Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Apparatuur
berichtDistortion, overdrive, boost of toch een compressor
Gepost door: Da Vinci
Datum: 15/08/2014 11:54

Vrienden,

Ik speel eigenlijk al jaren behoorlijk rechttoe rechtaan door mijn gitaren enkel met tussenkomst van een Wah en Tuner in mijn Engl Powerball II te steken.
Relatief kort na het aanschaffen van deze set heeft het spelen in bandjes een tijd op een laag pitje gestaan en inmiddels ben ik weer eea aan het oppakken.

Ik ben nog steeds tevreden over de basis sounds uit deze versterker. Mijn leadsound is echter wel voor verbetering vatbaar. Ik heb recent een delay (Memory Boy) aan mijn FX loop toegevoegd. Deze staat ingesteld als een korte slapback delay en geeft mijn sound extra body en wat extra volume en dat komt vooral mijn leadsound wel ten goede. Het volume verschil is echter niet groot genoeg om op hetzelfde kanaal te blijven tijdens leadpartijen dus ga ik daarvoor alsnog naar het vierde kanaal. Ipv. het overschakelen naar een ander kanaal ben ik benieuwd wat ik met een extra pedaaltje kan bereiken. Er wordt vaak gesproken over boostpedaaltjes (zouden clean moeten zijn), overdrive pedaaltjes, en distortion pedaaltjes. Om er achter te komen wat geschikt zou zijn ben ik eens gaan inlezen maar het valt me vooral op dat fabrikanten, ongeacht er gesproken wordt over een boost, distortion of overdrive, het hebben over “het geluid van een buizenversterker uit een pedaaltje”. Maar ik geloof niet dat dat is wat ik zoek. Ik heb namelijk al een buizenoversturing uit mijn versterker. Wat ik wil is dat geluid dikker/voller/vetter maken (“tone” toevoegen) en het volume opkrikken zodat ik vanaf mijn distortion kanaal met het aantrappen van het pedaal icm. de delay een mooie leadsound krijg. Ik lees ook over compressors teksten die op zich zouden kunnen aansluiten op mijn wens (sustained singing leads).

Mij vraag is dus: met wat voor soort pedaal kan ik mijn reeds behoorlijk overstuurde sound nog eens lekker aandikken zodat ik een volle, zingende lead tone krijg? Als ik weet in welke hoek ik moet zoeken kan ik wat gerichter het veld in want ik heb helaas geen tijd om dagen in muziekwinkels rond te hangen.

Hier had uw advertentie kunnen staan.
berichtRe: Distortion, overdrive, boost of toch een compressor
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 15/08/2014 11:58

Overdrive of boost. Ik denk dat het vrij logisch is dat een distortion overbodig zal zijn...
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Distortion, overdrive, boost of toch een compressor
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 15/08/2014 15:59

Klinkt voor mij als een boost. Evt met een tweebands EQ en een heel klein beetje gain.

Probeer eens de EHX LPB-1 (geeft naast een boost ook een vette dot midlaag en een klein beetje extra gruis) of de Xotic RC booster

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Datum: 15/08/2014 16:16

Die EHX kost echt geen drol! Vanavond eens wat samples checken. Wel opvallend dat in de reviews op Bax shop 2 van de 3 mensen zeggen dat ding in de loop te hangen. Ik zou een booster juist voor mijn voorversterker hangen.

Gepost door: Purple John
Datum: 15/08/2014 18:22

Heb zelf ook die LPB-1 voor solo-boost. Bevalt me prima. (zit idd voor de voorversterker.) Omdat ik toch veel verschillende boost-geluiden nodig heb heb ik daarnaast nog ene volumepedaal.

"I have no tolerance for fools"- Ritchie Blackmore
www.fab5.2trouble.nl
Datum: 17/08/2014 18:36

Quote:
"Da Vinci"

Vrienden,

Ik speel eigenlijk al jaren behoorlijk rechttoe.....

Vreemd genoeg is een totaal mix met band de beste graadmeter. Een boost op een al overstuurt kanaal kan idd helpen om je sound dikker te maken, maar of je ook duidelijker hoorbaar bent in de mix?

In mijn geval gebruik ik distortionpedalen ( crunch, iets meer gain en nog meer gain) op een bordje over een clean kanaal van een versterker. Achter mijn distortions heb ik een booster zitten (Z-Vex Superhardon), welke op deze manier als een volume versterker fungeert en niet zozeer als een "vetter maker". Indien ik de booster voor mijn distortions zou zetten krijg je dus het laatstgenoemde effect. Ik denk dat in jouw geval een "vetter maker" en een A/B volume beter zal gaan werken.

edit: nog een tip, delays maken je geluid veelal niet vetter, wel breder. Als het gaat het om duidelijker in de mix te zitten zou ik de slapbackdelay (wat ik sowieso geen mooie setting vind) niet meer gebruiken.

edit2: compressors zijn helemaal killers voor dynamiek. Op clean zou ik zeggen ja aangezien een humbucker dan wat punchy kan klinken, verder NOOOO!

5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/08/2014 18:43 door ==X@LeX==.
Gepost door: Zilty
Datum: 18/08/2014 14:11

Je kan een volume boost doen, maar het lijkt me weinig zinvol, die powerball heeft toch ook switchable masters?

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 18/08/2014 15:12

Klopt, er zit een A/B volume op en die is met de footswitch te schakelen. Dit is echter alleen harder/zachter maar maakt het geluid zelf niet anders. Er zit ook een midboost op die het geluid wel wat dikker maakt maar het verschil vind ik relatief klein. Het zou wat mee betreft wat meer aangedikt mogen worden, wat extra sustain en wat extra volume en het liefst met één druk op de knop.

Datum: 18/08/2014 15:43

ok en wat is mis met het vierde kanaal dan? Dat is toch één bak gain en compressie ellende blij?

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 18/08/2014 15:58

Klopt, kanaal 4 is erg best heftig ja. Vandaar dat ik hoop met een pedaaltje voor kanaal 2 en 3 juist een goede tone te krijgen zonder dat het meteen "één bak gain en compressie elende" is. Met name wanneer ik een nummer vooral vanaf kanaal 2 speel en daar een stuk lead in speel wordt kanaal vier wel meteen erg heftig.
Door een pedaaltje in te kunnen zetten dat wat extra mids/sustain/tone geeft gecombineerd met wat extra volume kan ik de vier kanalen inrichten als clean/lichte crunch/zware crunche/gekkenhuis en geeft het pedaal per kanaal de optie om daarvandaan naar een leadsound te gaan.
Het geluid wat verbreden met delay, de midboost eroverheen en dan nog een A/B volume kan ook maar dat is 3 x trappen en geeft toch een ander resultaat dan dat ik in een pedaaltje hoop te vinden bang

Datum: 18/08/2014 18:23

...ik zou eens naar een goede eq kijken.
Datum: 18/08/2014 19:25

Quote:
"Da Vinci"

Klopt, kanaal 4 is erg best heftig ja. Vandaar dat....

Je kan toch gewoon kanaal vier wat minder heftig afstellen. Of heb je geen gescheiden EQ en volume. Dat is idd niet prettig en lastig. Wat het trapen betreft, ik gebruik een "looper" waarbij je pedalen kan voorprogrammeren. Niet veel trappen dus. Neem bijvoorbeeld de Cartl Martin Octaswitch II, heb ik ook superding en niet ingewikkeld.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/08/2014 19:26 door ==X@LeX==.
Datum: 19/08/2014 09:13

Quote:
==X@LeX==

Je kan toch gewoon kanaal vier wat minder heftig afstellen. Of heb je geen gescheiden EQ en volume. Dat is idd niet prettig en lastig

Volume (en gain) wel, EQ niet.

Quote:
==X@LeX==

Wat het trapen betreft, ik gebruik een "looper" waarbij je pedalen kan voorprogrammeren. Niet veel trappen dus.

Dat is inderdaad een optie als ik veel met pedalen werk maar niet wanneer ik de midboost en volumeboost uit de versterker haal, dan ben ik gebonden aan de footswitch van m'n Engl.

Maar de essentie van mijn vraag was eigenlijk of het zin heeft om met een booster of een drive te gaan werken. Ik had nl. het idee dat je daarmee een ander effect op je sound kan krijgen dan wanneer je puur alleen een ander kanaal op je versterker aanspreekt.

Datum: 19/08/2014 09:26

Quote:
"Da Vinci"
Maar de essentie van mijn vraag was eigenlijk of het zin heeft om met een booster of een drive te gaan werken. Ik had nl. het idee dat je daarmee een ander effect op je sound kan krijgen dan wanneer je puur alleen een ander kanaal op je versterker aanspreekt.

Nou ja, het maakt verschil natuurlijk, maar in essentie doet kanaal 4 precies wat jij wil: boosten (volume en gain) en compressie (sustain).

Wat jij wil doe ik meestal met het volume van m;n gitaar: je wil niet bij elk nummer dezelfde gain en compressie: door het volume op je gitaar wat terug te draaien verminder je g&c voor de slaggitaar stukken naar smaak, bij lead draai ik de boel open naar smaak (meestal dus vol open knipoog ). Dat is in essentie hetzelfde als een booster of een ander kanaal, maar hey, er zijn zat mensen die liever een pedaaltje voor hun high gain buizen amp zetten. Technisch gezien is dat onzinnig, maar zolang we praten over de verschillen tussen kabels en plectrums en fretboard materiaal valt dat wel mee kwa onzinnigheid... knipoog

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 19/08/2014 10:10

Quote:
"Da Vinci"
het idee dat je daarmee een ander effect op je sound kan krijgen
vandaar dat ik een eq. noemde

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen