Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Apparatuur
berichtDistortion, overdrive, boost of toch een compressor
Gepost door: Da Vinci
Datum: 15/08/2014 11:54

Vrienden,

Ik speel eigenlijk al jaren behoorlijk rechttoe rechtaan door mijn gitaren enkel met tussenkomst van een Wah en Tuner in mijn Engl Powerball II te steken.
Relatief kort na het aanschaffen van deze set heeft het spelen in bandjes een tijd op een laag pitje gestaan en inmiddels ben ik weer eea aan het oppakken.

Ik ben nog steeds tevreden over de basis sounds uit deze versterker. Mijn leadsound is echter wel voor verbetering vatbaar. Ik heb recent een delay (Memory Boy) aan mijn FX loop toegevoegd. Deze staat ingesteld als een korte slapback delay en geeft mijn sound extra body en wat extra volume en dat komt vooral mijn leadsound wel ten goede. Het volume verschil is echter niet groot genoeg om op hetzelfde kanaal te blijven tijdens leadpartijen dus ga ik daarvoor alsnog naar het vierde kanaal. Ipv. het overschakelen naar een ander kanaal ben ik benieuwd wat ik met een extra pedaaltje kan bereiken. Er wordt vaak gesproken over boostpedaaltjes (zouden clean moeten zijn), overdrive pedaaltjes, en distortion pedaaltjes. Om er achter te komen wat geschikt zou zijn ben ik eens gaan inlezen maar het valt me vooral op dat fabrikanten, ongeacht er gesproken wordt over een boost, distortion of overdrive, het hebben over “het geluid van een buizenversterker uit een pedaaltje”. Maar ik geloof niet dat dat is wat ik zoek. Ik heb namelijk al een buizenoversturing uit mijn versterker. Wat ik wil is dat geluid dikker/voller/vetter maken (“tone” toevoegen) en het volume opkrikken zodat ik vanaf mijn distortion kanaal met het aantrappen van het pedaal icm. de delay een mooie leadsound krijg. Ik lees ook over compressors teksten die op zich zouden kunnen aansluiten op mijn wens (sustained singing leads).