Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Apparatuur
berichtEngl Rock-, Gig- en Metalmaster
Gepost door: Maik
Datum: 10/09/2015 12:39

Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar een mooie buizenversterker maar dan voor op de slaapkamer. De discussie zal hoogst waarschijnlijk al een keer aan bod gekomen zijn maar ik heb even 2 tellen gezocht maar kwam een dergelijke discussie zo snel niet tegen.

Het gros van de tijd speel ik met een behoorlijke bak distorion. Omdat ik een voorliefde voor het merk Engl heb gecreëerd kwam ik op de reeks Rock-, Gig- en Metalmaster uit. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Of natuurlijk een beter alternatief heeft?

Ik ben helemaal weg van de overdrive kanalen van Engl (bijvoorbeeld de Invader, wat dan weer het andere uiterste is van wat ik zoek).

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Guitarist: "Plug n Play, what's that?"
berichtRe: Engl Rock-, Gig- en Metalmaster
Gepost door: Da Vinci
Datum: 10/09/2015 14:05

ik zou sowieso niet voor een buizenversterker kiezen op je slaapkamer. Zelfs 20 watt gaat loeihard.

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 10/09/2015 14:56

Wat Da Vincie zegt. Grofweg gezegd heeft een buizenbak de typische eigenschappen daarvan vooral bij hoge(re) volumes, dus dat gaat 'm vast niet worden.
Ik denk dat je beter voor een goede modellingamp kunt gaan, dan kun je ook fluisterstil scheuren.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/09/2015 14:57 door Foob.
Datum: 10/09/2015 16:06

Daar was ik ook al een beetje bang voor maar als je op de achterkant kijkt zie je dat je de versterker kan schaleken tussen verschillende wattages.

[www.englamps.de]

Datum: 10/09/2015 17:04

Dan nog. Ik heb een Mesa, die ik terug naar 5 Watt kan schakelen. De kwaliteit van het geluid wordt niet alleen minder, maar ik moet dan evengoed nog op hoger volume spelen wil ik de kenmerkende (voor zover dat bestaat)oversturing van de buizen krijgen, en dat vinden zelfs mijn (zeer tolerante) buren te veel van het goede.
Ik zou zeggen; ga het gewoon eens uit proberen....
Datum: 10/09/2015 20:47

Dat was ook zeker mijn intentie. Ik kan me er ook wel wat bij voorstellen dat het geluid al snel minder wordt.

Daar moeten ze toch snel wat op bedenken...

Datum: 10/09/2015 21:09

Quote:
Maik

Dat was ook zeker mijn intentie. Ik kan me er ook wel wat bij voorstellen dat het geluid al snel minder wordt.

Daar moeten ze toch snel wat op bedenken...

Daar hebben ze wel al iets op bedacht, een 'power soak'. Zie bijvoorbeeld: Hierrr
Datum: 10/09/2015 22:01

Mark, op zich heb je daar gelijk in, maar ook daar denk ik dat het gaat om grote volumes terug te brengen, maar niet in die mate dat er sprake is van slaapkamerniveau. Dan heb ik hetn niet eens over de kosten.....
Datum: 10/09/2015 23:56

Buizen klinken altijd beter, ook op slaapkamervolume. Maar om dan een Engl te gaan kopen is wel erg overdreven als je hem alleen op slaapkamerniveau gaat houden voor de komende jaren.
Datum: 11/09/2015 09:08

Quote:
Liam

Buizen klinken altijd beter, ook op slaapkamervolume.

Dat is nogal subjectief. Ik heb ook met versterkers op m'n slaapkamer gespeeld, groot en klein, maar de fijnste manier vind ik toch om m'n Pod samen met m'n computer in een mengtafel te pluggen en dan over een paar fatsoenlijke speakers te spelen. Dat komt omdat je op laag volume al een goede bak gain kan genereren en de instellingen van je effecten nagenoeg niet gevoelig zijn voor het volume, want doordat je het volume met de mengtafel regelt blijven de onderlingen verhoudingen behouden. Als je afhankelijk van situatie en tijdstip wat harder/zachter wil vind ik dat ook wat makkelijker dan wanneer je een buizenversterker hebt. Daar zijn de nuances onder volumestandje 0,35 lastig te vinden.
Daarnaast is een groot voordeel dat je in een setting waarin alles via een mengtafel loopt ook makkelijk een koptelefoon kan inpluggen als het echt zachtjes moet.

Datum: 11/09/2015 10:38

Quote:
Liam

Buizen klinken altijd beter, ook op slaapkamervolume

facepalm Kortweg: gelul
Datum: 11/09/2015 11:57

Quote:
Foob

Liam
Buizen klinken altijd beter, ook op slaapkamervolume

facepalm Kortweg: gelul
Tjah, hangt af van hoe dik je muren zijn en hoe doof je buren zijn.

Ik heb een 22 watt buizencombo met 1 12" speaker en kan hem met gerust op volume 6 zetten met mastervolume op 2. Klonk dat beter dan welke transistorversterker en welke line-6 junk dan ook? Ja.
Datum: 11/09/2015 13:17

Tja, ik ben opgegroeid op een boerderij in het pittoreske Sprang-Capelle waar de buren aan beide kanten meer dan 50 meter weg woonden. Daar speelde ik ook met een versterker op m'n slaapkamer. Als ik dan moest komen eten stuurde mijn moeder een berichtje via MSN omdat ik verder niks/niemand meer kon horen.
Bij de opa van mijn vrouw (jaren 60 tussenwoning) hoorde je het in de woonkamer pruttelen en plonzen als de buurman aan de andere kant van de muur zat de kleien en je kon ook redelijk goed inschatten hoeveel papier hij gebruikte want je hoorde het afrollen. In dat huis zou ik m'n buren echt geen plezier doen met mijn toenmalige slaapkamer setup nee

De mastervolume van mijn Engl staat in de band overigens rond de 3 en daar bedien ik een cafétje met 50-70 man mee knipoog

Datum: 11/09/2015 16:14

Quote:
"Da Vinci"

De mastervolume van mijn Engl staat in de band overigens rond de 3 en daar bedien ik een cafétje met 50-70 man mee knipoog

En je channel volume? Is het een head + cabinet? Hoeveel speakers?
Gepost door: chris89
Datum: 11/09/2015 16:25

Quote:
hoorde je het in de woonkamer pruttelen en plonzen als de buurman aan de andere kant van de muur zat de kleien en je kon ook redelijk goed inschatten hoeveel papier hij gebruikte want je hoorde het afrollen

ROTFL

"That's the only way your hands will ever get strong."The rock guys, they try to get their tone with a les paul and a marshall"."That's the pussy way. You gotta get it in with your fingers.Skinny strings won't stay in tune.They won't get a tone. there's nothing there to express yourself"
Datum: 11/09/2015 16:31

Quote:
Liam

Da Vinci

Channel volume geen idee eigenlijk, maar denk niet heel veel hoger dan 5/6 ofzo. Het is een head met 2x12 cabinet maar kan me niet voorstellen dat dat laatste heel veel uitmaakt voor het effect eigenlijk.

Datum: 11/09/2015 16:46

Quote:
"Da Vinci"

Liam
Da Vinci

Channel volume geen idee eigenlijk, maar denk niet heel veel hoger dan 5/6 ofzo. Het is een head met 2x12 cabinet maar kan me niet voorstellen dat dat laatste heel veel uitmaakt voor het effect eigenlijk.

2 speakers = 2 keer zo hard, weet alleen niet hoe je dat omrekent naar hoeveel harder je het ervaart, maar het is harder.

Ik had m'n versterker net 10 channel, 10 master vol gezet. Klinkt lekker.

Ik heb nu geen last van klagende buren. Zelfs om 2 uur 's nachts kan ik spelen, mijn buren zijn immers ook zo doof dat ik hun tv in het trappenhuis hoor.

Als het aan mij ligt, zou ik een buizencombo nemen. Andere mensen zien het anders, maar het geluid wat je eruit krijgt (ook op slaapkamerniveau) is heerlijk. Line-6 ben ik niet zo van te spreken. Vind het echt kut, reageert slecht op je dynamiek, net als guitar rig.
Datum: 11/09/2015 20:30

Quote:
Liam

2 speakers = 2 keer zo hard

facepalm
Tuurlijk niet.
Datum: 11/09/2015 21:31

Quote:
"Mark N"

Liam
2 speakers = 2 keer zo hard

Tuurlijk
blij dat je het inziet.
Datum: 11/09/2015 22:12

Wat jij wil Liam... kus

Ontopic @ Maik:
Ik speelde voorheen over een Mesa Boogie 50/50 buizenrack. In de repetitieruimte fantastisch, maar thuis totaal ander geluid op laag volume. Ook een tijdje een ENGL Thunder 50 head gehad. Niet slecht, maar andere opties lenen zich echt veel beter voor thuis. De versterkemulaties van tegenwoordig (niet de line-6 waar Liam naar verwijst) zijn nauwelijks nog van echt te onderscheiden, helemaal op thuisvolume.

Ik speel nu uitsluitend via PC (Cubase 8 met BIAS FX plugin) en studio-monitoren, perfecte thuisoplossing als je het mij vraagt. Het is alleen niet echt 'plug and play'. Mocht je zo'n optie zien zitten dan moet je dat maar aangeven dan kan ik daar nog wel wat over toelichten.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen