Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Apparatuur
Alle bestanden voor deze discussie
Bestandsnaam Bestandsgrootte   Gepost door Datum  
DSC_0012.JPG 711.8 KB open | download Peter 02/09/2015 Bericht lezen
DSC_0014.jpg 768.1 KB open | download Peter 03/09/2015 Bericht lezen
berichtRoland blues cube 30
Gepost door: Peter
Datum: 01/09/2015 21:58

Hallo, mijn naam is Peter en kom hier nog niet zo lang.
Mijn vraag is het volgende :ik heb al jaren een Roland blues cube 30. Nu speel ik alleen geen blues maar meer pop rock. Mijn vraag is hoe stel ik de versterker een beetje goed af. En vooral waar zijn de knoppen pre amp. En gain voor. De gain geld voor het clean gedeelte. Voor de overdrive gebruik ik de Boss Os 2. De volgorde is: gain (clean) dan bright on/off, gain (overdrive en volume), bass, midl, treble. Hierna volgen pre vol.en volume. Wie kan mij helpen? Ik heb even geen foto's beschikbaar.

Mvg,Peter
berichtRe: Roland blues cube 30
Gepost door: Da Vinci
Datum: 02/09/2015 10:01

Hey Peter,

ik heb even gekeken op google maar ik zie verschillende panels van als ik zoek op Roland Blues cube 30. Misschien dat er door de jaren heen wat verschillende varianten zijn uitgebracht? Sowieso zie ik op de site van Roland al een Blues Cube in twee types; "Stage" en "Artist" en zie ik nu alleen een 60 watt en 80 watt variant die beide n rij knopjes hebben terwijl ik op Google ook varianten met twee rijen voorbij zie komen.

Het vreemde verder is dat ik op geeneen foto "gain (clean)" zie staan, maar enkele volume bij het deel clean.

Maargoed, ik zal verder proberen zo goed mogelijk je vragen te beantwoorden.

Allereerst is er geen "beste manier" om je versterker af te stellen voor een bepaald type muziek omdat dat nogal afhankelijk is van je smaak, gitaar en apparatuur. Zo speel ik in een rockbandje met (de laaste tijd) voornamelijk een Les Paul over een highgain versterker (vroeger een Engl Powerball, laatste tijd voornamelijk modellen uit m'n Pod HD500x). Er zijn ook genoeg gitaristen in dezelfde muziekrichting die op een Stratocaster/Telecaster/ES spelen en gebruik maken van een Fender/Marshall/Blackstar/Mesa Boogie etc. versterker. En allemaal klinken we totaal verschillend en spelen we toch pop/rock.

De knoppen:
Met de knop "gain" bepaal je de mate van oversturing van je versterker. Als ik me niet vergis gaat het hier in de basis om het insturingsvolume van het signaal in de buizen van de voorversterker die daardoor al dan niet vervormen. Later zijn er diverse andere versterkers gekomen die niet werken met buizen maar bijvoorbeeld een transistor maar daarbij is aan de knop gain dezelfde functie toebedeeld; het bepalen van de mate van vervorming.
Sommige mensen stellen hun spul zo af dat het cleane kanaal al wat vervorming heeft met het volume van de gitaar vol open en gaan spelen met de volumeknop op hun gitaar om dit randje er af of juist op te hebben. Andere spelen praktisch continu met het volume vol open en stellen het clean kanaal dan ook echt clean in onder die omstandigheden.

De Brightswitch geeft je keuze voor wat betreft de voicing van het kanaal. Zoals de naam al zegt wordt er wat helderheid toegevoegd aan het geluid. Ik had 'm bij m'n Engl altijd aan staan, maar ik kan me voorstellen dat een clean geluid met een single coil in de brug daardoor wat te scherp wordt (ik heb uitsluitend humbuckers in de brugpositie van mijn gitaren). Maar ook dat is smaakgebonden natuurlijk.

Gain (overdrive) en volume hebben waarschijnlijk betrekking op het overdrive kanaal en geven je de mogelijkheid voor dit kanaal de mate van oversturing en volume in te stellen.

Bass, middle, treble geven je de mogelijkheid de aanwezigheid van laag, midden of hoog in je geluid aan te passen. Sommige versterkers bieden de mogelijkheid dit per kanaal af te stellen, andere versterker maken gebruik van een zogenaamde gedeelde EQ.

Wat pre volume doet kan ik hier niet helemaal goed uit halen. Dat is volgens mij een beetje dubbelop met de volume knop op je overdrive kanaal. Post volume lijkt me betrekking te hebben op het volume van beide kanalen, zodat, wanneer je alles naar wens hebt ingesteld, je versterker harder en zachter kan zetten en daarbij de onderlinge verhouding tussen volume van je twee kanalen ongewijzigd te laten.

Als je een versterker hebt met twee kanalen en een Boss overdrive kan je feitelijk gebruik maken van 4 pre sets door de Boss zo in te stellen dat hij de versterker net wat extra vervorming geeft, bijvoorbeeld
Clean kanaal: clean
Clean + Boss: low gain
Overdrive kanaal: high gain
Overdrive + Boss: Lead

Het karakter
Elke versterker heeft z'n eigen karakter. Natuurlijk geven de EQ (bass/middle/treble) wat mogelijkheid om wat te rommelen in de marge maar daardoor gaat een Fender versterker nooit klinken als een Marshall of andersom. Het karakter van je versterker moet je daarom al aanstaan. Ik heb in mijn zoektocht naar een versterker (2 x) heel wat uitgeprobeerd en begin eigenlijk altijd door alle knoppen (behalve gain en volume) in het midden te zetten. Dan zoek ik met de gain of ik snel de gewenste mate van oversturing op de verschillende kanalen kan vinden en stem ik met de EQ nog een beetje af. Dan moet je snel de gewenste sound kunnen vinden, zo niet moet je je afvragen of je op de juiste versterker speelt. Op die Roland van jou zijn de instelmogelijkheden sowieso vrij beperkt dus dan is het des te belangrijker.

Maargoed, jouw vraag aan ons is "hoe moet ik het instellen". Ik zou het graag omdraaien en aan jou vragen hoe je het nu hebt ingesteld en wat je mist in je sound (ik neem aan dat je niet de sound hebt gevonden die je zoekt gezien het feit dat je hier vragen komt stellen).

Hier had uw advertentie kunnen staan.

Gepost door: R'Oha
Datum: 02/09/2015 15:46

Zo, en dan moet er nog eens iemand zeggen dat er hier geen serieuze reacties meer worden gegeven.

Vince: aanbiddendklappend

"Waar is de opener?", sprak de dichter
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 02/09/2015 15:49

Quote:
R'Oha

Zo, en dan moet er nog eens iemand zeggen dat er hier geen serieuze reacties meer worden gegeven.

Wie zei dat?
Datum: 02/09/2015 16:28

Er worden hier echt geen serieuze reacties meer gegeven.
Datum: 02/09/2015 16:39

Quote:
R'Oha

Nou bedankt hoor blij

Maargoed, haters gonna hate....

Quote:
Liam

Wie zei dat?

Als je dit vraagt omdat je het oprecht niet weet heb je een niet al te best geheugen en moet je maar eens wat recente topics induiken om je geheugen op de frissen.
Als je dit vraagt terwijl je het nog wel weet stuur je erop aan die discussie nog eens dunnetjes over te doen en maak je je schuldig aan hetgeen je andere verwijt.

In beide gevallen zie ik het dan ook als parels voor de zwijnen om inhoudelijk te reageren.

zwaaiend

Datum: 02/09/2015 19:32

Quote:
"Da Vinci"

R'Oha

Nou bedankt hoor blij

Maargoed, haters gonna hate....

Quote:
Liam

Wie zei dat?

Als je dit vraagt omdat je het oprecht niet weet heb je een niet al te best geheugen en moet je maar eens wat recente topics induiken om je geheugen op de frissen.
Als je dit vraagt terwijl je het nog wel weet stuur je erop aan die discussie nog eens dunnetjes over te doen en maak je je schuldig aan hetgeen je andere verwijt.

In beide gevallen zie ik het dan ook als parels voor de zwijnen om inhoudelijk te reageren.

zwaaiend
Citeer maar waar ik zeg dat er helemaal niet meer serieus wordt gereageerd.

Ik heb het belangrijkste woord maar even voor je onderstreept, schuingedrukt, vetgedrukt en groter gemaakt zodat je goed kan zien waar de focus op ligt.
Datum: 02/09/2015 20:20

Quote:
"Da Vinci"

zwaaiend

Vinci, jongen, wat ben je in vorm! klappend
Datum: 02/09/2015 20:31

Bedankt voor de reactie. Ik kan hier zeker wat mee. Ik zal morgen avond even foto's maken. Dan kan ik die nog even posten.
Mvg, Peter
Datum: 02/09/2015 20:41

Quote:
Liam

Ik heb het belangrijkste woord maar even voor je onderstreept, schuingedrukt, vetgedrukt en groter gemaakt zodat je goed kan zien waar de focus op ligt.

ROTFL

Je hebt helemaal geen idee waar de focus ligt jonge. Je neemt geheel onterecht aan dat dit allemaal betrekking heeft op iets wat jij gezegd hebt.

Maargoed, blijf vooral denken dat het allemaal om jou draait facepalm

berichtRe: Roland blues cube 30bijlage
Datum: 02/09/2015 21:34

Nog ff terug on topic knipoog ik had de foto vanmiddag nog niet gezien. Maar dat is hem helemaal blij pre volume stel je de hoeveelheid overdrive mee in. Post volume het volume. Er zit helaas niet echt een goed scheur geluid in vandaar mijn pedaal.
Met deze elementen speel ik.

Datum: 02/09/2015 23:20

Quote:
"Da Vinci"

Liam

ROTFL

Je hebt helemaal geen idee waar de focus ligt jonge. Je neemt geheel onterecht aan dat dit allemaal betrekking heeft op iets wat jij gezegd hebt.

Maargoed, blijf vooral denken dat het allemaal om jou draait facepalm

In dat geval neem je aan dat ik alles van iedereen hier lees.
Gepost door: Zilty
Datum: 03/09/2015 07:07

Sneu hoor gastje

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 03/09/2015 08:05

Beetje jammer dat er na een serieus antwoord verder allemaal onzin voorbij komt.
ruzie makend
belerend
Datum: 03/09/2015 08:36

Quote:
Peter

Beetje jammer dat er na een serieus antwoord verder allemaal onzin voorbij komt.
ruzie makend
belerend
Wen er maar aan. Gebeurt altijd.
Datum: 03/09/2015 08:37

Quote:
Zilty

Sneu hoor gastje
Oke, jongen.
Datum: 03/09/2015 09:07

Quote:
Liam

In dat geval neem je aan dat ik alles van iedereen hier lees.

Goed dat je eindelijk toegeeft dat je niet op de hoogte bent en zomaar wat roept. Dat verklaart iig het niveau van je reacties blij

Quote:
Peter

ruzie makend
belerend

Ja daar moet je maar een beetje doorheen lezen. Ik hoop in ieder geval dat mijn antwoord je een beetje op weg heeft geholpen.
Ik denk verder dat je wat meer gain zoekt dan dat jouw versterker heeft. Blues staat natuurlijk ook niet bekend om de grote bak gain dus het is niet gek dat een blues cube beperkte gain heeft.
Een pedaaltje kan dan inderdaad de oplossing zijn.

Datum: 03/09/2015 09:21

Quote:
Liam

Geen wonder dat er geen nieuwe mensen komen. Jullie katten elkaar alleen maar af op elk nieuw topic dat langskomt.

[...]

Jullie doen als een stel oude zakken. Probeer niet steeds je gelijk te halen om van die pietluttige zaken als een simpele interpretatie.

[...]

Jullie verspillen jullie tijd terwijl jullie een nieuwe gebruiker aan het overvloeden zijn met allemaal onzin waarvan hij waarschijnlijk denkt: Wat is dit?

[...]

Tuurlijk is zijn vraag waarschijnlijk al beantwoord. Maar dat neemt niet weg dat jullie een topic aan het verneuken zijn.

Quote:
Liam

Afkatten, proberen je gelijk te halen, vangen op interpretatie, tijd verspillen, topic verneuken.... Je kan ze hier allemaal afvinken. En dat in een topic van een nieuw lid dat tot jouw komst heel constructief verliep.

Als je met een vingertje naar iemand anders wijst, wijzen er altijd drie vingers naar jezelf kus

Datum: 03/09/2015 10:28

Da Vinci en Liam, bedankt voor de reactie. Da Vinci ik heb zeker wat aan je uitleg gehad. Helaas even geen budget voor een andere versterker facepalm waarschijnlijk zal ik m'n overdrive / distorton iets anders moeten instellen.
Datum: 03/09/2015 10:52

Ik ken dat ding van Boss niet eerlijk gezegd. Zo te zien staat er p "overdrive/distorion", maargoed, dat is niet helemaal hetzelfde natuurlijk. Op het gebied van gain/oversturing is distortion wat heftiger dan overdrive. Je zou dus ook eens met wat andere distortionpedaaltjes kunnen experimenteren. Een distortionpedaal naast een overdrive pedaal kan ook voor tal van mogelijkheden zorgen natuurlijk want je kan dan kiezen voor:

1. Kanaal 1
2. Kanaal 1 + pedaal 1
3. Kanaal 1 + pedaal 2
4. Kanaal 1 + pedaal 1 + pedaal 2
5. Kanaal 2
6. Kanaal 2 + pedaal 1
7. Kanaal 2 + pedaal 2
8. Kanaal 2 + pedaal 1 + pedaal 2

Voeg ook nog een delay, chorus, compressor etc. toe en voordat je het weet kan je tapdansen.

Er zijn genoeg gitaristen die met enkel een cleane versterker (bijvoorbeeld en VOX AC 30) spelen en de boel met pedaaltjes in meer of mindere maten laten vervormen.

Er leiden tal van wegen naar Rome blij

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/09/2015 10:53 door Da Vinci.
Gepost door: R'Oha
Datum: 03/09/2015 11:32

Quote:
"Da Vinci"

Er zijn genoeg gitaristen die met enkel een cleane versterker (bijvoorbeeld en VOX AC 30) spelen en de boel met pedaaltjes in meer of mindere maten laten vervormen.

Er leiden tal van wegen naar Rome

Daar sluit ik me graag bij aan. Ik speel over een Fender Blues Deluxe: geweldig clean en de rest haal ik uit pedaaltjes, tot grote tevredenheid.

"Waar is de opener?", sprak de dichter
berichtRe: Roland blues cube 30bijlage
Datum: 03/09/2015 16:27

Ja dat doe ik verder ook.

Datum: 03/09/2015 17:22

Ok en bevalt dat?

Datum: 03/09/2015 18:09

Ja,..... Maar zat dus met het probleem van afstellen. Voor al die twee volume koppen snap ik niet. verward Maar vanavond ga ik eens wat proberen gitaar spelend
Datum: 03/09/2015 22:15

Even wat uitgeprobeerd. Eerst erg slecht. Kreeg m'n overdrive niet goed. Achteraf te veel midden en te weinig hoge tonen. Bijgesteld en nu klinkt het lekker. Die bright knop uit. Afstellen is echt per versterker verschillend ben ik wel achter.
Bedankt voor de feedback. klappend
Datum: 04/09/2015 08:28

Ik denk dat een Ibanez TS-9 pedaal wonderen kan doen voor je geluid en misschien wel precies dat kan zijn dat je zoekt..

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen