Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Apparatuur
berichtDilemma: in-ears bij repetitie
Gepost door: JanVrm
Datum: 26/09/2014 14:56

Heren van het besnaarde leven....

Ik twijfel over de aanschaf van in-ears, al dan niet gegoten. Nu ben ik er beetje huiverig om direct al over te gaan tot een uitgave van ca. 1500,- voor een belt pack met gegoten oortjes. Onze band bestaat nu in de huidige vorm iets meer dan een jaar en wie weet hoe lang het nog duurt. Uitgaven wil ik beetje afstemmen conform ontwikkeling en tijdsduur van de band. Een vastgesteld budget heb ik niet echt.

Het probleem van geluidsoverlast doet zich ook veel meer voor in de (kleine) repetitieruimte. We hebben een strakke drummer die flink mept en die bepaalt daarmee het bandvolume op een vrij stevig niveau. Ik speel daarom noodgedwongen met een setje Alpine oordopjes. Die dempen redelijk goed, echter bederven mijn speelplezier door het wegfilteren van de fijne toon van je gitaar en het lijkt (het is niet zo) dat mijn gitaar te zacht staat in de totaalmix. Bekend gitaristenprobleem lijkt me zo? Door die beperkingen ontstaat er toch iets van onzekerheid.

Bij een optreden laat ik de Alpines achterwege en vertrouw ik op de PA monitoring.

In de oefenruimte speelt iedereen op zijn eigen versterker en de zanger heeft IEM via de zangversterker. Zelf zing ik niet mee. Gelukkig.knipoog

Mijn setup: gitaar via Boss G8, 4 kabel-methode op een MesaBoogie DC-3. Hoewel een klein bakkie...een zware terrorist. Op standje 2 gaat mijnheer MB al loeihard.

Idee: zou het een oplossing zijn om via de 3mm stereo uitgang van de GT8 een kabeltje te laten lopen naar een klein mixertje met fantoomvoeding? Ik heb thuis nog een werkloze AKG condensator mic liggen. Dan via het mixertje de mix bepalen en voorlopig gewoon met een normale koptelefoon (voor veilige isolatie)spelen en misschien later naar een draadloze oplossing te kijken indien dit goed bevalt?
Met dan evt. later een volgende stap draadloos op het podium, maar allereerst wil ik dus de "euvelen" van de repetitie oplossen.

Is dit een goed/gangbaar idee? Misschien iemand die daar een ervaring over kan delen of een beter idee heeft?

Of iemand die een beltpack van een betrouwbaar merk weet met een goede kwaliteit/prijs vergelijking?

Ik zie verder wel aanbiedingen voor beltpacks van o.a. LD Systems (MEI) die zo spotgoedkoop zijn dat ik het bij voorbaat al niet meer vertrouw.

Het is dus niet de vraag of het beter is met IEM of niet. Als je de meeste topics mag lezen is de meerderheid daar wel voor. Het gaat er dus om de beste opstap te nemen met name tijdens de repetities.

Wie o wie???koekoek!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/09/2014 14:58 door JanVrm.
berichtRe: Dilemma: in-ears bij repetitie
Gepost door: Zilty
Datum: 26/09/2014 15:20

Waarom prik je je koptelefoon niet direct op de headphone out van de GT-8? Evt met zo'n min versterker ertussen die drummers gebruiken voor de volume regeling.

Hartelijke groeten,
Zilt
Gepost door: Da Vinci
Datum: 26/09/2014 15:40

Quote:
JanVrm

Idee: zou het een oplossing zijn om via de 3mm stereo uitgang van de GT8 een kabeltje te laten lopen naar een klein mixertje met fantoomvoeding? Ik heb thuis nog een werkloze AKG condensator mic liggen. Dan via het mixertje de mix bepalen en voorlopig gewoon met een normale koptelefoon (voor veilige isolatie)spelen en misschien later naar een draadloze oplossing te kijken indien dit goed bevalt?

Ik mis even het doel van die condensator mic. Ga je die gebruiken om de rest van het bandgeluid op te pikken?

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 26/09/2014 15:50

Gesprekje voeren met elkaar misschien over afplakken, zachter spelen, gewoon, de bekende shit...? Kom op, zeg; als dat repetities moeten heten, wie hoort dan nog of alles gaat zoals het moet gaan? schouderophalend
Gepost door: FUnkadelic
Datum: 26/09/2014 16:29

Drummer spelen met van die emmm... drumstokjes die uit rietjes bestaan?

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Datum: 26/09/2014 18:15

@ Zilty: overweeg ik wel te proberen maar dan is de vraag wat je van de rest opvangt. Mogelijk wordt dat dan een doffe bedoeling ten opzichte van het eigen gitaargeluid.

@ DaVinci: precies die condensator is dan daarvoor.

@ Foob: afplakken is al gedaan.Zachter spelen is ook gedaan. Alleen heeft drummer zonder weinig inspanning al een ferme tik in zijn handen en speelt al jaren zo. Gaat hij te flauwtjes drummen, gaat de schwung er ook een beetje mee uit. Het is verder niet zo dat we elkaar niet goed horen. Het is op het randje en in zeker in zo'n klein hok moet je wel aan je oren denken.

@ Fu: ik zal het hem voorstellen. Maar het gaat nu even niet om het totale bandvolume maar een stukje controle over headphones/eigen mix.
Datum: 26/09/2014 19:40

gewoon z'n tuigje strakker dus.
Voor de rest wat Foob zegt.
Gepost door: ron smit
Datum: 26/09/2014 21:27

Onze drummer zit achter een doorzichtige plastic rand. Dat scheelt al aardig.

Jaren met in ear gespeeld (overigens heel goedkoop), maar je mist toch iets van de beleving. Bovendien duwt je gitaar dan niet echt meer.
Datum: 26/09/2014 23:51

Beetje vervolg op ron smit z'n verhaal.
Wij repeteerden in een oefenruimte/demo studio waar van die losse mobiele panelen stonden met van dat eierdoos noppenschuim (volgt u het nog?)een stuk of 3 van die panelen voor het drumstel met daartussen natuurlijk wel ruimte voor het drumgeluid werkte voor ons prima. Een paar van die geluidsschermen knutselen lijkt me goedkoper dan in-ears...
Datum: 27/09/2014 11:59

Rietjes zijn kut voor je sound, en zachter spelen is idd geen optie als je drummer een flinke tik uitdeelt. Moet je ook niet willen trouwens. Die schermen kunnen wel helpen, maar niet voor je over-all volume uiteraard.

Natuurlijk klinkt die koptelefoon een beetje kut, het is het directe geluid uit de GT-8, maar als je een open of niet zo heel erg dempende koptelefoon neemt, dan komt het omgevingsgeluid van je versterker en de band gewoon binnen en geeft het digitale glascherven hoog van de gt-8 net de definite die je zoekt. Een mic neerzetten kan ook, maar ja, dat geeft ook weer een vertekend beeld en een extra factor om je druk over te maken.

Uiteindelijk denk ik dat je gewoon fatsoenlijke gehoorbescherming moet nemen, het is hier al vaker voorbij gekomen. Maar dat is ook wennen aan het geluidsbeeld en niet ideaal. De essentie is denk ik dat een rockband op oorlogspad simpelweg te hard is voor kleine ruimtes, wat je ook doet. Ook te hard voor de meeste grote ruimtes trouwens knipoog.

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 27/09/2014 12:21

Quote:
Zilty

Rietjes zijn kut voor je sound, en zachter spelen is idd geen optie als je drummer een flinke tik uitdeelt. Moet je ook niet willen trouwens. Die schermen kunnen wel helpen, maar niet voor je over-all volume uiteraard.

Natuurlijk klinkt die koptelefoon een beetje kut, het is het directe geluid uit de GT-8, maar als je een open of niet zo heel erg dempende koptelefoon neemt, dan komt het omgevingsgeluid van je versterker en de band gewoon binnen en geeft het digitale glascherven hoog van de gt-8 net de definite die je zoekt. Een mic neerzetten kan ook, maar ja, dat geeft ook weer een vertekend beeld en een extra factor om je druk over te maken.

Uiteindelijk denk ik dat je gewoon fatsoenlijke gehoorbescherming moet nemen, het is hier al vaker voorbij gekomen. Maar dat is ook wennen aan het geluidsbeeld en niet ideaal. De essentie is denk ik dat een rockband op oorlogspad simpelweg te hard is voor kleine ruimtes, wat je ook doet. Ook te hard voor de meeste grote ruimtes trouwens knipoog.

Kortom: hou maar op met spelen, want het wordt helemaal niks knipoog
Datum: 27/09/2014 13:14

Nee, ga lekker buiten spelen... blij

Hartelijke groeten,
Zilt
#ESNS17 berichtRe: Dilemma: in-ears bij repetitie
Gepost door: Clemens
Datum: 27/09/2014 13:41

Misschien alleen repeteren als het nodig is, en dan gericht repeteren? Het gaat er toch om dat iedereen thuis oefent en in de oefenruimte eigenlijk alleen even doorspelen? Dat moet ook op een beschaafd volume kunnen lijkt me..

[www.clemenswenners.nl]
Datum: 27/09/2014 15:21

Dat klinkt heel erg als coverband tactiek Clemens. Als je in n band zit met eigen materiaal, ben je toch juist in de oefenruimte bezig met mmm oefenen?

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Datum: 27/09/2014 15:24

Quote:
FUnkadelic

Dat klinkt heel erg als coverband tactiek Clemens. Als je in n band zit met eigen materiaal, ben je toch juist in de oefenruimte bezig met mmm oefenen?

Zeker niet, als het goed is. Bedoel, er is geen verschil voor wat betreft instuderen van een covcer of eigen werk. De lijnen liggen vast en die moet je kennen. Samen oefen je dan om het geheel groter als de som dcer delen te laten klinken. Of althans, zo zou het in de ideale situatie zijn, ik vrees dat j e in de praktijk helemaal gelijk hebt (dat zegt dan meer over de professionaliteit van cover versus eigen werk bands dan de meest egschikte werkwijze...)

edit: dat kan niet echt op een beschaafd volume trouwens, net omdat je mikt op >de optelsom. Als een drummer zich moet inhouden gaat het kut klinken. Gitaristen en volume is precies hetzelfde trouwens... knipoog

Hartelijke groeten,
Zilt

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/09/2014 15:25 door Zilty.
Datum: 27/09/2014 16:50

Ik overweeg nu zo'n mixertje van Behringer te kopen.
Wat ik in ieder geval niet ga doen is koptelefoon in de GT8 want dat is gewoon te hard voor je oren. Het schelle van de GT8 is er dan waarschijnlijk ook af omdat hij het voorversterkersignaal van de Mesa door de 4-kabelmethode ook meeneemt.
Dan ondervind ik vanzelf wel wat het beste gaat, met of zonder microfoon voor het bandgeluid.

Wat we evt. samen kunnen overwegen is misschien de aanschaf van zo'n jamhub, evt. te koppelen aan de zanginstallatie. Dan maar zonder het geblaas van de versterkers, tenslotte tijdens de repetitie gaat het er met name om om hoe we qua rolverdeling samenwerken. Dan maar een concessie doen richting de smaak van het geluid. Al kun je met de GT8 ook redelijke geluiden maken als je de lines/phones met speakersimulatie gebruikt.

En dan kan den drummerd zo hard rammen als hij wil....grinnikend

Jamhub

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/09/2014 16:51 door JanVrm.
Datum: 28/09/2014 06:32

Een bandje dat ik ken zijn om dezelfde reden met in ears gaan spelen en dat bevalt ze erg goed. Ik ken ook gitarist die met goede op maat gemaakte gehoorbescherming spelen na volle tevredenheid. Dat is een stuk goedkoper dan in ears. Het is allebeid ook wel een kwestie van wennen waarschijnlijk. Dat het net zo goed klinkt als 'puur natuur' durf ik niet te zeggen,maar ik denk dat je in een situatie zit waarin je altijd concessies moet doen. Of je moet accepteren dat je gehoor naar de kloten gaat maar dan doe je eigenlijk ook een concessie.

Gepost door: Rob
Datum: 28/09/2014 22:03

Zoals Da Vinci al zegt: Goede, op maat gemaakte gehoorbescherming. Dempt alleen een aantal dB zonder het frequentiespectrum aan te tasten. Je blijft je gitaar horen zoals je het wilt. Onze band repeteert op hoog volume, mede door een flink meppende drummer; zonder gehoorbescherming niet te doen. blij Iedereen speelt met gehoorbescherming. De zangeres heeft in-ears. Ik heb zelf Exinore laten aanmeten. Kostte destijds iets van Euro 125,00. Exinore heeft geloof ik inmiddels een andere naam.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/09/2014 22:03 door Rob.
Datum: 29/09/2014 10:31

Onze drummer heeft ooit met andere band gerepeteerd met Jamhub en dat beviel erg goed.
Dus hebben we besloten die alvast aan te schaffen.

Dan denk ik verder inderdaad voor live optredens gehoorbescherming la Exinore aan te schaffen i.p.v. een dure beltpack.

Thanks for the input... blij
Datum: 29/09/2014 10:57

Hoe ga je eea (mn drums) aansluiten op die Jamhub?

Datum: 29/09/2014 12:06

Is niet nodig. Je kunt evt. met een condensator mic overall opnemen maar volgens de drummer ging het voor de andere muzikanten zonder: de drums gingen hard genoeg om ze door de mix van de Jamhub heen te horen. Dat heb ik overigens ook al in een review gelezen.
Scheuren berichtRe: Dilemma: in-ears bij repetitie
Gepost door: Jord
Datum: 30/09/2014 12:24

Tsja, ik ben helemaal voor IEM. Heb zelf gegoten doppen en Sennheiser IEM set. Je moet er idd heeeeul erg aan wennen. Ik heb nog steeds optredens waarin ik er n uitdoe omdat ik het gevoel heb dat ik het publiek niet mee krijg.
In de repetities heb ik ze altijd in.

Nadelen:
- Drummer heeft geen mic, dus die hoor je niet tijdens repetitie overleg, tenzij je er n uit doet
- Je moet alles helemaal opbouwen. Dus zang, toetsen, gemic'te gitaar en bas allemaal een mengtafel in
- Kutduur

Voordelen:
- Oren gaan niet naar de klote
- Je hebt overal dezelfde monitor mix, dus als je je band en je tafel kent dan kan je de monitor van iedereen blind indraaien in elke zaal.
- Je went aan je monitorgeluid dat elke repetitie en optreden grofweg hetzelfde is
- Je monitormix is niet afhankelijk van de acoustiek van de zaal
- Je front of house blijft veel cleaner en overzichtelijker voor je geluidsman
- Je hebt veel minder last van feedback op je zangmicrofoons

Als je wilt starten met testen, dan zou ik op marktplaats gewoon een 2e hands IEM zender ontvanger kopen in het oude frequentie gebied en een SM57 voor je amp zetten.

Als je gewone sennheiser oordopjes pakt, dan krijg je nog iets meer van de front of house mee. Dus zou niet meteen voor 600 piek op maat gemaakte laten maken. Dat kan altijd nog! Audience mic hoef je nog lang niet aan te denken, dat is pas nuttig als je hebt geleerd te wennen aan het IEM geluid.

Cheesy google page ranking marketing tekst:
Voor een geweldige cover- feestband uit Delft, ga naar -> [www.jalekker.com]
Datum: 30/09/2014 18:11

Booya! Kokosmakroon! DJENT!!!! 1!

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Gepost door: Rob de Jong
Datum: 30/09/2014 23:31

Ik gebruik deze: [www.pksafety.com]

Werkt prima en kost geen drol. Ja, het geluid is niet zo mooi. Jammer.

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.
Gepost door: Purple John
Datum: 01/10/2014 08:07

Quote:
"Rob de Jong"

Ja, maar die gaan maar een jaartje mee grinnikend

"I have no tolerance for fools"- Ritchie Blackmore
www.fab5.2trouble.nl
Datum: 01/10/2014 17:24

Yep. Maar je hebt er 200 voor $20

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.
Datum: 03/10/2014 20:19

Quote:
"Rob de Jong"

Met die dingene hoor je hele geluidspectrum toch niet meer joh. Je moet van die op maat gemaakte dingen laten maken met een speciaal filter. 150 euro en gaan jaren mee.
Datum: 03/10/2014 22:02

DJENT!!! 1! CHOPS!!!! SNAKE!!!!1!!!

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Datum: 04/10/2014 02:41

Ik weet wel wat we spelen, Alex, het gaat mij niet om de geluidskwaliteit of "hoe het klinkt". Of oomphf, drive of weet ik wat.
Ik moet gewoon een beetje kunnen horen wat iedereen doet zonder dat ik drie dagen later nog de oorsuizingen heb. En dat gaat prima met gewoon el cheapo oorproppen van 20 cent per paar.

Datum: 04/10/2014 10:29

Quote:
==X@LeX==

Rob de Jong

Met die dingene hoor je hele geluidspectrum toch niet meer joh. Je moet van die op maat gemaakte dingen laten maken met een speciaal filter. 150 euro en gaan jaren mee.

Precies. Heb in het verleden wel eens meer met die "bouwvakkersdoppen" geprobeerd maar dan heb ik niet meer het gevoel dat ik met een hobby bezig ben. Compleet afgestompt geluid. Die Alpine's doen hun werk maar halen al teveel verfijning en vertrouwen weg. Die op maat gemaakte wil ik tzt wel aanschaffen voor live spelen. Meestal gaat live prima zonder maar in die kleine cafeetjes e.d. wordt het dan ook weer lastig zonder.
Datum: 04/10/2014 18:21

Ah...ik snap het al...hobbyisten...

Datum: 16/10/2014 09:47

Gisteren voor het eerst met de Jamhub gerepeteerd.
Bevalt erg goed! Het voordeel dat je de mix zo kunt bepalen dat je alles en iedereen goed hoort is erg prettig. Ook met akoestische drums gaat het prima, de koptelefoon dempt de drums afdoende.

Met de Alpine's merkte ik dat je sneller fouten maakt tijdens het spelen: stukje onprettigheid/onzekerheid. Met de Jamhub speel je vanzelf nagenoeg foutloos. Terwijl we allen een beetje de angst vooraf hadden dat het misschien onverwacht erg confronterend zou werken (want ja je hoort de fouten ook veel beter), speelt juist iedereen nog scherper en makkelijker. Ook de samenzang is nu veel beter te trainen.

Je doet wel wat concessies: het gitaargeluid is wat klinisch (je mist het "warme volle live geluid"knipoogde bas "draagt" en de drums zijn wat doffig door het dempen van de koptelefoon.

Maar hoe dan ook, de nadelen wegen niet op tegen de vele voordelen.

@ Rob de Jong: wat is er mis met het maken van muziek op hobby-basis? Moet iedereen dan daar beroepsmatig mee bezig zijn dan?knipoog
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Dilemma: in-ears bij repetitie
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 02/11/2014 09:50

Quote:
JanVrm
Je doet wel wat concessies: het gitaargeluid is wat klinisch (je mist het "warme volle live geluid"knipoogde bas "draagt" en de drums zijn wat doffig door het dempen van de koptelefoon.

Misschien is hier wat aan te doen door 1 of 2 condensatormicrofoons in de ruimte te zetten als room-mic (al het rommelige laag eraf filteren! ) en zachtjes op je koptelefoon erbij te mixen, puur voor de "ruimte" en de helderheid in de drums.

Het klinkt misschien tegenstrijdig om eerst de drums te dempen en ze vervolgens met een microfoon door te versterken, maar ik bedoel dan ook echt heel zachtjes erbij mixen, zodat de drums op de koptelefoon niet de doffe, rechtstreekse drums overstemmen, maar ze wel aanvullen voor een natuurlijker geluid.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Datum: 03/11/2014 14:02

Quote:
"Vincent van Haperen"

JanVrm

Misschien is hier wat aan te doen door 1 of 2 condensatormicrofoons in de ruimte te zetten als room-mic (al het rommelige laag eraf filteren! ) en zachtjes op je koptelefoon erbij te mixen, puur voor de "ruimte" en de helderheid in de drums.

Het klinkt misschien tegenstrijdig om eerst de drums te dempen en ze vervolgens met een microfoon door te versterken, maar ik bedoel dan ook echt heel zachtjes erbij mixen, zodat de drums op de koptelefoon niet de doffe, rechtstreekse drums overstemmen, maar ze wel aanvullen voor een natuurlijker geluid.

Die mogelijkheid willen we nog een keertje toepassen om repetitie op te nemen. Verder zijn we er in de tussentijd al prima aan gewend. In ieder geval wel een aanrader die Jamhub.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen