind ik. Eenmaal uit kleurt hij idd tone, zover dat dat goed of slecht is is aan de gebruiker.
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 17/08/2014 20:38

Ik heb een Ibanez Weeping Demon, veel mogelijkheden en weinig tone suck

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.
Datum: 18/08/2014 16:50

Ik al jaren een Morley PWA Wah. Niet echt een ding om mee te funken, wel lekker als midboost bij overstuurde solo's. CryBaby heb ik weg gedaan wegens te schel.
Datum: 30/08/2014 22:45

Bedankt allemaal voor de adviezen!

Uiteindelijk ben ik voor het simpele pedaaltje van behringer gegaan. Voor die 30 euro is het best een leuk speeltje, ideaal om erachter te komen wat ik precies in een wah zoek, mocht ik nog een betere willen aanschaffen in de toekomst. Enige nadeel van dit pedaal vind ik dat het pedaal nogal een abrupte overgang heeft, het lijkt wel of er een logaritmische pot in zit (aan/uit).
Datum: 31/08/2014 08:37

Quote:
Enige nadeel van dit pedaal vind ik dat het pedaal nogal een abrupte overgang heeft, het lijkt wel of er een logaritmische pot in zit (aan/uit).

Ik ken die wah zelf niet, maar ik weet dat je in de meeste wahs zelf makkelijk een andere pot erin kunt zetten. Ideetje voor de toekomt misschien, als je er niet aan kunt wennen.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Datum: 31/08/2014 09:31

Quote:
"Vincent van Haperen"

Quote:
Enige nadeel van dit pedaal vind ik dat het pedaal nogal een abrupte overgang heeft, het lijkt wel of er een logaritmische pot in zit (aan/uit).

Ik ken die wah zelf niet, maar ik weet dat je in de meeste wahs zelf makkelijk een andere pot erin kunt zetten. Ideetje voor de toekomt misschien, als je er niet aan kunt wennen.

Dat gaat bij dit specifieke pedaal helaas niet, omdat hij niet met pots werkt. Optic control noemen ze het zelf. Durf niet precies te zeggen hoe het werkt, maar er zijn in ieder geval geen mechanische delen (pots) aanwezig.
Datum: 31/08/2014 10:08

Hmmm, dat is jammer.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Gepost door: Rob
Datum: 11/09/2014 12:50

Silver Machine MKII
Kost een paar centen maar dan heeft u ook iets.
[www.silvermachine.de]
Datum: 18/09/2014 10:51

Voor de mensen die zich afvragen hoe dat goedkope pedaaltje ongeveer klinkt, hier een opname. Uiteraard moet ik er nog flink mee oefenen om het echt lekker te laten klinken, alle tips zijn welkom.

video: [www.youtube.com]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/09/2014 10:52 door mark.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen