Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Apparatuur
berichtAansluiting top op cabinet impedantie probleem
Gepost door: Mark
Datum: 26/09/2015 14:36

Hoi,

Ik heb een oude hughes& kettner attax Tour reverb 100 top met een bijbehorende speakerkast 4 x 12".

De uitgangen op de top zijn ofwel 1 x 4 ohm ofwel 2 x 8'ohm. De ingangen op de speakerkast zijn ofwel 1 x 8'ohm mono ofwel 2 x 4 ohm.

Mijn probleem is dat ik geen idee heb hoe dit aan te sluiten zonder een impedantie mismatch te krijgen.
1 kabel of twee enz.

Sluit ik de 4 ohm uit op de 8'ohm aan dan heb ik een mismatch, maar gebruik ik beide uitgangen dan krijg 2 x 8 ohm naar 2 x 4. Ik mis de logica.

Kortom, ideeŽn zijn meer dan welkom.
Alvast dank!
berichtRe: Aansluiting top op cabinet impedantie probleem
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 27/09/2015 10:43

Inderdaad mismatch. Er zitten 2 4 ohm speakers in. Als je ze van parallel naar serie zou (laten) omsolderen zou je probleem misschien verholpen zijn. Maar anderen hier weten daar vast meer over.
Gepost door: Dutchnoel
Datum: 28/09/2015 11:18

Kijk hier even naar:

[www.mesaboogie.com]

Writing about music is like dancing about architecture
- Martin Mull
Gepost door: Mark
Datum: 28/09/2015 13:07

Dank voor de reacties tot zover, maar ik blijf problemen houden met het begrijpen van mijn specifieke setup.

Wanneer ik de 4 ohm output van de top naar de 8 ohm mono input van de speaker stuur dan heb ik een 'veilige mismatch'waarbij ik echter niet de volledige potentie van de top gebruik omdat deze minder ohms gebruikt dan de speaker. Zou ik echter de beide 8 ohm outputs van de top gebruiken dan kan ik die slechts sturen naar de beide 4 ohms ingangen van de speaker en dan zou er een omgekeerd probleem ontstaan waarbij de top overbelast kan raken. Het lijkt dus een kwestie van ofwel teveel ofwel te weinig, terwijl de setup exact dezelfde blijft. Een soort van kruislingse mismatch...

De enige matchende oplossing zou zijn om twee speakerkasten van 8 ohn elk aan te sluiten op de twee 8 ohm outputs van de top. Maar dan is vervolgens de vraag waarom er dan twee ingangen op elk van de speakerkasten zitten. Dat kan toch nauwelijks louter zijn gedaan voor het geval je twee tops op dezelfde kast wilt aansluiten.

Als iemand me dat kan uitleggen dan zou ik erg geholpen zijn.

Wederom alvast dank voor de respons!
Gepost door: Rob
Datum: 09/10/2015 16:50

Heb je al in het cabinet gekeken hoe de speakers op de ingangen van het cabinet zijn aangesloten? Als je dat weet en je kent de impendantie van de speakers, kun je het zodanig solderen/aansluiten dat amp en cabinet keurig matchen.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen