Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Apparatuur
berichtschouderophalend Vraagje over opslaan settings op de Line6
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 23/10/2015 09:00

Dag allemaal,

Ik heb jullie hulp nodig. Het gaat over het opslaan van een bepaalde instelling op mijn stompbox. Ik heb het handboek (“Pilot manuel”) gelezen en het juiste onderwerp gevonden, maar ik kan er geen chocola van maken. Ik heb gegoogled, op youtube gezocht, ik loop vast. Is er iemand die mij in Jip en Janneke taal uit kan leggen hoe ik op de Line6 M5 een bepaalde instelling kan opslaan.

Ik heb namelijk een mooie instelling met de juiste parameters gevonden voor een nummer. Nu slaat hij deze automatisch op als ik de Line6 uitzet, maar als ik ook maar iets wijzig omdat ik een ander nummer wil spelen, dan slaat hij dat ook weer automatisch op en ben ik de volgende keer weer bezig om de juiste instelling te vinden. Ik weet dat ik mij eigen presets kan maken maar helaas ben ik gezegend met het technisch inzicht dat grenst aan het belachelijke.gefrustreerd

Ik weet dat ik iets fout doe, en iets niet goed lees. Maar ik hoop dat iemand mij op de goede weg kan helpen. Alvast bedankt.
berichtschouderophalend Re: Vraagje over opslaan settings op de Line6
Gepost door: Roberto sin-o
Datum: 23/10/2015 21:00

Ok, het probleem hier is ten eerste dat je m5 op autosave staat. Dat wil zeggen dat als je iets verandert aan je preset dat automatisch wordt opgeslagen.

Hou de TAP voetschakelaar en hou tegelijkertijd de MODEL SELECT regelaar ingedrukt. Op je display zie je nu dat je (onder andere) de presets van autosave naar manual kunt zetten. Let op: nu moet je dus wel iedere keer als je iets verandert en wil bewaren dit handmatig opslaan.

Opslaan:
hou MODEL SELECT regelaar 2 seconden ingedrukt
Met de parameter regelaar kun je nu een locatie kiezen van 1 tot 24 en de preset evt een naam geven.
Dan MODEL SELECT nog een keer 2 seconden ingedrukt houden en voila.. Opgeslagen.

Ik kan het niet jip en jannekerder uitleggen knipoog

Niks
Datum: 24/10/2015 07:35

Gelukt! Dank je wel.

Bleek dat ik redelijk op de goede weg zat, maar net 1 combinatie van knopjes verkeerd ingedrukt hield.

Overigens bevalt de Line6 erg goed. Fijne delay's. Benaderde laatst de sound van 'Bad' redelijk goed naar mijn mening. Moest een beetje improviseren met de tweede delay op de amp, maar uiteindelijk tevreden met het resultaat. Ik kan weer verder nu.

Groet Maarten
Datum: 24/10/2015 09:06

Quote:
Maarten

Gelukt! Dank je wel.

Bleek dat ik redelijk op de goede weg zat, maar net 1 combinatie van knopjes verkeerd ingedrukt hield.

Overigens bevalt de Line6 erg goed. Fijne delay's. Benaderde laatst de sound van 'Bad' redelijk goed naar mijn mening. Moest een beetje improviseren met de tweede delay op de amp, maar uiteindelijk tevreden met het resultaat. Ik kan weer verder nu.

Groet Maarten

Welke delay gebruik je voor Bad als ik vragen mag? Een teede delay is leuk hoor maar echt niet noodzakelijk en als je het doet is het beter om de delays parallel te zetten zodat de tweede delay niet reageert op de eerste.
Ik gebruik eigenlijk maar twee soorten delay uit de line6 voor U2 spul, de digitale met mod en de analoge met mod.

Niks
Datum: 24/10/2015 11:10

Ik gebruik als eerste delay de digitale mod. van de Line6. Die stel ik in op ongeveer 460 MS volgens mij en dan klinkt 'ie al lekker. Even ervan uitgaande dat je überhaupt het nummer technisch beheerst, want anders kun je elke delay gebruiken maar klinkt het prut uiteraard.

De tweede delay is, zoals je terecht aangeeft, eigenlijk niet nodig. Maar aangezien ik een delay op de amp heb zitten, heb ik er wat mee zitten spelen, letterlijk en figuurlijk. Ik kan je niet zeggen op hoeveel ms hij zit aangezien het een vrij eenvoudig draaiknopje is zonder parameters behalve dan wat streepjes. Dat doe ik op gevoel, en je zult waarschijnlijk gelijk hebben als je zegt dat hij parallel moet lopen aan de eerste delay, want anders krijg je een brij van echo's als feedback. Ik draai er net zo lang aan tot ik het acceptabel vind. Naar mijn mening geeft het wat meer diepte aan de feedback...maar dat kan aan mij liggen.

Overigens ben ik nog een beetje aan het uitvogelen wat nu de beste instelling/delay is, dus elke suggestie is meer dan welkom. Tot die tijd heb ik er eigenlijk wel schik in om het zelf uit te zoeken blij

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/10/2015 11:13 door Maarten.
Datum: 24/10/2015 15:37

Ok, en hoe stel je de delay op de m3 verder in? Tempo is stap 1
Wat erg belangrijk is is de mate van modulatie. Je kunt dat met de rate en depth instellingen aanpassen en dat maakt veel verschil voor U2 tracks. Voorla bij nummers als Bad, Pride, Streets etc.

Ik zet de rate altijd vrij hood (meer dan 90%) en de depth erg laag (6 of 7%) dan krijg je die mooie naklank in de delay die zo typisch is voor Edge.

Ook een belangrijk, en heel goedkoop, punt is de soort plectrum die je gebruikt. edge speelt met een Herdim plectrum en slaat de snaar aan met de grip kant waardoor je een wat krasserig geluid krijgt en dat maakt een erg groot verschil.

Niks
Datum: 24/10/2015 18:06

Hé Roberto, dank je wel! Over Depth en rate had ik nog niet echt veel gelezen. Ik zal je advies meenemen vanavond als ik weer ga spelen.

Wat bedoel je met Rate? Ik zie op mijn Line6 het aantal ms, de mod speed, de feedback, mix en de depth, Rate zie ik niet?

M.b.t. de plectrum: ik heb een aantal Dunlop plectrums gekocht die ook een geribbelde/grove bovenkant hebben voor extra grip, net als de Herdims.. Ik speel daarmee ondersteboven en dat geeft wat mij betreft ook een mooi schurend geluid.

Fijn om wat hulp te krijgen bij het spelen van die nummers. Over het algemeen verschillen de meningen over The Edge. Wat mij betreft een gitarist die uitblinkt in een unieke speelstijl. Het blijft een kwestie van gevoel/smaak uiteraard.

Groet Maarten
Datum: 24/10/2015 19:01

Quote:
Maarten

Hé Roberto, dank je wel! Over Depth en rate had ik nog niet echt veel gelezen. Ik zal je advies meenemen vanavond als ik weer ga spelen.

Wat bedoel je met Rate? Ik zie op mijn Line6 het aantal ms, de mod speed, de feedback, mix en de depth, Rate zie ik niet?

M.b.t. de plectrum: ik heb een aantal Dunlop plectrums gekocht die ook een geribbelde/grove bovenkant hebben voor extra grip, net als de Herdims.. Ik speel daarmee ondersteboven en dat geeft wat mij betreft ook een mooi schurend geluid.

Fijn om wat hulp te krijgen bij het spelen van die nummers. Over het algemeen verschillen de meningen over The Edge. Wat mij betreft een gitarist die uitblinkt in een unieke speelstijl. Het blijft een kwestie van gevoel/smaak uiteraard.

Groet Maarten

Ja sorry, klopt. Ik haal het een en ander door elkaar geloof ik knipoog
Even uit mijn hoofd nu: mod speed hoog en rate laag zou het moeten zijn (eigenlijk het eerste wat je tegenkomt in het menu zou hoog moeten en de ander dus laag.) maar experimenteer er vooral mee want sommigen zeggen dat het ook precies andersom kan, probeer maar wat je zelf het best vind klinken. Je zult in ieder geval horen dat het veel met je geluid doet.

Ik heb ook een tijdje met omgedraaide dunlop plectrums gespeeld maar het verschil met de herdim was enorm! Ik weet niet welke je gebruikt want ik hoorde laatst iets over een max grip plectrum van dunlop en die zal wel hogere ribbels hebben. Dat zou dan best wel kunnen werken.

Wat anderen van Edge denken maakt me niet zoveel uit. Ik vind satriani en vai helemaal niks maar smaken verschillen gelukkig.

Niks

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen